Destiny 2: 6 asiaa, jotka harmittavat

Aiemmin listasin kuusi asiaa, jotka on toteutettu loistavasti Destiny 2:ssa. Tasapainon vuoksi on aika käydä läpi pelissä esiintyviä ongelmia. Vaikka olenkin tasapainottanut sekä hyvien että huonojen puolien määrän, niin hyvät painavat vaa’assa selvästi enemmän. Plus laadin listan jo ennen kuin ehdin loppupeliin.

1. Tiedon dumppaus ja panttaus

Destiny 2:lla on jännä tapa sekä pantata tietoa että antaa sitä aivan liikaa. Ei ole järkevää olettaa, että jokainen pelaaja katsoo puolentoista tunnin videon ymmärtääkseen pelin maailmaa tai edellyttää, että peliä pelataan wikiä vilkuillen.

Tarinan ja loren suhteen pelaaja nakataan suoraan syvään päähän ilman kellukkeita. Cabalit, ghostit, guardianit, engramit, shardit, traveler, crucible, nightfall ja speaker... Termejä nakellaan ensimmäisten tuntien aikana sellainen määrä, että aivoni yksinkertaisesti lakkasivat käsittelemästä uutta informaatiota. Jotain ongelman laajuudesta kertoo se, että luulin ensimmäisen illan ajan taistelevani Punaisen legioonan puolella enkä heitä vastaan. No, ainakin taisteluhuutoni hämäsivät vihollisia.
Toisaalta peli panttaa paljon hyödyllistä tietoa. En vieläkään ymmärrä täysin, miten Destinyn eri valuutat toimivat. Tiedän engramien olevan hyödyllisiä, mutta en tiedä, mihin niitä tarvitaan tai mistä niitä saa. Enkä tiennyt voivani muokata aseita ennen kuin Tuukka huomautti asiasta. 

2. Tasohyppely

Bungie osaa tehdä sujuvia räiskintöjä, mutta he eivät tunnu tietävän paljoakaan tasoloikista. Hyppäämisen epätarkkuus johtaa useisiin turhiin ja turhauttaviin kuolemiin. Vetiselle Titanille sijoittuvat kampanjatehtävät vaativat tarkkojen hyppyjen tekemistä, mutta leijuvat kontrollit tekevät kaikkensa, ettei reissusta selviä kuivin saappain. 

3. Pitkät latausajat

En tarkoita pelimaailman ja tehtävien lataamiseen kuluvaa aikaa (ne ovat enimmäkseen ihan ok ja naamioitu avaruuslentelyksi), vaan kranaattien, tehokkaampien melee-iskujen sekä superhyökkäysten latautumista, joissa tuntuu kestävän ikuisuuden. Taistelun keskellä huomaan usein turhaan rämpyttäväni kranaattinappia ihmetellen, miksei jo pauku? Superhyökkäyksiä pystyy taistelun aikana käyttämään yleensä vain kerran. Latauspalkilla on vielä kumma tapa täyttyä heti taistelun päätyttyä.
Ehkä hitailla latauksilla halutaan estää PvP-matsien muuttumista kranaattisateeksi, mutta miksi se tehdään PvE:n kustannuksella? Tehokkaampien hyökkäysten rajoittaminen näin voimakkaasti tekee taistelusta tylsempää ja pilaa mielikuvan armotta perseelle potkivasta supersotilaasta. Olen löytänyt muutamia panssareita, joiden pitäisi nopeuttaa superhyökkäyksen latautumista, mutta käytännössä en juuri huomannut eroa.

4. PvP

 Hektisissä 4 vastaan 4 -matseissa ei varsinaisesti ole mitään vikaa, mutta Destiny 2:n yksinkertaistettu PvP tuntuu rajoitetulta ja laimealta kaikkeen muuhun sisältöön verrattuna. Olen varma, että jotkut vannovat refleksibingon nimeen, mutta tunnin kokeilun perusteella pelityyppi ei ole minua varten. Käytän aikani mieluummin avaruuden aavojen arojen tutkimiseen kuin kapeilla käytävillä syöksyilyyn.

5. Oma pelihahmoni

Destiny 2 antaa luoda oman pelihahmonsa. Yritin tietenkin tehdä mahdollisimman coolin avaruuscowboyn, mutta katsokaa nyt tätä pälliä. Titan-soturini näytti heti ensimmäisessä välivideossa niin idioottimaiselta punaisine kasvomaaleineen, että päätin pitää kypärän päässä aina, kun se on mahdollista. Oi, kiltti Bungie, voisitteko seuraavassa päivityksessä lisätä peliin plastiikkakirurgin vastaanoton?

Bungie ilmeisesti päätti korostaa pelihahmoni mitäänsanomattomuutta puhekyvyn puutteella. Tekoälyn ohjaama Ghost-drone toimii alati hahmoni puhetorvena, mikä ilmeisesti tekee hänestä parivaljakkomme Georgen ja minusta Lennien. Supussa pysyvä suu ja kysyvänä tuijottavat silmät estävät tehokkaasti ohjaamaani hahmoon samaistumista. Ellei kyseessä ole tarinan keskeinen teema, niin nykypeleissä ei ole todellakaan enää tarvetta mykille pelihahmoille. 

6. Virhekoodi: baboon

Destiny 2: sta on kiva pelata, jos ja siihen suodaan mahdollisuus. Julkaisupäivänä kaikki sujui mainiosti, mutta sen jälkeen pelinautintoa ovat nakertaneet lukuisat serveriongelmat. Toisena päivänä yhteys katkesi viiden minuutin välein. Tämän jälkeen pelaaminen on sujunut pääasiassa hyvin, mikä tarkoittaa sitä, että minut potkaistaan serveriltä vain kerran tunnissa. Julkaisuviikon yhteysongelmat eivät ole suositun pelin kohdalla järkyttävä yllätys, mutta hyvän pelin kohdalla ne harmittavat silti.

Pelit-lehti on tehnyt sopimuksen Activisionin kanssa Destiny 2:n markkinoinnista eli tämä on mainos. Activision ei puutu jutun sisältöön.