Fallout New Vegas -modit

Hyvien modien kanssa loma Nevadassa on upea kokemus.

Obsidian otti New Vegasia tehdessään oppia Fallout 3:n aktiiviselta modiyhteisöltä. Muun muassa aseiden modaus on kopioitu lähes suoraan vastaavasta fanilaajennuksesta, mutta aina on varaa parantaa. Koska New Vegasin pohjalla on sama pelimoottori kuin Fallout 3:ssa, sen muokkaus sai lentävän lähdön. Osa töistä on suoria uusversioita vanhoista suosikeista, osa kokonaan uusia ideoita. Yhdessä ne hiovat New Vegasin entistä ehommaksi.

Modit asennetaan yleensä pelikansion alla olevaan data-kansioon. Ensimmäiseksi kuitenkin suunnataan osoitteeseen www.newvegasnexus.com ja sieltä haetaan Fallout Mod Manager, lyhyesti FOMM. Managerin avulla voi vaivattomasti kytkeä modeja päälle ja pois, minkä lisäksi latausjärjestystä voi säätää haluamakseen. Seuraavaksi imuroidaan ja aktivoidaan Fallout New Vegas Archiveinvalidation Invalidated, jolla saa uudet tekstuurit toimimaan. Toki sen voi tehdä käsin ini-tiedostoa editoimalla (ohjeet netistä), mutta modi hoitaa asian nopeasti.

Viimeinen ja käytetyistä modeista riippuen vaihtoehtoinen askel on New Vegas Script Extenderin eli NVSE:n asennus. Se laajentaa pelin sisäistä skriptikieltä ja mahdollistaa toimintoja, jotka eivät muuten onnistu. NVSE:tä ei löydy Nexuksesta, vaan se täytyy hakea erikseen osoitteesta nvse.silverlock.org. NVSE toimii muuten hyvin, mutta pelin päivittyessä myös sen täytyy päivittyä tai New Vegas ei käynnisty. Onneksi tekijä on yleensä ripeä päivitysten kanssa.

Terävämpiä maisemia

Modaamaton Nevada näyttää paremmalta kuin vastaava Washington DC, mutta tekstuurit ovat silti melkoista mössöä. Niinpä ne menevät ensimmäisenä vaihtoon. Vegasille ei ole vielä ilmestynyt kokonaan omaa HD-tekstuuripakettia, mutta koska iso osa tekstuureista on samoja kuin Fallout 3:ssa, pohjalle kannattaa heittää tukku Fallout 3:n tekstuurimodeja. Ne löytyvät osoitteesta www.fallout3nexus.com.

Tärkein kokonaisuus on NMCs Texture Pack for Fallout 3, joka päivittää hurjan määrän tekstuureita. Muita pakollisia asennettavia ovat Hi-Res Weapon and Ammo Textures (aseet), HRezTextures (vaatteet) ja Better Clutter and Furniture Pack (huonekalut, roskat ja muun muassa läpinäkyvät pullot).

Fallout 3 -kamojen asentamisen jälkeen siirrytään New Vegasia varten tehtyjen pakettien pariin. Detailed Normals ei muuta varsinaisia tekstuureita, vaan niiden pinnanmuotoihin vaikuttavia normal-mappeja. Ylikirjoitusta kysyttäessä älä korvaa kansiossa jo olevia NMC:n tekstuureita, niin lopputulos on paras mahdollinen. Hi-Res World View Textures puolestaan terävöittää New Vegasin uusien aseiden ulkonäköä ja Enhanced Blood Textures for NV muuttaa maassa ja ruudulla näkyvän verisplatterin huomattavasti aidommaksi. Halutessaan ruuturoiskeet saa kokonaan pois päältä.

Suunnista kohti auringonlaskua

Tekstuureiden terävöittämisen jälkeen on aika parantaa näkymiä muilla tavoin. Depth of Field lisää peliin nimensä mukaisen syvyystehosteen, joka pehmentää kaukaisuudessa olevia maisemia. Efektistä on kaksi eri versiota, mutta kumpi tahansa muuttaa maailman aidommaksi. Suosittu FNV Enhanced Shaders tekee saman dynaamisesti, eli tähtäimen takana oleva osuus on terävä ja ympäristö sumenee kuten oikeasti. Parhaimmillaan tehoste on todella vaikuttava, mutta itse en ainakaan saanut modia koskaan toimimaan kunnolla. Pehmennys sumensi harmittavasti myös käyttöliittymän tekstejä ja hahmoa niin paljon, että kaikki meni mössöksi. Kannattaa kuitenkin kokeilla, ehkä modi näyttää omalla koneellasi yhtä hyvältä kuin mainosvideoissa.

Vaikka Nevada on pitkälti aavikkoa, ei taivas oikeasti ole jatkuvasti pilvetön tai yleisväritys ruskea kuten Obsidian antaa ymmärtää. Erilaisia asiaa korjaavia modeja on useampia, eivätkä ne toimi yhdessä. Monipuolisin vaihtoehto on Nevada Skies, joka myös pimentää yöt ja ainoana lisää peliin vesi- ja lumisateen, muiden tyytyessä pelkkien pilvien koristeluun. Lisäksi aavikolla puhaltavat satunnaiset hiekkamyrskyt, jotka ovat kohdalle sattuessaan vaikuttava ilmestys. Omaan makuuni modi muuttaa maailman hiukan turhan korostetun oranssi-siniseksi, mutta parannus peruspeliin on niin järisyttävä, että Nevada Skies on pakko asentaa.

Jos Nevadan taivas ei jostain syystä iske, Western Sky on toimiva vaihtoehto. Pilvet ja aamu- sekä iltaruskot ovat siinä jopa hitusen komeampia kuin Nevada Skiesissä, mutta kunnolliset myrskyt puuttuvat. Vielä kesympi vaihtoehto on Fallout 3:sta tuttu Fellout NV, joka ei tee muuta kuin poistaa maailmasta ruskean yleisvärityksen. Fellout toimii Empirical Weatherin kanssa, joka koristelee aamuja ja iltoja.

Näytänkö lihavalta tässä panssarissa?

New Vegasin aseet ja panssarit eivät ole yhtä rumia kuin Fallout 3:n, mutta sankaristaan ja seuralaisista voi modeilla säätää haluamansa näköisiä. Pieni, mutta tunnelman kannalta merkittävä muutos tulee heti alkuun Plausible Starting Outfitillä, joka korvaa vault-asun paremmin pelin henkeen sopivilla vaatteilla. Voimapanssareita inhoavia puolestaan auttaa Valhalla Personal Protection, joka lisää maailmaan vaatteiden alla pidettävän kevlar-väliasun. Sen ansiosta niskassaan voi pitää haluamaansa hyvän näköistä vaatekertaa ilman, että lopun vastustajat repivät sankarin riekaleiksi.

Panssareita löytyy jokaiseen makuun, mutta realismia etsiville ykkösvalinnat ovat Dragonskin Tactical Outfit ja TGs Armor Collection for New Vegas. Ensimmäinen keskittyy yhteen luotiliiveillä varustettuun sotisopaan, mutta tekee sen erinomaisen hyvin. Jälkimmäisessä on iso valikoima erilaisia aidosti kenttätyöhön soveltuvia asuja, päähineitä ja hanskoja. Osa sopii vain mieshahmoille, mutta joukosta löytyy silti varmasti jotain hyödyllistä.

Ulkoasun voi viimeistellä sopivilla pikkujutuilla kuten vöillä, laukuilla, olkatoppauksilla ja pölyltä suojaavalla huivilla. Niitä löytyy modeista Tailor Maid NV, Satchels, Wasters Scarf ja Pimp my Scarf. Sunglasses Collection NV puolestaan tuo Nevadaan tukun tyylikkäitä aurinkolaseja. Viimeinen silaus on kunnollinen selkäreppu, sillä eihän kukaan oikeasti matkusta erämaassa ilman sellaista. Tyylikkäin vaihtoehto on Blackwolfs Backpack, jonka kanssa voi samalla pitää pienempää lannelaukkua.

Työkalupuolella tarjontaa on panssarien tavoin reilusti, mutta jyvät erottuvat helposti akanoista. Komeaa rynnäkkökivääriä etsivälle hieno vaihtoehto on Colt M4A1 Carbine, jota voi muokata erilaisilla lisillä. Tarkka-ampujan vakioaseeksi kelpaavat M1D Garand Sniper ja SVD Dragunov Sniper Rifle.

Varustemodien kanssa kannattaa asentaa WME – Weapon Mod Expansion, joka lisää peliin tukun erilaisia asepäivityksiä ja mahdollistaa nimellisten erikoistussareiden muokkaamisen. Companion Dress Upin avulla tiimikaverit suostuvat pukemaan päälleen minkä tahansa panssarin tai aseen, mikä helpottaa yhtenäisen lookin luomista. Companions Infinite Ammo poistaa ryhmäläisiltä ammusvaatimukset, jos et halua jatkuvasti kärrätä panoksia ohi ampuville kavereille. Rex the Normal Dog päivittää Rex-robottikoiran tavalliseksi eläväksi otukseksi kaikille Dogmeatia kaipaaville.

Käyttömukavuutta ja immersiota

Suurin osa modeista keskittyy ulkokuoren koristeluun, mutta muutakin löytyy. MTUI muuntaa käyttöliittymän paremmin PC:lle sopivaksi pienentämällä kirjasinkokoa ja laajentamalla valikoita. Inventory Sorters lisää Pipboyn valikkoon uusia lajitteluoptioita, jotka auttavat erityisesti pikkuroinan löytämisessä.

Tosiaikainen räiskintä toimii New Vegasissa paljon paremmin kuin Fallout 3:ssa aikanaan. Siitä saa silti askelta paremman No Auto Aim -modilla, joka auttaa kohdistamaan aseet entistä paremmin. DK Bullet Time tekee Max Paynet ja lisää peliin ajanhidastuksen, joka kuluttaa toimintapisteitä. Näin ominaisuus ei ole liian tehokas, mutta se auttaa kivasti erityisesti tarkka-ampujia.

Peruspelin Nevadassa aika rientää 30-kertaisella nopeudella, mikä haittaa ainakin itseäni todella paljon. Asian voi korjata helposti konsolikomennolla, mutta silloin HC-tilan jano ja nälkä tappavat sankarin muutamassa tunnissa. Kätevä ratkaisu pulmaan on Imp Timescale Adjuster, joka osaa muokata janoasetukset sopimaan valittuun aikaskaalaan. HC-seikkailija pitää myös Watermod for Bottling Waterista, joka mahdollistaa veden pullottamisen pitempää samoilua varten. Lisää tyhjiä pulloja saa kätevästi täysiä juomalla.

Heittoaseet ovat Vegasissa ärsyttävästi kertakäyttöisiä, sillä niitä ei voi poimia enää takaisin mukaansa yhden viskaisun jälkeen. Improved Throwing korjaa tyhmyyden ja monipuolistaa heittämistä muutenkin. Immersive karma poistaa karman muutoksesta kertovan turhanpäiväisen tekstin ja äänitehosteen, sillä karmalla ei ole New Vegasissa oikeastaan mitään merkitystä. Bloody Mess Less Bloody puolestaan poistaa Bloody Mess -perkistä ärsyttävän raajoja räjäyttelevän tehosteen, minkä jälkeen perkin voi ottaa hyvillä mielin.

Samoilijat arvostavat Enhanced Binocularsin parannettuja kiikareita, joilla näkee muutamaa metriä kauemmas. Realistic Portable Tentin voi pystyttää mihin tahansa ja kantaa mukanaan joko selkäreppuna tai normaalina inventaarioon sujahtavana esineenä. Teltta tukee myös tiimikavereita, jotka nukkuvat sisällä ulkona pällistelyn sijasta. Urbaanimmat ihmiset saavat lisäimmersiota Populated Casinos -modista, joka kansoittaa Vegasin muuten säälittävän autiot kasinot ja klubit asiakkailla.

New Vegas on vasta matkansa alkutaipaleella, joten uusia modeja ilmestyy päivittäin. Näillä pääsee alkuun, mutta palaamme varmasti asiaan myöhemmin tilannepäivityksen merkeissä.

Lisää aiheesta