Euro Truck Simulator 2 (PC) – Huomenta Saksa, hyvin pyyhkii

Oy Siemakurwailijat AB:n päämaja Szczecinissä on aavistuksen ankeahko paikka. Sitkeydellä ja kärsivällisyydellä tästä kasvaa koko Eurooppaa pyörittävän liikennöintijättiläisen säkenöivä kotipesä.

Tykkäätkö rekkamiehen pastilleista? Siinä tapauksessa Euro Truck Simulator 2 on peli juuri sinulle.

Jos Maailman vaarallisimmat tiet -ohjelmassa rekkakuskin työ näytti vaarojen täyttämältä seikkailulta, kannattaa kokeilla elämää Rahtari-Arskana. Soveltuvuutensa alalle voi mittauttaa kätevästi Euro Truck Simulator 2:ssa.

Suurkaupungin meininkiä pienessä kylässä. Tekoälyt jonottavat kauhua herättävissä liikennevaloissa jopa kahdessa kerroksessa, taustalla oleva suurkaupunki on vain kulissi.

Berlin Dresden all night long

Lepakot ja hämähäkit liiskaantuvat jäähdyttäjän ritilään, kun todellinen arjen sankari, Rekkamies, pitää Euroopan pyörät pyörimässä. Euro Truck Simulatorin maailman keskipisteenä on Saksa. Ympärysvaltoja on mukana edustava valikoima ja jopa nurinkuristen saarelle pääsee kikkailemaan vastaantulevien kaistalle. Skandinaviassa liikenne hoidetaan ilmeisesti porovaljakoilla, sillä sinne ei rekalla pääse.

Tuntikausien mittaisista ajelusessioista on turha haaveilla, sillä maailma on vetäisty pesukoneen kuumimman ohjelman läpi. Välimatkat ovat nimellisesti satoja kilometrejä, mutta todellisuudessa pisimmätkään keikat eivät kestä yli puolta tuntia parkkiruudusta perille asti. Määränpäässä odottaa yleensä parin korttelin kokoiseksi puristettu minikaupunki. Minimaailmassa liittymän missaamisella on parhaimmillaan katastrofaaliset seuraukset. Ääritapauksissa kääntöpaikka on etsittävä naapurimaasta.

Moottoritiet on mallinnettu spagettilautasellisen mukaan, joten rattia saa vääntää tosissaan. Tiesuunnittelu on hämärää, sillä liittymät ovat monesti todellisia rekka-ansoja. Ei ole mitenkään tavatonta, että moottoritie päättyy viidenkympin lätkään ja liikennevaloihin. Toisinaan satunnaisgeneroitu liikenne onnistuu tukkimaan kokonaisen kaupungin keskustan. Liegen jokakesäinen liikennespektaakkeli on vaikuttava näky varsinkin, jos satut olemaan sisäpihalla jumissa belgialaisten asvalttisopulien piirityksen alkaessa.

Kun yhtiön viralliset värit esiteltiin, vaativat palkkakuskit välittömästi tummennetut ikkunat jokaiseen rekkaan.

Desibelipellet usvaputkessa

Tekoälyliikennettä on riittävästi, joskaan ei realistisia määriä. Välillä tekoäly väistää hienosti ja antaa jopa tietä rekkamiehelle, mutta turhan usein illuusio romuttuu kuin Skoda Scanian alla. Epäuskottavinta ovat ryömintävaihteella köröttelevät rahtarikollegat, rasittavimpia risteyksessä törttöilevän rekan peesiin imeytyvät pikkuautot, jotka oikein kerjäävät peltikolaria.

Peli niuhottaa liikennesäännöistä, mutta valikoiden. Ilman valoja hämärässä ajamisesta räpsähtää heti sakot, mutta nopeusrajoituksilla ei ole mitään merkitystä. Tieliikennelakien ohella Euro Truck Simulatorilla on aika höveli ote fysiikanlakeihin. Peräkärryn massa sentään hidastaa liikkumista ja jarrutusmatkat täydessä lastissa pitkiä. Onnistuinpa yhdessä tavallista rajummassa kaarteessa heittämään yhdistelmän viidelle renkaalle. Noin muuten rekka ei kovin helposti lähde lapasesta ja tuntuu vielä kestävän mitä vain. Jostain syystä peli ei vaivaudu laskemaan edes lastin painoa, vain natisevat ääniefektit muistuttavat nupin perässä seuraavista tonneista.

Euro Truck Simulator 2:ssa ei ole käytännössä mitään muuta pelillistä sisältöä kuin tavaran roudaaminen paikasta toiseen. Yrityksen hallinta on simppeliä: osta rekka ja palkkaa tyyppi, niin raha valuu tilille. Tukitoiminnot täyttävät kuitenkin tehtävänsä ja tekosyitä vielä yhden lastin rahtaamiseen riittää taatusti pitkään.

Vaikea kuvitella peliä, joka saisi sekä isien että poikien silmät kiilumaan samalla tavalla kuin hyvin tehty rekkasimulaattori. Kiilto voi muuttua kyyneleiksi, mikäli rauta ei anna periksi. Miniläppäri design-olohuoneen nurkassa ei riitä tunnelmointiin, ei vaikka pukeutuisi flanellipaitaan ja eläisi viikon syömällä pelkkää currywurstia wienerleikkeellä. Itse vedin rajan isoon telkkariin, rattiin, ajopenkkiin ja TrackIR:ään.

Vaikka mikään Euro Truck Simulator 2:n pelillinen osa-alue ei ole syvällinen tai edes kovin onnistunut, kokonaisuus on merkillisen kiehtova. Jos pala nousee kurkkuun Matti Eskon Rekkamiestä kuunnellessa, on vaikea keksiä Euro Truckia parempaa korviketta myyttiselle rekkamiehen hotellille.

Vaikka opeteltavaa ei ole hirveästi, rekka on aina rekka, eikä ison yhdistelmän hallinta iskostu selkäruotoon ihan ensimmäisellä yrittämällä. Poikasesta kasvaa rekkamies viimeistään siinä vaiheessa, kun peräkärryt löytyvät keikan lopulla parkkiruudusta eikä huolintayhtiön vastaanottotiskiltä. Rintakarvani olivat Euro Truckin ajan jälkeen ainakin 40 prosenttia tuuheammat.

Antti Ilomäki

ENGLISH: Euro Truck Simulator 2 (SCS Software) is a textbook definition of “just good enough”. The gaming features exist only to give you an excuse to haul another cargo from one town to another and even the simulation itself isn’t very detailed. However, “just good enough” still means good enough and if you have the hardware and interest to immerse yourself in a truck simulator, ETS2 is just that.

eurotrucks2_1:

Oy Siemakurwailijat AB:n päämaja Szczecinissä on aavistuksen ankeahko paikka. Sitkeydellä ja kärsivällisyydellä tästä kasvaa koko Eurooppaa pyörittävän liikennöintijättiläisen säkenöivä kotipesä.

 

eurotrucks2_2:

Sateella on pimeää ja yöllä märkää.

 

eurotrucks2_3:

Jotenkin olin aina kuvitellut, että Lontoo olisi suurempi.

 

eurotrucks2_4:

Kun yhtiön viralliset värit esiteltiin, vaativat palkkakuskit välittömästi tummennetut ikkunat jokaiseen rekkaan.

 

eurotrucks2_5:

Suurkaupungin meininkiä pienessä kylässä. Tekoälyt jonottavat kauhua herättävissä liikennevaloissa jopa kahdessa kerroksessa, taustalla oleva suurkaupunki on vain kulissi.

 

eurotrucks2_6-7:

Firman kasvaessa palkattiin kuuluisa graafinen suunnittelija laatimaan uudet väritykset kaluston pintaan.

 

eurotrucks2_8-9:

Liikennevaloissa jonottaminen on useimpien syrjäkylien asukkaiden lempiharrastus.

 

eurotrucks2_10:

Ja taas on kallisarvoinen lasti toimitettu perille millimetrintarkasti parkkiruutuun saakka.

79