Diablo III

Arvostelu on luettavissa Pelit.fi:ssä 3.9.2008.

www.diablo3.com

Kauan sitten barbaarin miekka ei sanonut viuh, vaan klik-klik-klik-klik-klik-klik. Varatkaa aika lääkärille, sillä jännetupentulehduksen aika on taas käsillä.

Diablo on kaikkien modernien toimintaroolipelien arkkivaari, peli, jota lukemattomat fanit vääntävät yhä edelleen hiiri natisten. Hurmehinen fantasiamättö yhdistyi koukuttavaan kamojen keräilyyn tavalla, johon vain harva peli on sen jälkeen pystynyt.

Ensimmäisen vilkaisun Diablo III:n maailmaan sai kesäkuun lopussa Pariisissa järjestetyssä Blizzard Worldwide Invitational 2008 -tilaisuudessa. Loppuunmyydyt messut pursuivat kahden päivän ajan ihmisiä jopa siinä määrin, että järjestäjät eivät tuntuneet olleen täysin valmistautuneita fanimassoihin. Aloitusaamun satojen metrien pituinen jono kiersi koko korttelin, ja myöhemmin minkä tahansa kojun edessä oli kymmenien metrien ihmisrivi.

Kolmas sukupolvi

Diablo III:n tarina käynnistyy 20 vuotta Diablo II: Lord of Destructionin tapahtumien jälkeen. Odotettua hyökkäystä helvetistä ei olekaan tapahtunut ja maailmaa ravistelleet kohtalonhetket ovat muuttuneet tavallisen kansan muistissa legendaksi, jonka oikeellisuudesta ei olla enää varmoja.

"Kolmosessa painotetaan entistä voimakkaammin tarinaa ja sankarin roolia tapahtumissa. Sankari on enemmän tekijä ja vähemmän pelkkä toisten juoksupoika", sanoo Diablo III:n pääsuunnittelija Jay Wilson. "Tämä näkyy muun muassa entistä monipuolisemmissa keskusteluissa, joissa sankarilla on selvästi oma äänensä."

"Emme silti ole muuttamassa pelisarjan ydintä. Diablo III on edeltäjiensä tapaan rehellinen toimintarope, jossa lahdataan tonneittain hirviöitä", naurahtaa Wilson.

Lyhyen demon perusteella Wilson ei ole väärässä. Pelimoottori on muuttunut kolmiulotteiseksi, mutta teemana on edelleen vauhdikas toiminta. Ruudulla vilistää kerralla runsaasti vastustajia ja hurmejuhlat yltyvät melkoiseksi massahurmaksi. Tästä huolimatta tekijät lupailevat Diablo III:n toimivan myös hiukan vanhemmalla PC:llä tai Macilla.

Kamerakulma on lukittu Diablo-tyyliin isometrisesti yläviistoon. Muutenkin kaikki näyttää erittäin tutulta aina klassisen tunnistettavaa käyttöliittymää myöten. Blizzardin tapaan kivijalka on pidetty ennallaan, mutta yläkerroksiin on lisätty uutta.

Seinä kaatuu päälle

Kentät luodaan satunnaisgeneraattorilla, mutta uutuutena niissä on tuhottavia kohtia. Seinän voi esimerkiksi kaataa vihollisten niskaan tai sillan romahduttaa otusten alta. Tuhoutuvan ympäristön laajuudesta ei vielä saanut tarkkaa kuvaa, mutta tekijät lupailevat lisäävänsä kohtia kenttiin niin paljon kuin mahdollista. "Mitään puzzleja ympäristön tuhoamisella tuskin silti luomme, Diablo kun on enemmän mättöä ja vähemmän miettimistä", tarkentaa Wilson.

Hahmon parannussysteemiä on muutettu vanhasta juomien ketjuryyppäämisestä. Hirviöiltä putoaa parannusboosteja, joilla on erinomaisena ideana aluevaikutus. Eli jos yksi ryhmästä poimii boostin, saavat kaikki jäsenet siitä terveyttä takaisin. Näin pelaajien ei tarvitse miettiä parannuksen poimijaa, vaan homman fokus pysyy koko ajan vauhdikkaassa toiminnassa.

Enimmillään kahdeksan pelaajan co-op-moninpeli toimii aiempien Diablojen tapaan Blizzardin omassa Battle.netissä. Pelaajat voivat liittyä peliin ja hypätä siitä pois koska tahansa.

Oppia WoWista

Wilsonin mukaan tekijätiimi on ottanut oppia World of Warcraftista pomotaisteluita suunnitellessaan. Isompien, usein kerrostalon kokoisten päävastustajien kanssa joudutaan taktikoimaan aikaisempaa enemmän ja luvassa saattaa olla WoW-tyylisiä vaiheita, jolloin pomon käyttäytyminen muuttuu erilaiseksi taistelun edetessä.

Vihollisten merta kynnetään vanhojen hahmoluokkien lisäksi useammalla uudella sankarityypillä. Näistä esiteltiin voodoomainen Witch Doctor, joka hallitsee taudit ja tulen ja pystyy kontrolloimaan pieniä apureita taistelussa. Muita uutuuksia on luvassa, mutta niistä ei kerrottu enempää. Ilmeisesti minkä tahansa luokan sankari voi tällä kertaa olla kumpaa tahansa sukupuolta.

Lopulliset hahmoluokat paljastuvat kun peli on pidemmällä. Tarkasta julkaisuajankohdasta ei edes ole tietoa, sillä peli ilmestyy Blizzard-tyyliin sen ollessa valmis.

Tapio Salminen

Diablo3_01:

Aseisiin voi tehdä erilaisia enchantteja samaan tapaan kuin World of Warcraftissa.

Diablo3_02:

Witch Doctor pärjää isompaakin kummituslaumaa vastaan.

Diablo3_03:

Barbaari pistää vuohimiehiä poikki ja pinoon.

BlizzardWWI08_01:

Level 70 Elite Tauren Chieftain päätti Blizzard-viikonlopun juhlallisuudet ja kohosi siinä sivussa tasolle 80.

BlizzardWWI08_02:

Pukukilpailussa nähtiin upeita luomuksia, kuten prinssi Kael’thas. Metafyysisin kohtaaminen oli murloc-pukua esittävään pukuun sonnustautunut sankari.

Lisää aiheesta

  • Shogun 2: Total War

    Hjalliksen Diili ei ollut kaikkien aikojen työhönottohaastattelu. Se käytiin jo 1600-luvun Japanissa, jossa pyrittiin shoguniksi shogunin paikalle.

    Total War palaa Japaniin Shogun 2:ssa ja tuntuu tiukan teemansa ansiosta sarjan alkuaikojen erinomaiselta strategiapeliltä. Armeijan lisäksi…
  • Killzone 3

    www.killzone.com

    Helghast sai viimeksi ISA:n kädestä, mutta helghastilaiset tuntuvat olevan harvinaisen kovapäistä porukkaa, sillä scifisota jatkuu entistä rankempana Killzone 3:ssa.

    Killzonen avaruustaistelu jatkuu, vaikka Helghastin häikäilemätön diktaattori Visari ei enää väpätä.…
  • LittleBigPlanet 2

    Kun näytin LittleBigPlanetia kaverilleni, mies nauroi ensin hahmon nimelle, kunnes pääsi peliin käsiksi. Ääni loppui mutta hymy ei hyytynyt.

    Jo perinteet velvoittavat, että konsoli tarvitsee maskotikseen tasoloikkahahmon. PS3:lla roolin sai sympaattisen valloittava säkkipoika, jonka…