Army of Two

www.ea.com/armyoftwo/index.jsp

Army of Two -räiskinnän alkutahdit esittelevät maailman, jossa yksityisten sotilasyritysten palkkasoturit hoitavat konflikteja tehokkaammin kuin viralliset armeijat. Salem ja Rios muodostavat dynaamisen duon, joka hoitaa lähes minkä tahansa tehtävän kotiin vihollisten määrästä riippumatta. Salem on kaksikon aivot, Rios lihakset.

Tiimityön ja -taktiikoiden korostaminen ovat Kahden armeijan kantavia teemoja. Yksinpelissä tekoäly ottaa kamun hellään huomaansa, mutta se ei ole jutun perimmäinen juju - Army of Two on parhaimmillaan kaksinpelinä. Juonitilassa vihollisia rei-itetään joko jaetulta ruudulta tai Xbox Live -partnerin rinnalla.

Yksinäinen soturi antaa tekoälykaverille suoraviivaisia suojaa selustaa tai hyökkää -komentoja, joita tarkennetaan passiivisella ja aggressiivisella asenteella. Käsky-yhdistelmästä riippuen kaveri hissuttelee tai ryntää rumasti kiroillen roistojen kimppuun. Runsas f-sanojen sylkeminen huvittaa aluksi, mutta pidemmän päälle ne ärsyttävät.

Army of Twon erikoisuus on aggro-mittari, josta näkee kumpaan palkkasoturiin vihollisten mielenkiinto kohdistuu. Mitä enemmän mekkalaa, sitä vikkelämmin aggro-viisari heilahtaa omalle puolelle. Aggroa hyödynnetään muun muassa hassun pelimäisesti pönöttävien kk-tornien ja muiden vahvasti etupainoisia panssareita ronttaavien kohteiden eliminoinnissa.

Vastustajat vaihtavat tuliasemia, suojautuvat ja hyökkäävät miellyttävän aktiivisesti. Pomminvarmat suojapaikat ovat harvinaisia, joten parivaljakon täytyy liikkua jatkuvasti. Suojautuminen tuntuu GRAW:n ja Rainbow Six: Vegasin jälkimainingeissa rajoittuneelta: miehet luiskahtavat esteiden takaa ikävän helposti luotisateeseen. Mikäli haluat ampua nurkan takaa, alter egon täytyy astua lähes kokonaan esiin.

Jos terroristit vyöryvät päälle laumana, pyssysankarit siirtyvät automaattisesti selät vastakkain -taistelutilaan: maailma hidastuu, mutta Salem ja Rios räimivät entiseen malliin. Vastapainoksi kaverukset ovat maahan liimattuja. Kysymys herää, miksi tiimi ei käytä tehokasta taistelutapaa useammin? Ehkä siksi, että heput turvautuvat killerikuvioon vain juonen määräämissä saumoissa. Täysaggron avittamassa overkill-tilassa soturi muuttuu hetkeksi nopeaksi supersotilaaksi. Taistelutilanteesta ja -tavoista riippumatta omituisen tuhnut papattiposahdukset latistavat tunnelmaa.

Salem ja Rios seikkailevat pääpiirteissään putkimaisissa miljöissä. Tiimityöskentelyn ansiosta maastossa on muutamia vaihtoehtoväyliä ja lyhyitä kiertoreittejä. Kelvollisen näköiset ympäristöt eivät häikäise, sillä pelimoottorin täytyy selvitä jaetusta ruudusta. Mudassa ja pölyssä rypemistä höystetään autokaahailulla ja söpösti sylikkäin hoidetulla riippuliidolla.

En pystynyt kokeilemaan ennakkoversiolla kahden tiimin versus-moninpeliä, mutta siitä huolimatta Army of Two vaikuttaa lupaavalta kimppakivalta. Toivon mukaan ainakin räjähdyksiin saadaan reilusti enemmän munaa ja meininkiä ennen julkaisua.

Lisää aiheesta

  • Shogun 2: Total War

    Hjalliksen Diili ei ollut kaikkien aikojen työhönottohaastattelu. Se käytiin jo 1600-luvun Japanissa, jossa pyrittiin shoguniksi shogunin paikalle.

    Total War palaa Japaniin Shogun 2:ssa ja tuntuu tiukan teemansa ansiosta sarjan alkuaikojen erinomaiselta strategiapeliltä. Armeijan lisäksi…
  • Killzone 3

    www.killzone.com

    Helghast sai viimeksi ISA:n kädestä, mutta helghastilaiset tuntuvat olevan harvinaisen kovapäistä porukkaa, sillä scifisota jatkuu entistä rankempana Killzone 3:ssa.

    Killzonen avaruustaistelu jatkuu, vaikka Helghastin häikäilemätön diktaattori Visari ei enää väpätä.…
  • LittleBigPlanet 2

    Kun näytin LittleBigPlanetia kaverilleni, mies nauroi ensin hahmon nimelle, kunnes pääsi peliin käsiksi. Ääni loppui mutta hymy ei hyytynyt.

    Jo perinteet velvoittavat, että konsoli tarvitsee maskotikseen tasoloikkahahmon. PS3:lla roolin sai sympaattisen valloittava säkkipoika, jonka…