Empire: Total War

www.totalwar.com

Sota on julmaa ja ratsuväki raakaa, varsinkin Empire: Total Warin aikaan.

Creative Assemblyn Total War -sarja nappaa aiheensa suoraan sotahistorian mielenkiintoisimmista hetkistä. Keskiajan uusintakierroksesta siirrytään teolliseen vallankumoukseen. Aikaan, jolloin tekniikan kehitys yllätti sodankäynnin ammattilaiset.

1700-1800-lukujen sodissa taktiikat kehittyivät hitaammin kuin aseet. Miehet marssivat tiukoissa muodostelmissa ampumaan kerralla kymmeniä tappavia yhteislaukauksia. Luotien lisäksi niskaan satoi hevosen virtsassa lillutettuja haarukoita, nauloja ja muuta rautaromua, jota tykistö ampui putket hehkuen.

Haavoittuneet hoidettiin viinalla ja pokasahalla, jolla murskaantuneet raajat sahattiin irti. Sotilaita kuoli enemmän ripuliin kuin kunnian kentille. 1800-luvun lopussa uskottiin vakavasti, että sotiminen muuttui niin raa’aksi, ettei tulevaisuudessa moista enää harrasteta.

Julman kaunista

Total War -strategiapeli toistaa aikakauden julmuuden. Yksittäisen miehen tarkkuudella animoiduissa taisteluissa vastustaja lyödään armotta katuun eikä taisteluiden kivi-paperi-sakset-ajattelua hylätä. Ratsuväki on menettänyt valta-asemaansa järjestäytyneelle jalkaväelle. Tykistö lakaisee jalkamiehet, mutta mörssärit eivät pärjää nopeasti lähestyvää ratsuväkiatakkia vastaan.

Tykistön tuhovoimaa vastaan suojaudutaan rakentamalla hät’hätään vallituksia tai linnoittautumalla rakennuksiin. Ikkunoista ammuskelevat sotilaat ovat aukealla seisovia paremmassa turvassa ja pystyvät pitämään jalkaväen loitolla, sillä rakennuksiin ei kannata tehdä pistinrynnäköitä.

Linnoittautuneet miehet voi toki pommittaan tykistöllä hengiltä. Kovilla kuulilla ammutut laukaukset ovat osuessaan näyttäviä. Ammukset pirstovat miehiä, hevosia ja puurakennuksia kunnes tömähtävät kivitalon seinään. Kääntöpuolena tuhotut rakennukset muuttuvat raunioiksi kampanjakartassakin. Jos murjoo korttelit sileäksi, saa saaliiksi kukoistavan kaupungin sijasta kiuaskiviä ja kissanhiekkaa.

Taisteluiden merkitystä nostetaan, sillä strategiakartan kaivokset, plantaasit ja tiet voi tuhota kaupunkeja valtaamatta. Rannikolla isketään nopeasti polttamaan pellot ja vetäydytään merelle, ennen kuin vastustaja ehtii reagoida. Vihollisen tieltä ei voi vain vetäytyä linnoitukseen turvaan tai valtakunta muuttuu pian savuavaksi raunioksi.

Muutoksen myötä tekoäly miettii taistelun päämäärää strategisen tilanteen mukaan, jolloin päätavoite voi olla paikan pitäminen kaikin keinoin tai nopea vetäytyminen, jos tarkoituksena on vain odottaa strategiakartalla lähestyviä vahvistuksia.

Demokentässä tekoälyjoukot vetäytyivät hallitusti kaupunkiin, jonka kone uskoi pelaajan haluavan. Muiden linnoittaessa katuja, jälkijoukot viivyttivät ampuen yhteislaukauksen ja vetäytyen uusiin asemiin. Ratsuväkiosasto hääri sivustoilla estäen tykistön ajamisen eteen. Kaupungin valtaaminen muuttui veriseksi lähitaisteluksi, jossa pelaaja ei kapeilla kaduilla pystynyt hyödyntämään miesylivoimaansa.

Merihätä

Creative Assembly esitteli Leipzigissa pelkkää maataistelua, vaikka pelimekaniikan suurin uudistus ovat reaaliaikaiset meritaistelut. E3-demon meritaistelussa purjelaivat ottivat yhteen parilla tykillä varusteista sluupeista liki sadan tykin linjalaivoihin.

Animaatio on vaikuttavaa. Miehet juoksevat taisteluasemiin miehittäen tykit tai suojautuen laidan taakse odottamaan, että vihollisalus tulisi musketin kantaman päähän. Moraali lasketaan erikseen kansimiehille ja kannen alla työskenteleville. Merimiehet loikkivat palavalta kannelta karkuun samalla kun tykkimiehet jatkavat sotimista tuhoon tuomitussa aluksessaan.

Meritaisteluista saadaan kohtuullisen massiivisia, sillä yhden taistelun alusmäärä nousee noin 20 alukseen puolta kohden. Tarkkuus on samaa luokkaa kuin maataisteluissa. Laivojen tekninen kehitys, moraali, tuulen suunta ja putkiin ladatut ammustyypit vaikuttavat lopputulokseen.

Meritaistelun roolia kasvatetaan, koska pelikenttänä on Euroopan sijasta koko maailma. Merillä käydään sotaa kauppareiteistä ja siirtomaa-alueiden hallinnasta. Taistelua Amerikasta ei voi voittaa, jos ei pysty edes siirtämään armeijoitaan hengissä Atlantin yli.

Suuri kuva puuttuu

Turhauttavasti Total War: Empiren strategiakarttaa ei ole näytetty vielä lainkaan. Kankea käyttöliittymä teki Euroopankin mittakaavassa prinsessa-nappuloiden siirtelystä ärsyttävää rutiinia. Empiren kampanjakartta kattaa koko maailman Amerikasta Afrikkaan ja jopa Intian siirtomaasodat.

Pelattavana on noin 12 kansaa ja kampanjan uudelleenpeluuarvoa lisätään vaihtelemalla eri maiden tavoitteita: amerikkalaisten pitää itsenäistyä ja saksalaisten muodostaa yhtenäinen valtio. Kampanjavoittoa yritetään teknologiakehityksen, diplomatian tai valloitussotien kautta.

Teolliseen aikaan eivät taistelleet uskonnot vaan yhteiskuntaluokat, sillä porvaristo sysäsi vallasta aateliset. Mukana on kolme aikakauden hallitusmuotoa: kuningaskunta, perustuslaillinen kuningaskunta ja tasavalta. Hallitusmuodot jakavat maailmaa, joten kuningaskunnat pitävät sisällissodissa syntyneitä tasavaltoja vaarallisina kapinapesinä.

Aatelisille ja rahvaalle on kummallekin oma veroprosenttinsa. Kumpi tahansa luokka voi käynnistää vallankaappauksen, jos katsoo omia oikeuksiaan poljettavan liikaa. Veroilla kikkailemalla voi myös ohjata väestön käyttäytymistä. Esimerkiksi verottamalla siirtokuntia kevyemmin kuin emämaata, kannustaa väestöä muuttamaan plantaaseille töihin.

Maailman ympäri 80 päivässä

Aikakauden harvinaisen nopea tekninen kehitys on olennainen osa peliä. 1800-luvulle tultaessa maailma pieneni höyrylaivojen ja junien ansiosta parissa vuosikymmenessä. Tutkimuksen myötä saa käyttöönsä paitsi uusia yksiköitä, myös tekniikkaa teräteollisuudesta höyrykoneisiin.

Mikromanagerointia vähennetään käyttöliittymää parantamalla. Verotuksen ja kaupunkien rakentelun voi jättää tekoälyn huoleksi. Yksittäisten läänien sijasta komennetaan koko valtiota kerralla. Armeijaa kootessa yksiköt siirtyvät automaattisesti kenraalinsa luokse, kunhan koulutus kaupungeissa loppuu, eikä nappuloita tarvitse kasata samaan läjään.

Minulle ei ole pitkään aikaan jäänyt mistään hypepelistä niin hyvät tutinat kuin Empire: Total Warista. Lopullinen totuus paljastuu helmikuussa, kun peliä aletaan saada julkaisukuntoon. Ainoana harmina historialliset viitteet tuntuivat jäävän taas vain fiilistelyasteelle, ja von Döbelnin otsanauhakin oli liian edessä.

Arvostelu on luettavissa www.pelit.fi:ssä 3.11.2008.

Lisää aiheesta

  • Shogun 2: Total War

    Hjalliksen Diili ei ollut kaikkien aikojen työhönottohaastattelu. Se käytiin jo 1600-luvun Japanissa, jossa pyrittiin shoguniksi shogunin paikalle.

    Total War palaa Japaniin Shogun 2:ssa ja tuntuu tiukan teemansa ansiosta sarjan alkuaikojen erinomaiselta strategiapeliltä. Armeijan lisäksi…
  • Killzone 3

    www.killzone.com

    Helghast sai viimeksi ISA:n kädestä, mutta helghastilaiset tuntuvat olevan harvinaisen kovapäistä porukkaa, sillä scifisota jatkuu entistä rankempana Killzone 3:ssa.

    Killzonen avaruustaistelu jatkuu, vaikka Helghastin häikäilemätön diktaattori Visari ei enää väpätä.…
  • LittleBigPlanet 2

    Kun näytin LittleBigPlanetia kaverilleni, mies nauroi ensin hahmon nimelle, kunnes pääsi peliin käsiksi. Ääni loppui mutta hymy ei hyytynyt.

    Jo perinteet velvoittavat, että konsoli tarvitsee maskotikseen tasoloikkahahmon. PS3:lla roolin sai sympaattisen valloittava säkkipoika, jonka…