Ape Escape (PSone) – Apinarankkuri aikamatkalla

Ape Escape on siitä erikoinen peli, että siinä on ohjain pääosassa. Ideana on keksiä analogiselle padille mahdollisimman paljon erilaisia ohjaustyylejä.

Keskellä kirkasta päivää apina karkasi eläintarhasta. Aivan tavalliselta banaaninkuluttajalta vaikuttava karvainen otus törmäsi karkumatkallaan keksijäprofessorin Älykypärään, joka muutti karkulaisen Stephen Hawkingiakin aivokkaammaksi Spectre-superapinaksi. Ensi töikseen Spectre pinkoi vapauttamaan kaikki toverinsa häkeistä, ja käski apina-armeijan piirittämään huisin vanhan professorin laboratoriota. Spectre suunniteli pääsevänsä maailman herruuteen kaappaamalla keksijän tekemän aikakoneen.

Hieman tätä myöhemmin punkkari-Spike ja hänen läheinen ystävänsä Buzz päättivät morjenstaa tuttua professoriaan. Kauhukseen he huomasivat laboratorion olevan apinoiden vallassa ja näkivät professorin köytettynä. Spiken on siis matkattava ajassa ja estettävä Spectren aikeet. Kaikki aikakoneesta kulkeneet nelijalkaiset on saatava kiinni. Hinnalla millä hyvänsä.

Vain täriseville pelaajille

Ape Escapea ei voi pelata tavallisella peliohjaimella vaan peli vaatii ehdottomasti analogisen tattiohjaimen. Apinanjahtaaja Spikea ohjataan toisella tatilla, kun oikean käden tatilla ohjaillaan piikkitukan pyydystysarsenaalia. Peli käyttää myös hyväkseen tattipainikkeita, joiden avulla tilanteesta riippuen joko sukelletaan pinnan alle tai ryömitään.

Onneksi järjestelmä pelaa moitteetta, sillä parin kymmenen minuutin harjoittelun jälkeen kontrollit iskostuvat tehokkaasti mieleen. Tyyli vaatii hiukan totuttelua kuten vastaavat kahden tatin kontrollit yleensäkin, mutta lopulta homma toimii nätisti. Spike voi juostessaan huitoa haavillaan myös sivuille tai taakse. Ja kuten kekseliämmät jo arvasivat, tarkoituksena on metsästää ihmisen läheisiä sukulaisia eri aikakausilla monen moisia pyydyksiä ja härveleitä käyttäen.

Ja niitähän riittää. Spike liikkuu maalla, vedessä ja joskus ilmassakin eikä erilaisista kulkuneuvoista ole pulaa. Heti ensimmäisiltä tasoilta lähtien pelaaja voi ohjailla radio-ohjattavaa autoa, panssarivaunua ja jopa soutuvenettä. Kaikissa tilanteissa hyödynnetään tätä ihmeellisen ainutlaatuista Dual Shock -ohjainta varsin tehokkaasti.

Pyydysvälineitä kuten hulavärkkejä, verkkoja, ritsoja, nuijia ja muita hilavatkaimia käytetään lukuisissa erilaisissa tilanteissa, ja ne vaikuttavat otuksiin kukin eri tavalla. Ritsalla ammutaan huolellisesti tähtäämällä esimerkiksi esihistoriallista siivekästä, jotta otus putoaisi tai pudottaisi halutun esineen Spiken ulottuville. Vedenalaisten apinajahtien helpottamiseen käytetään sukellusmoottoria ja hitaasti etenevää vesiverkkoa. Karvaiset sukulaisemme pinkovat pakoon kovalla tahdilla ja siksi eri välineitä on opittava käyttämään nopeasti ja tehokkaasti. Sitä varten peli tarjoaa harjoittelutasoja.

Vanha pohja, uudet kuoret

Pelattavaa on runsaasti, koska tasoja on ainakin reilut parikymmentä ja ne kaikki ovat kohtuullisen laajoja. Silmänruokaakin on riittämiin, sillä värejä käytetään reippain ottein. Maailmat ovat lisäksi eläviä vesiputouksineen, kaloineen ja luonnonmullistuksineen. Maisematkin muuttuvat, kun lumiselta napapiiriltä matkataan Baywatch-rantoihin ja synkkiin luolastoihin. Graafinen ilme on raikas ja toimiva. Suurimman huomion keräävät itse karkumatkalaiset, jotka on animoitu riemastuttavan monipuolisesti. Apinat jopa tanssivat, eivätkä ollenkaan huonosti. Näinpä eräällä tasolla niiden jopa venyttelevän. (Ne myös harrastavat tai-jia _toim.huom.)

Myös otusten älykkyys on varsinkin myöhemmillä, futuristisilla pelitasoilla, korkea. Ne hortoilevat ympäriinsä kunnes näkevät Spiken ja aloittavat raivokkaan pakoilun. Sen aikana pelaaja saattaa saada päähänsä pommista, liukastua banaaninkuoreen tai jotakin pahempaa. Karvaiset ystävämme tuntuvat osaavan myös väijytyksien jalon taidon. Ensimmäisillä pelikerroilla Ape Escape jaksoi oikeasti yllättää.

Pohjalla on edelleen se sama vanha tasoseikkailu, josta harva jaksaa enää kiinnostua. Kerää tarpeeksi sitä sun tätä, jotta elinvoima kasvaisi. Kerää se ja tämä, mutta muista vetää sen jälkeen punaisesta vivusta. Kuinkahan tuonkin oven saisi auki? Avaimella, niinhän se oli. Listaa voisi jatkaa aika pitkälle, mutta Ape Escape on silti onnistunut peli. Onnistunut jo ehkä vain senkin vuoksi, että sen pelaaminen on oikeasti hauskaa.

83