Company of Heroes: Tales of Valor

Artikkeli on luettavissa Pelit.fi:ssä 8.1.2009.

www.companyofheroesgame.com

Tales of Valor kertoo pienen ihmisen sankaritarinoita toisesta maailmansodasta. Yllättäen häviäjätkin kelpaavat sankareiksi.

Company of Heroesin lisälevy Tales of War pienentää toimintanaksun mittakaavaa, sillä peli keskittyy armeijan rakentamisen sijasta vain muutaman miehen ohjaamiseen kerrallaan. Sotilaat, toisen maailmansodan sankarit, paljastavat sodan kasvot. Tarkoituksena on kertoa toisen maailmansodan pieniä sankaritarinoita.

Kolmesta yksinpelikampanjasta paljastettiin ennakkotilaisuudessa vain kaksi. Vaihteeksi sankareiksi kelpaavat myös saksalaiset, sillä toisessa tarinassa pinnistellään amerikkalaisilla kaukopartiomiehillä linjojen takana ja toisessa pääosaa esittää saksalainen panssariässä.

Kolmosvaihtoehto voi olla mitä tahansa, mutta suomalaisista lienee turha haaveilla. Lisälevyssä ei saada uusia armeijoita, joten pelattavana ovat joko saksalaiset, amerikkalaiset tai britit. Saksalaiset esiintyvät kahtena variaationa, joko Wehrmachtin kenttäharmaissa tai Panzer Eliten mustissa.

Väärin tapettu

Pelattavana oli saksalaisten panssarikampanja, jossa toistetaan kapteeni Michael Wittmannin kunnianhetket. Mies pysäytti Tiikerillään koko 22. panssariprikaatin etenemisen Ranskassa.

Wittmann miehistöineen tuhosi liittoutuneilta 11 tankkia, 2 PST-tykkiä ja 13 miehistönkuljetusajoneuvoa, kunnes Tiikeri vaurioitui ajokelvottomaksi ja vaunu oli hylättävä. Tosin Tales of Valor noudattaa taistelun natsipropagandaversiota, jossa Wittmann palasi uudelleen kylään toisella tankilla pelastaakseen vaununraatonsa.

Historianharrastajat ovat myöhemmin tienneet kertoa, että Wittmann toimi tilanteessa taktisesti väärin. Tiikerin torni ei kuulemma ole lähitaistelussa parhaimmillaan ja miehen olisi pitänyt ammuskella kaukaa kylän ulkopuolelta. Wittmannin logiikkana oli, etteivät lähitaisteluun sidotut liittoutuneet tajuaisi saksalaisten olevan vastassa vain yhdellä vaunulla.

Pelaaja keskittyy saksalaiskampanjassa tankkijoukkueen ohjaamiseen, ja tekoäly hoitaa jalkaväen käskyttämisen. Systeemi toimii hyvin, sillä kone huutelee aikeitaan ja jopa ilmoittaa sotilaallisen särmästi jokaisen havaitun vaunun. Konekaveri osaa omatoimisesti vallata kartan voittopisteliput ja jopa pyytää apua pelaajalta, jos vastus on liian kova. Reliciläiset eivät suostuneet paljastamaan, toimiiko tankkikampanja myös co-op-pelinä kaverin kanssa, mutta mikään yllätys moinen ei olisi.

Pelkkä kolmen vaunun ohjaaminen riittää peliksi, koska lisälevy muuttaa pelimekaniikkaa. Pelaaja ohjaa suoraan vain Wittmannin tankkia ja vaunun torni jopa seuraa tähtäimenä toimivan hiiren liikettä. Muut vaunut toimivat kuten alkuperäisessä Company of Heroesissa, joten niitä voi käskeä ampumaan kohdetta, liikkumaan tai kääntämään rintamasuuntansa kohti vihollista.

Itse ampuminen on yllättävän tyydyttävää, sillä pelimekaniikka huomioi osumakohdan. Kaupunkitaistelussa ei kannata ampua puiden ja puskien takaa ajavaa tankkia, vaan odottaa Shermanin tulevan kunnolla näkyville. Ammuksen tyyppiä vaihdellaan kohteen mukaan sirpale- ja panssarintorjuntakranaattien välillä. Bonuksena liikkuva vaunu ampuu epätarkemmin kuin paikallaan oleva, joten miten tahansa ei voi roiskia menemään.

Hurmetta pakkiin

Vaikka yksinpelikampanjoissa ei rakennella, moninpelissä vallataan vanhalla kaavalla voitto- ja resurssipisteitä. Pinnoilla rakennetaan tukikohtaa ja tukikohdalla joukkoja. Relicin pyrkimyksenä on innostaa ihmisiä kokeilemaan koko peliä. Edellisissä osissa kolmasosa pelasi pelkkää yksinpeliä, kolmasosa moninpeliä ja kolmasosa skirmishiä tekoälyä vastaan. Tales of Valorissa eri pelimuotojen pelaaminen avaa lisäherkkuja muihin pelimuotoihin. Palkinnot eivät riko tasapainoa, vaan yksinpelikentän täydellinen läpäisy antaa esimerkiksi Panttereille tavallista näyttävämmän naamiomaalauksen moninpelikäyttöön.

Tales of Valor -lisälevy toimii yksinäänkin. Jos omistaa jo Company of Heroesin tai Opposing Frontsin, lisäri sulautetaan emopeliin. Eri versioilla voi jopa pelata ristiin moninpeliä, jolloin käytössä ovat vain ne joukot, joiden levyt omistaa. Järkevä idea, jonka soisi leviävän muillekin pelintekijöille.

Tales of Valor ilmestyy joskus ensi vuoden alussa PC:lle.

Lisää aiheesta

  • Shogun 2: Total War

    Hjalliksen Diili ei ollut kaikkien aikojen työhönottohaastattelu. Se käytiin jo 1600-luvun Japanissa, jossa pyrittiin shoguniksi shogunin paikalle.

    Total War palaa Japaniin Shogun 2:ssa ja tuntuu tiukan teemansa ansiosta sarjan alkuaikojen erinomaiselta strategiapeliltä. Armeijan lisäksi…
  • Killzone 3

    www.killzone.com

    Helghast sai viimeksi ISA:n kädestä, mutta helghastilaiset tuntuvat olevan harvinaisen kovapäistä porukkaa, sillä scifisota jatkuu entistä rankempana Killzone 3:ssa.

    Killzonen avaruustaistelu jatkuu, vaikka Helghastin häikäilemätön diktaattori Visari ei enää väpätä.…
  • LittleBigPlanet 2

    Kun näytin LittleBigPlanetia kaverilleni, mies nauroi ensin hahmon nimelle, kunnes pääsi peliin käsiksi. Ääni loppui mutta hymy ei hyytynyt.

    Jo perinteet velvoittavat, että konsoli tarvitsee maskotikseen tasoloikkahahmon. PS3:lla roolin sai sympaattisen valloittava säkkipoika, jonka…