Saints Row 2

www.saintsrow.com

Ensimmäinen Saints Row oli ilmestyessään Xbox 360:n ainoa vakavasti otettava vaihtoehto GTA:lle. Nyt GTA4 on kaapannut korttelit takaisin itselleen, ja Saints Row on entistä suuremman haasteen edessä.

Grand Theft Auto -kloonien joukossa Saints Row on yksi onnistuneimpia yrityksiä. Peli eroaa esikuvastaan ylivedetyllä gangsta-asenteellaan. Kakkososa jatkaa samaa kaavaa, mutta vie idean vielä askelta pitemmälle.

Saints Row 2 jatkaa ykkösosasta tutun antisankarin tarinaa. Saints-jengin pomoksi kohonnut hahmo selvisi kuin ihmeen kaupalla hurjasta räjähdyksestä, mutta viruu nyt vankilassa kasvot sideharsoon käärittynä. Kiven sisällä ei kuitenkaan kukaan viihdy, joten gangsta karkaa ja suuntaa takaisin Stillwaterin kaupunkiin kaivertamaan nimeään historiankirjoihin. Saints-jengin entinen mahtiasema on kadonnut, joten maineen palauttamisessa riittää töitä.

Naamataulu uusiksi

Siinä missä Nico Bellic pysyy GTA4:ssa koko pelin naama samoilla peruslukemilla, voi Saints Row 2:ssa säätää lähes kaikkea mahdollista sielunsa kyllyydestä. Ilmeisesti ykkösosan lopun räjähdys oli todella paha, sillä se vaikutti myös sankarin sukupuoleen. Nyt hahmo voi nimittäin olla myös nainen, jos niin haluaa.

Hahmonluontia on muutenkin monipuolistettu. Systeemillä voi luoda mitä groteskeimman näköisiä lökäpöksyhirviöitä. Kaikki vaihtoehdot hiustyyleistä, väreistä ja kävelytavasta alkaen ovat valittavissa sukupuolesta riippumatta. Sama monipuolisuus jatkuu itse pelissä, jossa kaupoista ostettavat vaatteet sopivat aina kaikille. Hahmoaan voi myös muokata kesken pelin plastiikkakirurgille kävelemällä, missä kaiken voi vaihtaa munaskuita myöten.

Kakkososassa säätömahdollisuudet eivät lopu pelkkään oman sankarin muunteluun. Koko jengin tyyliä, eleitä ja kulkuvälineitä voi vaihtaa haluamikseen. Vaihtoehtoja ei aluksi ole runsaasti, mutta uusia optioita aukeaa tehtävien edetessä. Halutessaan possesta voi muokata vaikkapa ninjapukuihin sonnustautuneen pinja-armeijan.

Mielenkiintoisin uudistus on kulkuvälineiden kustomointi. Tämä oli mukana jo edellisessä pelissä, mutta ominaisuutta on laajennettu huomattavasti. Runsaamman ulkonäkömuokkauksen lisäksi menopeliä voi myös virittää nopeammaksi ja kestävämmäksi. Näin vaikkapa isosta rekan nupista voi panssaroida todellisen pysäyttämättömän jyrän.

Kaikki kaverin kanssa

Päivän pelailun perusteella yksinpelikampanja vaikuttaa samanlaiselta kuin ykkösosassa. Juonitehtäviä pääsee tekemään vasta, kun on kerännyt tarpeeksi rispektiä paria sivujuonnetta höyläämällä. Sivutehtäviä on runsaasti erilaisia, vaikka suurin osa on tuttuja edellisosaa pelanneille. Kaupunki vaikuttaa aikaisempaa suuremmalta ja vapaammalta, sillä autojen ja veneiden lisäksi nyt pääsee myös lentämään ja päristelemään prätkillä.

Merkittävin ero vanhaan on kunnollinen co-op-kaksinpeli. Koko kampanjan voi pelata kaverin kanssa niin, että seuralainen voi hypätä mukaan ja pois koska tahansa. Toverien ei tarvitse jatkuvasti liikkua kylki kyljessä, vaan he voivat pyöriä täysin eri puolilla kaupunkia. Toisen aloittaessa tehtävän, molemmat siirtyvät automaattisesti toimintaan sijainnista riippumatta. Kaverin kanssa voi myös haastaa riitaa pienimuotoisessa deathmatchissa. Kaiken kaikkiaan co-op tuntui erittäin hauskalta lisältä.

Varsinaisessa moninpelissä on yksi uusi pelimuoto, Strongarm. Siinä kaksi tiimiä kilpailee suorittamalla erilaisia tehtäviä, joiden ideat on lainattu yksinpelin kampanjasta. Tageja maalaamalla joukkue saa bonuksia, kuten enemmän terveyttä tai ajan myötä automaattisesti kertyvää rahaa. Strongarm oli muuten hauskaa touhua, mutta se tuntui moninpeliä enemmän vain tiimissä pelatulta yksinpelin sivutehtävältä. Toisen joukkueen jäseniä voi tappaa, mutta usein pelaaja vs. pelaaja -räiskintä unohtuu lähes kokonaan jengin vain paahtaessa tehtäviä. Tässä ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta moninpelissä olisi silti mukava nähdä myös sitä itseään, eli moninpeliä.

Testattu ennakkoversio oli vielä varsin keskeneräinen, ja tekoäly sompaili välillä täysin omiaan. Samoin grafiikka oli suorastaan hämmästyttävän rumaa, mutta tekijät lupailivat molempien parantuvan ennen julkaisua. Saints Row 2 tarvitsee jotain selvästi omaa, jos sen toivotaan pärjäävän Nico Bellicin ylivaltaa vastaan. Pelkkä hyvä kopio ei riitä GTA4:n erinomaisuuden jälkeen.

Arvostelu on luettavissa www.pelit.fi:ssä 3.11.2008.

Lisää aiheesta

  • Shogun 2: Total War

    Hjalliksen Diili ei ollut kaikkien aikojen työhönottohaastattelu. Se käytiin jo 1600-luvun Japanissa, jossa pyrittiin shoguniksi shogunin paikalle.

    Total War palaa Japaniin Shogun 2:ssa ja tuntuu tiukan teemansa ansiosta sarjan alkuaikojen erinomaiselta strategiapeliltä. Armeijan lisäksi…
  • Killzone 3

    www.killzone.com

    Helghast sai viimeksi ISA:n kädestä, mutta helghastilaiset tuntuvat olevan harvinaisen kovapäistä porukkaa, sillä scifisota jatkuu entistä rankempana Killzone 3:ssa.

    Killzonen avaruustaistelu jatkuu, vaikka Helghastin häikäilemätön diktaattori Visari ei enää väpätä.…
  • LittleBigPlanet 2

    Kun näytin LittleBigPlanetia kaverilleni, mies nauroi ensin hahmon nimelle, kunnes pääsi peliin käsiksi. Ääni loppui mutta hymy ei hyytynyt.

    Jo perinteet velvoittavat, että konsoli tarvitsee maskotikseen tasoloikkahahmon. PS3:lla roolin sai sympaattisen valloittava säkkipoika, jonka…