Furmins (iPad, iPhone)

Housemarquen uusimmassa suom-iPelissä ohjastetaan Gremlins-leffasta lainattuja Furmins-karvaturreja läpi vaarojen kyllästäminen kenttien. Söpöeläimiltä on haasteen vuoksi poistettu raajat.

Furmins on mielenkiintoinen yhdistelmä Lemmingsiä ja ikivanhaa The Incredible Machinea. Toiminta etenee puolireaaliaikaisessa formaatissa, joten ensin rakennetaan ja sitten katsotaan mitä tapahtuu. Kentissä saattaa olla liikuteltavia trampoliineja, geometrisia kappaleita tai vaikkapa furminien tielle asetettavia esteitä, jotka pelaajan on tökittävä kohdalleen ennen kuin elukat päästetään irti.

Kun palaset ovat loksahtaneet paikoilleen, painetaan playta ja jännitetään, kuinka moni karvanaamoista selviää hengissä maalissa odottavaan koriin. Kentästä saa hyväksyttävän suorituksen pussittamalla kaikki elikot. Turreja on vaihteleva määrä kentästä riippuen.

Toisinaan rakentelu vaihtuu reaktionopeuteen, kun tehtävänä on käännellä esimerkiksi nauhakuljettimien suuntaa tai laukoa mäntien päälle eksyneet furminit ilmojen halki. Jotkut missiot luottavat luovuuden, oikean ajoituksen ja nopeuden yhteistyöhön. Kaoottiset moniajopätkät ovat pelin hauskinta antia.

Pelin valuuttana toimivia tähtiä kertyy radalle kylvetyistä mariannekarkeista. Taivaankappaleita käytetään uusien kenttien avaamiseen samalla tavalla kuin Bike Baronissa (Pelit 12/2011, 85 p). Systeemi toimii hyvin ja antaa mukavasti pelivaraa rähmäkäpälille. Nyt liian vaikeasta kentästä voi ostaa itsensä ulos.

Vaikka rakentelu on verrattain yksinkertaista, peli onnistuu luomaan todella kovan koukun. Kun trampoliini on millin päässä ihannesijainnista ja söpöt furminit syöksyvät kerta toisensa jälkeen korin sijasta tyhjyyteen, raavas mieskin tuntee rinnassaan niin kovan piston, että homma on saatettava kunnialla loppuun, vaikka kello olisi jo veivannut itsensä pikkutunneille.

86