Xbox Series X- ja PS5-konsoleiden speksit

Kuva: E3 Expo

Sonyn ja Microsoft ovat ilmoittaneet viralliset speksit syksyllä ilmestyvistä konsoleistaan.

Molemmat konsolit perustuvat hyvin samanlaiseen tekniikkaan. Prosessori on muokattu AMD Zen 2 -pohjalta ja näytönohjaimet perustuvat AMD Radeon DNA 2 -arkkitehtuuriin. Muistin määrä on täsmälleen sama ja molempien kiintolevyt ovat perinteisten levyjen sijaan modernit SSD:t.

Paperilla Xbox Series X:n näytönohjain olisi vähän tehokkaampi, mutta PS5:n muistit olisivat vikkelämpiä. Todelliseen suorituskykyyn vaikuttavat muutkin komponentit, käytetyt kellotaajuudet, ajurit, käyttöjärjestelmä ja tietenkin pelit. Paras käsitys konsoleiden eroista on pelintekijöillä, mutta he eivät näkemystään vielä jaa.

Nvidian GeForce RTX 2080 Super -näytönohjaimen laskentatehoksi ilmoitetaan 11,1 teraflopsia eli konsoleiden näytönohjainten laskentateho olisi PC-raudan terävimmän kärjen takana. Ainakin paperilla nykymarkkinoiden tehokkain kortti on RTX 2080 Ti -näytönohjain, jonka laskentatehoksi ilmoitetaan 14,2 teraflopsia. Näytönohjaimen hintakin on tosin noin 1 300 euroa, mihin konsolivalmistajat tuskin tähtäävät. 

Kumpikaan konsolivalmistaja ei ole vielä ilmoittanut uuden konsolinsa hintaa. Koneiden pitäisi ilmestyä ensi syksynä. 

Konsoleiden speksit
  PlayStation 5 Xbox Series X
Prosessori 8 * Zen 2 3,5 GHz 8 * Zen 2 3,8 GHz 
Muisti 16 Gt GDDR6 16 Gt GDDR6
Muistin nopeus 448 Gt/s 560 Gt/s ja 336 Gt/s
Näytönohjain AMD RDNA 2 -pohjainen AMD RDNA 2 -pohjainen
Laskentateho 10,28 teraflopsia 12,16 teraflopsia
Tallennustila 825 gigatavun SSD 1 teratavun SSD
Lukunopeus 8-9 gigatavua sekunnissa 4,8 gigatavua sekunnissa
Lisämuistipaikka SSD-paikka 1 teratavun SSD
Ulkoinen SSD USB-tuki USB-tuki
Optinen asema 4K UHD Blu-ray 4K UHD Blu-ray
HDMI 4K/120 Hz, 8K, VRR 4K/120 Hz, 8K, VRR
Taaksepäin yhteensopivuus PlayStation 4 Xbox, Xbox 360, Xbox One