Tuksa submitted a new blog post: Nykypelit liian lyhyitä? Doom 2 läpäistiin 23 minuutissa https://www.youtube.com/watch?v=h8j2zj-A5tE Pikaläpijuoksija Zero Master nousi kaikkojen aikojen doomipeikoksi läpäistyään Doom 2:n maailmanennätysajassa. Zero Master läpäisi Doom 2:n ajassa 23 minuuttia 3 sekuntia. Speedrun-sääntöjen mukaan Doom 2 on läpäistävä yhdellä pelikerralla, Ultra Violence -vaikeustasolla, pelin virheiden hyödyntäminen on sallittua, kaikkia vihollisia ei tarvitse tappaa eikä salaisuuksia kerätä. 20 vuotta sitten julkaistun Doom 2: Hell on Earth -räiskinnän läpijuoksun maailmanennätyksen kehitys on ollut hurjaa. Vielä viime vuosituhannella ennätyssuoritus kesti yli 30 minuuttia. Vuonna 2010 Looper pääsi aikaan 23 minuuttia 35 sekuntia, mikä ehti olla ennätyksenä voimassa neljä vuotta. Tuoreen ennätysmiehen, Zero Masterin, mukaan 23 minuutin haamuraja on rikottavissa. Omasta mielestään hän hukkasi ennätysjuoksussaan 13 sekuntia kolmoskentässä ja 12-13 sekuntia kentässä 30. Continue reading the Original Blog Post
Doom2 on paras. Onkohan doomista tehty samanlaista remakea kuin Half-Life ykkösestä? Eli siis päivitetty nykyajan grafiikalle.
Onhan siihen olemassa kohtuu komea modaus nimellä Brutal Doom (http://www.moddb.com/mods/brutal-doom) remakea odotellessa.
Tosiaan, sehän on se speedrunien juttu. Bunnyhopitaan joka paikkaan, tai mitä vaan, kunhan saadaan maximinopeus. Jonkun rocketjumpin hyödyntäminen doomissa ei todellakaan tee siitä helppoa, varsinkaan kun suoritus pitää tehdä yhdellä pelikerralla. Classic Doom 3 modi löytyy, jos haluaa vähän tuoreempia grafiikoita. http://www.moddb.com/mods/classic-doom-3 Brutal Doom näyttää silti paljon paremmalta.
Olen pelannut Doom 2:ta ja tuolla videolla pelataan ihan älyttömän kovaa. Varmaan kovaa ulkoaopettelua on tarvittu.
Syö varmaan tollasissa kalterien läpi liukumisissa, kun äijä ei vaan jostain syystä menekään läpi moneen sekuntiin.
Näinkö sitä duumia pelataankin? Itse yritin aikoinani tappaa kaikki vihut ja eihän siitä mitään tullut...
Komea suoritus, vaatinut varmasti kymmeniä ja taas kymmeniä tunteja opetella kaikki reitit ja loikat kohdilleen. Vaatii omanlaistansa hulluutta, itsellä ei kestäisi kantti noin perusteelliseen suoritukseen, vaikka joissain vanhoissa klassikoissa olen yksittäiskentissä speedruneja harrastanutkin. Quake 1:n speedrunit on myös aika komeaa katseltavaa. Siellä "pelinsisäiset virheet" nousee paremmin esiin, kun tyypit juoksee pitkin kaltevia seiniä ja ampuu rocket jumpilla itsensä kentän laidasta toiseen.
Onhan se vähän niin että huippuunsa viety porsaanreikien eksploittaaminen johtaa helposti siihen että homma ei muistuta lainkaan normaalia pelaamista (esim. Metroid Prime kakkosen speedrunin katsominen oli vähän tylsää kuin iso osa ajasta meni pelialueen ulkopuolella tyhjiössä kikkailuun), mutta täysin avoin suhtautuminen pelimekaniikan rikkomiseen taitaa olla kuitenkin ainut tapa taata täysin reilu pelikenttä kilpailulle ilman ikävää tulkinnanvaraisuutta. Itsekin kyllä katsoisin ennemmin vain huippuunsa hiottua pelaamista ilman ylimenevää kikkailua.
Ja kuinka moni on pelannut Fallout 2:n tietämättä kaikista hyödynnettävistä porsaanreiästä edes alle kymmeneen tuntiin?
Uutisen otsikko on hieman kummallinen, vaikka sinänsä huumoria onkin. Miten valitus nykypelien lyhyydestä liittyy siihen, että vanhatKIN pelit on mahdollista vetää supernopeasti läpi kun vain ensin harjoittelee kymmeniä tunteja (eikö tätä lasketa ollenkaan peliajaksi?), ja pelaa tavalla, joka ei mitenkään muistuta tavallista pelaamista? Taitavat nykypelien lyhyydestä valittavat ihmiset valittaa ensisijaisesti siitä, että jopa peliä ensimmäistä kertaa sillä normaalilla tavalla pelaava läpäisee ne liian nopeasti. Speedrunit ovat aika harvoin kiinnostavia. Ehkä lähinnä joidenkin supervaikeiden tasohyppelyiden ja vastaavien kohdalla ne muuttuvat mielenkiintoisiksi, ja silloinkin vain jos touhu perustuu puhtaasti taitoon eikä puoliksi eksploittaamiseen. Sellaista tyylipuhdasta taitopelaamista on aina ilo katsella.
Quakessa ja Doomissa noi rakettihypyt on vähän siinä ja siinä, että onko ne enemmän taitoa vai eksploittaamista. Kummassakion pelissä ne kuitenkin ovat vahingossa ominaisuuksina.
Itsekin pidin tätä jotenkin itsestäänselvyytenä ja sitten harmitti, kun lopputaulussa olikin vain 98% tapoista. -jkn
Muistan kun Doom 2:ssa oli joku kenttä missä oli iso pyöreä piha ja paljon örkkejä, niin tein sillai että juoksin pihaa täysiä ympyrää muutaman kierroksen ja pian piha oli täynnä örkinraatoja kun ne olivat käyneet toistensa kimppuun.
Katsoin tuon videon ja oli aika huikea. Ihailtavaa ajoitusta ja kikkailua. Aina kun hiparit tippuvat alas niin eteen tulee joku salahuone mistä hiparit taas täyteen. Aika vähän mitään glitcheja tai vastaavia tuossa kuitenkaan käytetään hyväksi. Juostaan nopeasti vähän optimoidumpaa reittiä kuin normaalisti.
Noissa videoissa näkyy myös miten hiottu se läpipeluumekaniikka on ennen nauhoitusta. Esimerkiksi siinä ihan videon alkumetreillä hiparit tippuu jonnekin alle kahteenkymppiin, mutta ei puhettakaan että koukattaisiin vähän mutkan kautta ottamaan lääkelaukkua kyytiin. Ihailtavaa itsevarmuutta.
Hei, jos haluatte haastatella Zero-Masteria, voin antaa hänen tietonsa :) Hän suunnittelee Doom2 speedrunnia uudelleen, on tehnyt muutamia muutoksia reittiinsä ja haluaa rikkoa ennätyksensä uudelleen. Epäilee että ennätys voisi olla jopa alle 22minuuttia pitkä.