Skate 2

suomi.ea.com

Eilispäivän radikaali, tämän päivän kriminaali.

Skeittariparatiisi San Vanelona tuhoutui maanjäristyksessä ja jälleenrakennettiin suuryrityksen voimin New San Vanelonaksi. Uuden kaupungin katukuvassa ei enää suvaita rullalautailua. Pahan ammattilaiset vainoavat ennen niin kukoistavaa nuorisokulttuuria innolla, joka vetää vertoja Helsingin töhryjenvastaiselle taistolle. Sorron yöstä on ennenkin noustu.

EA:n Skate (Pelit 10/07, 93 pistettä) on paikalleen jämähtäneen extreme-urheilugenren kauan kaipaama suunnannäyttäjä. Maanläheisen realistinen tulokas monotti skeittauspelejä yksinvaltiaana hallinneen Tony Hawk’s -sarjan valtaistuimeltaan ja kohosi välittömästi klassikoksi.

Homo tabulus

Kakkos-Skatessa päähenkilö ei ole enää nuori märkäkorva, vaan maineikas ammattilainen. Tehtävissä on enemmän kyse skeittikulttuurin uudelleenrakentamisesta kuin omien taitojen todistamisesta.

Katastrofit ovat muokanneet jopa kaupungin geografiaa, sillä metropolissa on entistä enemmän korkeuseroja, joista huomattavin on San Vanin vuori. Sen huipulta lasketellaan huisia vauhtia maan matosten sekaan. Vuoren huipulle palaaminen voi tosin olla vaikeampaa, mutta sitä varten on luvattu jotain muutakin keinoa kuin patikointi.

Skaten suurin innovaatio oli ohjaussysteemi: temput suoritettiin ruumiin tasapainoa ohjaavalla vasemmalla tatilla ja laudan liikkeitä suuntaavalla oikealla tatilla. Nappulat jätettiin vauhdin potkimiseen, grabeihin ja muihin toisarvoisiin toimintoihin. Riskaabeli idea osoittautui menestykseksi, sillä ohjauksen oppii nopeasti, mutta systeemin todellinen hallinta vaatii aikaa.

Kakkososassa skeittaajat kehittyvät käveleväksi ihmiseksi. Vanhan San Vanelonan urhot olivat lautoihinsa liimattuja koukkupolvia, joille parin vaivaisen askelman portaikko oli ylitsepääsemätön este. Lautailijoiden uusi polvi sen sijaan juoksee, hyppii ja kiipeilee korkeuksiin skeittispottien väsymättömässä metsästyksessä.

Rullalauta on muuttunut omaksi itsenäiseksi objektikseen, mikä sallii muun muassa hippie jumpit, joissa lauta menee esteen ali skeittarin hypätessä yli. Käännös skeittislangille: mukana ovat hand- ja footplantit, bonelessit, fingerflipit ja kumppanit.

Laudan voi myös hylätä kesken tempun hyppäämällä pois vauhdista, jos haluaa välttää kaatumisen ja näkyvät mustelmat. Kuten oikeasti skeitatessa, Skatessa kaadutaan ja paljon. Temppujen munaamisesta on yllättäen tehty jopa oma lajinsa: Hall of Meat -kilpailuissa laudalta hypätään pois kesken ilmalennon ja väännetään vartalo mahdollisimman tappavaan kulmaan. Porrasturvat-henkinen minipeli on jätetty täysin vapaaehtoiseksi lisähuviksi.

My Sweet Spot #16

Käytännössä kaikki New San Vanelonan irtaimisto on hartiavoimin siirreltävissä. Penkkejä tai pöytiä raahaamalla saa rakennettua unelmiensa spotin, jonka voi tallentaa verkkopalveluun. Skate-konkareille sana verkkopalvelu voi nostaa kylmän traumahien otsalle, sillä ykkösosan videoiden tallentamisessa verkkopalvelu oli legendaarisen epäluotettava ja kankea. Kehittäjät ovat luvanneet asiaan muutosta jatko-osan saapumisen myötä.

Graafinen ilme ei ole järisyttävästi muuttunut jatko-osassa. Skaten kiistellyimpiä ominaisuuksia oli käsikameran fiilistä jäljitellyt skeittarin polven seutuville sijoitettu kuvakulma, joka toimi tunnelmanluojana, mutta teki ympäristön hahmottamisesta tarpeettoman vaikeaa. Jatko-osassa on alkuperäisen kameran lisäksi myös perinteisempi olan ylle sijoitettu kamera.

Skate 2 vaikuttaa kaikin puolin lupaavalta jatko-osalta, jonka kohtaloksi voi koitua liiankin hyvän edeltäjän jalanjälkien seuraaminen. Skate oli erittäin harvinainen pelibisneksen napakymppi, tajunnan räjäyttävä vallankumous, johon kaikkia seuraajia verrataan. Voiko muutamalla lisäherkulla koristeltu lämmittely haastaa alkuperäisen? Siihen ei valitettavasti saada vastausta vielä jouluna, sillä näillä näkymin Skate 2 saapuu hyllyille vasta keväällä 2009.

Arvostelu on luettavissa www.pelit.fi:ssä 1.12.2008.

Lisää aiheesta

  • Shogun 2: Total War

    Hjalliksen Diili ei ollut kaikkien aikojen työhönottohaastattelu. Se käytiin jo 1600-luvun Japanissa, jossa pyrittiin shoguniksi shogunin paikalle.

    Total War palaa Japaniin Shogun 2:ssa ja tuntuu tiukan teemansa ansiosta sarjan alkuaikojen erinomaiselta strategiapeliltä. Armeijan lisäksi…
  • Killzone 3

    www.killzone.com

    Helghast sai viimeksi ISA:n kädestä, mutta helghastilaiset tuntuvat olevan harvinaisen kovapäistä porukkaa, sillä scifisota jatkuu entistä rankempana Killzone 3:ssa.

    Killzonen avaruustaistelu jatkuu, vaikka Helghastin häikäilemätön diktaattori Visari ei enää väpätä.…
  • LittleBigPlanet 2

    Kun näytin LittleBigPlanetia kaverilleni, mies nauroi ensin hahmon nimelle, kunnes pääsi peliin käsiksi. Ääni loppui mutta hymy ei hyytynyt.

    Jo perinteet velvoittavat, että konsoli tarvitsee maskotikseen tasoloikkahahmon. PS3:lla roolin sai sympaattisen valloittava säkkipoika, jonka…