2014 FIFA World Cup Brazil – Sambakarnevaalit

Tekoäly päästää pystysyötöt aivan liian helposti puolustuksen läpi.

Kun jalkapallomaailma juhlii kesäkuussa Brasiliassa, Suomessa haaveillaan, että vielä joskus meidätkin kutsutaan bileisiin mukaan. Onneksi on ralli, eiku formulat, no ainakin keihäs ja kiekko.

Kiekkoihmisiä aina ketuttaa vertailu jalkapallon ja jääkiekon MM-kisojen välillä. Toinen on pudotuspeleistä pudonneiden kakkosketjulaisten keväinen pakkopulla, toinen urheiluvuoden päätapahtuma kaikkialla muualla paitsi Yhdysvalloissa. Kesällä alkavat jalkapallon MM-kisat tyhjentävät kaupunkien kadut tehokkaammin kuin juhannus, kunnes jossain päin maailmaa repeää finaalin jälkeen.

EA Sports teki viime syksynä julkaistulle FIFA:lle brasilialaisen vahauksen, sillä seurajoukkueisiin keskittyvä futispeli muuttui kertarykäisyllä World Cup Brazil -MM-kisapeliksi. Runko on FIFA:sta tuttu, mutta ylimääräiset rönsyt on karsittu.

Matkalla lentokentälle

World Cup Brazil keskittyy puhtaasti MM-kisoihin, mikä näkyy pelimuodoissa. Futispeli sopii erinomaisesti esimerkiksi kaveripiirin kimppapeliturnauksiin, sillä kisat ovat ohi yllättävän nopeasti: turnauksessa mestaruuteen vaaditaan vaivaiset seitsemän voittoa.

Koska yksinpelattuna kisat hujahtavat hetkessä, ympärille on keksitty turhaa oheistauhkaa kuten minipelimäiset treenit pelipäivien välille. Ne opettavat paitsi kontrollit myös parantavat ukkojen suorituskykyä. Ymmärrän, että treenit ovat vain ovelasti naamiotu tutoriaali, mutta immersiotani menee mukana. Todellisuudessa kisojen aikaiset harjoitukset ovat lähinnä palauttavia, sillä Brasiliaan voidaan mennä hakemaan kokemusta, mutta ei taatusti enää lisätaitoa.

Harjoitukset sopivat paremmin roolipelimäiseen Captain your Countryyn, jossa luodaan alter ego tavoittelemaan paikkaa maajoukkueesta. Alussa hahmo on B-maajoukkueeseen juuri ja juuri mahtuvat rimpula, mutta kerää treenin ja pelien kautta lisää taitoa. Juonikin on pelimuodossa valmiina, sillä tarkoituksena on ensin vakiinnuttaa pelipaikka jengissä ja lopulta luotsata joukkue kapteenina karsintojen kautta maailmanmestaruuteen.

MM-kisat voi myös pelata karsinnoista alkaen tai tahkota tehtävävetoista kampanjaa, jossa toistetaan MM-karsintojen huippuhetkiä. Yleensä tavoitteena on puolustaa johtoa vajaalla tai tehdä ratkaiseva voittomaali, vaikka matsia on jäljellä vain muutamia minuutteja. Puzzlemaisesti maali on joskus tehtävä vieläpä tietyllä pelaajalla, mikä rajoittaa ratkaisumahdollisuuksia.

Viimeinen pelimuoto aukeaa vasta kisojen käynnistyttyä ja siinä todennäköisesti huomioidaan MM-kisojen tapahtumat, mikä on aina näppärä idea.

Noora Karma taikoi Olympiastadionin tornin kadoksiin.

Peli kuin Rio 2

EA Sports tekee urheilupelinsä kuin piirretyt, sillä kaikki etenee animaatioiden ehdoilla, mikä tekee touhusta determinististä. Otteluissa ei voi tapahtua mitään, mitä ei ole valmiiksi animoitu. Pienestä kulmasta maata pitkin etukulmaan ammutut kudit päättyvät aina samanlaiseen polvitorjuntaan ja kulmaan. Animaatiovetoisuuden takia tilanteet toistuvat ottelusta toiseen hyvin samanlaisina, minkä takia EA Sportsin peleistä löytyvät aina iänikuiset maalikikatkin.

FIFA:ssa tein maalini keskityksillä, mutta MM-kisoissa kulmiin ei kannata tunkea. Tekoäly peittää keskitykset ja on hanakammin kiinni rangaistusalueella kyttäävissä hyökkääjissä. MM-kisoissa tekoäly ei jostain syystä osaa reagoida pystysyöttöihin, vaan päästää turhan helposti keskeltä läpi. Varsinkin vastahyökkäystilanteissa koneen puolustuslinja jää kuin paikoilleen seisomaan, mikä vaikeuttaa moninpelissä puolustamista.

Hyökkäyssuuntaan tekoälyukot pelaavat tiimikavereinakin kivasti. Kärkimies pyrkii aktiivisesti pystyjuoksuihin puolustuksen taakse, keskikentällä tullaan vastaan syöttöjä ja laidassa kikkaillessa pakki nousee usein ohi pyytäen vielä syöttöä itselleen. Brazil luo tunteen siitä, että pelaisi kokonaisen joukkueen osana.

Eniten harmittaa, että tekoälyn MM-kisamuokkaus on olematonta. Joukkueiden kokoonpanot ja ryhmitykset vastaavat todellisuutta mutta pelitapa ei. MM-kisoissa Argentiinan joukkue pyörii taas Messin ympärillä, italialaiset puolestaan maassa, Bosnia pyrkii pelaamaan suoraviivaisesti isokokoisille hyökkääjilleen, Chile vetää vauhdilla päästä päähän, Englanti luottaa ikiaikaiseen 4-4-2:een, kunnes Saksa voittaa rankkareilla.

EA-versiossa kaikki joukkueet pelaavat espanjalaista lyhytsyöttöpeliä, joten tapahtumat etenevät ottelusta toiseen samaa latua. Joukkueiden väliset taitoerot näkyvät lähinnä siinä, kuinka kovaa sprinttinapilla pääsee suhteessa vastustajaan. MM-kisapeli on parhaimmillaan kimppapelattuna, mutta ei se estä tekemästä yksinpelistä viihdettä.

Moottorissa olisi jopa keinot taktiikoiden muuttamiseen, sillä tekoälyn käyttäytymistä voi hioa liukusäätimellä prosentin tarkkuudella. Esmes joukkueen syöttöherkkyyttä, laukaisuintoa tai aluepuolustuksen rajoja voi hinkata vapaasti. En hirveästi hieronut, vaan tyydyin käyttämään valmiita pikataktiikoita, joilla voi helposti nostaa joukkueen prässin korkeutta, vetäytyä vastahyökkäyspeliin tai pyrkiä vain pelaamaan aikaa. Ne riittivät oman joukkueen pelitavan muutoksiin hyvin. Vastaavat pikataktiikat löytyvät myös erikoistilanteisiin, millä voi kivasti muokata kulma- tai vapaapotkukuvioitaan.

Manageripelimäiset mahdollisuudet on jätetty puolitiehen, sillä esimerkiksi vaihtoja tarvitaan käytännössä loukkaantumistilanteissa. Ennakkoon MM-kisoissa pelätään, että päiväpelien aikaan Brasiliassa on kasvihuonemaiset olosuhteet, mikä näkyisi suoraan pelaajien energiatasoissa ja matsien tempossa. Moista ei huomioida MM-kisapelissä lainkaan, sillä ukot eivät juuri uuvu.

Ukot jaksavat painaa ottelusta toiseen, eikä väsymys pakota kierrättämään pelaajia. Voittoputken myötä belgialaisten vire on huippuluokkaa.

Kasuaalin absoluuttinen nollapiste?

MM-kisapeli kierrättää materiaalia viime syksyn FIFA-pelistä, pelirunko on sama, animaatiot myös, vain joukkueet ja stadionit on muutettu virallisen kisalisenssin mukaisiksi. Kommentaattorikaksikon voi valita kahdesta eri vaihtoehdosta, mutta minulle jäi fiilis, että MM-kisapeliä varten ei ole juuri nauhoitettu uutta materiaalia. Klassisia kohtaamisia ei hehkuteta aikaisempien vuosien tilastoilla eikä maajoukkuehistoriaan viitata kuin harvakseltaan.

Ongelma voi tosin olla minussakin, sillä pelasin knoppimailla kuten Suomella ja Belgialla, joille ei välttämättä uniikkikommentteja ole edes kirjoitettu. Tosin historiallista Suomen ensimmäistä MM-lopputurnausta ja maailmanmestaruutta voisi kommentoida innokkaammin kuin toteamalla: ”He hallitsivat hienosti hermonsa ja tekivät, mitä heiltä odotettiin.”

Markkinapuheiden perusteella EA hakee MM-kisapelilleen yleisöksi FIFA-sarjaa kasuaalimpaa yleisöä, mutta en ymmärrä, miten maailman suosituimman lajin virtuaaliväännöksestä saisi enää kasuaalimman. FIFA roikkuu jatkuvasti Suomenkin myyntilistojen kärjessä, mikä ampuu seuraavan mielipiteeni alas. Esitän sen taas, koska en opi enkä usko.

En näe urheilupelien vuosipäivityksille mitään roolia, sillä ne hoituisivat DLC:nä paremmin. Olisi kaikkien etu, jos urheilupelejä vietäisiin lajityyppinä eteenpäin uudistamalla pelimoottoria rauhassa. Nyt FIFA-tiimi puskee vuoden sisään FIFA:n, kesän MM-kisapelin ja FIFA:n taas ensi syksynä. Siinä loppuvat into, ideat ja aika, vaikka tekijät kuinka rasvaisivat liukuhihnaa sydänverellään.

World Cup Brazil on käytännössä FIFA 14 uusilla joukkueilla, pelaajalistoilla ja uuden pelin hintalapulla. Peli itsessään on ihan mainio ja jalkapallokin yhtä trendikästä kuin kierrätys.

 

Xbox 360

Saatavilla PS3

EA Sports

Moninpeli: 2–4 samalla koneella tai netissä

Ikäraja: 3

80