Nykypelit liian lyhyitä? Doom 2 läpäistiin 23 minuutissa

Ketju osiossa 'Uutiskeskustelu', aloittaja Tuksa, 19.11.2014.

Pelit-brändi toivottaa teille neutraalia vuosineljännestä!

  1. Tuksa

    Tuukka Grönholm (Pelit) Tuksa Admini

    Tuksa submitted a new blog post:

    Nykypelit liian lyhyitä? Doom 2 läpäistiin 23 minuutissa

    https://www.youtube.com/watch?v=h8j2zj-A5tE

    Pikaläpijuoksija Zero Master nousi kaikkojen aikojen doomipeikoksi läpäistyään Doom 2:n maailmanennätysajassa. Zero Master läpäisi Doom 2:n ajassa 23 minuuttia 3 sekuntia.

    Speedrun-sääntöjen mukaan Doom 2 on läpäistävä yhdellä pelikerralla, Ultra Violence -vaikeustasolla, pelin virheiden hyödyntäminen on sallittua, kaikkia vihollisia ei tarvitse tappaa eikä salaisuuksia kerätä.

    20 vuotta sitten julkaistun Doom 2: Hell on Earth -räiskinnän läpijuoksun maailmanennätyksen kehitys on ollut hurjaa. Vielä viime vuosituhannella ennätyssuoritus kesti yli 30 minuuttia. Vuonna 2010 Looper pääsi aikaan 23 minuuttia 35 sekuntia, mikä ehti olla ennätyksenä voimassa neljä vuotta. Tuoreen ennätysmiehen, Zero Masterin, mukaan 23 minuutin haamuraja on rikottavissa. Omasta mielestään hän hukkasi ennätysjuoksussaan 13 sekuntia kolmoskentässä ja 12-13 sekuntia kentässä 30.
    Continue reading the Original Blog Post
     
    Muokattu: 19.11.2014
  2. EnemyAce

    Jussi-Pekka Turunen EnemyAce

    Doom2 on paras. Onkohan doomista tehty samanlaista remakea kuin Half-Life ykkösestä? Eli siis päivitetty nykyajan grafiikalle.
     
  3. Onhan siihen olemassa kohtuu komea modaus nimellä Brutal Doom (http://www.moddb.com/mods/brutal-doom) remakea odotellessa.
     
    Valvojamuokkaus: 19.11.2014
  4. mjk

    M Ja J Karhunen mjk

    "Pelin virheiden hyödyntäminen on sallittua" tekee koko touhusta ihan typerää.

    M.K
     
    OmegaPottamies tykkää tästä.
  5. Tuksa

    Tuukka Grönholm (Pelit) Tuksa Admini

    Miten? Säännöt ovat samat kaikille.
     
  6. nmara

    Martti Noitero nmara

    Tosiaan, sehän on se speedrunien juttu. Bunnyhopitaan joka paikkaan, tai mitä vaan, kunhan saadaan maximinopeus. Jonkun rocketjumpin hyödyntäminen doomissa ei todellakaan tee siitä helppoa, varsinkaan kun suoritus pitää tehdä yhdellä pelikerralla.

    Classic Doom 3 modi löytyy, jos haluaa vähän tuoreempia grafiikoita.
    http://www.moddb.com/mods/classic-doom-3

    Brutal Doom näyttää silti paljon paremmalta.
     
    Muokattu: 19.11.2014
  7. jtahti

    Jussi Tähti jtahti

    Olen pelannut Doom 2:ta ja tuolla videolla pelataan ihan älyttömän kovaa. Varmaan kovaa ulkoaopettelua on tarvittu.
     
  8. Tono

    Antti Peltola Tono

    Nykypeleissä on se puolet välivideoita, joita ei voi skipata, niin kai se pitkittää läpipeluuta.
     
  9. PJP

    Joonas Paajonen PJP

    Syö varmaan tollasissa kalterien läpi liukumisissa, kun äijä ei vaan jostain syystä menekään läpi moneen sekuntiin.
     
  10. Pullasuti

    Tommi Huhtala Pullasuti

    Näinkö sitä duumia pelataankin? Itse yritin aikoinani tappaa kaikki vihut ja eihän siitä mitään tullut...
     
  11. OmegaPottamies

    Juho Pohjalainen OmegaPottamies

    Salapaikkojen etsimisestä nyt puhumattakaan.
     
  12. Mmusta

    Matti Paakkinen Mmusta

    Komea suoritus, vaatinut varmasti kymmeniä ja taas kymmeniä tunteja opetella kaikki reitit ja loikat kohdilleen. Vaatii omanlaistansa hulluutta, itsellä ei kestäisi kantti noin perusteelliseen suoritukseen, vaikka joissain vanhoissa klassikoissa olen yksittäiskentissä speedruneja harrastanutkin.

    Quake 1:n speedrunit on myös aika komeaa katseltavaa. Siellä "pelinsisäiset virheet" nousee paremmin esiin, kun tyypit juoksee pitkin kaltevia seiniä ja ampuu rocket jumpilla itsensä kentän laidasta toiseen.
     
  13. SabaSaba

    Elias Suominen SabaSaba

    Ooksä vähä tyhmä?! Ei sillon saanut edes mitään saavutuspisteitä XBOX livessä tai Steamissa.
     
  14. jglad

    Jukka Glad jglad

    Onhan se vähän niin että huippuunsa viety porsaanreikien eksploittaaminen johtaa helposti siihen että homma ei muistuta lainkaan normaalia pelaamista (esim. Metroid Prime kakkosen speedrunin katsominen oli vähän tylsää kuin iso osa ajasta meni pelialueen ulkopuolella tyhjiössä kikkailuun), mutta täysin avoin suhtautuminen pelimekaniikan rikkomiseen taitaa olla kuitenkin ainut tapa taata täysin reilu pelikenttä kilpailulle ilman ikävää tulkinnanvaraisuutta.

    Itsekin kyllä katsoisin ennemmin vain huippuunsa hiottua pelaamista ilman ylimenevää kikkailua.
     
    Muokattu: 19.11.2014
  15. Tono

    Antti Peltola Tono

    Ja kuinka moni on pelannut Fallout 2:n tietämättä kaikista hyödynnettävistä porsaanreiästä edes alle kymmeneen tuntiin?
     
  16. Jaime Kubovski-Käki

    Aki Kuuppelomäki Jaime Kubovski-Käki

    Uutisen otsikko on hieman kummallinen, vaikka sinänsä huumoria onkin. Miten valitus nykypelien lyhyydestä liittyy siihen, että vanhatKIN pelit on mahdollista vetää supernopeasti läpi kun vain ensin harjoittelee kymmeniä tunteja (eikö tätä lasketa ollenkaan peliajaksi?), ja pelaa tavalla, joka ei mitenkään muistuta tavallista pelaamista?

    Taitavat nykypelien lyhyydestä valittavat ihmiset valittaa ensisijaisesti siitä, että jopa peliä ensimmäistä kertaa sillä normaalilla tavalla pelaava läpäisee ne liian nopeasti.

    Speedrunit ovat aika harvoin kiinnostavia. Ehkä lähinnä joidenkin supervaikeiden tasohyppelyiden ja vastaavien kohdalla ne muuttuvat mielenkiintoisiksi, ja silloinkin vain jos touhu perustuu puhtaasti taitoon eikä puoliksi eksploittaamiseen. Sellaista tyylipuhdasta taitopelaamista on aina ilo katsella.
     
  17. Pullasuti

    Tommi Huhtala Pullasuti

    Mä vaan ennakoin, mitä on tulossa ja yritin harjotella achievement-grind pelityyliä.
     
  18. SabaSaba

    Elias Suominen SabaSaba

    Quakessa ja Doomissa noi rakettihypyt on vähän siinä ja siinä, että onko ne enemmän taitoa vai eksploittaamista. Kummassakion pelissä ne kuitenkin ovat vahingossa ominaisuuksina.
     
  19. Herra Monologi

    Miikael Saaristo Herra Monologi

    Oli jotain paljon parempaa: [​IMG]
     
    Atlas, Ihmemies, Nihilant ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. mjk

    M Ja J Karhunen mjk

    Rakettihypyt voi laskea huijaamiseksi vain jos niillä menee paikkoihin, joihin ei muuten pääse.

    M.K
     
  21. katekan

    Jussi Niskanen katekan

    Itsekin pidin tätä jotenkin itsestäänselvyytenä ja sitten harmitti, kun lopputaulussa olikin vain 98% tapoista.

    -jkn
     
  22. Humakt83

    Risto Salama Humakt83



    Oikea tapahan pelata Doomia on laittaa vihut tappelee keskenään.
     
  23. jtahti

    Jussi Tähti jtahti

    Muistan kun Doom 2:ssa oli joku kenttä missä oli iso pyöreä piha ja paljon örkkejä, niin tein sillai että juoksin pihaa täysiä ympyrää muutaman kierroksen ja pian piha oli täynnä örkinraatoja kun ne olivat käyneet toistensa kimppuun.
     
  24. Herra Monologi

    Miikael Saaristo Herra Monologi

    Katsoin tuon videon ja oli aika huikea. Ihailtavaa ajoitusta ja kikkailua. Aina kun hiparit tippuvat alas niin eteen tulee joku salahuone mistä hiparit taas täyteen. Aika vähän mitään glitcheja tai vastaavia tuossa kuitenkaan käytetään hyväksi. Juostaan nopeasti vähän optimoidumpaa reittiä kuin normaalisti.
     
  25. Mmusta

    Matti Paakkinen Mmusta

    Noissa videoissa näkyy myös miten hiottu se läpipeluumekaniikka on ennen nauhoitusta. Esimerkiksi siinä ihan videon alkumetreillä hiparit tippuu jonnekin alle kahteenkymppiin, mutta ei puhettakaan että koukattaisiin vähän mutkan kautta ottamaan lääkelaukkua kyytiin. Ihailtavaa itsevarmuutta.
     
  26. Jari L

    Guest Jari L

    Hei, jos haluatte haastatella Zero-Masteria, voin antaa hänen tietonsa :)
    Hän suunnittelee Doom2 speedrunnia uudelleen, on tehnyt muutamia muutoksia reittiinsä ja haluaa rikkoa ennätyksensä uudelleen. Epäilee että ennätys voisi olla jopa alle 22minuuttia pitkä.
     
    Valvojamuokkaus: 28.11.2014