NBA Live 09

www.easports.com/nbalive09

EA Sports selvästi miettii hyvin markkinoitavat teemat uusille urheilupelikausille. Mikäs siinä, jos ideat näkyvät myös pelissä.

NBA Live 09 -koriskauden näkyvin muutos on pelaajien aikaisempaa parempi fyysinen läsnäolo. Isoilla äijillä pystyy peittämään korilleajot pelkästään parkkeeraamalla ruhonsa, hyökkäyksissä taas voi pyytää screenin joko korin alle tai kolmosviivalle. Fyysisyyden myötä levypallopelikin tuntuu parantuneen, sillä palloja ei enää kerätä pomppimasta jostain takakentältä, vaan kohti tulevat reboundit tarttuvat pelaajankin hyppysiin.

NBA 09:n ohjaus on mennyt vähän outoon suuntaan. Sarjassa ei ole hetkeen muistettu urheilun ja käyttöliittymien kultaista sääntöä, jonka mukaan kaiken pitää olla mahdollisimman yksinkertaista. NBA:ssa alkaa olla niin monta välitilaa, esimerkiksi syöttöikonisysteemi, taktiikoiden vaihto lennosta ja rytmimuutosnappi hyökkäyksessä, etten enää edes muista kaikkia. Puolustuksessa voi napilla lukittua pallolliseen mieheen ja pakottaa vastustajan kääntämään selkänsä pelille. Tiukasti vartioitu hyökkääjä syöttää ja heittää huonommin kuin normaalisti. Täydellisessä maailmassa mitään lukitusnappia ei olisi, vaan peli huomioisi vastustajan läsnäolon muutenkin.

Viime kaudella mukaan tulleet maajoukkueet ovat saaneet lisää seuraa, sillä joukkueita on nyt 24. Maajoukkueilla käytössä ovat oikeat säännöt NBA:sta eroavine kolmen pisteen rajoineen.

Pelimuotouudistuksissa painopiste on nettipelissä, joten arvostelu tehdään vasta pelin ilmestyttyä lokakuussa. Luvassa on muokattavia nettiliigoja, ja matseja voi tahkota viidellä pelaajalla viittä vastaan. Ideaa tukee NBA 09:n keskittyminen pallottomaan peliin. Villinkuuloisena ideana NBA-joukkueiden pelityyliä seurataan kauden aikana ja muutokset näkyvät myös pelissä.

Arvostelu on luettavissa www.pelit.fi:ssä 1.10.2008.

www.easports.com/madden09

Amerikkalainen jalkapallo ei tunnu urheilulta vaan pikemminkin vuoropohjaiselta strategiapeliltä. Urheilupeliksi laji on harvinaisen syvällinen ja monipuolinen. Asia on EA:nkin tiedossa, sillä Madden 09:ssä aloittamiskynnys on viety jo niin alas, että kuoppaan kohta putoaa.

Helpoimmillaan ei tarvitse itse päättää hyökkäyslinjan muodostelmaa tai pelattavaa kuviota, vaan kone määrää ne valmiiksi. Pelaajan tehtäväksi jää yrittää tehdä sitä mitä pyydetään. Idea on loistava, koska se osoittaa huomaamatta lajiummikoille millaisissa tilanteissa kannattaa juosta, milloin heittää ja miksi pallo joskus potkaistaan pois. Tyriessään saa jopa uuden yrityksen.

Opetusvaikeustason vaikuttavin ominaisuus on koneen kyky purkaa epäonnistumiset. Jos aiheuttaa syötönkatkon, pelinrakentaja säkitetään tai valitsee väärän taktiikan, tekoäly aloittaa palautekeskustelun. Edellinen yritys puretaan osiin, avainvirheet kerrotaan ääneen ja bonuksena näytetään, mikä olisi ollut tilanteessa oikea ratkaisu. Tilanteet puhki puivat kommentaattorit antavat oivia vinkkejä siitä, missä vaiheessa virhe olisi viimeistään pitänyt tajuta. Samalla oppii lajin varsin vaivattomasti.

Toki veteraaneillekin on luvassa parannuksia, esimerkiksi edellisen kauden superase eli syöksykoppi loistaa poissaolollaan. Kamera näyttää nätisti kaikki vastaanottajat, eikä ulospäin menevissä juoksukuvioissa ukkelit karkaa enää ruudun ulkopuolelle. Kolmannessa yrityksessä voi komentaa hyökkääjiä juoksemaan yli 10 jaardin lipun ja puolustaessa määrätä avainpelaajan tuplavartiointiin. Uudistus parantaa varsinkin kaksinpelejä, jos vastustaja käyttää samaa kuviota uudelleen ja uudelleen.

Ennakkoversiossa on vielä selkeitä virheitä. Tekoäly ei pysäytä kelloa ottelun lopussa, vaan antaa ajan juosta hukkaan ja esimerkiksi kikkapelejä on turha edes yrittää. Potkuharhautuksissa kone pelaa kuin olisi koko ajan tiennyt luvassa olevan heiton. Taklaukset toimivat omituisesti, sillä tukimiehet eivät tunnu saavan otetta pallosta eivätkä vastustajasta hyvässäkään paikassa. Kaksinpelissä erilaiset linjan taakse -kuviot toimivat turhankin hyvin, joten tasokkaat sisemmät laitahyökkääjät ovat kaudella 09 kullanarvoisia.

Ennakkoversiolla Maddenin nettiliigat jäivät testaamatta. Ainakin liigojen pelaajamäärärajoituksia on jo ehditty Amerikassa parjata. Saa nähdä, vaikuttavatko rajoitukset Euroopassa, sillä en missään vaiheessa kuvitellut pääseväni pelaamaan kokonaista NFL-kautta ihmispelaajia vastaan.

Lisää aiheesta

  • Shogun 2: Total War

    Hjalliksen Diili ei ollut kaikkien aikojen työhönottohaastattelu. Se käytiin jo 1600-luvun Japanissa, jossa pyrittiin shoguniksi shogunin paikalle.

    Total War palaa Japaniin Shogun 2:ssa ja tuntuu tiukan teemansa ansiosta sarjan alkuaikojen erinomaiselta strategiapeliltä. Armeijan lisäksi…
  • Killzone 3

    www.killzone.com

    Helghast sai viimeksi ISA:n kädestä, mutta helghastilaiset tuntuvat olevan harvinaisen kovapäistä porukkaa, sillä scifisota jatkuu entistä rankempana Killzone 3:ssa.

    Killzonen avaruustaistelu jatkuu, vaikka Helghastin häikäilemätön diktaattori Visari ei enää väpätä.…
  • LittleBigPlanet 2

    Kun näytin LittleBigPlanetia kaverilleni, mies nauroi ensin hahmon nimelle, kunnes pääsi peliin käsiksi. Ääni loppui mutta hymy ei hyytynyt.

    Jo perinteet velvoittavat, että konsoli tarvitsee maskotikseen tasoloikkahahmon. PS3:lla roolin sai sympaattisen valloittava säkkipoika, jonka…