Tom Clancy's Rainbow Six Vegas 2

Tom Clancyn kuvitteellinen maailmanpoliisi Rainbow Six jäi edellisellä Vegasin-matkallaan lopussa tiukkaan cliffhangeriin Hooverin padolla. Odotettu jatko palaa synnin kaupunkiin ja pudottaa sateenkaariryhmän takaisin toiminnan keskelle, lyhyen menneisyyteen sijoittuvan harjoitustehtävän jälkeen.

Alkuperäisessä Vegasissa moni asia loksahti loistavasti paikoilleen. Kolmihenkisen rynnäkkötiimin komentaminen sujui riittävän monipuolisesti ja Ghost Recon -tyylinen toiminta oli ruudikasta. Mahtavassa tunnelmassa auttoivat myös munakkaat aseäänet ja tietenkin upea Vegas-miljöö. Kakkososa ei korjaa kunnossa olevia asioita, vaan kaikki pysyy visusti ennallaan.

Muutaman ensimmäisen tason perusteella Vegas vetää edelleen homman kotiin. Tunnelma on tiukka ja toiminnan rytmi vaihtelee erinomaisesti. Välillä valmistaudutaan huolella etenemiseen, seuraavassa hetkessä valojuovat halkovat ilmaa senttien päässä otsalohkosta. Vaihtelu pitää kokonaisuuden mielenkiintoisena.

Pääosin peli on säilynyt ennallaan, mutta mukaan on ympätty hauska moninpelimäinen hahmokehitys. Oman sankarinsa ulkoasua voi muokata melko vapaasti naamataulua, vaatetusta ja aseistusta myöten. Pelin edetessä sankari kerää kokemusta ja nousee tasoissa, mikä puolestaan avaa käyttöön uusia aseita ja varusteita. Panssareita voi viritellä edelleen erilaisilla maastokuvioilla ja aseisiin voi pultata ykkösosan tapaan erilaisia tähtäimiä tai vaikkapa suuremman lippaan.

Kokemuksen keräys jakautuu kolmeen eri alalajiin, jotka omalta osaltaan vaikuttavat siihen, millaisia varusteita tasot avaavat. Tarkka paljon pääosumia ampuva asemies saa käyttöönsä uudenlaisia kiikarikivääreitä tai rynnäreitä, lähietäisyydeltä osumia jakavalle sankarille annetaan konepistooleita ja kranaateilla tilaa raivaavalle rynnäköijälle lahjoitetaan lisää räjähteitä. Idea on onnistunut ja palkitsee omanlaisesta pelityylistä.

Vihollisten ja tiimikavereiden tekoäly on ykkösen tavoin hyvää perusluokkaa. Terroristit osaavat tarpeen tullen kiertää sivustaan ja suojautua tyhmän ryntäilyn sijasta. Tovereiden osumatarkkuus on hyvä ja kestävyyden ansiosta miehet eivät lakoa aivan ensimmäisestä osumasta. Sankari sen sijaan ei realistisesti kestä kuin pari osumaa, joten ryhmää kannattaa käyttää pahimmissa paikoissa tienavaajana.

Viihdyttävän yksinpelin lisäksi Vegas 2:ssa on co-op-moninpeli, jota ei testiversiolla tosin päässyt kokeilemaan. Se kuitenkin todennäköisesti on erinomaisen hauskaa puuhaa, jos homma toimii yhtä hyvin kuin ensimmäisessä osassa. Co-opissa kaveri voi koska tahansa hypätä mukaan kampanjaan. Jos seuran on pakko mennä, yksi pelaaja voi jatkaa taistelua tietokonekavereiden kanssa aivan samaan tapaan kuin yksinpelissä. Vegas 2:ssa on myös runsaasti muita moninpelitiloja, uusissa vaihtoehdoissa esimerkiksi suojellaan tiimijohtajaa.

Rainbow Six Vegas 2 vaikuttaa erittäin lupaavalta jatkolta jo valmiiksi mainioon joukkueräiskintään. Ennakkoversiossa grafiikasta tuntui puuttuvan muutama suodatin, mutta muuten meno oli yhtä hurjaa kuin alkuperäisessä Vegasissa.

Artikkeli on luettavissa 2.4.2008.

Lisää aiheesta

  • Shogun 2: Total War

    Hjalliksen Diili ei ollut kaikkien aikojen työhönottohaastattelu. Se käytiin jo 1600-luvun Japanissa, jossa pyrittiin shoguniksi shogunin paikalle.

    Total War palaa Japaniin Shogun 2:ssa ja tuntuu tiukan teemansa ansiosta sarjan alkuaikojen erinomaiselta strategiapeliltä. Armeijan lisäksi…
  • Killzone 3

    www.killzone.com

    Helghast sai viimeksi ISA:n kädestä, mutta helghastilaiset tuntuvat olevan harvinaisen kovapäistä porukkaa, sillä scifisota jatkuu entistä rankempana Killzone 3:ssa.

    Killzonen avaruustaistelu jatkuu, vaikka Helghastin häikäilemätön diktaattori Visari ei enää väpätä.…
  • LittleBigPlanet 2

    Kun näytin LittleBigPlanetia kaverilleni, mies nauroi ensin hahmon nimelle, kunnes pääsi peliin käsiksi. Ääni loppui mutta hymy ei hyytynyt.

    Jo perinteet velvoittavat, että konsoli tarvitsee maskotikseen tasoloikkahahmon. PS3:lla roolin sai sympaattisen valloittava säkkipoika, jonka…