Viper (PSone) – Tylsää vatkausta

Onko peruskaavalla toteutulla perusammuskelulla mitään uutta annettavaan?

Eddie Crane oli ufouskovainen, joka siirtyi sanahelinästä tekoihin. Kun

kukaan ei uskonut hänen tuomiopäivän ennustuksiinsa maan valloittavista

alieneista, hän yksin toimin erosi armeijan erikoisjoukoista ja ryhtyi

koston enkeliksi.

Ostettuaan Viper-taisteluhelikopterin ja viritettyään sen kuntoon jäi Eddie

sormi liipaisimella odottamaan hyökkäystä, epäilemättä itsekseen hihittäen.

Koska kyseessä on räiskintäpelin taustasatu, mömmiäiset tietty lopulta

ehtivät ennen valkotakkisia.

Tapa kaikki, varo kuolemista

Viper on perusammuskelua peruskaavalla. Pelivälineenä on taistelukopteri,

joka junnaa tasaisella nopeudella, kaasuhana jumissa ennalta määrättyjä

reittejä pitkin risteysalueelta toiselle. Risteyksissä voi valita kahdesta

tai kolmesta vaihtoehtoisesta reitistä mieleisensä.

Entäpä risteyksien välillä? Räiskintää ja räjähdyksiä. Muukalaisten

maa-asemat pitää ampua, lentolaitteet tuhota, laivasto upottaa ja samalla

olisi tietty hyvä pyrkiä väistelemään kohti tulevia ammuksia. Ilmassa

leijuvia bonuksia keräämällä saa lisäenergiaa, aseistus muuttuu

tehokkaammaksi ja jäljellä olevien koptereiden määrä kasvaa.

Pirulliset avaruusmuukalaiset ripottelevat kopterin reitille myös suojauksia syöviä pääkallobonuksia, ja herra Murphy tietty huolehtii siitä, että ne tulee

yleensä vahingossa myös kerättyä.

Aina välillä otetaan yhteen isomman loppuhirviön kanssa. Yleensä ne pitää

ampua rikki osa kerrallaan, mikä on hidasta puuhaa, koska osumistarkkuuden

kanssa on vähän niin ja näin: kun vihollinen on tähtäimissä, makaa itse

vastapuolen tulilinjalla. Kun itse suorittaa väistöliikkeitä, heiluu

kopterin tähtäyspiste hervottomasti laidasta laitaan, ja osumia syntyy

todella hitaasti. Tällainen aikaa vievä nyhvertäminen ei tosiaankaan tyydytä

tuhovimmaisesta räiskimisestä pitävää pelaajaa.

Asejärjestelmiä on kaksi. Suoraan eteenpäin ampuvat pumpum-pyssyt ovat

pääase, ja niiden kavereiksi saa kerättyä automaattisesti toimivia

hakeutuvia ohjuksia. Tiukkoihin paikkoihin on tarjolla ruudun tyhjentäviä

älypommeja.

Oma kopteri kestää aikamoista höykytystä. Kuitenkin

joihinkin esteisiin törmääminen sopivassa kulmassa tappaa hekon

välittömästi. Jos vaikkapa kaarteessa törmää seinästä törröttävään

pahkuraan, kopteri leviää heti, kun samassa kentässä, eri kohdassa saa

isompiin esteisiin törmätä miten huvittaa.

Kuollessa ei onneksi menetä kaikkia keräämiään bonuksia. Uusi kopteri

kuitenkin heitetään edelliseen "tarkistuspisteeseen", mikä pahimmassa

tapauksessa tarkoittaa sitä, että kopteri on uudestaan luovittava

hirviölaumoista läpi päästäkseen vaaranpaikkaan. Harakirikuntoisella

koneella loppuhirviötä vastaan taisteleminen ei ole kivaa, mistä todisteena

peliohjaimen ABS-muoviin ilmestyi puremajälkiä.

Tallennus hoidetaan koodinumeroin, ja tallentaminen onnistuu

ainoastaan selvitettyjen kenttien päätteeksi.

Hyi, en syö

Viper ei tosiaankaan ole omaperäisyydellä pilattu. Pilaamisesta huolehtivat

toiminnan tylsyys, mielikuvituksettomat viholliset, tähtäämisen vaikeus,

tylsät loppuhirviöt ja koko höskän mitäänsanomattomuus. Kamerakin pysyttelee

turhan usein suoraan oman kopterin takana, jolloin vihollinen jää peittoon,

eikä sen ampumia panoksia välttämättä huomaa ajoissa.

Toteutuksen taso on kautta linjan riittävä, muttei mitenkään häikäisevä.

Ruudunpäivitys on nopeaa, mutta vauhdin tunne olematon, ja vaikka lyhyt

tunnusmusiikki lupaileekin kelpo teknoa, on toimintaa siivittävä taustapoppi

aivan hirveää. Erikoisefektit ovat onnistuneita, ja kentissä on kauniita

kohtia, mutta silmää miellyttäväksi ei Viperiä voi kehua. Osa

loppuhirviöistäkin muistuttaa enemmän pikselipöllön oksennuspalloa kuin

hirmuista muukalaisten sotakonetta.

Viperissa ei ole uuden idean puolikastakaan, eikä vanhojakaan ole

kierrätetty kunnolla. Ken mielii satsata 50 euroa laaturäiskintään,

jatkakoon etsimistä, Viperillä ei ole asiaa kärkikaartiin.

60