Fallout Shelter - Kumpujen kätköistä mullasta maan isät katsovat poikiaan

Tarjoilija, ravintolassani on kutsumattomia vieraita.

Älä nyt säikähdä, mutta myös Falloutista tehtiin mikromaksutablettisormitaulutietokoneilmaispeliväkerrys.

Mobiilipelilaskeuma saavuttaa legendaarisen Falloutin.  90-luvun jumalpelit, ydintuhon jälkeiseen aikaan sijoittuvat Fallout-roolipelit ovat varmasti kaikille tuttuja. Viimeistään Bethesdan kolmiulotteisena Fallout kolmosena, joka oli hillitön kassamagneetti joka alustalla. New Vegas jatkoi sen menestystä, ja kun Bethesda pudotti alkukesästä uutisydinpommin, eli tiedon neljännestä Falloutista, ilo tulevasta ydintuhosta oli suuri. 
Bethesda löi samalla myyntiin täppäreille suunnitellun Fallout Shelter -ilmaispelin, josta tuli välittömästi kassamagneetti. Ottakaapa oppia, näin hoidetaan markkinointi.
Maailmanlopun jälkeen tarvitaan vain etusormi ja resurssinjakotaitoa. Pelikirjasta on kopattu sinivalkoista oppia, sillä Fallout Shelterin peligeneraattorit pyörivät freemiumilla. 

Tee itse holvisi, säästä tuhansia euroja!

Muun sisarusparven kanssa pikkuveljellä ei ole mitään tekemistä. Fallout Shelter keskittyy Tiny Towerin hengessä oman laskeumasuojan rakenteluun ja ylläpitoon. Huoneita rakennetaan, niistä kerätään resursseja ja samaan aikaan holviin virtaa väkeä joko sisäänkäynnistä tai synnytyselimistä. Roolipelilisenssiä ei onneksi ole väkisin tungettu pienempään mittakaavaan. Tosin minulle olisi kelvannut ne kaksi ensimmäistä Falloutia iPadille sovitettuna, mutta pitäähän sitä olla jotain, mistä haaveilla.
Yllättävintä Fallout Shelterissä on, ettei se ole lainkaan paskempi peli. Eteenpäin pääsee käyttämättä oikeaa rahaa, vaikka kyseessä onkin mikromaksujen varassa pyörivä, näennäisilmainen muotituote. Pullonkorkkivaluuttaa tihkuu kerätyistä resursseista vähintäänkin riittävästi ja alkuvaikeuksien jälkeen holvin saa tunkattua sellaiseen kuntoon, että asukkaat ovat ainakin jokseenkin tyytyväisiä.
Siitä oikeasta Falloutista on kelvannut mukaan SPECIAL-hahmonluontijärjestelmä, joka täppärimuotoon sievennettynä tarkoittaa, että holviston huoneet on jaettu jonkin kirjaimen mukaan ja asukkaat on jaettava työleirille niin, että ominaisuudet tulevat hyötykäyttöön.
Asukkaiden osaaminen on SPESIAALIA, sillä jokaisen virtuaali-ihmisen taidot satavat seitsemään laariin. Yksi on hyvä fyysisessä työssä, kun taas toisella lanttu leikkaa taas paremmin. Hieman myöhemmin holviin voi rakennella hahmonkehityshuoneita, joissa asukkaiden taitoja voi treenata.
Vaikka mukana on periaatteessa Falloutin hahmonkehityksen lantrattu versio, perkit ovat jääneet rannalle. Tasonnousujen yhteydessä jaetut, hauskat pienet taitobuustit olisivat sopineet myös Shelteriin, vaikka lisäämään huoneiden satunnaisuutta. Vaikkapa siten, että tuotantomäärät kohoavat, mutta samalla vikaantumisriski kasvaa.
Hyvistä suorituksista palkitaan eväsrasioilla, jotka yleensä sisältävät jättömaassa tarvittavia resursseja tai uusia varusteita holvin asukkaille. Tussarit helpottavat ulkoisten uhkien torjuntaa, erilaiset kutimet taas parantavat ominaisuuksia.
 

Valoa kansalle

Holvi pyörii kolmen resurssin ympärillä. Sähkö tuottaa energiaa, ruoka pitää massun täynnä ja vesi torjuu janoa. Sähköä tarvitaan, jotta huoneistohotellin pyörät pyörivät, ruoka ja juoma taas pitävät asukkaat tyytyväisinä. Lääkäriasemat ja tutkimushuoneet tuottavat säteilylääkkeitä ja stimpakeja, jotta asukkaat eivät kupsahda sairauksiin.
Resurssipulaa voi paikata rakentamalla lisää huoneita ja vuoren sisään kätketyssä luolastossa edetään kerros kerrokselta alaspäin. Kun rakennuskiintiö on vaakatasossa täynnä, tehdään hissi, jotta ei tule liian ahdasta. Rakennusvaluuttana ovat tutut pullonkorkit, joita irtoaa kotiutetuista resursseista ja asukkaiden tasonnousuista. Kunhan aavistuksen konstikkaasta alkutaipaleesta selviää, pullonkorkit eivät taatusti lopu kesken.
Erilaisia tuotantolaitoksia on joka lähtöön ja sijoittelemalla samanlaisia huoneita vierekkäin, ne muuttuvat entistä isommaksi resurssitehtaaksi. Tehokkuutta voi lisätä päivittämällä olemassa olevia huoneita tai rakentamalla uusia.
Resurssipumppaamoiden ohella holviin on rakennettava asuinhuoneistoja, jotka toimivat myös pentutehtaina. Kun huoneeseen siirretään mies ja nainen, hetken odottelun jälkeen emäntä kävelee maha pystyssä ja isännän voi palauttaa takaisin suolakaivokseen. Hieman myöhemmin holvipäällikkö pääsee nimeämään jälkikasvun.

Rahat vai henki?

Fallout Shelter on mikromaksupeliksi yllättävän lepsu, sillä rahaa ei kerjätä käsi ojossa käytännössä lainkaan. Koska pelaamallakin pärjää verrattain hyvin, tämä käytännössä tappaa haasteen. Kun holvissa on viisi kerrosta, on pelaaminen enää tuotettujen resurssien keräämistä.
Kesäpeliksi laskeumasuoja on suorastaan erinomainen, sillä päivittäiset toimet on tehty muutamassa minuutissa. Resurssit tökitään talteen, rakennetaan uusi huone ja siirretään ulko-ovella norkoilevat nollanaamat työn ääreen ja torjutaan sisäänkäynnin lähistöllä riekkuvat raiderit. Helppoa ja nopeaa.
 Fallout Shelter on samalla myös täydellinen kapitalismisimulaattori, jossa jokainen vuorovaikutuksen kohde on olemassa vain resurssien tuottamista varten. Henkilökuntaan kannattaa panostaa vain, jotta se saadaan mahdollisimman tuottavaksi. 
Fallout Shelterin pelimoottori taipuisi heittämällä esimerkiksi isojen kauppaketjujen myymäläversioiksi. Eikä tämä ole edes vitsi.

 

Fallout Shelter

Arvosteltu: iPad Air
Saatavilla: iOS
Bethesda Game Studios
Muuta: Free to Play

85