Tuksa submitted a new blog post: Sony ilmoittautui VR-kilpaan Sony julkisti tiistaina GDC-messuilla Project Morpheus -virtuaalitodellisuusprojektinsa. Sonyn virtuaalilasit toimivat PS4:llä, ruudun resoluutiona on 1080p, näkökenttä on 90 astetta ja laite tunnistaa liikkeen ja asennot gyroskoopeilla ja kiihtyvyysmittareilla. Kun päätä kääntää, myös kuvakulma muuttuu. Sony myös kehittää virtuaalilaseja varten uutta 3D-äänitekniikkaa, jossa äänen suuntaan voidaan vaikuttaa. Project Morpheusta on kehitetty viimeiset kolme vuotta ja prototyyppiä on tarkoitus alkaa toimittaa pelinkehittäjille. Laitteen hintaa tai julkaisuaikataulua ei vielä paljastettu, edes nimi ei ole todennäköisesti lopullinen. Sony ei ole ainoana matkalla virtuaalitodellisuuteen. Kickstarter-rahoitteinen Oculus VR om kehitystyössään pisimmällä, sillä Oculus Rift -virtuaalilaseista on myynnissä jo pelinkehittäjille tarkoitettu versio. Kuluttajaversion pitäisi ilmestyä vuoden 2014 lopussa tai ensi vuoden alussa. Myös Valve kehittää laseja. Pelintekijät ovat leikkineet Oculus Riftillä jo parin vuoden ajan. Kasvava trendinä tuntuu olevan näkemys, että lasien parasta kohderyhmä eivät olekaan pelaajat vaan elokuva- ja musiikkiyleisö. Valve muun muassa visioi valjastavansa virtuaalilasinsa eSports-käyttöön. Pelikäytössä ohjauksen ja lasien välinen lagi on ongelmallisempi kuin passiivisessa katselukäytössä, mikä aiheuttaa tottumattomalle liikepahoinvointia. Continue reading the Original Blog Post
mitä ei Valve keihitä vr laseja ! siis ainakaan kuluttajille vaan nimenomaan toimii yhteistyössä oculusen kanssa
"Virtuaalitodellisuuden visioinnille oli syynsä, sillä Valven oma VR-laitteisto oli Steam Dev Days -tapahtuman leikaa loksauttavin osuus." Näin sanoo lehti. Ei puhuta yhteistyöstä lehdessä.
Siksi, että Valve lahjoitti oman virtuaalimaailmatutkimuksensa taannoin Oculukselle ja vähän myöhemmin Valvella projektia vetänyt vaihtoi firmaa juurikin Oculukseen. Eli kaikki meni paremmin kuin kehtasi odottaa.
Tuon jälkeen Valve on jatkanut omaa VR:äänsä, joka ei perustu laseihin vaan kokonaiseen vr-huoneeseen, jossa voi liikkua vapaasti. Tekniikka on siis ihan toisenlainen kuin muilla toimijoilla. Tosta oli isohko juttu tokauusimmassa Edgessä.
Myös Nintendo julkisti oman VR-laitteensa: http://kotaku.com/it-may-not-have-the-sex-appeal-of-space-shooters-or-son-1547627817
Woops, tosiaan tuo jäänyt mainitsematta artikkelissa (seison korjattuna, musitelin että se oli mukana). Valve kehittää teknologiaa ja jakelee sitä suht avoimesti...FB kaupan jälkeen ja abrashin siirryttyä Valvelta Oculukselle olisi jännä kuulla mitä mieltä ovat firmasta nykyjään.
Kannattaa hitusen kelata historiaa, Abrashin ja Carmackin historiasta löytyy eräs pikkuinen peliprojekti, jossa molemmat oli... :) Eli helposti, id:n wanhat jätkät muodostuu näköjään tällä hetkellä uudelleen Oculuksen sisällä tiimiksi, joka nyt sitten päätyi FB:n bisnesyksiköksi.