Final Fantasy Tactics Advance (GBA)

Mainio Final Fantasy Tactics -strategiapeli ei jaa tunnettujen Final Fantasy -rooliseikkailujen kanssa muuta kuin nimen. Taistelusysteemi ja pelimekaniikka ovat täysin erilaisia.

Final Fantasy Tacticsissa komennetaan kuuden soturin joukkoa vuoropohjaisissa kahakoissa. Sankarit ja hirviöt liikkuvat taistelutantereella nopeutensa määräämässä järjestyksessä. Omalla vuorolla soturi voi liikkua ja tehdä yhden toimenpiteen, joka on yleensä fyysinen hyökkäys tai loitsu.

Taistelut ovat Final Fantasy Tacticsin kantava voima, joten seikkailua ja harhailua hommaan ei kuulu käytännössä lainkaan. Peruskuvioita sotketaan päivittäin vaihtuvilla laeilla, jotka kieltävät vaikkapa magian tai miekat. Rikkomuksista rankaistaan tavara- ja kykypistemenetyksillä sekä vankeudella. Omalaatuinen vaihtoehtotodellisuuksien vaikutuksia luotaava tarina on kiinnostava, mutta se ei ole seikkailun pääasia. Mieleenkiinto mättämiseen säilyy uusien avautuvien soturiluokkien ja kykyjen voimalla.

Sankarijoukon viilaaminen

Final Fantasy Tacticsin taistelut ovat suhteellisen helppoja, jos klaani on monipuolisesti koottu. Joukkoon kannattaa ottaa kaikkia rotuja ja ammatteja, sillä toisinaan lait aiheuttavat varsin ikäviä yllätyksiä. Esimerkiksi pelkistä taistelijoista koostuva iskujoukko joutuu nesteeseen niinä päivinä, jolloin miekat ja erikoistekniikat ovat kiellettyjä.

Aina muutaman tehtävän välein joku maineen ja kunnian sokaisema sankarinalku haluaa liittyä joukkoosi. Alkuvaiheessa kannattaa hyväksyä kaikki ehdokkaat, jotta saat nopeasti suhteellisen monipuolisen jengin kasaan. Jos uuden jäsenen ammatti ei miellytä, vaihda se saman tien johonkin muuhun.

Klaanissa pitäisi olla ainakin yksi musta hyökkäys- ja valkoinen parannusmaagi. Ihmisiä harvinaisemmat bangaat, vierat, mooglet ja nu mout kannattaa hyväksyä mukaan muitta mutkitta. Noin tusinan jäsenen jälkeen on syytä aloittaa nirsoilu: ota klaaniin vain erikoisilla ammateilla tai roduilla siunattuja tyyppejä. Klaanin jäseniä voi toki potkia pois, mutta potkiessa menettää klaanilaisen keräämät kokemuspisteet.

Klaanilaisten aseet ja varusteet valitaan niistä opittavien kykyjen, eikä tehon perusteella. Etenkin alussa kannattaa valita vain aseita, joista oppii jotain. Esimerkiksi maagit oppivat loitsut erilaisista taikasauvoista. Jokaisen voitetun taistelun jälkeen jaetaan AP-pisteitä, joilla sankarit oppivat kykyjä.

Tehtävään osallistuneet soturit saavat yleensä 40-80 AP-pistettä keikan vaikeustasosta riippuen. Kyvyn oppiminen vaatii 100-300 AP-pojoa. Vaihda varuste vain, kun kyky on opittu pysyvästi ja sen AP-palkissa lukee "Master!". Jos vaihdat asetta jatkuvasti, soturisi ei opi mitään pysyvästi. Kaikki taisteluun osallistuneet klaanilaiset saavat AP-pisteitä, vaikka he olisivat ottelun lopussa tyrmättyjä.

Pätkätöissä

Kun ammatin kaikki mielenkiintoiset kyvyt on opittu, vaihda alaa. Uudessa ammatissa voi käyttää edellisen ammatin kykyjä. Valkean ja mustan maagin loitsut hallitseva taikuri on parin taistelijan tukemana liki pysäyttämätön voima.

Mieti pitkään ja hartaasti, pidätkö aktiivisena vanhaa ammattia vai tuiki tarpeellista item-esinekomentoa. Itemillä kuka tahansa voi tiukassa paikassa parantaa tai herättää henkiin kavereita. Yleensä valkoinen maagi hoitaa parantelun, mutta magia ei ole aina sallittua. Varomaton taikuri saattaa tipahtaa kanveesiin ja olet pulassa, jos kukaan ei voi käyttää phoenix down -herätyshöyhentä.

Myös muutamiin erikoisammatteihin kannattaa panostaa täysillä. Nu mou -petomestarien eläinten hallintakyvyistä on iloa monessa tehtävässä. Alussa vaatimattomalta vaikuttavasta moogle-animistista tulee pelottava pikkuhemmo viimeistään frogshape-loitsun myötä.

Frogshape muuttaa vastustajan heikoksi sammakoksi, joka ei voi käyttää erikoiskykyjä ja vihollisilla on harvoin sammakkomuotoon purevia parannuskeinoja. Saget ovat hyödyllisiä taikureita, sillä tietäjien loitsuja ei lasketa usein kieltojen kourissa kärvistelevään värimagiaan. Marchen Montblanc-kamua ei kannata kouluttaa ykkösmaagiksi, sillä mooglet eivät ole kovin voimakkaita taikureita.

Nokkapokka

Tärkein taktiikka on yksinkertainen: keskitä hyökkäykset yhteen viholliseen kerrallaan. Hyökkää vihollisen selkäpuolelta, jos suinkin mahdollista, sillä takaapäin osumaprosentti on selkeästi suurempi. Käännä oma taistelija aina vuoron lopussa vihollisia päin. Vältä tiiviitä ryhmiä, sillä ne suorastaan kerjäävät jotain ikävää loitsua tai erikoishyökkäystä. Listi ensin vastustajan parantaja, tai muuten ottelu venyy turhaan.

Tusinamatseissa tulee turpiin vain, jos valitset huonosti päivän lakeihin sopivan tiimiin. Jos miekat kielletään, käytä kynsillä huitovia bangaa-munkkeja ja maageja. Tarkista päivän lait aina ottelun alussa, jolloin vältät turhat vankilavisiitit ja muut rangaistukset.

Kiellot ja niiden selitykset ovat yleensä suhteellisen selkeitä, mutta holyn kieltämisen vaikutukset kannattaa painaa mieleen muita tarkemmin. Holy-toimintaan kuuluvat muun muassa valkoinen magia ja parantavat juomat. Myös DMG2: Animal -lain kanssa on syytä olla tarkkana, sillä myös vampyyrit ja muut humanoidihirviöt lasketaan eläimiin.

Rajalliseen lakipakkaan hamstrataan etenkin eri tasoisia antilakeja, sillä niillä voi periaatteessa eliminoida minkä tahansa lain. Älä panttaa tavallisia lakikortteja turhan päiten, sillä tietyn pisteen jälkeen niitä saa lisää jokaisen taistelun jälkeen. Kiusalliset pykälät ja lakikoukerot voi unohtaa ainoastaan lainsuojattomilla jagd-alueilla, jonne tuomaritkaan eivät uskaltaudu.

Peruskuviot

Aloita yhteenotto valkoisen maagin protect- ja shell-suojaloitsuilla. Jatkossa valkokaapu keskittyy erilaisiin cure-parannusloitsuihin. Jos et halua käyttää lainkaan item-komentoa, ota tiimiin vähintään kaksi parantajaa. Parivaljakko ehtii yleensä paikkaamaan vihollisten aiheuttaman vahingon ja on erittäin harvinaista, että kummatkin parantajat kuukahtavat samalla vuorolla. Tarinan edetessä rahaa tippuu kirstuihin enemmän kuin Bill Gatesin hyväntekeväisyyskohteille, joten tyyriitä parannusjuomia hörppäilemällä voi kuitata valkoisen maagin kokonaan.

Kokeneet viholliset puolustautuvat tavallisia lyöntejä vastaan kiusallisilla counter-, bonecrusher- ja strikeback-vastaiskuilla. Reflex-automaattiväistäjät ovat myös sitkeitä vastuksia. Selviät tiukasta tilanteesta joko magialla tai erikoisiskuilla, sillä ne eivät aktivoi vastaisku- ja väistökykyjä. Reflect-loitsuheijastuksen voi ohittaa helposti vaikkapa totemalla, joka vahingoittaa aina kaikkia vastustajia.

Jos et muuta voi, käytä vaikka jotain esinettä tai harmitonta kykyä. Saat puuhastelusta kokemuspisteitä, vaikka siitä ei olisi mitään muuta hyötyä. Jos haluat lypsää kokemusta, hyökkää sopimattomilla aseilla. Esimerkiksi vihollisjoukon viimeisestä flanista irtoaa hurjasti kokemusta, kun rökität sitä vain meleeaseilla. Osuma vahingoittaa flania vain yhdellä pisteellä, mutta kokemusta tulee silti normaalisti. Kokemusta voi kerätä helposti myös kivettyneistä otuksista.

Kova asetetaan vielä kovempaa vastaan vasta moniosaisessa loppumatsissa. Kolmannessa ja viimeisessä kahakassa mystiseksi Li-Grim -olennoksi muuttunut kuningatar Remedi käyttää melkein joka toisella vuorolla voimakasta descent-totemaa. Iskut tekevät karmivat 400-500 pojoa vahinkoa joka jäppiselle, sillä Li-Grim vähät välittää target all -hyökkäykset kieltävästä laista. Heitä näppärä auto-life-loitsu mahdollisimman monen soturin niskaan ja saatat jopa selvitä matsista hengissä. Homma sujuu joten kuten, jos ainakin kolme maagia osaa auto-lifen.

Pete

Lisää aiheesta

  • IL-2-käsikirja aloittelijoille ja vähän edistyneemmillekin

    Tiesitkö, että ilmojen valtias haluaa juuri Sinun sielusi löytävän totuuden? Tie taivaiden auvoon voi olla kivinen ja kynnys pelottavan korkea. Pelit-lehti ojentaa auttavan kätensä ja opastaa oikeaoppisiin palvontamenoihin. Kesäillassa surisevat nyt muutkin kuin hyttyset.

    IL-2 Sturmovik on…
  • World War 3: Black Gold

    Paina pelin aikana enter, kirjoita sen jälkeen PEACE ja paina taas enter, niin saat huijausmoodin päälle. Tämän jälkeen voit kirjoittaa seuraavat koodit samalla systeemillä, eli ensin enter, sitten koodi ja lopuksi vielä enter.
    MONEYFORNOTHING: lisää rahaa
    NOBELPRIZE1: kaikki tutkimus…
  • Star Wars: Galactic Battlegrounds

    Kirjoita seuraavat koodit pelin sisäiseen chattiruutuun ja paina enter. FORCEFOOD: 1000 ruokaa FORCEORE: 1000 malmia FORCECARBON: 1000 hiiltä FORCESIGHT: poistaa fog of warin FORCEBUILD: salamannopea rakennus ja tutkimus