Formula One '06 (PS2, PSP) (nettiarvostelu 8/2006) – Vaadimme hiilikuitua

Elän kuin Räikkönen. Juon viinaa, ajan ja bailaan vaan. Elämä on laiffii, eikös juu. Juuri sitä on Formula One nollakuus.

Yksinoikeudella Sonyn koneilla pörisevä formula-sarja on saatettu jälleen ajan tasalle. Mikäli kauden 2006 aidot kuskit ja radat eivät riitä, verkosta voi ladata muistikortille kunkin kisan oikean lähtöjärjestyksen ja sääolosuhteet sitä mukaa kuin kausi etenee.

Varsinainen formulointi ei eroa merkittävästi aiemmista osista. Viisi pelimuotoa kattavat koko sirkuksen pikakisoista aina viisi kautta kestävään uramoodiin saakka. Väliin mahtuu kutkuttavan jännittäviä aika-ajoja ja viikonlopun kisatapahtumia, joihin voi osallistua tai olla osallistumatta halunsa mukaan.

Muutaman lämmittelykierroksen jälkeen olin valmis ottamaan vastaan testikuljettajan pestin lupaavassa Scuderia Toro Rosso -tallissa. Harmittavasti koeajo meni reisille, sillä padilla ohjatessa auto heittelehti levottomasti puolelta toiselle. Kaivoin ratin esiin ja menin kolkuttelemaan Super Aguri F1 Teamin ovia.

Vix-kuppituolissa ajaminen alkoi muistuttaa etäisesti autourheilua, joten ei ollut ihme, että sopimus syntyi hetkessä. Talli hyrisi tyytyväisyyttään, kun sijoituin Bahrainin kisassa peräti neljänneksi. Toisin kuin Schumi, tunnustan auliisti käyttäneeni vilppiä, kuten automaattivaihteita sekä ohjaus- ja jarrutusavusteita.

Malesiassa osallistuin myös auton kehittämiseen, jossa ajettiin tasaisia kierroksia erilaisilla säädöillä. Tallin kehuista huolimatta, homman hyödyllisyys jäi epäselväksi. Uusi kolmivaiheinen aika-ajo sujui sekin mallikkaasti, mutta sekuntien viilaaminen kierrosajoista ei vastannut käsitystäni hyvästä viihteestä.

Oppia ikä kaikki

Ajaminen on juuri niin helppoa tai vaikeaa, kun siitä haluaa itselleen tehdä. Koska kisat tuntuivat liian helpoilta, kytkin useimmat ajoavusteet pois, mutta jätin päälle ajovakauden hallinnan, joka estää formulaa pyörähtämästä. Mutkissa luotin ruudulle ilmestyviin nuolisymboleihin, joiden väri muuttuu punaiseksi, mikäli vauhtia on liikaa.

Kisan pituutta voi säätää kolmen kierroksen pikapyrähdyksestä täysimittaiseen sessioon, jossa varikkotaktiikoilla on yhtä tärkeä merkitys kuin oikeissa kisoissa. Mekaanikot askartelevat automaattisesti kaaran kimpussa, mutta suoritusta voi nopeuttaa painamalla salamannopeasti ruudulle ilmestyviä näppäimiä.

Tekijöiden mukaan tekoäly pyrkii jäljittelemään oikeiden kuskien toimia, mutta tästä huolimatta hiilikuitu rytisee mutkissa yllättävän usein. Virtuaalikuskit eivät juuri ohittele, mikä on sinänsä realistista. Kuminauhaefektistä ei ole tietoakaan, joten kärki karkaa helposti tavoittamattomiin, jos oma kottero sutii suurimman osan ajasta nurmella.

Mikäli F1:n uusimmat sääntömetkut ovat päässeet livahtamaan ohi, koulutuskeskus ojentaa auttavan kätensä. Sieltä löytyvät kaikki oleelliset kauden 2006 sääntömuutokset ja radan varressa heiluvien lippujen merkitykset. Myös oikeaoppinen ajotapa esitellään selkeästi. Kaiken kruunaa selkeä suomeksi tehty formulasanasto.

Säätöfriikit ovat taivaassa, sillä kaikkea voi näpelöidä. Selkeästi eniten ajotuntumaan vaikuttavat siipien säädöt, bensan määrä ja renkaat. Camberkulman sekä paluu- ja puristusvaimennussäätöjen vaikutukset ovat niin hienovaraisia, ettei niitä helposti maallikko huomaa. Onneksi ammattilaisen ajo-opas antaa arvokkaita vinkkejä säätämisen saloihin.

Sumutusta

Bittiformulat kestävät enemmän kuritusta kuin oikeat, mutta riittävän kova tälli saa pleksinpalaset sinkoilemaan. Turva-autoa radalle on turha odotella, mutta sikailusta ja mutkien ajamisesta suoraksi rokotetaan hetkellisellä nopeusrajoittimella. Satunnaisesti kurvin lipsauttaminen pitkäksi tulkitaan oikomiseksi, mikä sai allekirjoittaneessa aikaan spontaanin protestimyrskyn.

Liikesumennus, nopeustehoste ja kuvan tärinä tuovat hienosti vauhdin tunteen kotikatsomoon. Harmittavasti ruudunpäivitys romahtaa tiukoissa paikoissa dramaattisesti. Vauhti on hurjaa, mutta harmittavasti katse ei kanna kovin pitkälle. Käynti optikolla ei auta, sillä horisontti häviää sahalaitana väreilevään pikselimössöön.

Formuloiden äänet ovat sitä samaa ampiaisen ulinaa kuin ennenkin. Selostus toimii suomeksi juuri niin hyvin, kuin kaavamainen samojen fraasien heittely nyt voi toimia. Kuljettajista käytetään vain sukunimiä, joten Schumacherin veljekset menevät jatkuvasti sekaisin. Pikkumurheista huolimatta selostajat (Oskari Saari, Erkki Mustakari, Joke Linnamaa ja Matti Kyllönen) hoitavat hommansa mallikkaasti.

Usean pelaajan online-kaahailu onnistuu, mutta harmittavasti arvosteluversiolla ei ollut asiaa verkkoon. Uusi kuuma ominaisuus, linkkikisa PSP-versiota vastaan jäi myös testaamatta, joten jouduin tyytymään suristeluun jaetulla ruudulla. Onneksi autojen lukumäärästä ei tarvinnut tinkiä ja kokemus oli ihan mukiinmenevä kuva-alan pienuuden huomioon ottaen.

Pähkinänkuoressa Formula One '06 on laadukkaasti tehty lisenssituote, joka on esikuvansa mukaan hajuton ja mauton. Kunnioitettavasti emotion enginestä on puristettu viimeisetkin hevosvoimat irti, mutta vuonna 2006 odottaisi näkevänsä joitain vieläkin hienompaa. Räikköstä apinoiden, formulointi toimii parhaiten pieninä annoksina juuri ennen baarikierrosta.

79

Lisää aiheesta