Dead Space

deadspace.ea.com

Dead Spacessa podetaan ahdistavan paikan kammoa.

Kukaan ei suhtaudu pelaamiseen yhtä intohimoisesti kuin hardcore-pelaaja, kovan linjan peliharrastaja. Kun rakkaus peleihin kasvaa intohimoiseksi, myös viha väärintekijöitä kohtaan voi osoittautua vimmaiseksi.

Electronic Artsin maine riskejä kaihtavana kausipäivitysten ja hengettömien lisenssipelien tehtailijana voi hyvinkin olla ansaittu, mutta se ei tarkoita, etteikö firmassa vallitseva kulttuuri voisi muuttua. Vielä muutama vuosi sitten olisi ollut mahdotonta kuvitella ultraväkivaltaista tieteiskauhupeliä Electronic Artsin ohjelmistoon. Armottoman ahdistava Dead Space on täsmälleen sitä, millä hardcore-pelaajien sydämet ja mielet voitetaan takaisin.

Menolippu kuolemaan

Alkuasetelma kuulostaa tutulta. Viestiyhteys syrjäisellä planeetalla operoivaan kaivosalus USG Ishimuraan on katkennut. Kaivosyhtiön pestaama kolmihenkinen huoltoryhmä lähetetään paikan päälle korjaamaan ongelmaa. Ryhmä odottaa rutiinihommaa, vaikka eihän se sitä tietenkään ole. Jo ulkoinen tarkastus paljastaa, että koko jättimäinen laitos on kuin aavelaiva. Katastrofaalisesti epäonnistuvan telakoitumisen jälkeen kolmikko jää vangiksi USG Ishimuran elävään painajaiseen.

Kaoottinen ensikohtaaminen USG Ishimuran miehistön kanssa määrittää pelin hengen. Sitä, mitä miehistöstä on jäljellä, ei voi enää laskea inhimilliseksi. Selittämätön tauti on runnellut laivaväen irvokkaiksi epäsikiöiksi, joilla on kyltymätön verenhimo ja peitsimäisiä ulokkeita sen tyydyttämiseen. Ihmishirviöiden fysiologia on täysin vierasta, sillä edes pään irrottaminen harteilta ei pysäytä hyökkäystä. Ainoa varma tapa on leikata uhkaavat pistoraajat yksi kerrallaan irti energialeikkurilla. Iljettävää puuhaa, mutta jonkun se on tehtävä.

Se joku on korjausteknikko Isaac Clarke, joka on yksin ja eristyksissä keskellä korjauskelvotonta kaivoslaivaa. Clarken tavoitteet pysyvät silti kirkkaina, sillä hän onnistuu säilyttämään radioyhteyden toisaalla harhailevaan päällikköönsä. Tilanteen epätoivoisuudesta huolimatta päällikkö suhtautuu epäilyttävän optimistisesti ryhmän selviytymismahdollisuuksiin.

Systeemit shokissa

Vaikka kaivosaluksen käytävillä kuhisevat hirviöt pitävät Clarken kiireisenä, Dead Space ei ole pelkkää groteskien otusten teurastusta. Toimintaa rytmitetään paitsi USG Ishimuran kohtaloa valottavien lokitallenteiden kuuntelulla, myös yksinkertaisilla pulmilla, joiden ratkaisuja ei tosin pitkään tarvitse pohtia. Avaruusaluksessa kun ollaan, peli leikittelee myös painottomuudella ja avaruuskävelyllä.

Vihollisia vastaan varustautuminen on olennainen osa Dead Spacea. Aseisiin ei riitä koskaan yllin kyllin panoksia, mutta kustannustehokkuutta voi parantaa varusteita tuunaamalla. Nikkarointipöydän äärellä joutuu kiperien valintojen eteen, sillä tuunauspalikoita jaetaan kitsaasti.

Ruumiilta takavarikoidulle rahalle löytyy käyttöä, sillä USG Ishimuran varusteautomaatit myyvät kirjaimellisesti kaikkea mahdollista. Valinta rynnäkkökiväärin, liekinheittimen ja paremman suojapuvun välillä on ensimmäisellä kerralla kieltämättä vaikea. Ostin rynkyn vain todetakseni, että otukset kestävät osumia keskimassaan enemmän kuin laki sallii.

Taistelujen ulkopuolellakin Dead Spacessa vallitsee poikkeuksellisen intensiivinen tunnelma, sillä pelissä ei koskaan paeta tapahtumien ulkopuolelle. Tilanne on koko ajan päällä jopa karttaa ja statusta tarkastellessa, sillä tietoruudut esitetään hologrammimaisina heijasteina päähenkilön silmien edessä. Sama virtuaaliefekti toistuu niin ikään videopuheluissa ja muissa vastaavissa. Upea äänisuunnittelu kruunaa kokonaisuuden.

Dead Space vetelee pelaajaa pitkälti samoista naruista kuin vuoden takainen Bioshock. Tieteiselokuvien parhaista paloista koottu USG Ishimura ei miljöönä aivan vedä vertoja Bioshockin merenalaiselle kaupungille, mutta pelillisen sisällön osalta Dead Space saattaa hyvinkin vetää pidemmän korren. Ainakin Dead Spacessa on inventaario!

En odottanut Dead Spacelta etukäteen oikeastaan mitään, mutta pelin ennakkoversio nosti odotukseni kertaheitolla ykkösestä kymppiin.

Arvostelu on luettavissa www.pelit.fi:ssä 3.11.2008.

Lisää aiheesta

  • Shogun 2: Total War

    Hjalliksen Diili ei ollut kaikkien aikojen työhönottohaastattelu. Se käytiin jo 1600-luvun Japanissa, jossa pyrittiin shoguniksi shogunin paikalle.

    Total War palaa Japaniin Shogun 2:ssa ja tuntuu tiukan teemansa ansiosta sarjan alkuaikojen erinomaiselta strategiapeliltä. Armeijan lisäksi…
  • Killzone 3

    www.killzone.com

    Helghast sai viimeksi ISA:n kädestä, mutta helghastilaiset tuntuvat olevan harvinaisen kovapäistä porukkaa, sillä scifisota jatkuu entistä rankempana Killzone 3:ssa.

    Killzonen avaruustaistelu jatkuu, vaikka Helghastin häikäilemätön diktaattori Visari ei enää väpätä.…
  • LittleBigPlanet 2

    Kun näytin LittleBigPlanetia kaverilleni, mies nauroi ensin hahmon nimelle, kunnes pääsi peliin käsiksi. Ääni loppui mutta hymy ei hyytynyt.

    Jo perinteet velvoittavat, että konsoli tarvitsee maskotikseen tasoloikkahahmon. PS3:lla roolin sai sympaattisen valloittava säkkipoika, jonka…