Neverwinter Nights 2

Neverwinter Nights 2 - Kesäyön paluu

www.nwn2.com

PC

Neverwinter Nights elää yhä vahvasti modipiireissä. Kakkososassa omien seikkailujen runko päivittyy ja mukaan luvataan tällä kertaa myös kunnon tarina.

Biowaren Neverwinter Nights loi vuonna 2002 jotain uutta: pelaajien itse muokattavissa olevan vapaan rungon omien roolipelitarinoiden kertomiseen. Lähtökohtana oli tuoda Quakeista ja Doomeista tuttu innokas modiyhteisö osaksi Dungeons & Dragons -maailmaa. Kankean alun jälkeen tässä onnistuttiin melko hyvin, ja nettiin ilmestyy yhä edelleen uusia fanien tekemiä NWN-modeja.

Alkuperäinen Neverwinter Nights alkaa olla jo teknisesti vanha, joten päivitys on paikallaan. Bioware tyytyy tällä kertaa julkaisijan rooliin, itse pelistä vastaa entisen Black Isle -pomon Feargus Urquhartin luotsaama Obsidian Entertainment.

Yksinpeli modiyhteisön ehdoilla

Ensimmäisen Neverwinter Nightsin yksinpelikampanja tuntui yksinkertaiselta muihin roolipeleihin verrattuna. Pelaaja pystyi ohjaamaan vain yhtä hahmoa, apuna hääri tietokoneen ohjauksessa pysyvä NPC (hahmo, jota pelaaja ei ohjaa) –seuralainen, johon pelaajalle ei ollut suurempia vaikutusmahdollisuuksia.

Neverwinter Nights 2:ssa on Urquhartin mukaan keskitytty tietoisesti edeltäjää enemmän yksinpelikampanjaan. Samalla suunnittelun ohjenuorana on ollut se, että modin rakentajien pitää pystyä halutessaan luomaan kaikki samat kikat omiin tuotoksiinsa.

Yksinpeliä ideoitaessa uudet ajatukset on siirretty rakennustyökalun ominaisuuksiksi. Näin tarinan kehittäminen vie samalla eteenpäin myös modaajille tarkoitettuja työkaluja.

Ryhmällä eteenpäin

Yksinpelin merkittävin uudistus on ryhmän lisääminen kokonaisuuteen. Pelkän tyhmän tietokoneen ohjaaman seuralaisen sijasta sankarin rinnalla voi Neverwinter Nights 2:ssa taistella enintään kolme ryhmätoveria. Nämä kaikki ovat pelaajan ohjattavissa samaan tapaan kuin varsinainen pääsankari.

Taistelu toimii kuten edeltäjässä ja Infinity-moottoria käyttävissä peleissä. Tosiaikaisen toiminnan voi pysäyttää käskytystä varten välilyönnin painalluksella, ja jokaiselle ryhmän jäsenelle voi antaa omat käskyt. Urquhartin mukaan suunnitelmissa on antaa jokaiselle hahmolle kolmen käskyn pituinen komentojono, jolla käskyjä voi ketjuttaa. Ei ole varmaa, päätyykö komentojono lopulliseen peliin.

Kunnollisen ryhmän lisääminen peliin palvelee myös yksinpelin tarinaa. "Halusimme tehdä ryhmän jäsenistä samantyyppisiä kuin Knights of the Old Republic II:ssa, jossa kaikilla seuralaisilla oli paljon sanottavaa", toteaa Urquhart.

Toverit eivät välttämättä tyydy vain katsomaan sivusta, jos sankari toimii heidän periaatteidensa vastaisesti. Hyvä-paha-akseli vaikuttaa muutenkin peliin, esimerkiksi keskustelut ovat erilaisia hahmon maailmankatsomuksesta riippuen.

Hahmolla on maine, joka kuvastaa sitä, millaisena maailma näkee sankarin. Hyvänä puolustajana tunnettuun sankariin suhtaudutaan eri tavoin kuin pahaksi ryöstömurhaajaksi tiedettyyn lainsuojattomaan. Mainetta täytyy ylläpitää, joten hahmon täytyy muistaa pitää linjansa.

Omiin maailmoihin

Viimeisimpiä Dungeons & Dragons 3.5 -sääntöjä käyttävän yksinpelin lisäksi Neverwinter Nights 2 päivittää omien seikkailujen luomiseen tarkoitetun työkalusetin nykyajan vaatimusten tasolle. Vanhaa ei ole unohdettu, Urquhartin mukaan kaikkien vanhalla toolsetillä tehtyjen skriptien pitäisi toimia suoraan uudessa versiossa. Odotettavissa lienee runsaasti uudelle grafiikkamoottorille päivitettyjä versioita vanhoista modisuosikeista.

Työkalusetti muistuttaa edeltäjäänsä, mutta ominaisuuksia on enemmän. Maailma rakennetaan noin 10x10 metrin laatikoista, joiden jokaisen sisällä voi olla kuusi tekstuuria. Tämän ansiosta yhdessä isommassa kentässä voi olla paljon enemmän tekstuureita, mikä mahdollistaa aikaisempaa vaihtelevampien kenttien suunnittelun. Samassa auttaa uusi värisäätö (tint), jolla tuttuja elementtejä voi värittää haluamakseen. Uniikeilta näyttävien puiden luomisessa käytetään samaa tekniikkaa kuin Oblivionissa.

Modaajille miellyttävä uudistus on muokattavissa oleva käyttöliittymä, joka on World of Warcraftin tapaan kirjoitettu XML-kielellä. Jo yksinpelin perusasetuksissa esiin saa erilaisia valikkopalkkeja halunsa mukaan, mutta XML:ää osaava koodaaja saa pelistään haluamansa näköisen.

Hevoset jäivät pois

Neverwinter Nights 2:n tasokatto on D&D:n perussääntöjen mukaisesti 20, valittavissa ovat paria poikkeusta lukuun ottamatta kaikki oikean kynä-ja-paperi-ropen hahmoluokat ja rodut. Tällä kertaa voi pelata myös bardia, jota on D&D-sääntötekijöiden kanssa yhteistyössä säädetty hieman enemmän toimintaroolipeliin sopivaksi. Tämä ei välttämättä kuulosta lupaavalta, mutta Urquhart vakuuttaa tasapainon olevan kohdallaan.

Yksi iso etukäteen toivottu uudistus on ollut ratsujen lisääminen peliin. Odottajat joutuvat pettymään, sillä hevoset jätettiin pitkän harkinnan ja testaamisen jälkeen pois. Tämä tapahtui Urquhartin mukaan siksi, että niillä ei ollut todellista pelillistä merkitystä. Nopeampi liikkuminen ei riittänyt syyksi, sillä etäisyyksiä voi Oblivion-tyyliin oikoa pikamatkustuksella, kunhan kohde on löytynyt kartalta.

Kokonaan ratsuja ei silti ole hylätty: "Itse kuulun niihin, joiden mielestä hevonen ei ole niin tärkeä lisä peliin. Toiset kuitenkin suhtautuvat niihin todella intohimoisesti, joten mitä luultavimmin lisäämme ratsut mahdolliseen lisälevyyn", lupaa Urquhart.

Neverwinter Nights 2:lle ei vielä ole annettu tarkkaa ilmestymispäivää, mutta se on listattu tämän vuoden kolmannelle neljännekselle. Mikäli Urquhartin edellisistä peleistä voidaan mitään päätellä, ajankohdaksi voidaan hyvinkin suunnitella syyskuun alkua.

Lisää aiheesta

  • Shogun 2: Total War

    Hjalliksen Diili ei ollut kaikkien aikojen työhönottohaastattelu. Se käytiin jo 1600-luvun Japanissa, jossa pyrittiin shoguniksi shogunin paikalle.

    Total War palaa Japaniin Shogun 2:ssa ja tuntuu tiukan teemansa ansiosta sarjan alkuaikojen erinomaiselta strategiapeliltä. Armeijan lisäksi…
  • Killzone 3

    www.killzone.com

    Helghast sai viimeksi ISA:n kädestä, mutta helghastilaiset tuntuvat olevan harvinaisen kovapäistä porukkaa, sillä scifisota jatkuu entistä rankempana Killzone 3:ssa.

    Killzonen avaruustaistelu jatkuu, vaikka Helghastin häikäilemätön diktaattori Visari ei enää väpätä.…
  • LittleBigPlanet 2

    Kun näytin LittleBigPlanetia kaverilleni, mies nauroi ensin hahmon nimelle, kunnes pääsi peliin käsiksi. Ääni loppui mutta hymy ei hyytynyt.

    Jo perinteet velvoittavat, että konsoli tarvitsee maskotikseen tasoloikkahahmon. PS3:lla roolin sai sympaattisen valloittava säkkipoika, jonka…