Grand Theft Auto 4

Grand Theft Auto 4

www.gta4.com

Pelit katsasti -logo

Amerikan Unelma

Grand Theft Auto on kulkenut pitkän matkan. Pienten piirien rötöstelypelistä on kasvanut koko kansaa järkyttänyt syntien spektaakkeli. Miljoonia myynyt sarja on jättänyt lähtemättömät jäljet pelimaailmaan.

Kolmososa oli aikansa vallankumous, joka siirsi sarjan kolmanteen ulottuvuuteen. Se oli aivan uudenlainen peli, joka hypnoottisella voimallaan pakotti minut ja monet muut esiteinit kinuamaan uutta uljasta kakkospleikkaa väsyneiltä vanhemmiltamme. Rockstar ei korjannut sitä mikä ei ollut rikki, vaan pyöräytti markkinoille seuranneina vuosina kaksi pitkälti samanlaista jatko-osaa, jotka myivät kuin leipä.

Samalla moottorilla pyörineet Vice City ja San Andreas jäivät siis pelkiksi kolmososan alaotsikoiksi. Vasta nyt saamme neljännen Grand Theft Auton nimeä kantavan seuraajan. Uudelle sukupolvelle siirtyminen ei mitenkään voi olla yhtä suuri vallankumous kuin kolmas ulottuvuus aikanaan, mutta epäilemättä viimeistään tämä messiaspeli piiskaa sekä sarjan vanhat fanit että uudet teinilaumat uutta konsolia hankkimaan.

Uuden sukupolven GTA palaa juurilleen New Yorkin mukaan suunniteltuun Liberty Cityyn. Kolmososan maisemien kierrättämisestä ei tosin ole pelkoa, sillä kaupunki on suunniteltu alusta asti aivan uudelleen. Grand Theft Autojen päähahmot ovat amerikkalaisen unelman pimeän puolen tavoittelijoita, mustanpuhuvan hauskoja sosiopaatteja, jotka kirjoittavat nimensä Yhdysvaltain kauniisiin kasvoihin taskuveitsellä.

Tarina seuraa Itä-Euroopasta saapuvaa, venäläisaksentilla solkkaavaa Niko Belliciä. Kovaksi keitetty katusoturi saapuu mahdollisuuksien maahan serkkunsa kauniiden valheiden houkuttelemana, mutta törmää kovaan todellisuuteen saapuessaan sukulaismiehen "upeaan kartanoon" Brooklyniin perustuvan Brokesin kaupunginosassa. Piskuista taksifirmaa pyörittävä serkku on Nikon ensimmäinen alamaailman kontakti ja toimii astinkivenä matkalla Liberty Cityn rikollisten piirien syvyyksiin.

Kohti taivaanrantaa, ja sen yli

Alkuperäisten suunnitelmien mukaan Grand Theft Auto 4 olisi vienyt sarjan maantieteen entistä suurempaan suuntaan. Pelialueena olisi toiminut koko New Yorkin kaupungin alue aina keskustan kaduilta Catskill-vuorille. Firman isokenkäiset pistivät kuitenkin kehittäjien megalomanian kuriin, ja lopullinen pelialue on matemaattisesti San Andreaksen aluetta pienempi. Sama laihdutusoperaatio myös pudotti lentokoneet pois, eli taivaalle Niko pääsee vain koptereissa.

Pienempi pinta-ala korvataan yksityiskohtien määrällä ja syvyydellä. Enää ei hehtaareja täytetä tyhjällä aavikolla tai muilla turhanpäiväisyyksillä, vaan pelialue on viimeistä neliömetriä myöten huolella suunniteltua urbaania leikkikenttää. Uudestisyntynyt Liberty City onkin sarjan suurin yksittäinen kaupunki, ja tekijöiden mukaan sen kulkeminen päästä päähän vie peräti tunnin.

Liberty Cityn lukuisat kadut ovat saaneet osoitteet, ja Niko käsketään usein tiettyyn paikkaan niiden perusteella. Kadunnimet myös mahdollistavat yhden nelos-GTA:n tervetulleimmista uudistuksista, nimittäin taksijärjestelmän. Ammattirikollisen ei enää tarvitse aina monottaa mummoa skootterin selästä päästäkseen paikasta toiseen, vaan taksikyydissä Niko pääsee valittuun osoitteeseen vaikka välittömästi. Itse ajomatkan pystyy ohittamaan.

Silkan massiivisuutensa takia Grand Theft Auto ei kuulu graafisesti aikansa kirkkaimpaan kärkeen, mutta askel eteenpäin on siitä huolimatta valtava. Edellisosien kirveellä veistettyjen palikkapäiden sijaan hahmot muistuttavat ihan oikeita ihmisiä. Myös piirtoetäisyys, animaatio ja yksityiskohtien määrä ovat ottaneet valtavia harppauksia eteenpäin.

Rockstarin eniten rummuttama graafinen ominaisuus on Euphoria-moottori, joka pyörittää hahmojen vartaloita. Niko ja kumppanit reagoivat dynaamisesti ympäristöönsä ja muihin ihmisiin. Tämä vaikuttaa esimerkiksi Nikon kävelytyyliin ja ihmismassojen käyttäytymiseen. Katolta tönäisty ihminen tarttuu sen reunaan ja yrittää parhaansa mukaan pelastautua.

Euphoria vaikuttaa myös auton varastamiseen, sillä rikollinen toimenpide näyttää erilaiselta riippuen kulmasta, josta itäblokin ihmemies käy töihin. Auton kähveltäminen vaatii muutakin kuin oven avaamista: parkkeeratun auton ikkuna täytyy ensiksi rikkoa ja moottori käynnistää johdoilla. Ajotuntuma on siirtynyt piirun verran realistisempaan suuntaan ja vaatii hetken totuttelun. Autot eivät enää edes räjähdä yhtä helposti kuin edeltäjien katolleen kääntymisestä tuleen syttyvät rakkineet.

Katujen kansalainen

Aikaisemmissa osissa pikkujippona toiminut kännykkä on saanut suuremman roolin. Modernin rikollisen työkalu sisältää kaikki pelit ja vehkeet GPS-järjestelmästä mp3-soittimeen. Tämä mahdollistaa sarjan tavaramerkin eli pelin sisäisen radion kuuntelemisen myös kävellessä. Puhelimella voi myös soittaa itse, joten tiukan tulitaistelun voi ratkaista kutsumalla kytät vihollisjengiä pidättämään.

Sarjan eniten haukuttu osa on vanhastaan ollut räiskintäosuus. Se on sarjan tuoreimmassa osassa pantu kokonaan uusiksi. Perinteinen keppi rektumissa -ammuskelu on vaihtunut Gears of Warista ja muista moderneista olan yli -räiskinnöistä tuttuun suojautumiseen perustuvaan räiskintään.

Liipaisimen painalluksella Niko heittäytyy kiinni lähimpään suojaksi kelpaavan esteeseen. Suojan takaa Niko voi ammuskella sokeaa sarjaa tai nousta tähtäämään. Tähtäystyylejä on kaksi: liipaisimen puolipainalluksella Niko tähtää vapaasti, kun taas kokonainen painallus aktivoi tiukempiin tilanteisiin sopivan automaattitähtäyksen. Painalluksen aikana tähtäystä voi hienosäätää pääosumia varten.

Grand Theft Autojen satiiri on käsitellyt jo 80- ja 90-luvut. Nelososa ottaa käsittelyynsä loppuaan kohti kulkevan 00-luvun. Ajankohtaisuus näkyy muun muassa alkupuolen terroriuhan takia suljettuna kaupunginosana, jossa seikkaileva saa koko kaupungin jeparit peräänsä.

Pelin yleinen tyyli vaikuttaa aavistuksen realistisemmalta, mutta huumori ei ole ennakkomateriaalin perusteella hävinnyt minnekään. Grand Theft Auto 4 ei riko sarjansa perinteitä, mutta näyttää lopultakin korjaavan monet sitä pitkään piinanneet ongelmat. Aika näyttää, näillä näkymin 29. huhtikuuta.

Lassi Lapintie

Kuva 1

Kytät avaavat tulen vasta vakavammista rikoksista.

Kuva 2

Drive-By-ammunnassa saa tähdätä vapaasti.

Kuva 3

Nikon vaatteet voi valita, mutta hiustyyliä ei.

Kuva 4

Rakennuksilla on näköä ja kokoa.

Kuva 5

Eri ajoneuvoja on enemmän kuin jaksaa laskea.

Kuva 6

Suojautuminen on tulitaistelun ydin.

Kuva 7

Piirtoetäisyys on kasvanut.

Kuva 8

Tuttuun tapaan peli piikittelee tunnettuja brändejä. Niko astuu sisään Burger Shottiin, Liberty Cityn versioon Burger Kingistä.

Kuva 9

Niko on aikamoinen marakatti, sillä urbaanikiipeilyn merkitystä on korostettu.

Kuva 10

Niko vaihtaa ryysyt ajan myötä hienoihin pukuihin, mutta työ pysyy likaisena.

Kuva 11

Pesari ei pahoinpitelijää petä.

Xbox 360, PS3

Ilmestyy 29.4.

Artikkeli on luettavissa 2.5.2008.

Lisää aiheesta

  • Shogun 2: Total War

    Hjalliksen Diili ei ollut kaikkien aikojen työhönottohaastattelu. Se käytiin jo 1600-luvun Japanissa, jossa pyrittiin shoguniksi shogunin paikalle.

    Total War palaa Japaniin Shogun 2:ssa ja tuntuu tiukan teemansa ansiosta sarjan alkuaikojen erinomaiselta strategiapeliltä. Armeijan lisäksi…
  • Killzone 3

    www.killzone.com

    Helghast sai viimeksi ISA:n kädestä, mutta helghastilaiset tuntuvat olevan harvinaisen kovapäistä porukkaa, sillä scifisota jatkuu entistä rankempana Killzone 3:ssa.

    Killzonen avaruustaistelu jatkuu, vaikka Helghastin häikäilemätön diktaattori Visari ei enää väpätä.…
  • LittleBigPlanet 2

    Kun näytin LittleBigPlanetia kaverilleni, mies nauroi ensin hahmon nimelle, kunnes pääsi peliin käsiksi. Ääni loppui mutta hymy ei hyytynyt.

    Jo perinteet velvoittavat, että konsoli tarvitsee maskotikseen tasoloikkahahmon. PS3:lla roolin sai sympaattisen valloittava säkkipoika, jonka…