Super Smash Bros. Brawl

Mätkintäpelien ei tarvitse olla täynnä totisia kaksintaisteluita, puuduttavaa kombojen pänttäämistä ja reaktioiden kärsivällistä selkäytimeen upottamista. Wiille tammikuun lopulla Japanissa julkaistu hupailumätkintä Super Smash Bros. Brawl on toista maata kuin Tekkenit ja kumppanit. Rennon letkeä turpiin vaan ja onnea -ote on vakuuttanut Famitsun (10/10/10/10) ja rivijapanilaiset, sillä Mäiskintäveljeksien kolmatta inkarnaatiota myytiin ensimmäisellä viikolla huimat 820 000 kappaletta.

Nelinpeliin sujuvasti taipuvan Super Smash Bros. Brawlin silmiinpistävin piirre on arvovaltaisia videopelitähtiä vilisevä kamppailijakaarti. Mukana ovat luonnollisesti kaikki Nintendon omat starat: Mario, The Legend of Zeldan Link ja prinsessa Zelda, Metroidin Samus Aran, Donkey Kong, Starfoxin Kettu McCloud, Pokémonin Pikachu ja Fire Emblemin Ike. Suurimmat yllättäjät tulevat muualta: Segan tasoloikkasankari Sonic ja Konamin tyly Solid Snake sekoittavat mukavasti pakkaa. Mario vastaan Sonic -asetelmat ovat taatusti suosittuja ja söpöilijöiden vihaajat pääsevät kostamaan kärsimyksensä Kiinteällä käärmeellä. Jos pystyvät.

Lystikkäät taistelijat eivät tavoittele tyrmäyksiä. Vastustajat kurmotetaan areenalta ulos ja viimeinen jalansijansa säilyttänyt ottelija voittaa mittelön. Tappelijoiden puhti mitataan kahakan alun nollasta maksimissaan 999 prosenttiin nousevana lukuna. Mitä korkeampi luku, sitä kauemmas osuma heittää kamppailijaa. Kun söötti tappelupukari lentää ruudun laidan yli, yksi elämä tai piste tipahtaa plakkarista pois.

Pihalle lipsahtaminen on jatkuva uhka, sillä sivulta kuvattujen areenojen tasot leijuvat usein tyhjän päällä. Toisinaan alueet vierivät, jolloin taistelijoiden täytyy pysyä nujakoinnin ohella kentän mukana. Kahakan edetessä muuttuvia yksityiskohtia sisältävät kentät noudattavat usein johonkin hahmoon liittyvän pelisarjan teemoja. Smashville perustuu Animal Crossingiin ja Shadow Moses -saari Metal Gear Solidiin. F-Zeroa ja Mario Kartia lypsävillä kentillä väistellään vastustajien iskujen ohella kovaa kiitäviä kilpa-ajajia.

Vauhdikkaat ja näyttävät ottelut eivät ole pelkkää perusiskujen ja hahmokohtaisten spesiaalien luukuttamista. Poskettoman voimakkaat final smash -paukut laajentavat hyökkäysmahdollisuuksia, kun hahmo nappaa pitkin ja poikin kenttää leijuvan smash ballin. Jos kamppailija odottaa liian kauan tai ottaa liikaa lämää, mäiskepallo pullahtaa takaisin kentälle. Areenalla lojuu myös pasmoja sekoittavaa kättä pidempää ja heittoaseita. Apupatsaat ja poké-pallot kutsuvat kentälle pokémoneita ja muita vaarallisia vieraita, jotka auttavat esineen käyttäjää.

Matsit painottavat tilannetajun, järkevän sijoittumisen ja hurjan rämpytyksen merkitystä, sillä kontrollit ovat selkeitä ja suoraviivaisia. Hyökkäykset irtoavat helpoilla suuntaohjaimen ja iskunamiskojen yhdistelmillä, joten wiimote-kikkailu on pannassa. Täyden neljän pelaajan porukan keräämistä samalle sohvalle helpotetaan miellyttävän kattavilla kontrollivaihtoehdoilla. Kamppailijoita ohjataan joko sivuttain käännetyllä wiimotella, nunchuk-tyylillä, classic-ohjaimella tai GameCuben padilla. Jos ystävät kiertävät tunkkaisen peliluolasi kaukaa, netti on pullollaan innokkaita vastustajia.

Hulvaton kimppakiva on Super Smash Bros. Brawlin vahvin valttikortti, mutta myös yksinpeliin on uhrattu runsaasti työaikaa. Yksin konetta vastaan tappelutiloja on useita erilaisia, mutta koneen kurmottaminen maistuu väistämättä treenaamiselta. Yksinpelin merkittävin viritys on The Subspace Emissary -mätkintäseikkailu, jossa nuijitaan Muinaisen ministerin johtaman Aliavaruuden armeijan vaihtelevia sotilaita. Jokaista kenttää varten on varattu tietty setti tarinan mukana kehittyviä hahmoja, ja jos heput loppuvat kesken, keikka menee penkin alle. Aliavaruuden kummajaisia niistetään joko yksin tai kaverin rinnalla.

Super Smash Bros. Brawlin eurojulkaisu osuu näillä näkymin aikaisintaan kesälle. Jenkit pääsevät letkeän mätkintäherkun makuun jo 9. maaliskuuta.

Artikkeli on luettavissa 2.4.2008.

Lisää aiheesta

  • Shogun 2: Total War

    Hjalliksen Diili ei ollut kaikkien aikojen työhönottohaastattelu. Se käytiin jo 1600-luvun Japanissa, jossa pyrittiin shoguniksi shogunin paikalle.

    Total War palaa Japaniin Shogun 2:ssa ja tuntuu tiukan teemansa ansiosta sarjan alkuaikojen erinomaiselta strategiapeliltä. Armeijan lisäksi…
  • Killzone 3

    www.killzone.com

    Helghast sai viimeksi ISA:n kädestä, mutta helghastilaiset tuntuvat olevan harvinaisen kovapäistä porukkaa, sillä scifisota jatkuu entistä rankempana Killzone 3:ssa.

    Killzonen avaruustaistelu jatkuu, vaikka Helghastin häikäilemätön diktaattori Visari ei enää väpätä.…
  • LittleBigPlanet 2

    Kun näytin LittleBigPlanetia kaverilleni, mies nauroi ensin hahmon nimelle, kunnes pääsi peliin käsiksi. Ääni loppui mutta hymy ei hyytynyt.

    Jo perinteet velvoittavat, että konsoli tarvitsee maskotikseen tasoloikkahahmon. PS3:lla roolin sai sympaattisen valloittava säkkipoika, jonka…