Jalkapallon MM-kisojen myötä futispelejä julkaistiin tavallista enemmän, sillä futishuuman uskottiin myyvän jalkapalloa myös pelimuodossa. Virallinen kisapeli eli EA:n World Cup 98 oli ehdottomasti koko porukan paras esitys, mutta World League Soccer oli ehkä parhaasta seuraava. Valitettavasti vain EA:n ylivoima futisrintamalla on suurempi kuin McLarenin formuloissa.
World League Soccerissa riittää työmaata, sillä eri maa- ja seurajoukkueita on aina Amerikan mannerta myöten. Pienenä tyylivirheenä vain joukkueiden nimet ovat oikeita ja pelaajien nimet ovat väännöksiä alkuperäisestä. Onneksi voimasuhteet ja pelaajien taidot ovat sitä mitä todellisuudessakin, joten puutteen kestää, ja jos omaa rutkasti kärsivällisyyttä, voi kaikki nimet muuttaa pelaajaeditorilla oikeiksi.
Pelaajaa hemmotellaan lukuisilla ottelu- ja turnausvaihtoehdoilla. Turnauksiin ja cupeihin on tarkasti määrätty, kuinka monta ja millaiset joukkueet niihin saavat osallistua. Pelissä on onneksi vapaampia custom-versioita, joissa voi peluuttaa mielestään sopivaa määrää joukkueita ja laittaa vaikka maa- ja seurajoukkueet kilpailemaan keskenään. Joissakin pelivaihtoehdoissa on vielä omat lisäkoukkunsa, kuten kuudentoista mestarijoukkueen muodostamaan Mestareiden liigaan voi osallistua vasta voitettuaan seurajoukkueella kansallisen liigan.
Harjoitus ei tee mestaria
Ennen varsinaisen pelin aloittamista voi kontrollien hallintaa ja oikeat näppäimet opetella harjoituksissa, jossa kentälle mennään koko joukkueen voimin, mutta vastustajia ei ole ollenkaan. Tämän takia treenien anti jää perusnappien opettelun tasolle, sillä esimerkiksi seinäsyötön tehokkaan käytön hallitsemisen opettelu jää pelipuolelle, koska seinäsyötöllä kierrettävää vastustajaa ei harjoituksissa löydy.
Kontrollit ovat hyvät, vaikkei niissä olekaan mitään ainutlaatuisia erikoisuuksia. Syöttötyylejä on neljä erilaista ja niille kaikille keksii järkevää käyttöä. Maata pitkin kulkevan perussyötön lisäksi on voimakkaampi läpisyöttö, epätarkka mutta pitkäkantoinen kaaripallo ja täsmäaseen kaltainen korkea keskitys. Erikoisliikkeinä onnistuvat myös seinäsyöttö, jatkosyöttö yhdellä kosketuksella ja ilman palloa pelaaminen, jolloin syötön jälkeen kone ohjaa pallollista miestä, kun itse voi siirtyä hallitsemallaan äijällä vapaaseen paikkaan ja käskeä konetta syöttämään takaisin. Syöttöpeli toimii jopa paremmin kuin World Cupissa, sillä automaattisesti otsaan päätyviä keskityksiä lukuunottamatta syötöt menevät sinne minne ne tähdätään eikä ensimmäinen syöttölinjalla oleva oma mies nappaa palloa aina itselleen.
Taktiikkapuoli ei ole mielettömän monipuolinen ja keskittyy pelaajien sijoittumiseen kentällä eikä varsinaiseen pelityyliin puututa lainkaan. Sopivan peliryhmityksen voi valita määräämällä, kuinka monta miestä menee puolustukseen, hyökkäykseen tai keskikentälle. Yksittäisten miesten tai koko puolustuslinjan sijoittumista voi vielä hienosäätää ja antaa lisäohjeita siitä, kuinka korkealle pelaajat nousevat hyökkäyksissä ja mihin he vetäytyvät pallon ollessa vastustajalla. Näiden lisäksi pelaajalle voi määrätä puolustustyylin eli vartioiko mies aina lähintä vastustajaa, jotain tiettyä miestä, aluetta vai jättääkö hän puolustushommat kokonaan muiden huoleksi.
World League Soccer 98 näyttää valikoita lukuunottamatta hyvältä ja on täynnä tyylikkäitä yksityiskohtia. Varsinkin sääefektit, selkeästi erottuvat vuorokauden ajat ja erilaiset nurmikentät antavat otteluille mukavasti vaihtelevan ulkoasun. Animaatiot eivät aivan yllä muun grafiikan tasolle, sillä niitä vaivaa yksitoikkoisuus ja pelaajien liikkeisiin kaipaisi lisää vaihtelua ja näyttävyyttä.
Kuvakulmat on suunniteltu onnistuneesti ja ottelutapahtumista saa useimmiten selkeän kuvan. Hidastuksissa on keksitty hauskoja jippoja ja maaliuusinnan voi halutessaan seurata tietyn kenttäpelaajan näkökulmasta, jolloin näkee tuskaisen hyvin mikä puolustuksessa meni pieleen.
Ääniltään World League Soccer 98 edustaa kelvollista keskitasoa, vaikka pallon potkiminen kuulostaakin vähän raskaalta. Selostajan apuna otteluita värittämässä on kommentaattori. Kaksikon työskentely ei ole muuten mitään erikoista, mutta hauskana yksityiskohtana kommentaattori korjaa pari kertaa aisaparinsa sekoiluja.
Tekoäly puolustaa heikosti
Tekoäly kaipaisi lisää terävyyttä, varsinkin joukkuetovereiden ohjaukseen. Liian usein pelaajat norkoilevat paikoillaan eivätkä hakeudu vapaaseen paikkaan, johon heille olisi helpompi syöttää. Tekoälyn suurempi ongelma on puolustuksen passiivisuus. Varsinkin laidoissa voi yhden miehen kierrettyään pallon kanssa ravata rauhassa päätyrajalle asti ja antaa sieltä millimetrin tarkan keskityksen oman miehen otsaan.
Vaikka tekoäly puolustaa heikosti, se on hyökkäyksissä jopa vaarallinen päästessään rangaistusalueen sisään. Se laukoo pitkät kaaripallot suoraan ilmasta verkon pohjille ja kun aikaa sekä tilaa on, kone odottaa maalivahdin vastaantuloa, siirtää pallon sivuun ja sijoittaa pallon tyhjään verkkoon. Vähän huonolla tuurilla ja surkealla joukkueella koneelle voi jopa satunnaisesti hävitä.
World League Soccer 98 on ihan kiva futispeli, muttei juuri muuta. Jalkapallopelien huipulla ei tunnu olevan tilaa kuin World Cupille ja muut genren edustajat tulevat kaukana perästä. World League Soccer 98:n vahvuutena ovat hyvä pelattavuus ja monipuoliset otteluvaihtoehdot, mutta pelkästään niiden voimalla peli ei jaksa pitää kovinkaan pitkään otteessaan.
76