World of Warcraft: Cataclysm

www.wow-europe.com/cataclysm

World of Warcraftin kolmannessa lisälevyssä palataan takaisin kotiin, mutta maa ei ole entisensä. Azerothissa eletään lopun aikoja.

Maailman huomio on viimeisen vuoden ajan keskittynyt pohjoisen kylmiin lakeuksiin ja epäkuolleita vastaa käytävään sotaan. Tie vie hiljalleen kohti Icecrown Citadelin huipulla käytävää lopullista taistelua, jonka jälkeen kaikki pahimmat uhat Azerothille on hetkeksi lyöty. Vai onko?

Sankareilla ei ole aikaa lepäilyyn, sillä pääpaha Arthaksen kaatuessa lumeen maata järisyttää jo uusi vaara. Kotona voitokkaita armeijoita odottaa juhlan sijasta raamatullinen hävitys, mantereet ovat repeilleet ja osa rannikkoalueista on vajonnut meren syliin. Tuttu Azeroth ei ole enää entisellään.

Vanha vaara nousee

Northrendistä palaavat Lauma ja Liitto eivät pääse helpolla. "Vaikka Arthas on voitettu, sankarit eivät palaa kotiin entisellään. Jokaiselta jäi jotain pohjoisen lumeen. Kaiken tämän keskellä maa järkkyy vanhan vihollisen nostaessa päätään", maalailee WoWin systeemisuunnittelija Greg "Ghostcrawler" Street.

World of Warcraft suunnistaa teemoiltaan jatkuvasti kohti synkempiä vesiä. Ulkoisten uhkien lisäksi osapuolten väliset erimielisyydet kärjistyvät entisestään, sillä rakoilevasta rauhasta kiinni pitänyt Thrall luultavasti astuu sivuun Horden johtopaikalta. Tätä ei ole vielä virallisesti vahvistettu, mutta vihjaukset ovat melko selviä: uudelleen rakennettava Orgrimmar on saanut paljon aikaisempaa synkemmän metallisen ilmeen, joka sopii sotaisan Garrosh Hellscreamin imagoon. Äkkipikainen Garrosh julistaa täyden sodan Lauman ja Liiton välille. Thrallin poistumisen jälkeen molempia osapuolia siis johtaa helposti ärtyvä kuumakalle.

Keskinäinen kinastelu on pientä maata kohdanneeseen tuhoon verrattuna. Kaiken takana on jo kuolleeksi luultu musta lohikäärmepomo Deathwing, yksi Azerothin voimakkaimpia hahmoja. Maankuoren alla levännyt Deathwing murtautuu päivänvaloon ja aiheuttaa siinä sivussa koko planeettaa järisyttävän luonnonilmiön.

Pääpahana Deathwing on ensituntumalta Arthasta persoonattomampi, mutta kaikista viidestä lohikäärmepomosta se voimakkain ei ole leikin asia. Pienen kaupungin kokoinen hirviö tulee aikanaan olemaan mielenkiintoinen raidivastustaja.

Takaisin Azerothiin

Odotusten vastaisesti tasokatto nousee tällä kertaa vain viidellä tasolla tavallisen kymmenen sijasta, virallisena selityksenä energiaa on käytetty vanhan maailman uusimiseen. Pääsuunnittelija Cory Stocktonin mukaan päämääränä on, että Cataclysmin viiteen tasoon kuluu suurin piirtein yhtä paljon aikaa kuin Wrath of the Lich Kingin kymmeneen. Kokemusta tasoa kohti vaaditaan siis reilusti aikaisempaa enemmän.

Pienemmän tasokaton lisäksi toinen iso ero aikaisempaan on uuden mantereen tai planeetan puuttuminen. Cataclysmissa seikkaillaan tutussa Azerothissa, jonne on mullistusten seurauksena avautunut seitsemän uutta aluetta. Niistä viisi on tarkoitettu tasoille 78–85, ja aloitusalueen voi Lich Kingin tavoin valita kahdesta vaihtoehdosta. Tämän pitäisi helpottaa julkaisupäivän ruuhkaa.

Koska Deathwingin ilmestyminen on mullistanut maailmaa, on tutun Azerothin uusiminen lisälevyn merkittävin anti. Tämä tarkoittaa sitä, että lähes kaikkia alueita on muutettu enemmän tai vähemmän. Osan ilme on täysin erilainen, esimerkiksi Barrens on haljennut keskeltä kahdeksi erilliseksi alueeksi ja karu Desolace on puolestaan herännyt kukkivaksi metsämaaksi. Toisessa ääripäässä ihmisten aloitusalue Elwynn Forest on kärsinyt pienempiä vahinkoja. Alueiden tasovaatimuksia on myös sekoiteltu uusiksi, Azsharasta on tullut Horden matalan tason hahmojen leikkikenttä.

"Vanhoilla aluella pelaaminen ja uuden hahmon luominen tulee olemaan täysin erilaista kuin ennen. Kävimme läpi kaikki vanhat tehtävät ja korjailimme samalla myös niistä tulevia palkintoja, joten voit vihdoin sanoa hyvästit kaikille niille turhille spirit-pohjaisille tehtäväpalkinnoille", naureskelee WoWin kehitystä ohjaileva Tom Chilton.

Koska tuttu Azeroth on kadonnut meren syliin, on uusi versio auki myös niille pelaajille, jotka eivät jostain syystä halua ostaa Cataclysmia. Tämä siksi, että alkuperäistä versiota ei ole enää olemassa.

Kierrätyksen yhteydessä Cataclysm lisää peliin yhden toivotuimmista ominaisuuksista: vanhassa maailmassa voi vihdoinkin lentää. Stocktonin mukaan nyt ei myöskään aiota enää leikkiä Lich Kingissä liian tutuiksi tulleilla ärsyttävillä lentorajoituksilla, vaan ilmailu onnistuu kaikkialla alueesta riippumatta.

Pääpaino lisäominaisuuksissa

Cataclysm keskittyy edellisiä lisälevyjä enemmän viilaamaan peliä entistä ehommaksi. Kumpikin osapuoli saa yhden uuden rodun: hordelaiset pääsevät toteuttamaan sisäistä gnomeaan pelaamalla goblineita, Alliance puolestaan hyppää worgeneiden ihmissusinahkoihin.

Kauan lapsipuolen asemassa olleet killat saavat vihdoin huomiota osakseen uudessa kiltakehityssysteemissä. Sen myötä killat keräävät kokemusta ja tasoja siinä missä pelaajatkin, ja killoilla on myös oma taitopuu. Hiukan samaan tapaan pelaajat voivat tasokattoon päästyään seurata Path of the Titansia, joka avaa käyttöön uudentyyppisen glyphin eli hahmon taitoja muokkaavan taikamerkinnän. Näin hahmoaan voi kehittää tasokatossakin muutenkin kuin pelkillä varusteilla. Uuden hahmon tekijät voivat puolestaan valita entistä suuremmasta luokkavalikoimasta, sillä suurin osa luokkarajoista poistetaan. Cataclysmissa voit siis pelata vaikkapa pyhää lehmää tai parantaja-gnomea.

Liian areenakeskeiseksi kääntynyt WoWin PvP (pelaaja vastaan pelaaja) saa uutta piristystä rated battlegrounds -konseptista, jonka mukaan tavallisista battlegrounds-matseista saa areenapisteitä ja -luokitusta. Blizzard toivoo tällä herättävänsä PvP:n takaisin henkiin. Nähtäväksi jää, onnistutaanko päämäärässä.

Itse en ole välttämättä täysin innoissani Cataclysmin suunnasta, joka tuntuu vanhan sisällön kierrättämiseltä. Väännettyäni jo kerran useamman hahmon tasokattoon en ole ensimmäisten joukossa aloittamassa uutta vain sitä varten, että vanha maailma on muuttunut. Onneksi mukana on paljon odotettuja juttuja, kuten kiltakehitys. Niinpä Cataclysm on varmasti hankkimisen arvoinen ilmestyessään sitten joskus.

Lich Kingissä päästiin leikkimään uudella hahmoluokalla, Cataclysmissa molemmat puolet saavat uuden rodun. Goblinit liittyvät Laumaan ja worgenit eli ihmissudet Liittoon. Molempien uudet aloitusalueet kattavat tasot yhdestä viiteentoista ja ne ängetään ovelasti Azerothin tähän asti tutkimattomiin koloihin.

Goblinit ovat olleet osa WoWin maailmaa alusta lähtien, mutta tähän asti vihreät pikkumiehet ovat pysyneet liittoutumattomina. Äkillinen hyppäys Horden riveihin ei pääsuunnittelija Cory Stocktonin mukaan muuta kaikkea jo totuttua: "Goblinit ovat luonteelta heimomaisia. Nyt Hordeen liittyy vain yksi heimo, joten esimerkiksi Booty Bayn tai Gadgetzanin goblinit pysyvät edelleen neutraaleina."

Vihernahkojen aloitusalue on keskellä merta piilotellut Lost Isles -saariryhmä. Goblinit ovat haaksirikkoutuneet sinne Cataclysmin mullistusten seurauksena ja törmäävät paikalla jotenkin Alliancen vangiksi joutuneeseen Thralliin. Vastalahjaksi pelastumisestaan Thrall kutsuu goblinit mukaan Laumaan.

Aloitusaluetta pääsi pelaamaan parin tason verran. Vaikka paikka onkin melko geneerinen paratiisisaari, tunnelma on erilainen kuin esimerkiksi Stranglethorn Valessa. Lost Islesilla fiilis on enemmän kuin Tyynenmeren saarella, nimeen päässyt Lost tulee maisemista väkisin mieleen. Värit ovat kirkkaita ja goblinien asenne kohdallaan, joten tehtäviä on mukava vääntää.

Jotta uusista roduista tulisi mielenkiintoisempia, niiden erikoiskykyjä on jatkuvasti viilattu ylöspäin. Goblineilla ominaisuudet ovat jo niin ylihyviä, että niitä varmasti korjataan ennen julkaisua. Vai miltä kuulostaa esimerkiksi puolen tunnin uudelleenkäyttöajalla varustettu henkilökohtainen etäpankki tai kyky saada ostoksista aina suurin mahdollinen alennus? Lisäksi pikkumiehillä (tai naisilla) on henkilökohtainen varustevyö, jolla voi joko ampua raketteja tai loikkia lyhyitä matkoja. Goblinit voivat olla kaikkia muita paitsi paladiineja ja druideja.

Kuuhulluja

Alliancen uusi rotu on worgen, jonka aloitusalue Gilneas on sopivasti vanhan ihmissusialue Silverpine Forestin eteläpuolella. Siellä entinen ihmiskuningaskunta on joutunut kirouksen uhriksi, ja sen kaikki asukkaat ovat muuttuneet kuuta ulvoviksi karvanaamoiksi.

Worgeneiden aloitusalue on aihepiirille sopivan synkkä ja jatkuvan sateen piiskaama pala rantaa. Silti se ei kolahtanut minuun samalla tavalla kuin goblineiden Lost Isles. Gilneas tuntui tasapaksun harmaalta alueelta, jossa kaikki synkistelivät kuin huonossa kauhuleffassa. Ero goblineiden väriä räiskyvään saaristoon on varmasti tahallinen, mutta mukaan kaivataan vielä lisää särmää, ennen kuin Gilneas on valmis julkaistavaksi.

Yksi Gilneasin etu Lost Isleen verrattuna oli phasingin käyttö. Cataclysmissa Blizzard aikoo hyödyntää Lich Kingissä esiteltyä phasingia eli ympäristön eräänlaista henkilökohtaista instansointia (erillisen kopion luomista) entistä enemmän tarinankerronnan työkaluna. Tämä tarkoittaa sitä, että worgeneiden alueella maa kirjaimellisesti suistuu mereen sitä mukaa, kun pelaaja etenee tehtävissä. Lopulta maisema on hyvin erilainen kuin aloitettaessa. Idea on hieno ja näytti käytännössä komealta, mutta aiheuttaa myös joitain hankaluuksia: eri vaiheessa olevat pelaajat eivät pysty aina näkemään toisiaan, joten kaverin auttaminen saattaa olla mahdotonta.

Etukäteen olin enemmän kiinnostunut worgeneista kuin goblineista, mutta käytännön testi muutti mielipiteeni. Tylsän harmaan aloitusalueen lisäksi worgeneiden suurin ongelma on varsinaisen ihmissusiluonteen täydellinen turhuus: siitä ei ole tällä hetkellä muuta kuin ulkonäöllistä iloa. Taistelussa susi viuhtoo aseilla tai loitsuilla siinä missä mikä tahansa muukin rotu, mikä tuntuu tyhmältä. Luulisi, että isoja kynsiä ja raateluhampaita voisi käyttää johonkin.

Myös rotuominaisuuksissa worgenit häviävät goblineille 100–0. Ainoa maininnan arvoinen kyky on yhden prosentin lisävahinko, muut ovat turhanpäiväistä tauhkaa. Suunnittelijoilla on selvästi ollut hankaluuksia keksiä susiluonteeseen liittyviä ominaisuuksia, kun goblineista taas on ollut liikaakin hyviä ideoita. Joka tapauksessa eroja täytyy tasoittaa ennen lisärin ilmestymistä. Luokista worgenit voivat olla kaikkia muita paitsi paladiineja ja shamaaneita.

Vähäisen uuden sisällön vastapainona Cataclysmissa on alussa enemmän raideja kuin Lich Kingissä. Viiden hengen luolastoja on puolestaan saman verran. Tämän hetken suunnitelmien mukaan tavallisia instoja on kahdeksan, joiden lisäksi vanhoista Shadowfang Keep- ja Deadmines-luolista tehdään tason 85 heroic-versiot. Raideja puolestaan on neljä erilaista, joista vain yksi on Onyxia/Malygos-tyylinen yhden pomon pikkuinsta. Muissa on neljästä kuuteen pomoa, joten raidit pyritään pitämään melko lyhyinä.

Kaikista raideista ei vielä annettu kovin paljon tietoa. Vähiten dataa irtosi Skywallista ja Grim Batolista, joista ensimmäinen on ilmaelementaalien koti ja taustatarinan perusteella siellä luultavasti taistellaan Al’Akir the Windlordia, ilmaelementaalien johtajaa vastaan. Grim Batol puolestaan on entinen punaisten lohikäärmeiden tukikohta, jonka Deathwing on nyt muuttanut kodikseen. Siellä siis todennäköisesti kohdataan itse Deathwing, mutta tuntuu epätodennäköiseltä, että lisälevyn pääpomon pystyisi tappamaan jo julkaisuvaiheessa. Asiaa ei suostuttu vielä kommentoimaan sen tarkemmin.

Kahdesta muusta raidista, Firelandsista ja Blackwing Descentistä, sen sijaan on jo enemmän dataa. Molemmat jatkavat Naxxramasissa aloitettua kierrätysteemaa, sillä Firewallin pääpahana on Molten Coresta tuttu Ragnaros ja Blackwing Descentissä kohdataan jälleen kukas muu kuin kaikkien suosikkilohikäärme Nefarian.

Stockton selittää: "Vaikka loppupomot ovat niminä tuttuja, ovat molemmat instanssit uusia. On siis väärin puhua Naxxramas-tyylisestä toistosta ainakaan sanan täydessä merkityksessä. Toimme Ragnaroksen ja Nefarianin takaisin, koska ne ovat fanisuosikkeja ja sopivat lisälevyn henkeen."

Firelands sijoittuu tulielementaalien ulottuvuuteen ja iso osa instasta on ulkoaluetta. Lopulta sankarit murtautuvat horisontissa siintävään linnakkeeseen, jossa Ragnaros asustaa. Selitys Ragnan paluulle on se, että Molten Coressa vain estettiin tuliotuksen ilmestyminen Azerothin puolelle. Nyt sankarit kohtaavat Ragnaroksen tämän kotona, täysissä voimissa.

Blackwing Descent puolestaan on uusi raidi tutun Blackrock Mountainin sisällä. Hauskasti sisäänkäynti on itse asiassa Nefarianin valtaistuinsalissa vuoren huipulla, mutta uuden lentomahdollisuuden ansiosta sankarit voivat oikaista suoraan ovelle. Sisällöstä ei vielä ole muuta tietoa kuin että paikka on yksi Deathwingiä palvelevan Twilight Hammerin päätukikohdista.

Teknisesti raidit eivät tule muuttumaan. Blizzard on tyytyväinen hard mode -vaihtoehtoihin, ja sellainen pitäisi olla valittavana lähes kaikissa uusissa pomotaisteluissa. Sen sijaan 3.2-päivityksen Crusaders Coliseumissa esitelty hämärä 10/25-hengen raidijaon erottelu normaali/heroic-vaikeustasosta ei tule Stocktonin mukaan jatkumaan. Kyseessä oli vain "kokeilu", mikä siis tarkoittaa oikein luettuna sitä, että näin yhden huoneen Coliseumilla saatiin ostettua enemmän aikaa Cataclysmin tekemiselle.

Mielenkiintoisena yksityiskohtana Stockton sanoo, että maailman keskellä pyörivän Maelstorm-myrskyn alla asustava nagakuningatar Azshara ei tule esiintymään Cataclysmissa. Tämä on yllättävää, koska itse olin aivan varma, että nagojen pääkaupunki ja Azshara ovat jonkun myöhemmin ilmestyvän raidi-instanssin pääosassa.

Mereen ja aavikolle

Viiden hengen luolastoissa teemat vaihtelevat märistä tunnelmista hiekkaiseen erämaahan. Veden alla sijaitsevan Sunken City of Vashj’irin keskellä on aukko vesielementaalien ulottuvuuteen, ja siellä taistellaan kahdessa eri instassa. Itse instansseissa ei otella vedessä, vaan meren alla olevissa kuvuissa. Vashj’in kotikaupungin tavallisella kaikille avoimella ulkoalueella sen sijaan liikutaan vedessä.

Grim Batolin ja Skywallin raidien yhteydessä on tilaa myös viiden hengen instoille. Kaikkein kiinnostavimmalta etukäteen vaikuttaa Kalimdorin eteläkärkeen sijoittuva Uldum, tähän asti eristyksissä ollut titaanien kaupunki. Cataclysmin mullistukset avaavat reitin muinaisesta Egyptistä innoitusta hakevalle alueelle, jossa titaanien rauniot pilkottavat esiin vuosituhansien hiekan keskeltä. Esityksen perusteella Uldum tuo takaisin mukavia flashbackeja Silithuksen salaperäisyydestä, ja paikalla sijaitsevat kaksi instanssia näyttävät tyylikkäiltä.

Retrohengestä vastaa Deadminesin ja Shadowfang Keepin heroic-versioiden lisäksi kokonaan uusi Blackrock Caverns -instanssi. Se sijaitsee nimensä mukaisesti Blackrock Mountainin uumenissa ja on Stocktonin mukaan tyyliltään hyvin samanlainen kuin jo tutut Blackrock-luolastot. Paikalla viedään eteenpäin Twilight Hammerin tarinaa tutun näköisessä ympäristössä.

Kaiken kaikkiaan instanssit vaikuttavat tällä hetkellä Cataclysmin parhaiten mietityltä osuudelta. Vaikka mukana on kierrätyspomoja menneisyydestä, erilaisia teemoja vaihdellaan mukavasti.

Blizzard yrittää elävöittää Cataclysmissa WoWin PvP-puolta eli pelaajien välistä taistelua. Lisärissä lupaillaan olevan kaksi uutta battlegroundia, joiden tyylistä tosin ei vielä ole tietoa. Suurin uudistus koko PvP:hen on uusi rated battlegrounds -konsepti, joka mahdollistaa areenapisteiden ja -luokituksen hankkimisen myös tavallisista battlegroundseista pelkän areenan sijasta.

Suurin ero tavalliseen areenagrindaukseen verrattuna on se, että rated battlegroundista ei voi menettää luokitusta. Vaikka ottelun häviää, se ei voi vaikuttaa negatiivisesti mihinkään. Tähän päädyttiin Stocktonin mukaan siksi, että battlegroundsissa on niin paljon pelaajia ja osatekijöitä, että rankaisu ei tuntunut oikealta.

Ennen kuin kaikki innostuvat liikaa loputtoman pistepotin grindauksesta, Stockton sanoo, että viikossa saatavien pisteiden määrä rajoitetaan erittäin luultavasti enimmillään sellaiseksi, mitä areenalta voisi saada vastaavassa ajassa. "Päämäärä on pitää homma mielekkäänä eikä palata battlegroundsien alkuaikojen elämättömään high warlord -hinkkaukseen, joka pakotti pelaajan asumaan WoWissa", tarkentaa Stockton.

Rated battlegroundeihin voi osallistua vain valmiiksi kootulla premade-ryhmällä, joten sooloilu ei onnistu. Tämä on pakollista sen takia, että näin tiimeille löydetään omaa tasoa vastaavaa peliseuraa. Lisäksi rated-versioita on auki vain yksi per viikko, eli yhtenä viikkona pelataan esimerkiksi vain Warsong Gulchia ja seuraavana Strand of the Ancientsia. Valittu battleground ilmeisesti ratkeaa sen mukaan, minkä ’groundin viikonloppu viimeksi oli.

Stockton lupailee, että uudesta systeemistä saatavilla pisteillä ja luokituksella voi ostaa kaikkia areenavarusteita. Suunnitelmissa ei siis ainakaan vielä ole esimerkiksi rajata bg-pelaajia parhaimpien palkintojen ulkopuolelle, mikä on hyvä asia. Kauden loputtua bg-pelaajista parhaille jaetaan uniikkeja maaratsuja, areenaeliitti saa vanhaan tapaan postilaatikkoonsa uuden näyttävän lentoratsun.

Isle of Gank, versio 2.0

Ulkomaailman PvP heräsi Lich Kingissä hetkeksi uudelleen henkiin supersuositulla Wintergrasp-alueella. Valitettavasti Blizzard ei pystynyt ratkomaan paikan lagiongelmia ja muutti alueen tylsästi tavalliseksi jonotettavaksi battlegroundiksi. Cataclysmissa ulkomaailman taisteluihin yritetään puhaltaa uutta henkeä Southshoresta etelään sijaitsevalla Tol Barad -vankilasaarella.

Tol Baradissa konseptia yritetään hienosäätää edelleen, ja saari on yhdistelmä Wintergraspia ja aikanaan Burning Crusaden dailyjen keskukseksi muodostunutta Isle of Quel’Danasia. Taistelun aikana Tol Barad toimii kuten Wintergrasp ja osapuolet taistelevat vankilarakennuksen hallinnasta. Valitettavasti nykyisen Wintergraspin jonotussysteemi on käytössä myös Tol Baradissa.

Taisteluiden välissä alue on molemmille osapuolille avoin keskus, jossa on paljon päivittäisiä tehtäviä. Stocktonin mukaan iso osa näistä keskittyy PvP:hen, sillä PvP on alueella aina päällä, myös PvE-palvelimilla.

"Isle of Quel’Danas oli aikanaan PvP-palvelimilla varsinainen gankkijoiden paratiisi. Tätä vihattiin ja rakastettiin, mutta päädyimme silti Tol Baradissa hyvin samanlaiseen ratkaisuun. Quel’Danasista poiketen Tol Baradissa ei kuitenkaan tule olemaan vartijoita, jotka käyvät PvP:tä harrastavien pelaajien kimppuun. Vaikka alueella on dailyja molemmille puolille, fokus on Quel’Danasia enemmän pelaajien keskeisessä taistelussa, ja siksi PvP aktivoituu myös PvE-pelaajille alueelle saavuttaessa."

Wintergraspin tavoin Tol Baradissa on lyhyt raidi-instanssi, johon kulloinkin valtaa pitävä osapuoli pääsee käsiksi. Sen pomoista ei vielä ole tietoa, mutta ne pudottavat tuttuun tapaan sekalaisia PvE- ja PvP-varusteita.

Ajan myötä WoWin itemisaatio eli varusteissa olevien erilaisten ominaisuuksien määrä on kasvanut. Lich Kingissä asiaa yksinkertaistettiin virtaviivaistamalla parantamiseen ja vahingon tekemiseen tarkoitetut loitsimisominaisuudet samoiksi, mutta tämä oli vasta alkua. Cataclysmissa edessä on todellinen megauudistus, kun esineistä pyritään tekemään entistä selkeämpiä ja ymmärrettävämpiä.

Lyhyesti voisi sanoa, että tämän hetken suunnitelman mukaan Cataclysmin kovatkin varusteet näyttävät lähes nykyisiltä aloitusvermeiltä. Tämä johtuu siitä, että suurin osa erikoisominaisuuksista poistuu kokonaan ja jäljelle jää lähinnä vain kasa normaaleja voima- tai agility-tyylisiä perusjuttuja.

Kenkää saavat sellaiset perustason jutut kuin mp5 (manaregeneraatio per 5 sekuntia), spell power, attack power, defense ja armor penetration. Lisäksi tankkien block value saa niskalaukauksen ja hasten toimintatapaa muutetaan toisenlaiseksi, tästä lähtien se nopeuttaa vain hahmon manan/energian/runicpowerin/ragen palautumisnopeutta.

Niin uskomattomalta kuin esimerkiksi attack powerin katoaminen tuntuukin, niin se on totta: koko riviä ei enää löytynyt pelattavien hahmojen ominaisuuslistasta. Osa ominaisuuksista säilyy piilossa taustalla, ja esimerkiksi mp5 määräytyy nyt spiritistä ja spell power intelligencestä. Tankkien tarvitsema defense tulee puolestaan suoraan kykypuusta, samaan tapaan kuin druideilla nykyään.

Koska ominaisuuksien määrä vähenee, varusteista jää tasosta tulevia rakennuspisteitä yltä kyllin ylitse. Stockton sanoo, että ne lisätään pääasiassa staminaan, mikä kuulostaa todella oudolta ratkaisulta. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että staminaero Cataclysmin ja Lich Kingin varusteissa tulee olemaan yhtä suuri tai suurempi kuin aikanaan vanillan ja Burning Crusaden välillä oli. En odota innolla sitä viidenkymmenen tuhannen osumapisteissä hyppivää PvP-warlockia.

Perustelu ylimitoitetulta tuntuvaan virtaviivaistamiseen on se, että pelaajat eivät nykyään osaa enää vertailla itse varusteitaan, vaan luottavat liikaa matemaatikoiden vääntämiin taulukkolaskentakaavoihin. "Jos ymmärrät, miten armor penetration toimii, kuulut pieneen vähemmistöön", väittää Greg "Ghostcrawler" Street. Itse en ole koskaan nähnyt asiassa mitään vaikeaa, joten moinen väite kuulostaa naurettavalta höpinältä. Varusteiden vertailuhan juuri on kamojen keräämiseen keskittyvän loppupelin suurimpia viihdykkeitä. Jos se poistetaan, pelistä katoaa yksi merkittävä ulottuvuus, mutta suunnittelijat tuntuvat olevan eri mieltä.

Muokkaa varusteita kuten haluat

Yksinkertaistamisen vastapainoksi Cataclysm esittelee tavaroihin yhden uuden ominaisuuden, masteryn. Sen idea on palkita kykypisteiden (talents) panostamista tiettyyn kykypuuhun. Cataclysmissa kykyjä nimittäin virtaviivaistetaan kovalla kädellä, eikä uudesta tasokatosta huolimatta luvassa ole uusia huippukykyjä. Suurin osa erilaisista passiivisesti hahmoa tehostavista kyvyistä saa lähteä. Niiden tilalle tulee jokaisesta puusta tuleva passiivinen bonus, joka kasvaa sitä suuremmaksi, mitä enemmän puussa on pisteitä. Mastery puolestaan tehostaa suurimman puun antamia bonuksia entisestään.

Toinen uudistus on käsityöläisammatteihin lisättävä reforging-kyky, jolla voi nimensä mukaisesti muokata olemassa olevia esineitä. Sepät, nahkurit ja ompelijat pystyvät muuttamaan ammatilleen sopivan tyyppisiä varusteita. Kokonaan uudesta crafting-ammatista ei siis ole kyse.

Reforgingin toimivuudesta on tällä hetkellä olemassa yhtä monta eri versiota kuin on vastaajia. Yksi asia on selvää: yhden esineessä olevan ominaisuuden voi puolittaa ja siitä tulleet pisteet voi käyttää johonkin toiseen ominaisuuteen. Tässä kohtaa päästään sitten niihin vastaajien välisiin eroihin: julkistuksessa väitettiin, että pisteitä ei voi lisätä jo esineessä olevaan ominaisuuteen, kuten esimerkiksi agilityyn.

Myöhemmin asiasta udellessani Stockton kuitenkin sanoi, että totta kai pisteitä voi käyttää jo olemassa olevien ominaisuuksien parantamiseen, mutta luultavasti tietyissä rajoissa. Ghostcrawler puolestaan kommentoi asiaa sanomalla, että on erittäin epätodennäköistä, että olemassa olevaa ominaisuutta voi parantaa.

Itse luottaisin eniten pääsuunnittelija Stocktonin kommenttiin, sillä mitä ihmettä koko reforgingilla tekee, jos sillä ei voi parantaa jo olemassa olevia ominaisuuksia? Nykyisen kaltaisilla esineillä asia ei olisi niin ongelmallinen, mutta Cataclysmin muutaman perusjutun esineissä luultavasti on jo kaikkea haluamaasi ainakin hiukan. Jos mihinkään ei voisi enää lisätä mitään, koko kyky olisi käytännössä täysin turha. Tätä suunnittelijat tuskin haluavat.

Koska uusia tasoja on Cataclysmissa vain viisi, on tasokattoon nopeasti kivunneille pelaajille luvassa uutta tekemistä. Tärkein uudistus on kauan odotettu kiltakehitys, jonka myötä killat keräävät tasoja ja saavutuksia pelaajien tavoin.

Kilta saa kokemusta lähes kaikista jäsenten tekemistä jutuista. Pisteitä heruu muun muassa craftauksesta, tasoissa nousemisesta, maineen grindauksesta, PvP-voitoista ja instojen pomotapoista. Jotta oman killan vääntäminen maksimitasolle pikavauhtia ei tuntuisi velvoitteelta, lasketaan joka päivä vain 20 parhaan jäsenen osallistuminen. Lisäksi päivittäiseen tai viikoittaiseen kokemusmäärään luultavasti tulee tietty yläraja, mikä estää nonstop-grindauksen. Stocktonin mukaan päämäärä on pitää kokemus hauskana ja vaatia mahdollisimman vähän grindausta.

Jokaisesta uudesta tasosta kilta saa pelaajien tavoin kykypisteen, joita käytetään tutun näköiseen kykypuuhun. Näin saatavat ominaisuudet eivät anna kenellekään lisää vahinkoa tai muutenkaan varsinaisesti ole pakollisia raidaamisessa, vaan tarkoitus on pitää kyvyt hauskan käytännöllisinä. Tällaisia ovat esimerkiksi mass summon, jolla koko raidin saa manattua kerralla paikalle tai mass resurrect, jolla koko raidin saa pystyyn joukkokuoleman jälkeen. Muita vaihtoehtoja ovat vaikkapa korjaushintojen alennus tai vihollisten pudottaman kultamäärän pieni korotus. Hauskoja valintoja näyttäisi olevan paljon, ja kykypuun voi rakentaa uusiksi samaan tapaan kuin pelaajana.

Kokemus muuttuu kykypisteiden lisäksi kiltavaluutaksi, jolla jäsenet voivat ostaa muun muassa ratsuja ja loitsujen tai potioneiden tarvikeaineita. Samalla rahalla saa myös kiltaan lukittuja heirloom-esineitä, jotka toimivat kuten pelaajatiliin lukitut heirloomit, mutta vain killan sisällä. Jos joku moista esinettä käyttävä lähtee killasta, palautuu esine automaattisesti kiltapankkiin.

Kokemuksen ohella kiltatoimintaa elävöitetään muutenkin reilusti, kaksiosaisesta paneelista näkee heti esimerkiksi tärkeitä kiltauutisia ja tulevia tapahtumia. Kiltauutiset päivittyvät suoraan RSS-feedinä armoryyn, josta ne voi kalastaa omaan lukijaansa. Lisäksi kiltalistasta näkee suoraan jäsenten käsityötaidot ilman hankalia lisämerkintöjä. Oli jo aikakin!

Aivan kaikkea uudella systeemillä ei vielä pystytä tekemään. Toisia kiltoja voi kyllä kutsua tapahtumiin, mutta erilaiset viralliset allianssit useamman killan välillä eivät toimi. Kilta saa etuja tapahtumista, joissa sen jäseniä on paikalla vähintään 75 prosenttia. Jos esimerkiksi raidi on puoliksi kahdesta killasta, ei kumpikaan saa killalleen saavutuksia tai etuja, mikä on hiukan tyhmää. Silti muutokset ovat kauan kaivattuja ja kuulostavat todella hyviltä.

Titaanien jalanjäljissä

Henkilökohtaisemmalla tasolla lisätekemistä tulee uuden Path of the Titansin seuraamisessa. Hienosta nimestä huolimatta tämä yksinkertaisesti tarkoittaa uudentyyppisen glyph-kehän avaamista. Esitellyssä versiossa titaanikehän glypheja oli yhteensä kymmenen kappaletta, mutta määrä saattaa vielä muuttua. Joka tapauksessa kaikki eivät ole heti auki, vaan ne avautuvat Cataclysmin edetessä kohti päätöstään.

Uudet glyphit eivät ole luokkakohtaisia ja joka kohtaan on tarjolla yleensä kahdesta kolmeen erilaista vaihtoehtoa. Näin hahmoaan voi muokata haluamakseen. Uutuuksia ei tehdä inscription-ammatilla vaan ne ostetaan uudella arkeologiataidolla hankituilla esineillä. Arkeologia on toisarvoinen ammatti samaan tapaan kuin esimerkiksi kalastus, joten kaikki pääsevät siihen käsiksi. Yksityiskohdat ovat vielä hiukan hämärän peitossa, mutta arkeologit keräävät maailman raunioista reliikkejä, joita sitten käytetään glyphien hankkimiseen. Kuulostaa tylsältä grindaukselta, mutta Stocktonin mukaan päämäärä on pitää Path of the Titans niin grindausvapaana kuin mahdollista.

1. Uldum (83–84)

Uldum on aavikkoinen titaanialue, jonka tyyliin on haettu innoitusta muinaisesta Egyptistä. Brann Bronzebeard on tietenkin paikalla metsästämässä arvoesineitä.

2. Mount Hyjal (78–82)

Toinen lisälevyn kahdesta aloitusalueesta. Pitkään tavoittamattomissa olleella vuorella Ragnaroksen joukot yrittävät tuhota uuden World Treen.

3. Lost Isles (1–15)

Goblineiden aloitusalue. Pikkumiehet haaksirikkoutuvat paratiisisaarille, joiden tunnelma on sopivan leikkisä ja värimaailma iloisen kirkas.

4. Sunken City of Vashj’ir (78–82)

Toinen lisälevyn kahdesta aloitusalueesta. Lady Vashjin kotikaupunki makaa meren pohjassa, joten paikalla päästään seikkailemaan osan aikaa myös veden alla.

5. Gilneas (1–15)

Worgeneiden aloitusalue. Suljettuna elänyt entinen ihmiskuningaskunta joutuu avaamaan porttinsa Cataclysmin mullistusten suistaessa suurimman osan valtakunnasta mereen.

6. Twilight Highlands (84–85)

Deathwingin laskeutumispaikka on nyt tätä seuraavan Twilight Hammerin päätukikohta. Paikalla sijaitsee Grim Batolin linnake, jonka portteja on ennen voinut turhaan kolkutella Wetlandsin itälaidalla.

7. Deepholm (82–84)

Deepholm sijaitsee itse asiassa maaelementaalien tasolla, mutta sisäänkäynti on kartassa näkyvässä paikassa. Deathwing nousi paikalta lentoon maankuoren läpi. Kahdelta eri aloitusalueelta tulevat pelaajat kohtaavat Deepholmissa samaan tapaan kuin Lich Kingin Dragonblightissa.

World of Warcraftin kolmannessa lisälevyssä palataan takaisin kotiin, mutta maa ei ole entisensä. Azerothissa eletään lopun aikoja.

Maailman huomio on viimeisen vuoden ajan keskittynyt pohjoisen kylmiin lakeuksiin ja epäkuolleita vastaa käytävään sotaan. Tie vie hiljalleen kohti Icecrown Citadelin huipulla käytävää lopullista taistelua, jonka jälkeen kaikki pahimmat uhat Azerothille on hetkeksi lyöty. Vai onko?

Lue koko artikkeli uusimmasta Pelit-lehdestä tai www.pelit.fi:ssä 21.10.2009.

Loppuvuoden pelimarkkinat saivat ilahduttavan piristysruiskeen, kun sekä Playstation että Microsoft pudottivat konsoliensa hintoja. Uuden PS3 Slim -mallin saa nyt noin 350 eurolla, Xbox 360 Eliten 250 eurolla ja kiintolevyttömän Arcaden parilla sadalla. Sen sijaan Nintendo ei ole vielä ilmoittanut Wiin hinnanalennuksesta, tosin huhujen mukaan sellainen olisi lokakuun alussa mahdollisesti tulossa.

Maailmalla hintojen pudotus on saanut uuden Pleikan todelliseen lentoon, esimerkiksi Iso-Britanniassa PS3:n myynti nousi peräti 999 prosenttia edellisviikkoon verrattuna. Amerikassa nousua oli 300 prosenttia ja Suomessa 500 prosenttia. Luvut toki kertovat hyvästä myynnistä, mutta myös siitä, että kuka sitä nyt kalliimmalla ostaa, jos parin päivän päästä uuden mallin saa vanhaa halvemmalla. Vanhaa mallia ei myöskään välttämättä ollut enää jälleenmyyjillä varastossa.

Vaisun alkuvuoden jälkeen kaikki piristykset ovat tervetulleita. Jos konsolien hinnat ovat kuluttajien mielestä nyt kohdallaan, myös pelimyynnin pitäisi alkaa herätä, jos ei nyt ihan Ruususen unesta, niin jonkinlaisesta horroksesta kuitenkin. Paria hittiä, kuten Batman: Arkham Asylumia ja Wolfensteinia lukuun ottamatta Suomen listoilla ovat koko vuoden pyörineet samat pelit, lähinnä siis Singstarit ja Guitar Herot.

Molempien konsoleiden myyntiä vauhdittavat myös erilaiset bundlet (osta konsoli – saat pelin) ja Slimin kohdalla myös vaihtotarjoukset tyyliin "tuo meille vanha PS3:sesi niin saat Slimin parilla sadalla". Xbox 360 tekee muun muassa Call of Duty -paketin, jossa konsolin kiintolevyn koko on peräti 250 gigaa. Lisäksi jälleenmyyjät kilpailevat varmastikin omilla bundleillaan ja hintatarjouksillaan.

Aina kun hinnat laskevat, tulee lisää käyttäjiä. Aina kun tulee lisää käyttäjiä, tulee myös lisää pelimyyntiä. Yhtälö on yksinkertainen, ja vaikka osa peleistä onkin siirretty alkuvuoteen, se ei ole välttämättä huono asia. Tammikuu on jälleenmyyjille hyvä pelikuukausi: uusien konsolien omistajat haluavat lisää pelattavaa ja lahjarahat on pantava kiertoon.

Bonuksena Kuluttajaviraston tutkimusten mukaan taulutelevisioita saa nyt halvemmalla kuin koskaan. Mikään ei siis enää estä kunnon pelinurkkauksen perustamista. Perheiden sisäpoliittiset kriisit ja nootit unohtaen.

Lisää aiheesta

  • Shogun 2: Total War

    Hjalliksen Diili ei ollut kaikkien aikojen työhönottohaastattelu. Se käytiin jo 1600-luvun Japanissa, jossa pyrittiin shoguniksi shogunin paikalle.

    Total War palaa Japaniin Shogun 2:ssa ja tuntuu tiukan teemansa ansiosta sarjan alkuaikojen erinomaiselta strategiapeliltä. Armeijan lisäksi…
  • Killzone 3

    www.killzone.com

    Helghast sai viimeksi ISA:n kädestä, mutta helghastilaiset tuntuvat olevan harvinaisen kovapäistä porukkaa, sillä scifisota jatkuu entistä rankempana Killzone 3:ssa.

    Killzonen avaruustaistelu jatkuu, vaikka Helghastin häikäilemätön diktaattori Visari ei enää väpätä.…
  • LittleBigPlanet 2

    Kun näytin LittleBigPlanetia kaverilleni, mies nauroi ensin hahmon nimelle, kunnes pääsi peliin käsiksi. Ääni loppui mutta hymy ei hyytynyt.

    Jo perinteet velvoittavat, että konsoli tarvitsee maskotikseen tasoloikkahahmon. PS3:lla roolin sai sympaattisen valloittava säkkipoika, jonka…