Gothic 3

Gothic 3 - Muutto mantereelle

www.gothic3.com

PC

Saksalaisen pikkutiimin kehittämä Gothic-sarja on vaihtoehtomiesten Elder Scrolls. Kolmas osa pyrkii Oblivioniksi Oblivionin paikalle.

Piranha Bytesin Gothicit ovat mukavia roolipelijärkäleitä, jotka ovat jääneet Bethesdan kulloisenkin Elder Scrolls -osan varjoon. Toisen viulun soittaminen ei tuo maailmanlaajuista massamainetta, mutta keskieurooppalaiseksi kulttiklassikoiksi Gothiceissa on aina ollut ainesta. Erityisesti sarjan toista osaa muistellaan monissa pelikammioissa lämmöllä.

Gothic 3 on saman 19-henkisen tiimin työstämä kuin sarjan kaksi edellistä osaa. Ryhmän koko on todella pieni, kun ottaa huomioon pelin massiivisen koon. Osittain tämän takia tekemiseen on kulunut aikaa, mutta lisäkuukausia on saatu poltettua grafiikkamoottorin täydelliseen uusimiseen. Viimeisen vuoden aikana grafiikka on päivitetty uusimpien standardien tasolle.

Myrtanan fantasiamaailma on vehmaine metsineen näyttävä ja hyvin Oblivion-henkinen. Runsaalla aluskasvillisuudella koristeltu ympäristö tuo räkäisellä realismillaan myös vahvasti mieleen tulossa olevan Age of Conan -massiivimoninpelin.

Erityisesti on panostettu säätehosteisiin. Realistisesti vaihteleva säätila ei vain hypi poudasta sateeseen, vaan ensin taivaalle kasaantuu uhkaavia pilviä ja ympäristö synkkenee. Säätilat ovat paikallisia, joten jos taivaanrannassa on mustia pilviä, voi sinne matkalla oleva pelaaja valmistautua sateeseen. Demon perusteella sää vaikutti erittäin aidolta ja onnistuneemmalta kuin esimerkiksi Oblivionin hiukan liian pikaiset sään vaihdokset.

Kolminkertaisesti samottavaa

Kahden ensimmäisen Gothicin tapahtumat sijoittuvat Myrtanan rannikon tuntumassa olevalle vankilasaarelle. Sankari hyppää örkkien valtaaman mantereen puolelle ja pelialueen luvataan olevan kolminkertainen aikaisempaan verrattuna. Manner jakautuu kolmeen pääalueeseen: lumiseen pohjoiseen, vihreään keskilaaksoon ja aavikkoiseen etelään.

Etäisyydet ovat pitkiä, mutta tekijät eivät vielä osanneet tarkkaan kertoa, voiko laiska matkamies välttää tuntien kävelyn. Isompia matkoja helpottavia teleportteja lupailtiin olevan todennäköisesti mukana. Varmuudella sen sijaan osattiin jo kertoa, että Gothic 3:ssa ei ole mukana monien odottamia ratsuja.

Hevoset jätettiin tekijöiden mukaan pois siksi, että niitä ei saatu realistiksi. Erilaisia vaihtoehtoja kyllä testattiin, mutta lopulta erityisesti taistelu hevosten kanssa aiheutti liikaa ongelmia. Ratsastusmiehet joutuvat siis tyytymään Oblivioniin.

Uusittu taistelusysteemi

Edellinen Gothic sai eniten huutia hankalasta taistelusysteemistään. Kolmannessa osassa taistelu on uusittu kokonaan, ohjaaminen käy hiirellä ja näppäimistöllä. Tekijät jaksoivat hehkuttaa taistelun olevan entistä realistisempaa ja taktisempaa, sillä pelaajan pitäisi heidän mukaansa ajoittaa iskut ja torjunnat vihollisen liikkeiden mukaan.

Ylipuheista huolimatta demossa nähdyn perusteella taistelu ei vielä jaksanut vakuuttaa erikoisuudellaan. Toiminta näytti enemmän yksinkertaiselta lyöntinapin rämpyttämiseltä ja muutaman erikoishyökkäyksen hakkaamiselta.

Vapaassa maailmassa taistelu ei automaattisesti tapa ketään, edes pelaajaa. Kohde vain vajoaa tajuttomaksi osumapisteiden pudottua nollaan. Vastustajan voi tappaa lopetusliikkeellä, mutta silloin on parempi olla varma, että sivulliset eivät näe murhaa. Pelkkä miekkojen kolistelu ei vielä aja virkavaltaa sankarin perään, mutta murhaajaa ei katsota hyvällä silmällä.

Hyvä-paha-akselin luvataan toimivan realistisesti niin, että koko maailma ei automaattisesti tiedä heti sankarin pahoista teoista. Jos silminnäkijöitä ei ole tai ne vaientaa ennen kuin ne ehtivät lavellerra tietojaan eteenpäin, ei maine etene.

Hahmon teot ja maine on erotettu toisistaan. Vahvaa soturia arvostavat nordit voivat esimerkiksi kunnioittaa kovana miehenä tunnettua pelaajaa, vaikka ne eivät muuten ryöstömurhaajaa arvostaisikaan.

Lupausten mukaan sankarin pitäisi voida joko taistella pahoja miehittäjiä vastaan tai ryhtyä heidän kätyrikseen. Näin myös pelin lopputulos vaihtelee sen mukaan, minkä polun pelaaja valitsee.

Tavoitteena elävä maailma

Ei-pelaajahahmoilla on edellisen Gothicin tavoin vuorokausirytmi, joten maajussit eivät kuoki samaa peltoa kellon ympäri. Liian tarkasti katseltuna osa rutiineista voi tosin olla melko huvittavia, demossa esimerkiksi yksi vartija teroitti koko päivän yhtä ja samaa miekkaa.

Gothic 2:ssa monille tuli ongelmia oikean killan valinnan kanssa, etenkin kun ensimmäinen vaihtoehto hyppäsi esille muita huomattavasti aikaisemmin. Uusimmassa Gothicissa sankari voi kuulua samaan aikaan vaikka kaikkiin kolmeen kiltaan, joilta saa uusia tehtäviä ja varusteita.

Kiltojen tiloissa myös nukutaan, eikä pelissä edelleenkään voi kantaa mukanaan makuupussia metsässä yöpymistä varten. Tekijöiden mukaan tämä ei sopisi pelin tasapainoon, vaikka monet fanit makuupussia ovatkin odotelleet.

Gothic 3:n lupaillaan ilmestyvän PC:lle syyskuussa saksaksi ja hieman myöhemmin englanniksi käännettynä. Työtä kääntämisessä riittää, sillä puhuttua dialogia on luvassa yli 350 000 sanan verran ja studioon mennään vasta kesällä. Myöhemmän Xbox 360 -version mahdollisuutta tekijät eivät suoraan kieltäneet ja vihjasivat grafiikkamoottorin olevan nyt konsolikäännöksen vaatimalla tasolla.

Lisää aiheesta

  • Shogun 2: Total War

    Hjalliksen Diili ei ollut kaikkien aikojen työhönottohaastattelu. Se käytiin jo 1600-luvun Japanissa, jossa pyrittiin shoguniksi shogunin paikalle.

    Total War palaa Japaniin Shogun 2:ssa ja tuntuu tiukan teemansa ansiosta sarjan alkuaikojen erinomaiselta strategiapeliltä. Armeijan lisäksi…
  • Killzone 3

    www.killzone.com

    Helghast sai viimeksi ISA:n kädestä, mutta helghastilaiset tuntuvat olevan harvinaisen kovapäistä porukkaa, sillä scifisota jatkuu entistä rankempana Killzone 3:ssa.

    Killzonen avaruustaistelu jatkuu, vaikka Helghastin häikäilemätön diktaattori Visari ei enää väpätä.…
  • LittleBigPlanet 2

    Kun näytin LittleBigPlanetia kaverilleni, mies nauroi ensin hahmon nimelle, kunnes pääsi peliin käsiksi. Ääni loppui mutta hymy ei hyytynyt.

    Jo perinteet velvoittavat, että konsoli tarvitsee maskotikseen tasoloikkahahmon. PS3:lla roolin sai sympaattisen valloittava säkkipoika, jonka…