endwargame.us.ubi.com
Tosiaikastrategiat ovat konsolipelaamisen graalin malja, jota moni on tavoitellut, mutta harva edes koskettanut. PC-strategit siirtelevät joukko-osastojaan vaivattomasti hiirikättä heilauttamalla, konsolikenraalin pahin vihollinen on ohjaintatteihin perustuva peliohjain. Mikä siis neuvoksi? Ubisoft ehdottaa ongelman lopulliseksi ratkaisuksi Tom Clancyn lopullista sotaa.
Vuonna 2020 Yhdysvaltain, Euroopan ja Venäjän taistelu maailman hupenevista luonnonvaroista kuumenee veljellisestä kisailusta kolmanneksi maailmansodaksi. Neljäänkymmeneen territorioon pilkottu maailmankartta on valloitettava vainolaisilta taistelukenttä kerrallaan. Sota on niin totista, että osapuolet eivät kaihda edes joukkotuhoaseiden käyttöä. Ydinaseet ja satelliitti-iskut ovat loppupelin vauhdittajia. Kun tehtävä on pulkassa, helvetin voi päästää irti. Huono häviäjä voi myös pyyhkäistä kaupungit raunioiksi.
EndWar lähestyy kontrollien ja komentamisen suhdetta kokonaan uudesta näkökulmasta. Koska yksiköiden kohdistaminen ohjaintateilla on jo lähtökohtaisesti liian kankeaa, käyttöliittymään on haettu puhtia puheentunnistuksesta. Pelaaja sananmukaisesti käskee joukkojaan omalla puheellaan.
"Vihreä osasto, siirry komentopisteeseen Alpha."
"Vihreä osasto, hyökkää vihollisen #2 kimppuun."
"Yksikkö #3, valtaa komentopiste Alpha."
"Kaikki tankit huomio, muodostakaa osasto."
"Kultainen osasto, siirry tähtäimen osoittamaan paikkaan."
"Kamera yksikköön #6."
Vaikka peli osaa tulkita vain tiettyä muotoa ja rakennetta noudattavia käskyjä, Leipzigissä esitetty demo osoitti, että systeemi toimi hämmästyttävän hyvin.
Puheeseen perustuvien komentojen toimivuuden kannalta on olennaista, että EndWarissa operoidaan suhteellisen pienellä armeijalla. Kun taistelukentällä on vain kymmenkunta yksikköä jaettuna erikokoisiksi osastoiksi, komentokieli pysyy pakostakin selkeänä. Suuripiirteisyydestään huolimatta ääneen lausutut komennot voivat olla yllättävän tehokkaita: esimerkiksi kaikki saman aselajin (jalkaväki, tankit, tykistö, pioneerit, taistelukopterit, kuljetuskalusto tai komentovaunut) yksiköt saa yhdellä käskyllä liikekannalle.
Joukkojen vähyyttä kompensoidaan niiden ainutlaatuisuudella: yksiköt säilyvät taistelusta toiseen ja niille voi ostaa parempaa kalustoa. Kustomoitava armeija on tärkeä osa EndWarin moninpeliä, jossa soditaan samalla maailmankartalla kuin yksinpelissä. Moninpelissä kolmas maailmansota onkin sitten sitä kirjaimellisesti, sillä kaikki EndWarin pelaajat jyvitetään samalle kartalle. Tällaisissa olosuhteissa yksittäinen taistelu ei riitä siirtämään rajaa suuntaan tai toiseen.
Tom Clancy's EndWar osoitti Leipzigissä paitsi lupausta, myös keskeneräisyyttä. Yksiköt lipuivat surutta toistensa lävitse, eivätkä tekoälyn manööverit olleet muutenkaan kovin kaunista katsottavaa. Tekijät lupasivat puuttua ongelmiin.
EndWar ilmestyy vasta ensi vuonna, eikä sen julkaisupäivää ole vielä vahvistettu.