World of Tanks

www.worldoftanks.com

Kun tätä peliä pelaa, on kuin panisi rahaa tankkiin.

Venäjän aroilta käy raikas tuuli, joka puhaltaa kumoon kuluneet keijupojat ja peikkotytöt, kun World of Tanks haastaa World of Warcraftin.

Tai ei oikeastaan, sillä pienen Wargaming.netin verkkomoninpeli World of Tanks ei ole mörppi. Se on (eräänlaisella) hahmonkehityksellä terästetty tankkitaistelupeli, jossa 30 telaketjuhaarniskaan puettua soturia taistelee kullasta ja kunniasta. Suljetussa betassa kepitettävänä oli kymmeniä venäläisiä ja saksalaisia tankkeja, aina höyhenenkevyistä 30-luvun rutkuista superraskaisiin loppusodan jättiläisiin. Niiden lisäksi ajettavana on myös panssarintuhoajia ja telatykkejä, World of Tanksin vastikkeita sniputtajille.

Pelko pois, World of Tanks ei ole vaativa simulaatio, vaan realismilla maustettu hieno tiimitaistelupeli. Helppo oppia, mutta haastava hallita.

Mix mun Panzer 38(t) on huano?

World of Tanks on tehnyt jotain, minkä useampi pelinkehittäjä saisi ymmärtää: se yhdistää onnistuneesti helpon ja vaikean.

Tankin ohjaaminen ja tykinjysäytys onnistuu vaikka facebookilaiselta kasuaalilta, mutta kasuaalin pitää oppia pelin kasualiteetit tai hänestä tulee kasualtti. Varsinainen taistelu on täysin epädemokraattista, taitoa ja taktiikkaa vaativaa.

Automaattinen matchmaking arpoo kentän, yrittää valita taisteluun jokseenkin saman painoluokan rasseja ja samalla tasapainottaa osapuolet niin, että jokaista raskasta tankkia vastaa samankokoinen toisella puolen. Mutta aina välillä pienet pyörivät isojen jaloissa, mikä ei oikeasti ole läheskään niin ikävää kuin luulisi. Aina ei voi voittaa, mutta voi yrittää kuolla tavalla, josta on hyötyä.

Tankkitietoutta ei tarvitse, mutta siitä on hyötyä. Tankeilla on oikeat suoritusarvot eli nopeus, oikean paksuinen panssarointi oikeissa paikoissa, läpäisy ja aseistus. Koska tankkimallien skaala venyy 30-luvun malleista kuulemma jopa 50-luvun alkuun, tyhmempikin ymmärtää, ettei mikkihiiritankin tykinnysällä ole mitään jakoa myöhäisempää tankkia vastaan.

Vaan eipä ymmärrä, sillä foorumeilla kaikuu itku ”Yhyy byhyy tasapainotus”, kun vähäpojat eivät ymmärrä, mistä pelissä on kysymys. Jos World of Tanks alkaa tasapainottaa tankkejaan jollain keinotekoisella systeemillä, se tuhoaa koko ainutlaatuisen viehätyksensä.

Varsinkin kevyemmässä päässä matsista saa aina tarpeeksi rahaa tankin korjaukseen ja ammustäydennykseen. Ja selvästi kiusaamalla isompiaan saa enemmän rahaa ja kokemusta, joita kumpaakin pelissä käytetään valuuttana, toista kaupassa ja toista tutkimukseen.

Leichttraktor tut mir weh

Oman tankin kyvyt pitää ymmärtää. Onhan se kurjaa pörrätä isompien jaloissa, mutta ryhmässä, puskissa piilottelemalla ja taktikoinnilla pääsee jo pitkälle.

Vikkelien kevyiden tankkien päätyö on (ennen kuolemaansa) pysyä liikkeessä ja tiedustella maaleja tykistölle, bonuksena yrittää tuhota tykistöä vihollisen selustassa. Mediumit ja raskaat panssarit ovat työhevosia, jotka käyvät sen varsinaisen taistelun. Panssarintuhoajat ovat perustankkien halpamalleja, joissa taktiikkana on kyttääminen. Kunnon panssarointia on vasta ylemmällä tasolla, ja vaikka tykki on hyvä, se osoittaa suoraan eteenpäin ja kääntyy vain vähän.

Tärkeät telatykit ampuvat epäsuoraa tulta parhaimmillaan koko kentän alueella, mutta vaativat, että niille spotataan maaleja. Mies miestä vastaan pahvipanssarilla ja tosi pitkällä latausajalla ei pärjää edes pikkutankkeja vastaan, joten tykistöllä on syytä olla henkivartijat.

Pau Kapow

Räiskintämalliin kuvakulman saa kolmanteen persoonaan, jolloin ajaminen ja vihollisen havainnointi on helppoa. Ampuminen, ainakin vähän kauemmaksi, kannattaa tehdä first personista. Kevyen arcaderäiskinnän asemasta homma hoidetaan oikealla ballistiikalla ja läpäisyarvoilla. Ammuksilla on matka-aika ja osumapaikoilla on suurta väliä. Siinä on raptorit vastaan tyrannosaurus -henkeä, kun pienemmät tankit yrittävät ottaa jotain Königstigerin tai IS-3:n kokoista jättiä hengiltä, kiertelemällä ja paukuttamalla heikomman panssaroinnin kohtiin.

Laajeneva ja pienenevä ympyrä kertoo osumatarkkuuden. Liikkuva tankki ampuu arpomistarkkuudella eli osuu korkeintaan ehkä kymmenen metrin päässä olevaan maaliin. Liikkuvaan maaliin on vaikea osua, vaikka maaliin lukittumalla ampumista helpottaa ennakko-osoitin. Hyvin rajallisia ammuksia on yleensä kolmea tyyppiä.

Lisäkoukutuksena tankissa on miehistö, jonka taisteluissa kasvava kyvykkyys vaikuttaa aina ajamisesta tarkkuuteen ja latausnopeuteen. Tärkeintä hahmonkehitystä on tankin varustaminen paremmilla, mutta historiallisesti oikeilla varaosilla. Siis tankkiin saa ostettua uuden tykin tai paremman moottorin, mutta Panzer II:een ei todellakaan saa 88mm tykkiä, vaan jonkun niistä, joita siinä oikeastikin käytettiin.

”Hahmon”kehityksen ymppääminen helposti omaksuttavaan, mutta epäsymmetriseen tankkitaisteluun toimii aivan pirun hyvin. Jopa betaversiolla eli kahden maan tankeilla, kourallisella karttoja ja yhdellä pelimuodolla, jossa joko tuhotaan kaikki vastustajan tankit tai vallataan sen tukikohta, olisin valmis maksamaan pelistä.

Rahalla saa

Mutta pakko ei ole. World of Tanks on mikromaksupeli, jota voi vallan mainiosti pelata ilmaiseksi. Joka matsista palkitaan kokemuksella ja rahalla, mutta ilman Visan vinguttamista ilmaispelaaja saa grindata melko kauan ja hyvin hartaasti päästäkseen kunnon kaman kimppuun.

Oikealla rahalla maksettavalla Premium-tilillä raha ja kokemus karttuvat puolet nopeammin. Oikealla rahalla ostetaan kultaa, jota saa käännettyä pelirahaksi hyvällä suhteella. Rahalla saa lisäksi ostaa premium-ammuksia, joiden läpäisykyky on normaalia parempi. Vähän kuin oikeassa sodassa, jossa erikoisammuksia oli vähän ja eliitillä etuoikeus. Myös muutama tankkimalli on rajattu vain maksaville asiakkaille.

Kuullessani World of Tanksista idea vaikutti kiinnostavalta, mutta epäilyttävältä. Nyt olen sitä mieltä, että kyseessä on yksi vuoden varmasti parhaista peleistä, joka kumartaa kaikille pyllistämättä kenellekään. Tiimityötä, taktiikkaa, komeaa grafiikkaa, kiehtovaa taistelua, ja aina yhtä koukuttavaa hahmonkehitystä. Jopa verrokkina käyttämä 13-vuotias poikani, jota aihepiiri ei sitten pätkääkään kiinnosta, koukuttui välittömästi.

World of Tanks julkaistaan joskus loppuvuonna. En malta odottaa!

Lisää aiheesta

  • Shogun 2: Total War

    Hjalliksen Diili ei ollut kaikkien aikojen työhönottohaastattelu. Se käytiin jo 1600-luvun Japanissa, jossa pyrittiin shoguniksi shogunin paikalle.

    Total War palaa Japaniin Shogun 2:ssa ja tuntuu tiukan teemansa ansiosta sarjan alkuaikojen erinomaiselta strategiapeliltä. Armeijan lisäksi…
  • Killzone 3

    www.killzone.com

    Helghast sai viimeksi ISA:n kädestä, mutta helghastilaiset tuntuvat olevan harvinaisen kovapäistä porukkaa, sillä scifisota jatkuu entistä rankempana Killzone 3:ssa.

    Killzonen avaruustaistelu jatkuu, vaikka Helghastin häikäilemätön diktaattori Visari ei enää väpätä.…
  • LittleBigPlanet 2

    Kun näytin LittleBigPlanetia kaverilleni, mies nauroi ensin hahmon nimelle, kunnes pääsi peliin käsiksi. Ääni loppui mutta hymy ei hyytynyt.

    Jo perinteet velvoittavat, että konsoli tarvitsee maskotikseen tasoloikkahahmon. PS3:lla roolin sai sympaattisen valloittava säkkipoika, jonka…