Ace of Spades (PC) – Olis lapiolle töitä

Ace of Spades nappaa innoituksensa Minecraftista, mutta rakenteluun lisätään tiimiräiskintä ja ampuma-aseet. Pystyvätkö pelintekijät lunastamaan kirjoittamansa vokselin?

Pitkin syksyä Steam pommitti minua Ace of Spades -mainoksilla ja lopulta ostin, kun halvalla joulualesta sain. Ensi-ilta ei ollut onnistunut, Ace of Spades julkaistiin pahasti keskeneräisenä. Nettipelissä lagi oli kaikille sama eli aivan järkyttävä.

Pari päivitystä myöhemmin tekniikka toimii, mutta miten on pelin laita?

Te ootte myyny ittenne

Ace of Spadesin kehitystyö alkoi indieprojektina, jonka luonnosmaisen alpha-version Runescapesta tuttu Jagex osti ja kehitti kaupalliseksi julkaisuksi asti. Alkuperäisten tekijöiden visioissa siinsi juoksuhautasota, jossa nettiräiskinnän osapuolet kaivavat hyökkäystunneleita toisen joukkueen tukikohtaa kohden, samalla kun muut tiimiläiset pystyttävät bunkkereita omiensa suojaksi.

Paperilla Ace of Spades kuulostaa varmalta hitiltä. Nettiräiskintäpeliin yhdistetään minecraftimainen rakentelu, wormsilainen ympäristön tuhoaminen ja teamfortressilaiset luokkaerot. Parannuksena esmes Minecraftiin maanvetovoima toimii: jos räjäyttää tornista kivijalan, koko höskä romahtaa.

Pelimuotoja on useita. Team deathmatchit ja kukkulan kuningas ovat samoja kuin muissakin nettiräiskinnöissä. Ace of Spadesin parhaat pelimuodot hyödyntävätkin tuhoamis–rakentamis-ideaa.

Alkuperäisen vision mukaisessa destructionissa yritetään räjäyttää vastustajan tukikohta maan tasalle samalla kun suojataan omaa. Timanttijahti on lipunryöstövariantti, jossa kaivetaan timantteja maan alta ja koitetaan palauttaa ne maalialueelle. Kohdealue siirtyy jokaisen palautuksen myötä.

Suosituin tuntuu olevan zombimoodi, jossa yksi pelaajista aloittaa zombina. Jokainen tappo tartuttaa muita, kunnes vain yksi pelaaja on enää hengissä. Juju piilee siinä, että haudasta nousseiden kannattaa painua takaisin maan alle, koska pinnalla raahustaja saa vain haulikosta.

Zombit kaivavat kentän perustuksia rikki koittaen pudottaa maan pinnalla olevat pelaajat kuolemaansa. Kentän muutokset siirtyvät erästä toiseen. Jos on jo tasoittanut kartan ainoan linnoituksen zombina, ei seuraavalla kierroksella löydy yhtä hyvää turvapaikkaa.

Suo, kuokka ja rakettireppu

Ace of Spadesissa on valittavana viisi eri hahmoluokkaa: tarkka-ampuja, kommando, kaivosmies, rakettireppumies ja DLC:n myötä saatu gangsteri. Kaikki luokat pystyvät sekä tuhoamaan että rakentamaan. Tarkka-ampuja osaa väsätä kentälle bunkkerin, siinä missä kommando nikkaroi hyökkäysportaat, joilla koko tiimi voi kipittää vastustajan tukikohdan muureille.

Luokkaerot ovat suuremmat kuin matkalla Westendistä Itäkeskukseen. Konepistoolilla varustettu rakettireppumies on paras valinta melkein jokaiseen pelimuotoon. Repulla kaasuttaa puolustusrakennelmien yli destructionissa ja lehahtaa zombeja karkuun, ennen kuin maa pettää alta.

Vain destruction-pelimuodossa kaivosmiehellä on edes joku rooli. Hahmon TNT-laatikoilla saa vastustajan tukikohdan tuhottua kellarista kertarysäyksellä, jos vain saa rauhassa kaivaa maata vastustajan jalkojen alta. Yleensä ei saa.

Kaikki luokat pystyvät muokkaamaan kenttää mielensä mukaan. Rakentaminenkin onnistuu, mutta siitä ei ole juuri iloa. Ahkeraa askartelupaskartelua ei palkita mitenkään. Suoraa pelillistä hyötyäkään ei synny, koska TNT-räjähdys raivaa puolustusrakennelmat, joita rakettirepulla ei jakseta kiertää.

Yksi pelin suurimmista ongelmista on, että pelkkänä räiskintänä Ace of Spades ei ole oikein mistään kotoisin. Aseet tuntuvat tussareilta, jopa kommandon minigun on juuri niin tehoton kuin aseen nimi lupaa.

Eniten fiilistä syövät puolityhjät kentät, sillä pelaajia on linjoilla vain kourallinen. Steamin jatkuvien alennusten ansiosta peli myy hyvin, mutta pelaajat tuntuvat kaikkoavan kertakokeilun jälkeen. Pelimekaniikkaa ei pahemmin selitetä missään, joten ihmiset testailevat matsien aikana. Vihollisen vyöryttäessä tukikohtaamme, ainoat tiimikaverini tasoloikkivat rakentamissaan kiipeilytelineissä.

Ace of Spades ei ole parhaimmillaan pelinä vaan pelinteon preparaattina. Ideoita ilmiselvästi lainataan hittipeleistä ymmärtämättä, mikä teki alkuperäisistä hyviä. Lopputulos on huippukeskinkertainen räiskintä irrallisilla elementeillä, jossa osaset eivät muodosta kokonaisuutta.

Ace of Spadesista puuttuu peli. Minecraftissa ongelma nousi vahvuudeksi, mutta tiimiräiskinnässä käy juuri päinvastoin. Pelaajia ei kannusteta mitenkään yhteistyöhön. Ace of Spadesissa on lupausta enemmän kuin sisältöä. Ilmestymisen jälkeen pelkkää lupausta on vain vähän vaikea enää lunastaa.

Tuukka Grönholm

Maailma muistuttaa Minecraftia muutenkin kuin ulkonäöltä, sillä ympäristöä voi muokata. Rakentamisen sijaan pääosan nappaa tosin tuhoaminen.

63