- www.fpscreator.com
- The Game Creators
- Minimi: 1 Ghz, 256 Mt RAM, 64 Mt muistikortti
- Suositus: 2,66 Ghz, 1Gt RAM, 128 Mt muistikortti
- Testattu: 1,8 Ghz, 1024 Mt, GeForce Go 6800
- Ikäsuositus: 11
Pelin ohjelmointi on kuin kirjan kirjoittamista matematiikalla: kaikilta se ei vain suju. Kauan eläköön FPS Creator! Nyt syntyy räiskintää liukuhihnalta joka jannukalta.
Yli kolme vuotta kehitetty FPS Creator on piirto-ohjelman kaltainen kehitysympäristö, jossa oman mestariteoksensa voi suunnitella myyntiin tai realistisemmin ilmaisjakeluun asti. Donitseja tai yleensäkään mitään ei tarvitse osata ohjelmoida, vaan voi suoraan siirtyä FPS Tetriksen tai omista silmistä kuvatun, vaihtoehtoperhettä kuvaavan Simsin tekoon. Graafikkoakaan ei tarvitse heti palkata, sillä valmiita 3D-malleja ja objekteja on noin 300.
Kaveripiiri ilahtuu käsintehdyistä peleistä, ja mikäpä olisikaan parempi lahja elämänkumppanille kuin rakkaudella tehty räiskintäpeli?
Pieni piirto tekijälle, massiivinen putkijuoksu pelaajalle
Silmät epärealistisissa kuvitelmissa suunnittelin Take 2:n kanssa kilpailevaa Bullied-peliä, jossa koulukiusattu ottaa oikeuden omiin käsiinsä. Kuvakirjasto sanoi: "Ei onnistu. Valitse joko toinen maailmansota tai scifi-maailma." Muutin pelisuunnitelmaani: koulukiusattu SS-mies kostaa avaruusolennoille kurjan lapsuutensa. Koska peli-ideani sisälsi sekä saksalaisia sotilaita että avaruusolioita, olin viittä pikseliä vaille miljonääri. Itke id, tärise Remedy, täältä tulee IQ-Poison!
Aloittelevan pelitaloni koko henkilöstö lukaisi käsikirjan ja täytti itsensä PDF-lounaalla. Tutoriaali opettaa graafisen käyttöliittymän muutamassa minuutissa, 90 sivua opasmateriaalia ja nettisivuilta löytyvät jatkot panevat peliprojektin hyvin käyntiin.
Maalasin kentälle suuren neliönmuotoisen huoneen ja osoitin genren peruskilkkeiden hallintani tunkemalla sen täyteen laatikkoja. Kentistä tulee helposti järkyttävän laajoja, sillä ylhäältäpäin ei ymmärrä missä mittakaavoissa liikutaan. Kaksioni pohjapiirustukseen perustuva taistelukenttä antoi aika väärän kuvan Pelit-lehden avustajan asumistasosta. Heitin soppaan harmaan alienin vihulaiseksi ja lusikaksi tarkkuuskiväärin. Sitten napsautin testimoodin päälle.
Suositukset alittava testikone loi alle minuutissa ilman valoefektejä pyörivän testipeliympäristön, jossa kirmasin innoissani ihastellen luomustani. Napsautin ET:tä luodilla, mutta mielipahakseni se masentuneen oloisena jökötti paikallaan ja vastaanotti luoteja lippaittain. Vaihdoin tekoälyn aivot aggressiivisempaan versioon ja siitäkös alien piristyi. Kun lisäsin pari lisämuukalaista harmaan avuksi, olin hetkessä päiviltä. Tunsin olevani tohtori Frankenstein, oman luomukseni tappama.
Kaikki muuttuu
Jos vihollisen käytös ei miellytä, voi vihollisaivot ohjelmoida FPS Creatorin yksinkertaisella FPI-skriptauskielellä kokonaan uusiksi. Myös aseita on helppo kustomoida. Kiikarikiväärit ja liikkeen tunnistavat miinatkin onnistuvat. Itse tyydyin vain aivojen karkeaan kopelointiin ja partiointipisteiden merkkaukseen.
FPS Creatorin lähes kaikki ominaisuudet ovat säädettävissä. Peliin saa omia 3D-malleja, formaattina DirectX:n .X-tiedostot, tekstuurien tiedostomuoto on .TGA tai .DDS. Tarinaa voi kertoa omien videoiden, kuvien tai äänitiedostojen avulla. Tärkeimpiä toimintoja voi muokata suoraan ohjelman sisällä, skriptauskielellä voi viilata pilkkuja. Mukana on perustoimiva fysiikanmallinnus.
Minkä tahansa esineen, vaikka tynnyrin, voi säätää räjähtämään, mitä kokeilin kaksioni ovella ja AT-tykillä. Mieltä ylentävä näky ei räjähdys ole, mutta sille on talkoohengellä toimiva faniporukka jo tehnyt korvikkeen. Sama väki on tuottanut ohjelmaan omia tekstuureja, huonekaluja, tekoälyvariaatioita ja vihollisia. Jopa osa pelimoottorin avoimesta lähdekoodista on kirjoitettu uusiksi, sillä FPS Creator on valtaosin tehty The Game Creatorsin kehittämällä helpohkolla DarkBasic-kielellä. FPS Creatorilla voi tehdä myös moninpelejä jopa kahdeksalle pelaajalle.
Ohjelman demoversiolla voi katsoa, mihin proggis venyy. Vaikka demolla ei voi luoda ajotiedostoa, sillä voi koeajaa lähes kaikkia ominaisuuksia.
Tuleeko se lentämään?
En tiedä, olenko väärässä, jos vertaan FPS Creatorilla viikossa tulevia tuotoksia suurten pelitalojen vuosien kehittelyn tuloksena syntyneisiin peleihin, mutta vähempi olisi ohjelman aliarviointia.
Lisenssi sallii omien pelin myynnin ja mukana tulevien mallien sekä tekstuurien käytön täysin oikeuksin. Sormet Pelit-lehden vuosikerran 1994 päällä voin vannoa, että en osta yhtään FPS Creatorilla tehtyä tuotosta.
Lee Bamber, ohjelman tehneen The Game Creators -yhtiön pääohjelmoija myöntää, että FPS Creatorin pelit eivät todellakaan kilpaile samalla areenalla nykypelien kanssa. Bamber kertoo ohjelman tarkoituksen: "Halusimme käyttäjien näkevän sen huvin, mikä itse luovassa prosessissa on, mieluummin kuin keskittyä lopputuotteen saamaan ulkonäköön." Fiksu ei edes kilpaile Half-Life 2:n kanssa, sillä kuten Lee vihjaa: "Räiskintäpelin moottori kelpaa myös moniin muihin peligenreihin, kuten System Shockin tyyppisiin roolipeleihin."
FPS Creatorilla luodun pelin pelaaminen ei välttämättä ole hauskaa, mutta sen luominen on. Intofiiliksistäni FPS Creatoriin kertoo, että Kekkosen Ari piti kuvailuani enemmän myyntipuheena kuin tiukkana analyysinä ohjelman ominaisuuksista.
Mutta edes fanilippis päässä en tätä kaikille suosittele. FPS Creator on pakollinen ostos niille, jotka eivät osaa tai jaksa ohjelmoida, mutta haluavat silti kokea luomisen hurmaa. Niille, jotka haluavat tehdä pelejä, joita joku muukin pelaa, ei ole muuta polkua kuin ohdakkeinen ohjelmoinnin opettelu.
Olli Sinerma
* * * * (neljä tähteä) Pelit suosittelee
Jounista pelisuunnittelijaksi
The Breakdown
thebreakdown.adventuredevelopers.com
Elämä on mitä siitä tekee ja pelinteko-ohjelmallakin voi astua oikeaan pelibisnekseen. Pelit-lehdessäkin vaikuttaneen, RedLynxin pelisuunnittelijan Jouni Utriaisen ura aukeni omatekemän seikkailupelin kautta. Tämä peli on lottokupongista, hajonneesta autosta ja LucasArts-huumorista ammentava The Breakdown (2003).
Jouni oli tehnyt Turbo Pascalilla kaksi pikkupeliä, mutta The Breakdown oli ensimmäinen suuremman mittakaavan tuotos. The Breakdown tehtiin nykymittapuulla vanhentuneella ja hankalalla AGAST-skriptauskielellä. Ohjelmoinnista tuli selkeä kakkonen työmäärässä heti grafiikan ja animoinnin jälkeen. Nykyohjelmilla ohjelmoinnin määrä olisi ollut vähäisempi, mikä olisi Jounin mukaan pidentänyt The Breakdownia.
Jouni arvioi kuluttaneensa pelin tekoon neljästä viiteen kuukautta opiskeluiden ohessa. "Kahdeksantuntisia työpäiviä peli söi ainakin kuukauden verran, vaikka tavoitteena oli tehdä niin lyhyt peli kuin mahdollista", Jouni muistelee ilmaisprojektiin kulunutta aikaa.
AGASTin Jouni valitsi, koska se on hankaluudestaan huolimatta (tai johtuen) monipuolinen ja sallii sellaisen seikkailupelin tekemisen kuin hän itse halusi. Avuliaat kanssakäyttäjät ja AGASTilla tehdyt muut esimerkkityöt helpottivat valintaa.
The Breakdown meinasi tehdä nimensä mukaisesti muutamaankin kertaan, kun motivaatio välillä romahti, mutta sisulla ja jääräpäisyydellä Jouni sai sen lopulta valmiiksi. "En halunnut sortua siihen kliseeseen, että ainoa pelistä valmistunut osuus olisivat olleet nettisivut", toteaa Jouni.
Pelkkää tuskaa ei pelinteko ole. "Puzzlesuunnittelu ja juonen kutominen olivat parasta, mutta myös työstä seurannut palaute on ollut hienoa. Silloin tällöin tulee vaatimuksia jatko-osista ja halusipa eräs saksalainen pelilehti The Breakdownin kansirompulleenkin".
Ehkä paras Jounille The Breakdownista seurannut asia on himoittu pelisuunnittelijan pesti. "RedLynxin työhaastattelussa uskon The Breakdownin olleen syy miksi minut palkattiin. Suomessa ei ole pelisuunnittelijan koulutusta, joten jostain täytyy meriittien löytyä, sillä ilman kokemusta ei töitä alalta saa."
The Breakdown on ladattavissa Pelit.fi:stä.
Olli Sinerma
****
Seikkailupelien ihmemaa
Adventure Maker
Täysversio ei-kaupalliseen peliin 99 dollaria (noin 84 euroa), kaupalliseen 199 dollaria (noin 168 euroa)
Visionaire
Kaupallinen täysversio 20 euroa (noin 17 euroa)
Jos FPS Creator on kukkona 3D-tunkiolla, seikkailupelien tekoon on useampikin laadukas ohjelma. Oma seikkailupeli on siitä hyvä, ettei kaupallisella rintamalla kohtaa räiskintäpelien veroista graafista vastarintaa.
Adventure Developers (www.adventuredevelopers.com) on listannut sivuilleen kaikki tunnetut ja toimivat seikkailunteko-ohjelmat. Sivusto on oivallinen foorumi seikkailupelien teosta innostuneille, ja sisältää haastatteluja pelintekijöiltä ja keskustelualueen. Keskustelualueelta löytyy apua annetaan ja tarvitaan -osiosta ja siellä lähes kaikki pyynnöt liittyvät grafiikkaan. Tämä kertoo, mihin valtaosa suurista seikkailupeliprojekteista kaatuu.
Seikkailunteko-ohjelmista ehkäpä parhaat ovat Adventure Makerin ja Visionairen kaltaiset piirtotyökalut. Sikahintaisella, mutta alansa laadukkainta kärkeä olevalla Adventure Makerilla pelien teko on helppoa. Työtaakka siirtyy ohjelmoinnista grafiikan, dialogin ja juonen tekoon. Kun kuvat on siirretty ohjelmaan, ympyröidään niistä toimintapisteet ja muutamaa vipua vääntämällä syntyy peli. Tämä kuulostaa lähes yhtä helpolta kuin mitä se oikeasti on. Todella helpolla pääsee, kun "luo" grafiikan digikameralla.
Adventure Maker on ilmainen kriittiseen vaiheeseensa asti. Kun pelistä haluaa ajotiedoston, tulee ohjelma rekisteröidä, jotta tuotostaan saa ja voi levittää kaupallisesti. 99 dollaria on sen verran tiukka hinta ei-kaupallisten pelien luontiin, että jo sen maksamisen luulisi riittävän motivoimaan pelin loppumetreille asti. Täysversiolla pelinsä voi kääntää jopa PSP:lle.
Saksalainen Visionaire on ensimmäinen kokeilemani seikkailupelintekosofta. Se on Makeria huokeampi, muttei heikompi. Halvempi hinta on tuonut Visionairen nettisivuille eloa ja uusia seikkailuja julkaistaan jatkuvasti.
Visionairessa on hieman Adventure Makeria hankalampi käyttöliittymä, mutta hyvä tutoriaali opettaa riittävän hallinnan noin tunnissa. Visionaire on mukavampi Larryn ja Syberian kaltaisiin kolmannen persoonan seikkailuihin, Adventure Maker on ehdoton valinta Journeyman Projectin kaltaisiin omista silmistä kuvattuun puzzle ratkomiseen.
Strategioille, simulaattoreille, roolipeleille, jopa MMORPG-peleille on omat ohjelmansa. Osoitteessa www.ambrosine.com/resource.html on hyvä lista olemassa olevista pelinteko-ohjelmista ja tarpeellisista työkaluista omien pelien tekemiseen.