WRC 2 Extreme (PS2) – Totinen torvensoittaja

Sonyn uusi rallipeli kiitää, vaikka takakontista kuuluu epämääräistä Colinaa. Kyllä Marcus "ei sukua Tuukalle" Grönholm aina kaiken maailman Lahikaiset ja Lunabbat voittaa. Vai voittaako?

PS2:n yksinoikeusrallin jatko-osa WRC 2 Extreme parantaa vauhtiaan kuin sika juoksuaan. Evolution Studios on sisäistänyt edellisestä osasta saamaansa palautteen ja viilannut jo ennestään mainiota rallipeliä. Virallinen lisenssi takaa aidot kuljettajat, autot ja osakilpailut kaikkiaan 14 maassa.

WRC 2 Extremen suola ovat vaihtelevat maisemat ja oikutteleva sää. Pikataipaleet ovat erittäin pitkiä rypistyksiä lukuun ottamatta sinne tänne ripoteltuja mikkihiiripätkiä. Auton alla vilistää asfalttia, soraa tai lunta vuodenajasta riippuen. Lisäksi taivaalta voi tupruttaa räntää tai vettä, mutta todellinen extreme-fiilis koetaan auringon laskeuduttua, kun kirkkaat lamput veistävät illan pimeyttä.

Paras vauhdin tuntu on Neste Rallyssa, joka on todellisuudessakin yksi MM-sarjan nopeimmista koitoksista. Maisemat ovat kuin mummolan mökkitieltä ja sora ropisee kuten pitää. Uskottavuutta nakertaa ainoastaan tienvarsille ripotellut pahvikuvat, joiden tarkoitus lienee esittää innostunutta yleisöä.

Pienet kauneusvirheet on helppo antaa anteeksi, sillä teknisesti WRC 2 Extreme on PS2-huippua. Piirtoetäisyys yltää horisonttiin, joten tien kiemurat näkee kauas. Myös talot, puut ja muut esineet piirretään hyvissä ajoin eikä häiritsevää tyhjästä näkyviin poksahtelua juuri esiinny. Plussaa tulee myös laajakuvatuesta ja sulavasta ruudunpäivityksestä.

Beam me up, Scotty

Ajotuntuma on karu, sillä auto käyttäytyy kulmikkaasti ja korostetun kontrolloidusti. Padilla ohjauksessa on aistittavissa pientä velttoutta, mutta tärinät ovat kelvolliset. Suhteellisen asiallisesta tuntumasta huolimatta autoja ei ole suunniteltu perusohjaimella kepitettäviksi.

Ote tiehen jämäköityy kunnollisella force-ratilla. Soratien tärinät tuntuvat kivasti käsissä, mutta irtokivistä huolimatta menopeli etenee kuin kiskoilla ja reippaaseen sivuluisuun auto ei meinaa kääntyä millään. Asfaltilla fiilis on selvästi parempi, vaikka ylitehokas jarru tekee menosta ajoittain nykivää.

On hassua, että ajokokemus on sitä parempi, mitä enemmän osia autosta saa irtoamaan. WRC 2 Extremessä peltilehmän voi muovata lähes tunnistamattomaksi avantgarde-taideteokseksi, mutta realismintavoittelussaan tekijät eivät ole uskaltaneet mennä aivan loppuun saakka.

Esimerkiksi jyrkänteeltä putoaminen ei aiheuta keskeytystä, vaan pienen aikasakon. Lisäksi ärsyttävää teleporttaus-efektiä käytetään myös silloin, jos pelaaja erehtyy harhailemaan metsähallituksen puolella liian kauan.

Mestaruuden voittaminen ei ole yhtä helppoa kuin edeltäjässä. Totuus ei kuitenkaan ole näin yksinkertainen, sillä pikataipaleissa on omituisia tasoeroja. Ajaessani ammattilaistasolla töräytin kunnolla pöpelikköön, sohelsin peruutusvaihteiden kanssa ja olin silti joukon nopein. Seuraavalla etapilla mielestäni täydellinen suoritus olikin vasta kolmanneksi kovin.

Auton huoltaminen on toteutettu mallikkaasti. Annetussa ajassa jokaista osaa voi korjata ja säätää erikseen tai sitten voi antaa koko homman insinöörien tehtäväksi. Mestaruutta ei voiteta kuitenkaan autoa korjaamalla, joten käytännössä huoltoalueen merkitys on vähäinen.

Maailmanmestaruudesta kisailun lisäksi ratoja voi tahkota muutenkin. Kelloa vastaan ajaminen on tylsää, mutta oman mestaruussarjan rakentaminen viihdyttää varsinkin kavereita vastaan kisailtaessa. Jaetun ruudun kaksinpeli on mukana, mutta pienessä ruudussa tunnelma latistuu. Porukalla parempi vaihtoehto on vuorottelu, johon voi osallistua neljä pelaajaa.

Jyrkkä oikea, eiku

WRC 2 Extreme on suomennettu nuotteja ja valikoita myöten. Joitakin pieniä lipsahduksia on mukana, vai oletteko aikaisemmin kuulleet mokiperran erikoiskokkesta? Suurimpana plussana ovat Erkki Vanhasen asiantuntevat juonnot, jotka virittävät mukavasti kisatunnelmaan.

Sitten huonot uutiset. Kaikkia pikataipaleita ei millään muista ulkoa ja on anteeksiantamatonta, että nuottien luku on sössitty totaalisesti. Jos ajaa pelkästään kartturin varassa, niin metsään menee ja tilannetta pahentaa erittäin sekava ikonihärdelli ruudun yläreunassa. Hyvä piirtoetäisyys pelastaa mitä pelastettavissa on.

Toinen valitettava piirre on se, että rallaamisesta puuttuu kunnon tavoite. Haluamansa auton voi valita vapaasti ja kaikille radoille pääsee heti. Maailmamestaruus palkitaan muutamalla evoluutiokaaralla, mutta näillä ei voi ajaa varsinaista rallia vaan ainoastaan aika-ajoja.

Aluksi innostuin WRC 2 Extremestä ja sen hienosta toteutuksesta. Monet ykkösosaa vaivanneet viat oli korjattu, mutta se viimeinen ajamiseen koukuttava addiktio jäi uupumaan. On ironista, että rallipelin kompastuskiveksi koituu virallinen rallilisenssi ja äärimmäiseen realismiin pyrkiminen. Teknisesti pelistä ei löydy juuri moittimista, mutta rattoa olisi saanut olla enemmän. Sitähän ralli on.

Kaksintaistelu Colin vs. Extreme

Colin McRae Rally 3:n ja WRC 2 Extremen paremmuus PlayStation-ralleina riippuu siitä, mitä asioita arvostaa. Teknisesti WRC 2 on kunkku, sillä grafiikka on himpun verran yksityiskohtaisempaa, joskin hieman valjumman näköistä kuin pirtsakassa Colinissa. Ruudun päivitysnopeus on molemmissa kiitettävä.

Force-ratilla ajotuntuma on WRC 2:ssa jämäkämpi ja tien pinnat tuntuvat selvästi käsissä. Toisaalta Colinissa autot kurvailevat enemmän sivuluisussa ja tunnelma on muutenkin vauhdikkaampi. WRC 2 Extremen radat ovat realistisia, kun Colinin teissä on käytetty enemmän mielikuvitusta.

Vaikka virallisen WRC 2 -rallin aidot kuskit ja autot ovat vuoden päästä historiaa, ne voittavat aina Colinin mielikuvitushahmot. Skotin rallissa suurin osa radoista on alussa lukittu, joka motivoi kisaamaan tosissaan maailmanmestaruudesta, toisin kuin Extremessä.

Monipuolisuudessa WRC 2 Extreme pieksee Colinin mennen tullen. Omia turnauksia voi tehdä vapaasti ja WRC-organisaation nettisivuilta löytyy erilaisia haastekisoja. Lisäksi väliajoilla autoaan pääsee itse näpräämään, mikä ei Colinissa onnistu.

Kokonaisuutena WRC 2 Extremestä jää hieman kuivakka maku, minkä vastapainona Codemasters on saanut ripoteltua rallin sekaan vähän peliäkin. Colinin hauskempi ajettavuus ja paremmat nuotit painavat vaakakupissa paljon, joten PS2-rallimestari 2002 alkaa hahmottua. Se on Colin McRae Rally 3.

86