Final Fantasy XIV: Heavensward - Taivaanrannan tuolla puolen

Pilvimeri on Heavenswardin rentouttavin alue.

Viimeinen fantasia vie massiivimoninpelaajat keskelle pilviä, taivaisiin kurkottuville vuorille, taivaita halkoviin linnoituksiin, sukupolvia kestävään sotimiseen ja traagisiin juonenkäänteisiin. Jää hyvästi, rakas vapaa-aika, taas mennään!

Juhannuksena se tapahtui: Final Fantasy XIV:n ensimmäinen lisäosa julkaistiin. Oli jo aikakin, sillä alkuperäispeli julkaistiin jo vuonna 2010! Koko peruspelin tekeminen uudelleen taisi vähän viivästyttää aikataulua.
Jo siinä muinaisessa vuoden 2010 alkuperäispelissä Coerthasin taivaanrannassa on häämöttänyt uskonnollinen, tiukan hierarkinen Ishgardin kaupunki. Ulkopuolisilla ei ole mitään asiaa pyhän kaupungin porttien ohi. Ishgard käy epätoivoista tuhatvuotista sotaa pohjoisen lohikäärmeitä vastaan, ja kun Heavensward vihdoin avaa Ishgardin portit, niiden takaa paljastuu entistä synkempi Final Fantasy XIV.

Ihmisen ja lohikäärmeen suhde, nyt muuallakin kuin vain fanficeissä!

 
Tuhat tarinaa, yksi määränpää

Final Fantasy XIV on mörpiksi hurjan tarinavetoinen, eikä Heavensward muuta kaavaa. Koko päätarina on kirjoitettu matkakertomukseksi syvälle Dravaniaan, lohikäärmeiden maille, selvittämään tuhatvuotisen sodan oikeita syitä. Koska Final Fantasyt ovat aina olleet tarinavetoisia pelejä, on ihan oikein, että myös Final Fantasy -mörppi tehdään tarina eikä mauttomat varusteet edellä.
Tarinavetoisuus menee jopa niin pitkälle, että joillekin uusille alueille ei pääse työntämään nokkaansa ennen kuin tarina sinne vie. Ymmärrän sen hyvin Churning Mistsin ja Azys Llan lentävien mantereiden kohdalla, niihin nyt vain on yksinkertaisen mahdoton mennä perinteisin konstein, mutta se, että Dravanian Hinterlandsin kiviportti sattuu aukeamaan juuri silloin, kun tarina antaa tekosyyn alueella vierailuun, vie kaltaiseltani tutkimusmatkailijalta osan peli-ilosta. Antakaa minun perkele tunkea nokkani liian koville alueille jos niin tahdon!
Onneksi tutkimusmatkailijan sieluni on muuten tyytyväinen uusiin pelialueisiin. Heavenswardin uudet alueet vastaavat mutuillen noin puolta A Realm Rebornin pinta-alasta. Vaikka uusia maastoalueita ei ole kuin kuusi, on jokainen niistä laajempi kuin yksikään vanhoista.
Läntisen Coerthasin lumipeitteisten kumpujen takaa löytyy hävitettyjä leirejä ja jäätyneitä lohikäärmeiden ruhoja, jotka muistuttavat sodan pitkästä ja verisestä historiasta. Vehreän chocobo-metsän tuolla puolen Dravanian keskellä kohoaa jättimäinen Sohm Al -vuori. Sen juurella jäänteet muinaisesta Avalonian sivilisaatiosta kertovat omaa tarinaansa ajasta, jolloin ihminen ja lohikäärme vielä tulivat toimeen keskenään. Heavenswardin tunnelma on sitä surumielisempi, mitä lähemmäksi lohikäärmesodan syitä tarinaseurue etenee. Surumielisyyteen sopivana kontrastina toimii Abalathian pilvimeren aurinkoinen auvo, jossa ruohonvihreät lentävät saaret linkittyvät toisiinsa sinisen taivaan keskellä.
Tunnelmaa korostaa totutun erinomainen musiikki, joka vaihtelee Ishgardin massiivisesta orkesteripaisuttelusta läntisen Coerthasin haikeaan pianomelodiaan ja Azys Llan elektroniseen tuomionpäiväteemaan. Final Fantasy XIV myös näyttää edelleen erinomaiselta, niin PlayStation 4:llä kuin pc:lläkin. Jälkimmäisen pelaajat saivat vielä Heavensward-päivityksen mukana peliin Direct X 11 -moodin.
Mörppiperinteiden mukaisesti Heavensward esittelee lentävät ratsut, mutta ei päästä pelaajaa ilmojen tielle helposti. Jos jossain haluaa lentää, pitää kerätä alueelta viisitoista aether-virtausta. Kymmenen löytyy maastoa tutkimalla, viisi tehtäviä tekemällä. Heavensward siis ohittaa kätevästi monien mörppien ongelmat lentävien ratsujen kanssa, sillä nyt alueisiin pitää oikeasti tutustua ennen kuin Squaredbull antaa siivet.
Vanhoilla alueilla ei voi nyt, eikä todennäköisesti tulevaisuudessakaan, lentää.

Taistelu näyttää kuvissa sekavammalta kuin se todellisuudessa on.


 Ammatinvalintakysymys

Uusien alueiden lisäksi Heavensward nostaa tasokaton kuuteenkymppiin ja lisää peliin kolme uutta ammattia. Dark knight on kolmas tankki, jonka erikoisuutena on taikapisteiden managerointi, astrologi hoitaa parantamisen sekä tiimin buustaamisen korttipakasta vedetyillä korteilla ja machinist ammuskelee pyssyillä ja siirreltävillä tykeillä. Uudet ammatit eivät vanhojen tapaan vaadi perusluokkaa alleen, vaan aloittavat suoraan tasolta 30.
Kaikki vanhat ammatit saavat viisi uutta taitoa, mikä takaa, että tutut ja totutut rotaatiot sekä hotbarit menevät uusiksi. Toisten, kuten ninjan, uudet kyvyt ovat vain kiva pieni lisä tuttuun kykypalettiin, toisilla tulee uusien kykyjen mukana myös kovin muuttunut pelityyli, kuten black magella, joka joutuu nyt astral firen ja umbral icen lisäksi manageroimaan enochian-kykyä, jota ilman uudet fire 4 ja blizzard 4 -taiat ovat käyttökelvottomia.
Suurimman muutoksen kokevat bardit, joiden uusi kyky, wanderer’s minuet, muuttaa ammatin pelityylin täysin. Ennen bard oli ainut pitkän matkan depsi, joka liikkui ja takoi vahinkoa samaan aikaan. Nyt wanderer’s minuet lisää kyllä taitojen tehoa, mutta pulttaa myös niihin casting-ajan, mikä tarkoittaa, että iso osa bardien liikkuvuudesta on mennyttä. Ja siitähän se poru foorumeilla vasta alkoikin.
 Itseäni bardien ongelmat eivät juuri hetkauta. ARR:n pelasin suurimmaksi osaksi käytännössä maahan pultatulla black magella, Heavenswardissa grindasin samasta ”ongelmasta” kärsivän machinistin tasokattoon, mutta ymmärrän bard-pelaajien närän. Jos alunperin on ihastunut bardiin juuri sen liikkuvuuden takia, on pelityylin täysvaltainen muutos märkä rätti kasvoille. Squaren nykylinja näyttää olevan, että meleedepseilla on parempi liikkuvuus, mutta pitkän matkan vahingontekijät eivät joudu halausetäisyydelle, maksaen siitä casting-palkeilla.
 

Viimeinen tarvitsemasi fantasia

Heavensward on pitkälti sitä mitä A Realm Rebornista pitäneet siltä halusivatkin: lisää tarinaa, luolastoja, keräilyä, craftausta, kalastusta. PVP-pelaajat saivat uuden, maksimissaan 72:n pelaajan pelimoodi Seal Rock Seizen, ja raidaajille löytyy kaksin kappalein extremeprimal -taisteluita sekä Alexander: Gordias -raidiluolasto, joka vastaa ARR:n Binding Coil of Bahamutia. Toisin kuin Coilissa, Alexin normaalimoodi on tarpeeksi simppeli myös kasuaalimmille pelaajille, mutta Savage-versio takaa Coiliakin suuremman haasteen. Tätä kirjoittaessani kukaan maailmassa ei ole vielä selättänyt kahta Alexander: Gordias Savagen neljästä osiosta.
 Mutta fantasiapuutarhassa on myös pari käärmettä. Niistä ensimmäinen on Heavenswardiin tarttuvan uuspelaajan tuskien taival. Ishgardiin päästäkseen pelaajan on pelattava itsensä tasolle 50 sekä läpäistävä koko A Realm Rebornin pitkä tarina plus päivitysten mukana tulleet tarinapätkät.
Siksi uudella pelaajalla ei ole mitään syytä ostaa Heavenswardia ennen vanhaa tasokattoa 50. Kirjaimellisesti ainut ilo alle viiskymppiselle on täysin kosmeettinen mahdollisuus valita rodukseen au ra -lohikäärmepoitsu tai -tytsy. Jo se, että uudet ammatit saisi käyttöön myös vanhoilla alueilla, olisi tehnyt Heavenswardista varteenotettavan valinnan myös uusille pelaajille. Jos nyyppä innostuu dark knightista, joutuu hän pelaamaan peliä vähintään tasolle 50 jollain muulla ammatilla, vain vaihtaakseen takaisin tason 30 dark knightiin päästyään Ishgardiin. 
 Toinen käärme on kietoutunut erittäin kiinnostavan uuden ominaisuuden ympärille. Koska Heavenswardissa taivastellaan kirjaimellisesti lentävien mantereiden ja pilvien seassa, voivat free companyt rakentaa omia ilmalaivojaan. Tällä hetkellä ilmalaivoja voi vain lähettää resurssienkeräysreissuille, mutta päivitysten mukana pitäisi tulla mahdollisuus myös tuntemattomien taivassaarten tutkimiseen.
Ideana se kuulostaa loistavalta! Ilmalaivat ovat perinteinen osa Final Fantasy -universumia ja sellaisen rakentaminen itse plus saarten tutkiminen, kuulostaa hauskalta. Ongelma on se, että ilmalaivan rakentaminen vaatii free companyltä oman talon, ja koska ainakin Cerberus-serverillä (kuulemma kaikilla muillakin), vapaat tontit ovat olleet loppu jo puolisen vuotta, ovat ilmalaivat vain haave isolle osalle pelaajista. 
 On v-maista lisätä ominaisuuksia, joita monet pelaajat eivät pääse edes kokeilemaan. Upean free companymme Hauki on kalan jäseniltä on kielletty puutarhan kasvatus ja chocobojen treenaus, nyt myös ilmalaivat ovat vain toive taivaanrannassa. Toivon totisesti, että seuraava iso päivitys tekee vihdoin jotain Final Fantasy XIV:n surkealle asuntotilanteelle. Varsinkin kun osa taloista on tyhjän panttina, pelin jo lopettaneiden pelaajien nimissä.
Purnauksesta huolimatta Heavensward on erinomainen lisä Final Fantasy XIV:n jo massiiviseen kokonaisuuteen. Se on kuin A Realm Reborn, josta pahimmat säröt, kuten täyssurkea tarinan viimeinen luolasto, on hiottu pois. Heavenswardin tarina nimittäin päättyy ydinräjähdystä vastaavaan fanipalvelupommiin.
Ei ihme, että pelillä menee erinomaisesti ja pelaajakanta jatkaa kasvuaan. Squaren virallinen luku on viisi miljoonaa pelaajaa, mutta lukuun kuuluvat kaikki, jotka ovat kerrankin maksaneet kuukaudesta peliaikaa. Virallista aktiivipelaajien määrää ei ole julkistettu, arvaukset pyörivät vähän alle miljoonassa. Sekin tekee FFXIV:stä tämän hetken toiseksi suosituimman kuukausimaksullisen mörpin.
Jos vanhat merkit pitävät paikkansa ja Heaven-sward päivittyy yhtä tiuhaan kuin A Realm Reborn, on jo parissa kuukaudessa tiedossa lisää pelattavaa. Kun nyt ehtisi vanhan sisällön pelattua alta pois sitä ennen.

 

 

 

 

88