Halo Wars

www.xbox.com

Nykyään suomalainen korpisoturi menettää taistelukykynsä, jos tumput kastuvat. Onneksi tulevaisuudessa Master Chiefin veroiset supersotilaat taistelevat ihmiskunnan puolesta.

Yleensä pelit lainaavat maailmansa kirjoista tai elokuvista, mutta Ensemble Studios kopioi universuminsa räiskintämessias Halolta.

Halo Wars muistuttaa lisenssipelejä siinä huolellisuudessa, jolla peli mallintaa Halo-universumin aina hahmojen ulkonäön animaatiota myöten. Vaikka tyylilaji vaihtuu räiskinnästä reaalinaksuksi, Halo Wars tuntuu ennen kaikkea Halo-sarjalaiselta.

Prologi

Halo Wars sijoittuu vuoteen 2531 eli parikymmentä vuotta Halo-räiskintää edeltäneeseen aikaan. Kaukana avun tavoittamattomissa Phoenix-luokan siirtokunta-alus kohtaa aggressiivisen muukalaisrodun. Lähinnä siviilien kurissa pitämiseen tarkoitetun pienen avaruusjalkaväkiosaston on yhtäkkiä selvittävä tuntemattomasta vastustajasta täysverisessä siirtokuntasodassa.

Ihmiskunnan tykinruokana toimii jalkaväki, jonka perusaseistus tehoaa alienliiton pikkumiehiä vastaan. Panssaroituja ajoneuvoja pystytään tuhoamaan vain läheltä kasapanoksilla, mikä tietää yleensä hengenlähtöä molemmille osapuolille.

Bunkkereiden tyhjentämiseen jalkamiehistä on myös raskaasti panssaroitu liekinheitinversio, joka flambeeraa tykkitornit, mutta jää hitaana nopeasti liikkuvien ajoneuvojen jyräämäksi. Jalkaväen eliittiyksikkönä toimii Master Chiefin veroisista spartan-sotureista koostuva Omega-osasto. Kylmäpäiset omegalaiset pystyvät jopa valtaamaan ajoneuvoja.

Kaikki yksiköt Warthog-jeepeistä Banshee-hävittäjiin ovat Haloista tuttuja. Militarististen Telluksen asukkaiden ja kirkuvan kirkkaiden alieneiden kohtaaminen kuvataan miehen tarkkuudella, sillä ukot heittävät käsikranaatteja ja ampuvat sarjoja kuin miniatyyrikokoisessa räiskintäpelissä, kaukaa ylävinkkelistä kuvattuna.

Näyttävyydellä on hintansa: yksikkömäärä jää kolmeenkymmeneen per puoli. Halo Warsissa on varsin vähän erilaisia yksiköitä ja tekniikkapuita, mutta tekijöiden mielestä juuri se on strategian pointti. Pelaaja ei voi vain runtata ruudulle valtavaa tukikohtaa ja alkaa tehtailla loputonta armeijaa, vaan on selvittävä Spirit of Fire -aluksen mukana tuoduilla niukoilla resursseilla.

Jos muukalaiset keskittyvät lahtaamaan pelaajan jalkaväkeä ajoneuvoilla, voi esimerkiksi kehittää vastustajan ajoneuvotehtaita tuhoavia yksiköitä, parantaa jalkaväen elinikää lääkintämiehillä, varastaa spartalaisyksiköllä vastustajan ajoneuvot tai panostaa Scorpion-tankkeihin.

Matkalla kilometritehtaalle

Moni konsolinaksu kompastuu PC:ltä jotenkuten padilla toimivaksi käännettyyn ohjaukseensa. Vain Xbox 360:lle ilmestyvässä Halo Warsissa koko pelimekaniikka on voitu suunnitella padilähtöisesti.

Pikakokeilulla systeemi tuntuu toimivalta. Liipaisimet valitsevat koko armeijan tai kaikki ruudulla näkyvät, hartianapeista selataan nopeasti yksikkötyypit kuten liekinheitinmiehet. Kamera kieppuu tutusti tatista tai vaihtaa yksiköstä toiseen nuolinäppäimistä. Tähtäin on räiskinnöistä tuttua jättimäistä mallia, joka aktivoi kaikki alueen sisään jäävät yksiköt, ja näin PC-mäistä alueen maalausta kursorilla ei edes tarvita.

Rakentamisessa hyödynnetään Relicin erinomaisissa Dawn of War- ja Company of Heroes -sarjoissa nähtyä mekaniikkaa, jossa kartalla voi rakentaa vain ennalta määrättyihin strategisiin pisteisiin. Idea on hyvä, sillä molemmille osapuolille yhteiset kiintopisteet luovat taisteluun painopistealueita. Moninpelissä pelattavana on tietenkin sekä alienliitto että ihmiset, vaikka yksinpelikampanja keskittyy vain telluslaisten kohtaloon.

En odottanut Halo Warsilta ennakkoon mitään, mutta fiilikseksi jäi varovaisen odottava hyrinä. Suurin kysymysmerkki on Ensemble-tiimin motivaatio, sillä Microsoftin henkilöstöosastolla ei ymmärretä psykologiasta edes alkeita. Halo Warsin tekijätiimiä motivoitiin kertomalla, että ryhmä lakkautetaan kunhan peli valmistuu. Osoittaa poppoolta melkoista selkärankaa, jos Halo Wars ilmestyy suunnitelmien mukaisesti alkuvuodesta 2009.

Arvostelu on luettavissa www.pelit.fi:ssä 1.12.2008.

Lisää aiheesta

  • Shogun 2: Total War

    Hjalliksen Diili ei ollut kaikkien aikojen työhönottohaastattelu. Se käytiin jo 1600-luvun Japanissa, jossa pyrittiin shoguniksi shogunin paikalle.

    Total War palaa Japaniin Shogun 2:ssa ja tuntuu tiukan teemansa ansiosta sarjan alkuaikojen erinomaiselta strategiapeliltä. Armeijan lisäksi…
  • Killzone 3

    www.killzone.com

    Helghast sai viimeksi ISA:n kädestä, mutta helghastilaiset tuntuvat olevan harvinaisen kovapäistä porukkaa, sillä scifisota jatkuu entistä rankempana Killzone 3:ssa.

    Killzonen avaruustaistelu jatkuu, vaikka Helghastin häikäilemätön diktaattori Visari ei enää väpätä.…
  • LittleBigPlanet 2

    Kun näytin LittleBigPlanetia kaverilleni, mies nauroi ensin hahmon nimelle, kunnes pääsi peliin käsiksi. Ääni loppui mutta hymy ei hyytynyt.

    Jo perinteet velvoittavat, että konsoli tarvitsee maskotikseen tasoloikkahahmon. PS3:lla roolin sai sympaattisen valloittava säkkipoika, jonka…