NHL 15 - Teemu

 nhlkansi

Kun Teemu Selänne lopetti NHL-uransa, jotain tuntuu puuttuvan myös NHL 15 -pelistä...

NHL:ssä alkaa suomalaisittain uusi aika, sillä Teemu Selänne ja Saku Koivu lopettivat hienot uransa edelliseen kauteen. Se on kahden aikakauden loppu.

Selänteen veroista jääkiekkoilijaa ei Suomesta aivan heti tule. Voi olla, että Selänteen tuloskauden 76 maalin maaliennätystä ei koskaan rikota. Selänne ehti NHL:ään viimeisinä kausina, jolloin kaikki pakit eivät vielä osanneet edes kääntyä ihan jokaiseen suuntaan jäällä.

Koivu taas oli Tupu-Hupu-Lupu-ketjun viimeinen NHL-lenkki, joten Suomen ensimmäisen MM-kullankin kiilto katoaa taalajäiltä. Ainoa lohtu lienee se, että Pelit.fissä loppuu jokakeväinen Saku kapteeniksi -pyörre.

nhl4

Kurriksi Kurrin paikalle

Kuin stemmalauluna suomikiekon NHL-joutsenlaululle EA Sportsin NHL-versiosta puuttuu jotain, nimittäin noin kaikki pelimuodot. Kirvestä sai jopa Playoff-pelimuoto, joka on ollut sarjassa mukana ensimmäisestä Mega Drive -versiosta lähtien. Pleijarit onneksi lisättiin mukaan heti ensimmäisessä päivityksessä, jotta sohvapaavoilla olisi edes jotain pelattavaa. Ennen playoff-päivitystä kimppapelinä pystyi pelaamaan vain yksittäisiä matseja kavereita vastaan eikä esimerkiksi SM-liigakauden pelaaminen onnistu vieläkään.

Toimitusjohtajana hääräämiseen keskittyvä Be a GM -pelimuoto sen sijaan on, mutta sekin karsittuna. Ulkomaalaisilla joukkueilla ei voi pelata, varaustilaisuutta ei ole kauden lopussa, vaan tekoäly jakaa junnut joukkueiden kesken. Farmijoukkue on, mutta sinne pudotetut miehet eivät pelaa. Taktiikoita ei voi muokata menneiden kausien malliin, mutta ketjumuutoksia ja pelaajakauppoja saa sentään tehdä.

Roolipelimäisessä Be A Pro -pelimuodossa pelataan vain yhdellä jatkuvasti parantuvalla ukolla, mutta siinäkin jätetään aikaisempien kausien ominaisuuksia pois. Pelimuodossa pääsee suoraan NHL:ään, sillä farmisarja ei ole pelattavissa. Vastaavasti huonoilla suorituksilla ei voi pudota farmiin, mikä on sääli. Ottelussa ei voi skipata matsissa seuraavaan vaihtoon, vaan on istuttava penkillä järsimässä tuppea ja katselemassa tekoälyn peliä. Valmentajakaan ei anna palautetta edellisten kausien malliin. Onneksi peliminuutit ovat epärealistisen suuria, vaikka rouhisin vain kolmos- tai nelosketjussa.

Kolmantena ja viimeisenä pelimuotona on mikromaksulogiikalla pyörivä Hockey Ultimate Team, jossa voi grindata nettijoukkueeseensa parempia pelaajia ja pelata muita vastaan. Tarkoituksena on hankkia pelaamalla tai oikealla rahalla boosteripakkoja, joissa on uusien pelaajien lisäksi treenikortteja, joilla saa parannettua pelaajien kykyjä. NHL 15:n karsituista pelimuodoista Hockey Ultimate Team on nyt selvästi paras, mikä taisi olla EA:n tarkoituskin.

Normaalisti pelaan netissä perusmatseja, mutta NHL 15 -versiossa voi pelata vain yksi vastaan yksi -matseja eikä viidellä viittä vastaan -matseja lainkaan. Online Team Play oli viime aikojen paras muutos NHL:ssä, sillä typerän tekoälyn sijaan sai vastaan tekoälyttömiä ihmisiä.  Päivitys on luvattu lokakuuksi, mutta toisaalta, jos malttaa odottaa ensi syyskuuhun, saa ihan kokonaan uuden NHL:n.

Lehtonen hörppää helpon.

Roller Derby 15

Varsinainen pelimoottori uudistui kokonaan, sillä NHL siirtyy graafisesti uuden konsolisukupolven kelkkaan. Silmäkarkkina näytetään (yllättävän pakattua) videokuvaa pelipaikoista ja jopa filmattuja kommentaattoreita, aito pelikuva taustallaan. Temppu on ihan komea, vaikka systeemin voi rikkoa helposti pelaamalla vaikka SM-liigajengeillä. Kommentaattorikaksikon puheet muuttuvat kertarysäyksellä geneerisiksi ”kiekottomat pelaajat ratkaisevat näiden joukkueiden kohtaamisen” -höpinäksi, sillä vain NHL-joukkueille on kuvattu yksilölliset intronsa.

Tyyli lainataan NBC-kanavalta, NHL 15 näyttää siltä kuin seuraisi suoraa tv-lähetystä. Lähikuvissa pelaajat näyttävät todella hyviltä. Uusinnoissa animaatiot vilisevät elävöittäviä kikkoja, kuten laiturin anova katse kiekkoa rahtaavalle sentterille. Paidat lepattavat kuin Batmanin viitta, mikä näyttää ajoittain jo koomiselta.

Uudesta moottorista huolimatta NHL näyttää ja tuntuu edelleen EA-lätkältä. Jos on viime vuosikymmenellä nähnyt änärin, tietää, miltä lätkä NHL 15 -pelissä näyttää. Muutokset ovat todella pieniä. Tosin mailaharhautusten jälkeen en edes kaipaa muutoksia varsinaiseen peruspeliin vaan yksityiskohtiin taustalla. Ukon ohjaaminen vasemmalla ja mailaa oikealla tatilla sopii täydellisesti jääkiekon henkeen.

Animaatioissa maila tuntuu edelleen päälle liimatulta. Keppi suhahtaa läpi niin mailoista kuin vastustajista, sillä vain pelaajilla tuntuu olevan fyysistä massaa ja läsnäoloa. Pelaajien lähdöissä ja nopean vauhdin suunnanmuutoksissa on yhä korjaamisen varaa, sillä ukot tuntuvat edelleen liikkuvan luistinten sijaan rullaluistimilla. Ongelman huomaa varsinkin laitojen lähellä, jossa pelaajat kääntyvät kankeasti kuin Stigan pöytälätkässä. Animaatioissa näyttäisi olevan rutiinit laitaa vasten painamiselle ja avojään luistelulle, mutta ei laidan vieressä tasapainoilulle.

Lapa ei myöskään liiku aivan oikein, sillä lapakulma voi olla mitä sattuu. Syötöt ja vedot lähtevät välillä aivan käsittämättömiin kulmiin, mikä tekee pelistä keinotekoisen näköistä mutta myös vaikeuttaa tapahtumien ennakointia. Esimerkiksi FIFA hoitaa saman leiviskän paljon paremmin, sillä jo peruskuljetuksessa huono askellus voi aiheuttaa pallonmenetyksen. Uutta konsolisukupolvea varten tehty Ignite-urheilupelimoottori tehtiin aika varmasti FIFA edellä, NHL vain peri koodin.

Tekoäly pelaa kuten ennenkin. Välillä joukkueet pelaavat hienosti esikuvansa mukaisesti, kun Minnesota Wild pelaa kiekko ristikulmaan ja äijät perään -peruslätkää. Välillä avoimesta avopaikasta syötetään jonnekin takaviistoon, ja nollakulmasta rannataan suoraan takakulmaan veskan seistessä patsaana kuin olisi edelleen 70-luku. Tosin nyt tekoälyn veskat tuntuvat hörppäävän helppoja siinä missä pelaajankin.

Puolustuspeli sujuu koneelta paremmin kuin hyökkääminen, sillä pakit pelaavat oikeaoppisesti maalin ja kiekon välissä, kurottavat mailahäirinnällä kiekkoja irti ja peittävät syöttölinjoja. Tosin alivoimakuvioiden passiivisuus hieman tökkii, koska kiekkoa ei karvata vastustajan päädystä lainkaan. Ukkonsa voi jättää vaikka seisomaan kulmaan, eikä kukaan tule päälle. Kuten aina ennenkin, kone pelaa paremmin vastustajana kuin pelikaverina, sillä ihmisen rinnalla tekoäly muuttuu oudon passiiviseksi. Jos vaihtaa lennossa ukosta toiseen, tekoälyn mies on harvoin matkalla oikeaan suuntaan.

Tekoäly puolustaa taas paremmin kuin hyökkää. Vain oman veskansa päälle luisteleva Daley on väärässä paikassa.

Käytösrangaistus

Lehdistöhypessä hehkutettiin, että ensimmäistä kertaa ikinä NHL-pelissä mukana on aito kiekkofysiikka, aikaisemmissa versioissa kiekkoa on käsitelty kuin palloa. Kaukalopallon sijaan nyt pelataan ensimmäisen kerran ikinä kiekkoa. Kiva tietää, mutta en nähnyt käytännön eroa entiseen. Ilmeisesti nyt lerppukiekot lasketaan matemaattisesti oikein eikä vain hoideta pelkillä animaatioilla.

EA Sportsin poikia ja tyttöjä ei käy kateeksi: tyypit joutuvat hakkaamaan futiksen MM-kisavuonna useamman futispelin päälle vielä NBA:t, Maddenit ja NHL:t. Ensimmäisenä uudistukset tehdään nykyiseen myyntitykki-FIFA:an, joka ainoana urheilupelisarjoista myy edelleen paremmin kuin PlayStation 2:n huippuvuosina.  Uusien pelien lisäksi tiimit joutuvat vielä tekemään päivitykset edellisen sukupolven koneille. Todennäköisesti voimavarat on kupattu jälleen NHL-tiimistä, mikä näkyy lopputuloksessa: takin sijaan tulikin tuluskukkaro.

NHL 15 on pelisarjan jatkumossa torso: ottelutoteutus toimii, mutta paljon itsestään selvyytenä otettuja asioita puuttuu. Esimerkiksi MM-turnausta ei NHL 15 -versiolla pysty pelaamaan lainkaan. Osa puuttuvista pelimuodoista lisätään syksyn päivityksissä, mutta eihän moinen urheilupelissä paljon lämmitä.

Lopputuloksella ei ole merkitystä, sillä listakärjessä keikkuva NHL myy tapansa mukaan todella hyvin Suomessa. Valitettavasti Suomen markkinat vain tuppaavat olemaan pelifirmoille liian pienet.

 

Tuukka Grönholm

 

NHL 15

Arvosteltu

PS4

Saatavilla

Xbox One, PS3, Xbox 360

EA Sports

Versio: 1.02

Pelaajia: 2-4 samalla koneella ja 2 netissä

Ikäraja: 12

 

Annan pinnat änärille Selänteen syntymävuoden mukaan. NHL on pelillisesti yhtä hyvä kuin aina, mutta (peli)muodollisesti kaikkea muuta kuin pätevä.

70