Ericssonin tekemän selvityksen mukaan peliala ja pelaaminen on kokemassa merkittävää muutosta. Pelkästä viihteestä ollaan siirtymässä koulutukseen sekä itsensä ja osaamin kehittämiseen. Mahdollistajina toimivat uudet laitteet, paremmat internet-yhteydet ja lisääntynyt kiinnostus. Linkki: http://www.ericsson.com/news/140311-games-move-towards-connected-future-report_244099438_c
Ihan varmasti pelit menevät itsensä kehittämisen ja kouluttautumisen suuntaan, kun ottaa huomioon, että kaikki muu tässä maailmassa menee pikemminkin päinvastaiseen suuntaan, ja vielä nimenomaan sillä kasuaalilla tavalla, joka ei ensimmäisenä yhdisty mielessä itsensä kehittämiseen. Jopa uutiset ovat tänä päivänä kovin usein viihteellistettyä kuraa.
Miksi se kasvaisi? Opetuspelejä on ollut aina, alusta lähtien, mutta niiden merkitys peleinä tai missään muussakaan roolissa on ollut vähäinen.