Dead Space

Arvostelu on luettavissa Pelit.fi:ssä 3.9.2008.

deadspace.ea.com

Ei työ tapa vaan työtapa.

Ilmeisesti 2500-luvulla ei katsella vanhoja scifielokuvia, sillä kaivosalus USG Ishimuralle lähetetään vain pieni korjausporukka kun yhteys kilometrien pituiseen alusjättiläiseen katkeaa. Isaac Clarken talsiessa huoltohommiin alus vaikuttaa hylätyltä. Harvat eloonjääneet ovat seonneet ja käytävillä juoksentelee verenhimoisia nekromorf-mörriäisiä.

EA:n syksyllä ilmestyvä Dead Space on scifihenkinen synkkä toimintapläjäys, jossa luoteja ei jaeta ylen määrin ja kuolema vaanii alati olalla. Tosin Isaacin silpoutumisesta, murskaantumisesta ja seivästymisestä pyritään tekemään toiston välttämiseksi mahdollisimman vaihtelevaa eikä veriroiskeita säästellä vaan suolilla ja irtoraajoilla suorastaan herkutellaan.

Olis kiväärille töitä

Huoltohommien sijasta Isaac Clarke joutuu taistelemaan nekromorf-hirviöiden täyttämillä aluksen käytävillä etsien eloonjääneitä. Clarken harmiksi varustus ei näy työnkuvan muutoksessa. Mies saa kunnon aseet vasta tarinan loppupuolella, joten teknikko muokkaa työkalupakkinsa hätävaraksi. Laserleikkuri katkoo ruumiinjäseniä siinä kuin teräspalkkeja, poraamiseen tarkoitettu plasmaleikkuri käy konepistoolista ja ylimääräisen karsimiseen rälläkkä on aina kätevä.

Korjattavia koneita siirrellään telekineettisellä nostolaitteella, jolla raskaiden teräspalkkien ohella voi paiskoa myös nekromorfeja. Demovaiheessa viholliselta leikattiin ensin käsivarsi irti ja ammuttiin keihäsmäinen raaja takaisin vainolaisten sekaan. Valtaosa pelin puzzleista perustuu esineiden siirtelyyn ja esteiden raivaamiseen, lyhyen pelisession aikana piti raijata akku paikalleen, että sai paineovet auki. Telekineettinen värkki pystyy myös jäädyttämään vastustajan hetkeksi paikalleen. Koska laite syö energiaa, kaikkia vastustajia ei voi vain pysäyttää ja nostaa kattoon roikkumaan.

Duunarihaalarit vaihtuvat tarinan edetessä panssaroinniksi, mutta mitään master chiefiä Clarkesta ei muodostu. Irak-oppien mukaisesti varusteitaan voi myös kohentaa kiinnittämällä kuteiden päälle panssarilevyjä. Nekromorfit tosin pystyvät rikkomaan ja repimään palaset hajalle, mutta antaa se ainakin hetkeksi jotain muuta puuhaa.

Osumakohdat mukana

Dead Spacen yhtenä avainteemana tuntuu olevan repiminen, leikkaaminen ja rikkominen, sillä hirviöiden osumakohdat huomioidaan tarkasti. EA:n pojat ovat The Thinginsä nähneet: pään ampuminen irti aiheuttaa vain sen, että irtopää kasvattaa jalat ja kipittää puremaan vainoojaansa nilkkaan. Otuksilla on kuulemma omat heikkoutensa, joita hyödyntämällä nekromorf kaatuu lippaallisen sijasta parilla kirurgisella laukauksella.

Tapahtumista koitetaan tehdä toden eikä pelin tuntuisia. Toimintaa ei katkota välivideoilla eikä peliominaisuuksia esitellä liian ilmeisellä käyttöliittymällä. Isaacin elinvoima näkyy ainoastaan puvun selässä olevina valopalkkeina ja miehen tuskaisena liikkumisena. Ruudulla näkyvää sankaria käytetään muutenkin tunnelman tukemiseen onnistuneesti. Jos nurkassa kolahtaa, Isaac kääntää katseensa oikeaan suuntaan, mikä auttaa myös pelaajaa vääntämään kameraa uhan suuntaan.

Avaruusteema näkyy muutenkin kuin vain harmaina ja ahtaina käytävinä. Tyhjiötä käytetään hienosti hyväksi, sillä avaruuteen auki repeytyneessä varastohallissa eivät ympäristön äänet kuulu. Hiljaisuuden täyttää Clarken epätodellisen voimakkaana puhiseva hengitys, sydämen jyskytys ja saappaiden kautta avaruuspuvun sisään välittyvä aluksen vavahtelu. Hieno idea, sillä epätodelliset tyhjiöosuudet tuntuvat perussäikäyttelyä painostavammilta hetkiltä.

Ajoittain Dead Space vaikuttaa kliseekokoelmalta, sillä innoituksen lähteet ovat liiankin helposti tunnistettavissa. Parhaimmillaan toiminnan ja rytmin suhde tuntuu olevan varsin hyvin kohdillaan. Sokkiefekteillä on oikeasti tehoa kun pikku-ukkoja ei pompi ylös jokaisesta tuuletushormista vaan vasta kymmenen minuutin logien lukemisen ja luotien haalimisen jälkeen. Ainakin demotussa kentässä näytti olevan riittävästi tempovaihtelua, jotta peli pitäisi otteessaan toimintarymistelyn kestoksi luvatut parikymmentä tuntia.

Lisää aiheesta

  • Shogun 2: Total War

    Hjalliksen Diili ei ollut kaikkien aikojen työhönottohaastattelu. Se käytiin jo 1600-luvun Japanissa, jossa pyrittiin shoguniksi shogunin paikalle.

    Total War palaa Japaniin Shogun 2:ssa ja tuntuu tiukan teemansa ansiosta sarjan alkuaikojen erinomaiselta strategiapeliltä. Armeijan lisäksi…
  • Killzone 3

    www.killzone.com

    Helghast sai viimeksi ISA:n kädestä, mutta helghastilaiset tuntuvat olevan harvinaisen kovapäistä porukkaa, sillä scifisota jatkuu entistä rankempana Killzone 3:ssa.

    Killzonen avaruustaistelu jatkuu, vaikka Helghastin häikäilemätön diktaattori Visari ei enää väpätä.…
  • LittleBigPlanet 2

    Kun näytin LittleBigPlanetia kaverilleni, mies nauroi ensin hahmon nimelle, kunnes pääsi peliin käsiksi. Ääni loppui mutta hymy ei hyytynyt.

    Jo perinteet velvoittavat, että konsoli tarvitsee maskotikseen tasoloikkahahmon. PS3:lla roolin sai sympaattisen valloittava säkkipoika, jonka…