Fallout: New Vegas

fallout.bethsoft.com

Sain Kölnin Gamescom-messuilla tilaisuuden pelata Fallout: New Vegasia ensimmäisen tunnin verran. Kuolin heti alussa.

Vanhan mafialegendan mukaan Las Vegasia ympäröivä autiomaa on täynnä merkitsemättömiä hautakuoppia ja niihin haudattuja ongelmia. Jotain on mennyt pieleen, kun Fallout: New Vegasin sankari – pahainen kuriiri – seisoo pelin alussa omassa hautakuopassaan. Hänestä on tullut muiden ihmisten ongelma, joka on haudattava keskellä yötä Mojaven hiekkoihin. Keikarimainen pukumies lausuu jotain peukaloidusta pelistä. Seuraavaksi kuuluu pamaus ja maailma menee pimeäksi. Game over?

Kiristääkö vanne päätäsi?

Ei vaiskaan. Kuolleeksi luultu kuriiri herää tokkuraisena pienessä Good Springsin tuppukylässä. Käy ilmi, että hyväntahtoinen kylälääkäri Doc Mitchell on pelastanut kovaonnisen päähenkilömme hengen. Hahmonluonti on sulautettu ovelasti lääkärintarkastukseen, joka vaivihkaa muuttuukin psykologiseksi testiksi, mustetahrakuvineen päivineen. En edes ilkeä sanoa, mitä se viimeinen musteläikkä mielestäni muistutti!

Lääkärintarkastus on hahmonluonnin kannalta lopulta pelkkää silmänlumetta, sillä ominaisuudet ja taidot voi vielä jälkikäteen muokata mieleisikseen. Humoristisena yksityiskohtana tutut SPECIAL-numeroarvot ovat saaneet rinnalleen uudet kirjalliset luonnehdinnat. Esimerkiksi voimakkuudessa ykkönen vastaa ”märkää nuudelia”, vitonen ”perusjamppaa”, seiska ”rantakovista” ja täysi kymppi ”Herkuleksen isokokoista serkkua”.

Aivan kuin Doc Mitchell ei olisi auttanut jo tarpeeksi, läpikotaisin testattu kuriiri saa häneltä läksiäislahjaksi Pipboy-rannetietokoneen, vanhan rakkineen, jota ydinpommisuojassa varttunut tohtori ei enää tarvitse. Porstuassa Doc neuvoo vielä kuriiria jututtamaan Victoria, kylän salaperäistä cowboy-robottia.

Lehmipojan naamataulua särisevällä näyttöruudullaan esittävä Victor on kieltämättä erikoinen tapaus. Ilmenee, että kaikista kohteliaisuuksistaan ja maanläheisistä landepaukkujutuistaan huolimatta kyseinen Securitron-robotti ei ole tehnyt eläissään mitään hyödyllistä Good Springsin asukkaille. Näennäisen hyödytön roboskoobari riensi kuitenkin oitis pelastamaan lähitienoolle sattuneen kuriirin surman suusta. Miksi? Robotista ei ole siihen vastaamaan.

Paikallisen saluunan väki suhtautuu terveen epäluuloisesti mukamas harmittomaan Victoriin. Good Springsin asukkailla on silti suurempia murheita, sillä eräs toinen kylän vieraanvaraisuudesta nauttiva matkamies on osoittautunut todelliseksi aikapommiksi. Hylätyllä huoltoasemalla piilotteleva kaveri on rikkonut välinsä väkivaltaisen rikollisjengin kanssa. Good Springsin hyvä väki ei halua heittää miestä susille, joten yhteenotto rikollisten kanssa näyttää väistämättömältä. Kylän murheet ovat hyvää vauhtia kaatumassa pelaajan niskaan.

Vuoristorata-ajelua

Aikani Fallout: New Vegasin maailmassa oli kortilla, joten päätin unohtaa Good Springsin ja katsella vähän ympärilleni. Noudatan neuvoa, jonka mukaan on parempi pysytellä valtatien lähettyvillä ja suuntaan kaakossa sijaitsevaan Primmin kaupunkiin. Haluan nähdä sen kuuluisan vuoristoradan, josta kaikki puhuvat.

Falloutin maailma näyttää suurelta, mutta etäisyydet ovat todellisuudessa aika lyhyitä. Taivallukseni Primmiin kestää tuskin viittä minuuttia. Valitettavasti kaupunki osoittautuu huvipuiston sijaan taistelukentäksi, jossa Uuden Kalifornian sotilaat yrittävät epätoivoisesti hillitä aseellista vankilakapinaa. Unohdan vuoristoradan ja poistun vähin äänin paikalta. Poistuessani astun vahingossa miinaan. P****le.

Vaelluksellani yritän vaivihkaa seurata Pipboyn mittaamia elintilatoimintoja. Fallout: New Vegasin uutuus on valinnainen hardcore-moodi, jossa sankari tarvitsee säännöllisesti vettä, ravintoa ja unta palloonsa. Primm-reissulla vitaalimittarit värähtävät tuskin pykälääkään, joten ehkä hardcore-elämä on sittenkin elämisen arvoista. Kovismoodissa on muitakin oikkuja: mukana kannetut ampumatarvikkeet painavat, ensiapu ei tehoa hetkessä ja vakavien vammojen parantaminen vaatii lääkärireissua (tai korkean lääkintätaidon).

Ensimmäinen pelituntini on pian ohitse. Maisemien katselultani ehdin saada vihiä pelin alun pukuhemmosta. Hän on New Vegasin gangstereita. Vegasin väki ei vaikuta kovin kunnolliselta, mutta heidänkin kanssaan voi liittoutua. Aavikon toinen valtaryhmittymä on Legioonana tunnetut orjakauppiaat, eivät mitään pulmusia hekään. Länsirannikolta kohti New Vegasia laajentuvalla Uuden Kalifornian Tasavallalla on kova päivätyö edessään. Olisikohan heillä käyttöä kuriirille?

fbl-game.com

Suomalainen Prodigium Game Studios tekee todellisen kulttuuriteon esittelemällä ensimmäisen vakavasti otettavan salibandypelin nimeltä Floorball League.

Kansainvälisesti salibandy lukeutuu marginaalilajeihin, eivätkä kansalliset liigat liikuttele edes Ruotsissa tai Suomessa suuria yleisömassoja. Harrastajamäärillä mitattuna salibandy kuuluu lajin kahdessa suurmaassa suosituimpien liikuntamuotojen joukkoon, joten salibandypelille on selkeä markkinarako.

Heinäkuun lopussa ilmestyneen demoversion perusteella Floorball League vaikuttaa varsin lupaavalta. Pitkään työn alla ollut projekti on edelleen pahasti kesken, mutta pohjatyö on tehty huolellisesti. Meno muovikaukalossa on paitsi lajiuskollista myös viihdyttävää.

Kontrollit kopioidaan EA:n NHL-sarjasta, mikä on toimiva ratkaisu. Oikealla tatilla ohjataan mailaa ja nojataan vastustajaan. Syöttö, mailahäirintä, kiihdytys ja vetojen blokkaaminen löytyvät hartianapeista.

Tattimaila venyy niin vippauksiin, rannelaukauksiin kuin lämäreihin, joskin kunnon tykitysten tekeminen tuntuu demoversiossa turhan hankalalta. Mailakontrolli vaatii edelleen työstämistä, sillä mailaharhautukset vaikuttavat tönköiltä.

Kovan tempon ja pienen kaukalon vuoksi pallon kuljettaminen hyökkäysalueella on hankalaa. Reikäpallo täytyy aitoon tyyliin pitää syöttelemällä liikkeessä eikä laukauksia kannata säästellä. Taklauksista lentää helposti jäähylle, joten puolustaminen on mailahäirinnän varassa.

Vauhtia on välillä liikaa. Ruuhkatilanteissa pallo joko hukkuu äijien sekaan tai vaihtaa omistajaa turhan nopeasti. Myös tekoäly vaatii hiomista, sillä pallollisena se pelaa koko ajan epärealistisen aggressiivisesti.

Floorball Leagueta katselee, mutta komeus ei suoranaisesti häikäise. Pelaajien liikkuminen näyttää pääosin uskottavalta, joskin kontaktitilanteissa äijät tuntuvat juoksemisen sijaan liukuvan matolla. Veskarit kaipaisivat lisää torjunta-animaatioita liikehdintää elävöittämään.

Tekijöiden mukaan kokoversiossa pääsee tahkoamaan näytösotteluiden ja turnausten ohella myös kokonaisia liigakausia. Perinteiseen tyyliin voi ohjata joukkueen kaikkia pelaajia, lukita itsensä yhteen pelipaikkaan tai käskyttää vain omaa suojattiaan. Rohkeimmat voivat vetää veskarin haalarit ylleen ja hypätä pallosateeseen.

Kotoinen salibandyliiga ja MM-kisat ovat alustavien tietojen mukaan täysin lisensoituja. Lisäksi pelintekijät lupaavat tarjota ainakin Ruotsin liigan tiedostopakettina kokoversion julkaisun jälkeen.

Floorball Leaguen on tarkoitus ilmestyä joulukuussa Suomessa järjestettävien MM-kisojen yhteydessä. Demoversion voi ladata pelin verkkosivuilta.

Lisää aiheesta

  • Shogun 2: Total War

    Hjalliksen Diili ei ollut kaikkien aikojen työhönottohaastattelu. Se käytiin jo 1600-luvun Japanissa, jossa pyrittiin shoguniksi shogunin paikalle.

    Total War palaa Japaniin Shogun 2:ssa ja tuntuu tiukan teemansa ansiosta sarjan alkuaikojen erinomaiselta strategiapeliltä. Armeijan lisäksi…
  • Killzone 3

    www.killzone.com

    Helghast sai viimeksi ISA:n kädestä, mutta helghastilaiset tuntuvat olevan harvinaisen kovapäistä porukkaa, sillä scifisota jatkuu entistä rankempana Killzone 3:ssa.

    Killzonen avaruustaistelu jatkuu, vaikka Helghastin häikäilemätön diktaattori Visari ei enää väpätä.…
  • LittleBigPlanet 2

    Kun näytin LittleBigPlanetia kaverilleni, mies nauroi ensin hahmon nimelle, kunnes pääsi peliin käsiksi. Ääni loppui mutta hymy ei hyytynyt.

    Jo perinteet velvoittavat, että konsoli tarvitsee maskotikseen tasoloikkahahmon. PS3:lla roolin sai sympaattisen valloittava säkkipoika, jonka…