Red Alert 3

Punainen vaara

Suuri ja mahtava Neuvostoliitto sinnittelee sitkeästi Red Alertin vinksahtaneessa maailmanhistoriassa. Mutta kautta Leninin parran, Red Alert 3:ssa sodan uhka nousee Neuvostojen maatakin idempää!

Tosiaikaisten strategiapelien arkkivaari Command & Conquer on vanhemmilla päivillään jakaantunut peräti kolmeksi rinnakkaiseksi jatkumoksi. Sotasaagan juuret ovat Tiberium-jatkumossa, jossa myrkylliset vihreät kristallit ovat kaiken pahan alku ja juuri. Lähinnä tieteistarinoiksi luokiteltavat Tiberium-sodat ovat jyrkkä vastakohta Generalsille, joka on ikään kuin Command & Conquer -versio nykyaikaisesta sodankäynnistä. Kaikkein huimapäisin Command & Conquerin maailma on kuitenkin Red Alertissa.

Red Alertin vaihtoehtoisessa maailmanhistoriassa Albert Einstein rakentaa aikakoneen ja matkustaa ajassa taaksepäin eliminoimaan Adolf Hitlerin. Natsit eivät nouse valtaan Saksassa ja toinen maailmansota vältetään. Poistamalla yhden hirviön Einstein tekee tahtomattaan tilaa toiselle. Haastajatta jäänyt Stalinin Neuvostoliitto marssii lopulta pysäyttämättömästi koko Euroopan yli. Red Alert 2:ssa puna-armeija hyökkää jo Yhdysvaltoihin. Amerikkalaiset iskevät takaisin ja liittoutuneiden kampanjan lopussa Kremlin hirmuhallitsijat on nujerrettu.

Kolmas Red Alert paljastaa, että neuvostoliittolaisilla oli varasuunnitelma. Johtavat neuvostotiedemiehet ovat rakentaneet oman aikakoneen, jonka avulla he aikovat peukaloida menneisyyttä rautaesiripun hyväksi. Liittoutuneiden sotamenestykselle välttämätön Einstein saa maistaa omaa lääkettään. Isku onnistuu ja kuilun partaalla keikkunut Neuvostojen liitto on jälleen Euroopan valtias. Sen varaan neuvostojohto ei älynnyt laskea, että Yhdysvaltojen heikentäminen synnyttäisi Tyynenmeren reunamille kokonaan uuden supervallan. Arvaamattomasti ohjautuva ajan virta on muovannut uinuvasta Japanista koko Aasiaa rautaisessa otteessaan pitävän Nousevan auringon keisarikunnan.

Red Alert 3:ssa samuraiden perilliset ovat valmiita tavoittelemaan koko maailman herruutta.

Kuubasta kuuluu kummia

Kolme vastakohtaisuuksiin perustuvaa osapuolta ei ole vallan tavaton idea sotapeleissä, mutta tässä tapauksessa uutta riitapukaria voi pitää tervetulleena piristysruiskeena. Japanilaisten myötä Red Alert 3:een saadaan yhteensä kolme kampanjaa, joiden aikana ehditään kokea mitä moninaisempia liittoutuneet vastaan neukut vastaan keisarikunta -asetelmia. Kuhunkin kampanjaan luvataan kymmenkunta tehtävää, jolloin pelin kokonaiskestoksi saadaan noin 2030 tuntia. Ei yhtään hassummin!

Yllättävänä ratkaisuna kaikki kampanjat voi pelata alusta loppuun kaverin kanssa. Normaalissa yksinpelissä kaverin paikan ottaa tekoälyn ohjaama liittolainen, jolta voi pyytää sivustatukea suoraviivaisilla käskyillä tyyliin "hyökkää tuonne", "tule jeesaamaan!" ja "puolusta tässä". Toisinaan komentajilta vaaditaan hyvinkin tiivistä yhteistyötä, kuten tehtävässä, jossa jenkkien sotilasretkikunta soluttautuu Mirage-tankin heittämän kangastuksen turvin neukkuja kuhisevaan Havannaan. Herpaantumiseen ei ole varaa, kun sotilaallinen voima on yhden pelaajan käsissä ja operaatiolle välttämätön Mirage-tankki liittolaisen ohjauksessa.

Tarkalle nysväämiselle on muutenkin kysyntää, sillä uuden Red Alertin yksiköiden välillä vallitsee poikkeuksellisen korostettu kiven, paperin ja saksien voimatasapaino. Koska kaikessa hyviä yleistaistelijoita ei kerta kaikkiaan ole, niin ajattelemattomasti tuotetut yhden yksikkötyypin massa-armeijat on helppo torpata iskemällä niiden heikkouksia vastaan.

Pikkutarkka nysvääminen on muutenkin kunniassa, kuten voidaan todeta esimerkiksi halvimpien perusmosurien tapauksessa. Avomaastossa Neuvostoliiton asevelvolliset peittoavat liittoutuneiden rauhanturvaajat leikiten, sillä asevelvollisten kalashnikovit purevat huomattavasti kauempaa kuin rauhanturvaajien haulikot.

Tilanne kääntyy kuitenkin päälaelleen, jos rauhanturvaajille antaa käskyn käyttää rynnäkkökilpiä. Kilpien turvin rauhanturvaajat voivat avata tulen haulikoille sopivalta tappoetäisyydeltä ja jälki on sen mukaista. Kilpirynnäkön havaitseva neuvostokomentaja voi vastavuoroisesti käskeä asevelvollisensa vastaamaan molotovin cocktaileilla.

Kieroja kakkostoimintoja löytyy lähes jokaiselta yksiköltä, joten valttikortit ovat totisesti sen pelaajan kädessä, joka jaksaa väsymättömästi mikromanageroida joukkojaan.

Vesi ei ole este

Vastaavan tuottajan Chris Corryn mukaan Red Alert 3:n suunnitteluratkaisujen takana on hyvin yksinkertainen periaate. "Haluamme hillitä moninpelien varhaisia äkkirynnäköitä vihollisen tukikohtaan", hän sanoo. "Haluamme korostaa taktisia nyansseja ja rauhoittaa pelitempoa. Verkkopeleissä se tarkoittaa puolen tunnin otteluita Command & Conquer 3:n viisiminuuttisten sijaan."

Corry ei ole vielä valmis selittämään Red Alert 3:n resurssimekaniikkaa. Hän kuitenkin lupaa, ettei rahaa kaadeta edellisen Command & Conquerin malliin ovista ja ikkunoista. Rakentaminen on siksi yleisesti ottaen hitaampaa kuin ennen. Rakentamisessa on toinenkin erikoispiirre: kaiken minkä voi rakentaa maalle, voi rakentaa myös ponttonien varaan merelle. Merellisen tukikohdan rakentaminen on maailman yksinkertaisin asia, sillä liikuteltava tuotantokeskus on sellaisenaan kelluntakykyinen. Ilman merivoimia ei pärjää, jos vihollinen on pesiytynyt keskelle ulappaa.

Maa-, meri- ja ilmavoimien mittelöä sotketaan mereltä maalle siirtyvillä amfibioyksiköillä, jollainen on muun muassa liittoutuneiden Assault Destroyer. Rantautuessaan alus saa pohjaansa telaketjut, jolloin se muuttuu käytännöllisesti katsoen panssarivaunuksi. Omimmassa elementissään Assault Destroyer on merellä, mutta amfibio-ominaisuutensa ansiosta aluksella voi kätevästi pönkittää myös maahyökkäyksiä.

Vielä villimpi ilmestys on Nousevan auringon kategorisointia kaihtava SeaWing, joka muuttuu käden käänteessä sukellusveneestä lentokoneeksi. Tuottaja Corry myöntääkin, että huipputeknisiin japanilaisjoukkoihin etsittiin innoitusta pikemminkin animesarjojen scifi-kuvitelmista kuin oikeasta elämästä. Historialliset vaikutteet ilmenevät silti jalkaväen samurai-päähineissä ja -miekoissa.

Red Alert ei olisi Red Alert ilman tehtäviä ryydittäviä humoristisia, mutta samalla korkealaatuisesti tuotettuja välinäytöksiä. Luvassa on siis tuttua puujalkahuumoria, riemastuttavia aksentteja ja hassuihin univormuihin puettuja b-luokan Hollywood-tähtiä. Pelin esittelyhetkellä välinäytösten kuvaukset olivat vielä kesken, joten sain nähdä vain raakavedoksiksi tarkoitettua materiaalia. Samasta syystä Corry ei halunnut vahvistaa pelin lopullista näyttelijäkaartia. "Niminäyttelijöitä on mukana", mies kuitenkin vakuuttaa.

Varsinaiset pelitapahtumat olivat juuri sitä, mitä saatoin etukäteen odottaa. Pelikamera kellui matalalla, jotta maisemat näyttäisivät mahdollisimman kauniilta ja ajoneuvot yksityiskohtaisilta. Etäisyydet ovat suhteellinen käsite, kun kaikki taistelu tapahtuu joka tapauksessa suunnilleen kättelyetäisyydeltä. Hauskoja yksiköitä ja co-op-painotusta lukuun ottamatta Red Alert 3:sta on vaikea keksiä mitään dramaattista uutta jippoa. Tokkopa sellaista kaivataankaan, sillä seitsemän vuoden tauon jälkeen Red Alert -fanit tyytyisivät luultavasti pelkkään graafiseen päivitykseenkin.

Tuomas Honkala

Artikkeli on luettavissa 2.5.2008.

Lisää aiheesta

  • Shogun 2: Total War

    Hjalliksen Diili ei ollut kaikkien aikojen työhönottohaastattelu. Se käytiin jo 1600-luvun Japanissa, jossa pyrittiin shoguniksi shogunin paikalle.

    Total War palaa Japaniin Shogun 2:ssa ja tuntuu tiukan teemansa ansiosta sarjan alkuaikojen erinomaiselta strategiapeliltä. Armeijan lisäksi…
  • Killzone 3

    www.killzone.com

    Helghast sai viimeksi ISA:n kädestä, mutta helghastilaiset tuntuvat olevan harvinaisen kovapäistä porukkaa, sillä scifisota jatkuu entistä rankempana Killzone 3:ssa.

    Killzonen avaruustaistelu jatkuu, vaikka Helghastin häikäilemätön diktaattori Visari ei enää väpätä.…
  • LittleBigPlanet 2

    Kun näytin LittleBigPlanetia kaverilleni, mies nauroi ensin hahmon nimelle, kunnes pääsi peliin käsiksi. Ääni loppui mutta hymy ei hyytynyt.

    Jo perinteet velvoittavat, että konsoli tarvitsee maskotikseen tasoloikkahahmon. PS3:lla roolin sai sympaattisen valloittava säkkipoika, jonka…