Samuli Torssonen's Star Wreck Roleplaying Game

Idiootit avaruudessa

www.starwreck.com

Kotikutoinen Star Trek -parodia Star Wreck: In The Pirkinning lienee tämän hetken tunnetuin suomalainen elokuva maailmalla. Menestyksen myötä Star Wreck on nyt myös roolipeli.

Star Wreck Roleplaying Gamen suunnittelija Mike Pohjola on elävä todiste siitä, kuinka joskus on tärkeää olla ensimmäinen. Kulttuurin monitoimimieheksi itseään luonnehtiva Pohjola jätti merkkinsä roolipeliskeneen kirjoittamalla maailman ensimmäisen kirjakustantamon julkaiseman roolipelin Myrskyn aika. Wreck-ropellaan Pohjola on jälleen ensimmäisenä liikkeellä, sillä se on Suomen ensimmäinen englanninkielinen, koko maailman markkinoille tähtäävä roolipeli.

"Tämä on myös Suomen ensimmäinen elokuvasta tehty roolipeli, eli niin sanottu lisenssipeli", Mike Pohjolan vieressä istuva Star Wreck: In the Pirkinning -elokuvan ohjannut Timo Vuorensola muistuttaa.

"Star Wreckit ovat vastaavasti ensimmäisiä suomalaisia elokuvia, joista on tehty roolipeli", Pohjola ilveilee takaisin, vain kuullakseen, että hän on ensimmäinen suomalainen roolipelikirjoittaja, joka on tehnyt Star Wreck -roolipelin.

Star Wreck -roolipelin ideanikkarit hekottelevat jutuilleen, ja mikäs siinä on naureskellessa, sillä tulipalokiireellä laadittu roolipelikirja valmistui juuri sopivasti, jotta sen saattoi esitellä Suomen suurimmassa roolipelitapahtumassa Ropeconissa.

Vauhdikas kesätyö

Ajatus Star Wreckiin pohjautuvasta pelistä pyöri ilmassa jo viime syksynä, kun fanit ympäri maailman olivat hullaantuneet uudesta Star Wreck: In The Pirkinning -elokuvasta. Koska tietokonepeli tuntui ilmaisukanavana liian rajoittavalta, Star Wreckin tekijät päättivät, että kahlehtimaton pöytäroolipeli oli ainoa oikea tie. Pelin suunnittelu ei kuitenkaan nytkähtänyt eteenpäin kuin vasta seuraavana kesänä, kun Mike Pohjola etsi aihetta seuraavalle pelilleen. Pohjola leikitteli ajatuksella Lordi-yhtyeeseen perustuvasta hirviöroolipelistä, kunnes Vuorensola keksi sattumalta ehdottaa hänelle Star Wreck -roolipeliä.

Pohjola innostui ajatuksesta, minkä jälkeen homma eteni vauhdilla. Juhannuksen aikoihin järjestetystä suunnittelupalaverista kului vain viikko-pari, kun Star Wreck -roolipelistä oli jo raakavedos valmiina. Pelin toimivuus testattiin Star Wreckin keskustelufoorumilta rekrytoitujen vapaaehtoisten voimin. Testaajille annettiin vain viikko aikaa antaa palautetta säännöistä, sillä peliä kiirehdittiin painoon jo elokuussa.

Pelin nopeaa syntyä edesauttoi se, että Mike Pohjolalla oli selkeä näkemys pelin luonteesta. Ensinnäkään roolipeli ei saanut olla pelkkä lisenssipeli, jossa ratsastetaan Star Wreckin suosiolla. "Halusin, että se parodioi muutakin scifiä ja muita scifi-roolipelejä, erityisesti vihaamaani virallista Star Trek -ropea, joka on täyttä roskaa."

Pirk, 5. tason kyvytön idiootti

Mike Pohjolan mukaan roolipelien varsinainen sisältö on yleensä sitä, että enemmän tai vähemmän supervoimaiset hahmot yrittävät tehdä klassisia urotekoja. Wreck-pelissä asetelma on käännetty päälaelleen, sillä siinä sankarit ovat rumia ja kyvyttömiä epäonnistujia, joiden suurimmat hölmöilyt palkitaan – luit oikein – säälipisteillä. Kun kaikki muu pettää, säälipisteet pelastavat.

"Roolipeleissä on nykyään harvoin hahmoluokkia, tai jos on, ne ovat tyyppiä taistelija tai pappi, mikä taas ei kerro hahmon luonteesta mitään", Pohjola kuvailee. "Star Wreckissä halusin keskittyä pelkästään luonteeseen. Poimin Star Wreck -elokuvista neljä arkkityyppiä: psykoottinen uhoaja (Dwarf), kyvytön idiootti (Pirk), turhautunut jörö (Deanna Swagger) ja ärsyttävä nörtti (Info). Luonteeseen perustuvat hahmoluokat toimivat erittäin hyvin, ei tarvitse muuta kuin päättää, että sinä olet psykoottinen uhoaja ja sinä ärsyttävä nörtti, ja heti alkaa tapahtua."

Kun pelissä ei ole monimutkaisia sääntöjä hidastamassa pelaamista, Star Wreckillä on helppo vetää kevyitä ja nopeita pienen porukan kampanjoita. Keveys ei silti tarkoita, ettei pelikirjasta löytyisi esimerkiksi maailmankuvausta tai sääntöjä sujuvalle avaruustaistelulle.

Mitä sitten Star Wreckin luoja Samuli Torssonen ajattelee roolipelistä? "Tuntuihan se etukäteen jännittävältä, sillä tiesin, että Mikellä on varmasti erilainen käsitys Star Wreckistä", hän vastaa. "Luotin kuitenkin siihen, että hän tunsi elokuvat niin hyvin, että hän kykenisi jatkamaan samantyylistä parodiaa."

"Ja voihan scifissä aina mennä ajassa taaksepäin ja sanoa, että mitään ei oikeasti tapahtunut", Torssonen virnistää.

Tuomas Honkala

48-sivuisen Star Wreck –roolipelikirjan voi tilata 15 eurolla osoitteesta www.starwreck.com.

Energiaa piisaa

Samuli Torssosen ja kumppaneiden perustamalla tuotantoyhtiö Energialla on monta rautaa tulessa. Star Wreck -roolipelin ohella porukka on uudelleenmasteroinut menneet Star Wreck -elokuvat Star Wreck: Legacy -nimiselle DVD:lle. Levyn kohokohta on uuteen uskoon leikattu versio Star Wreck 4: The Kilpailusta. Torssosen mukaan leikkauksilla siihen saatiin Wreck-jatkumon paras tarina.

Roolipeli ja Legacy-levy ovat suunnitteilla olevaan Rautataivas-elokuvaan verrattuna pelkkää puuhastelua, sillä siihen Energian pojat aikovat panostaa tosissaan. Jotain kertoo jo sekin, että elokuvan käsikirjoittajaksi on kiinnitetty Ennen päivänlaskua ei voi -romaanistaan Finlandia-palkittu Johanna Sinisalo. Rautataivaan juonesta ei vielä hiiskuta julkisuudessa.

Rautataivaan myötä Star Wreckille suodaan ansaittu hengähdystauko. Seitsemännestä Wreck-elokuvasta Torssonen sitten visioikin Hollywood-luokan efektispektaakkelia. Tai jos ei ihan sen hintaista, niin ainakin näköistä.

Lisää aiheesta

  • Shogun 2: Total War

    Hjalliksen Diili ei ollut kaikkien aikojen työhönottohaastattelu. Se käytiin jo 1600-luvun Japanissa, jossa pyrittiin shoguniksi shogunin paikalle.

    Total War palaa Japaniin Shogun 2:ssa ja tuntuu tiukan teemansa ansiosta sarjan alkuaikojen erinomaiselta strategiapeliltä. Armeijan lisäksi…
  • Killzone 3

    www.killzone.com

    Helghast sai viimeksi ISA:n kädestä, mutta helghastilaiset tuntuvat olevan harvinaisen kovapäistä porukkaa, sillä scifisota jatkuu entistä rankempana Killzone 3:ssa.

    Killzonen avaruustaistelu jatkuu, vaikka Helghastin häikäilemätön diktaattori Visari ei enää väpätä.…
  • LittleBigPlanet 2

    Kun näytin LittleBigPlanetia kaverilleni, mies nauroi ensin hahmon nimelle, kunnes pääsi peliin käsiksi. Ääni loppui mutta hymy ei hyytynyt.

    Jo perinteet velvoittavat, että konsoli tarvitsee maskotikseen tasoloikkahahmon. PS3:lla roolin sai sympaattisen valloittava säkkipoika, jonka…