Mafia 2

www.mafia2game.com

Sota on ohi ja muutoksen tuulet puhaltavat Amerikan suurissa kaupungeissa, mutta Cosa Nostran synkissä riveissä vanhat veriset arvot ovat yhä voimissaan.

Vuonna 2002 julkaistu, 1930-luvun lama-ajan Yhdysvaltoihin sijoittunut Mafia on hiekkalaatikkopelien klassikko, joka osoitti, että vapaamuotoinen rikosseikkailu voi olla jotain muutakin kuin edeltäneenä vuonna julkaistu Grand Theft Auto 3. Taksikuskista mafian johtoportaaseen kohoavan miehen tarina oli dramaattinen kieltolain ajan gangsteriromantiikkaa huokuva aikuisten satu, jolla ei ollut hävettävää hyvienkään rikoselokuvien rinnalla. Olipa hyvän tarinan alla lisäksi myös mainio peli, joka yhdisti vanhanaikaisilla autoilla kaahailua perinteiseen olan yli kuvattuun räiskintään.

Jatko-osat ovat pelialan vankin tukipilari, ja uutta Mafiaa on odotettu jo hyvän aikaa. Viime vuonna Leipzigin pelimessuilla saagan jatkaja julkaistiin lyhyen trailerin voimalla, mutta sittemmin julkisuuteen vuotanut tieto on ollut niukkaa. Odotusta helpottamaan on tähän juttuun koottu kaikki tiedon valtateille siroteltu ennakkoinfo 2k Czechin tulevasta isosta nimestä.

"Mitä mieltä olet ihmiseläimen tappamisesta?"

Kysymys on vanhemman mafioson suusta, ja se esitetään uudelle päähenkilölle Vito Scalettalle. Kysyjä on vanhan liiton gangsteri, joka nauraa kampaviiksiinsä morkatessaan uuden aikakauden uusia aatteita, kasvissyöjiä ja muuta roskasakkia. Vito Scaletta on uuden amerikkalaisen sukupolven edustaja, juuri sodasta palannut lupaava nuorukainen, jolta ei puutu kunnianhimoa tai älliä.

Virkavallan huomiota armeijan riveihin paenneella Vitolla on alamaailma veressään. Nuori sisilialaissiirtolaisten poika on tuskin junasta noussut, kun hän on sotkeutunut syvälle kilpailevien mafiaperheiden väliseen konfliktiin tovereidensa Joe Barbaron ja kokeneen mafioso Henry Tomasinon kanssa. Clementen, Vincin ja Falconin rikosperheiden välisen mafiasodan taistelukenttänä on 1940- ja 1950-lukujen New Yorkiin perustuva Empire City.

Uusi Mafia on entistä tarinavetoisempi. Edellisen pelin käsikirjoitus oli yli 400 sivua pitkä, eikä seuraaja aio jäädä pekkaa pahemmaksi: kakkos-Mafian kässäri on paisunut muhkeaan 700 sivuun, joka käytännössä tarkoittaa yli kahta tuntia laadukasta välianimaatiota. Tarinalle on suunniteltu myös mahdollisia vaihtoehtoisia loppuja sekä juonipolkuja, jotka riippuvat valinnoista tietyissä avainkohtauksissa.

Luvassa on jälleen erittäin väkivaltainen tarina, mutta veritöiden tyyliä on ennakkotiedon mukaan säädetty maanläheisemmäksi. Toisin kuin edeltäjässään, ruumiita ei joka taistelussa enää tule kasapäin tyyliin Commando, vaan hillityn tylysti á la Kummisetä. Saa nähdä, kuinka ajatus käytännössä kääntyy toimintapainotteiseen genreen.

Varkaiden valtakunta

Mafiassa avainasemassa oli elämää sykkivä New Havenin suurkaupunki. Kaupunkiin puhallettiin henki hyvin yksinkertaisilla tempuilla: ravintolat tungeksivat asiakkaita, herrat polttivat tupakkaa, jalankulkijat odottivat julkista liikennettä, poliisi valvoi liikennesääntöjä ja kaikkialla raikasi ihastuttava 30-lukulainen äänimaailma.

Mafia 2 lupaa entistä syvällisempää maailmaa. Empire City on mainospuheiden mukaan kaksi kertaa Lost Havenia suurempi, yksityiskohtia pursuava metropoli. Kodittomat kaivavat roskapönttöjä, pukumiehet lukevat sanomalehtiä, asuintalojen ikkunoiden valot sammuvat ja käynnistyvät päivän mittaan, radioissa soivat ehdat aikakauden biisit, sanomalehdistä voi lukea oikeista historiallisista tapahtumista, vesihanoja voi avata ja vaikka mitä muuta täysin turhaa, mutta niin kovin uskottavaa.

Kaupungin asukkaiden väitetään noudattavan pitkiä arkipäiväisiä rutiineja. Kadunmiehen voi seurata lähtevän kotoaan, matkustavan ratikalla keskustaan, kokeilevan uutta pukua, maksavan siitä ja palaavan kotiinsa. Kaupunkiin on luvattu myös huomattavia korkeuseroja ja myöhäisemmän aikakauden ansiosta liikenteeseen ilmestyneitä nopeampia autoja.

Autot likaantuvat, vaurioituvat ja ilmeisesti vaativat myös bensaa kulkeakseen. Autojen lisäksi kaikki Empire Cityn pienemmät objektit voi hajottaa osiin. Riehumaan ei silti kannata ruveta, sillä Empire Cityn poliisi valvoo tuttuun tyyliin kaikkea liikennesääntöjä myöten. Helpotuksena pollarit eivät kuitenkaan enää kutsu apuvoimia sakottaakseen ylinopeudesta tai muusta pikkurikkeistä, vaan kaikki kaupungin lättäjalat lähtevät Viton perään vasta vakavampien rikoksien yhteydessä. Rikos tulee poliisin tietoon vasta, kun joku silminnäkijä sen puhelimitse ilmoittaa.

Etsintäkuulutuksen jälkeen poliisi pitää silmällä Viton tuntomerkeillä varustettuja, jolloin on parempi ostaa uusi puku ja vaihtaa auton kilvet. Uusi auto on helpointa hankkia varastamalla, mikä kuulemma perustuu jonkinlaiseen tiirikointiminipeliin. Toisin kuin edeltäjässä, ei päähahmon tarvitse opetella kunkin autotyypin tiirikointia erikseen kokeneemmilta pitkäsormisilta.

Mafiosojen välienselvittely hoidetaan samalla olan yli kuvatulla tyylillä kuin ennenkin. Ympäristön hajoaminen on toteutettu komeasti: kiviset pylväät murtuvat, puu hajoaa ja pienet esineet pirstaloituvat tuhannen päreiksi. Vito voi nykymuodin mukaisesti suojautua nappulan painalluksella seinien ja irtaimiston taakse, mutta mikään pinta ei tarjoa ikuista suojaa tuliaseilta. Heppoisemmat esteet hajoavat jo yhdestä sarjasta.

Perusräiskintää rikastetaan monipuolisemmalla lähitaistelulla. Vito voi rötöstelijän arjen lomassa vierailla kaupungin kuntosaleilla, joissa hän voi oppia uusia komboja gangsterigorillojen kampittamiseen. 2k Czech on myös sanonut uudistavansa parjatun Checkpoint-järjestelmän jollakin lailla. Mafian räiskintätehtävien tarkistuspisteet olivat harvaan siroteltuja, eikä vapaata tallentamista ollut edes PC:llä. Nähtäväksi jää, vapauttaako kehitystiimi tallentamisen kokonaan vai ovatko he keksineet jonkin kompromissin.

Dynaamista pumpulia animoidussa poskissa

Empire City loihditaan esiin komealla, mutta hillityn uskottavalla peligrafiikalla, joka ei juurikaan väräytä bullshot-mittaria. Grafiikassa 2k Czech on panostanut erityisesti kasvojen useiden lihasryhmien animoimiseen. Toistaiseksi työn hedelmiä ei ole vielä nähty liikkeessä, mutta jos lopputulos on lähelläkään esirenderoitua traileria, voidaan jo puhua oikeasta lavakarismasta. Virtuaalibrandoja ja polygonipacinoja sopii odottaa, sillä jo ensimmäisen Mafian hahmogalleria oli poikkeuksellisen rikas ja mielenkiintoisesti kirjoitettu.

Vaikuttavalta kuulostava tarina on jaettu kolmeen näytökseen, jotka yltävät toisen maailmansodan lopusta pitkälle 1950-lukuun. Eteenpäin päästään ensimmäisen Mafian tapaan tiukassa järjestyksessä suoritettavien isojen tehtävien kautta, eli tavanomaisen hiekkalaatikkopelin puolta tusinaa kartalla vilkkuvaa työnantajaa ei tälläkään kerralla nähdä. Vitolla on aina jokin homma hoidettavanaan, mutta tehtävien aikana ehtii vapaasti tutkia Empire Cityä ja hoitaa pieniä sivukeikkoja.

Uuden Mafian takana ovat samat nimet kuin edeltäjässäkin, ja näillä näkymin jatko-osa on erittäin lupaava ja edeltäjälleen uskollinen paketti. Julkaisu on tällä hetkellä tiedossa loppuvuodesta 2008 tai alkuvuodesta 2009. 2k Czechin ihmisillä alkaa varmasti olla kovat paineet ehtiä joulumarkkinoille. Jos he onnistuvat, on monen pelaajan joulumessias likaisen työn sankari Vito Scaletta.

Lisää aiheesta

  • Shogun 2: Total War

    Hjalliksen Diili ei ollut kaikkien aikojen työhönottohaastattelu. Se käytiin jo 1600-luvun Japanissa, jossa pyrittiin shoguniksi shogunin paikalle.

    Total War palaa Japaniin Shogun 2:ssa ja tuntuu tiukan teemansa ansiosta sarjan alkuaikojen erinomaiselta strategiapeliltä. Armeijan lisäksi…
  • Killzone 3

    www.killzone.com

    Helghast sai viimeksi ISA:n kädestä, mutta helghastilaiset tuntuvat olevan harvinaisen kovapäistä porukkaa, sillä scifisota jatkuu entistä rankempana Killzone 3:ssa.

    Killzonen avaruustaistelu jatkuu, vaikka Helghastin häikäilemätön diktaattori Visari ei enää väpätä.…
  • LittleBigPlanet 2

    Kun näytin LittleBigPlanetia kaverilleni, mies nauroi ensin hahmon nimelle, kunnes pääsi peliin käsiksi. Ääni loppui mutta hymy ei hyytynyt.

    Jo perinteet velvoittavat, että konsoli tarvitsee maskotikseen tasoloikkahahmon. PS3:lla roolin sai sympaattisen valloittava säkkipoika, jonka…