Grand Theft Auto V: Rockstar Editor - Pelikameran takaa

Ohjaajatilan hahmovalikoima on varsin kattava.

Säästä miljoonia euroja, tee itse toimintaelokuvasi! Läpipelaamisenkaan jälkeen GTA V ei lakkaa antamasta. 

Oletko aina halunnut tehdä räjähdyksentäyteisen musiikkivideon Eddie Murphyn kasariklassikolle Party All the Time? Nyt se on mahdollista! Haluatko luoda kavereidesi kanssa täydellisen kopion Heatin kuuluisasta ammuskelukohtauksesta? Siitä vain! Unelmoitko mustavalkoisesta mykkäelokuvasta, jossa peura pyrkii strippiklubille, joutuu torjutuksi, masentuu ja kiipeää vuorelle hypätäkseen sieltä varmaan kuolemaansa? Tarkistuta lääkityksesi!
 Rockstar Editor antaa Grand Theft Auto V:n pelaajille mahdollisuuden tallentaa, editoida ja myös jakaa videoita omista kokemuksistaan Los Santosin kaduilla. Se on aikaisemmista GTA-sarjan pelien PC-versioista tutun Replay-toiminnon edistyneempi versio. Replay-toistot eivät näytä pelattua pätkää tismalleen sellaisena kuin se tapahtui. Sen sijaan se luo tapahtumat uudelleen käyttäen pelin tallentamaa tietoa pelaajan toimista ja ympäristöstä, kuten kulkuvälineiden ja jalankulkijoiden sijainnista, vuorokauden ajasta ja säätilasta.
Aikaisemmissa peleissä tallennukset olivat yksinkertaisia ja rosoisia, GTA V:ssa uusinnan ja alkuperäisten tapahtumien välisiä eroja tuskin huomaa. Pc-versiosta Rockstar Editor löytyi jo julkaisussa, uusille pelikonsoleille se lisättiin vasta syksyllä. 
Oli aika vapauttaa sisäinen Alan Smitheeni.
 

Jokaisella nauhoituksella on aikaleima ja esikatselukuva, jotta halutun klipin löytäminen olisi helpompaa.


Valot, kamera, toimintaa!

Los Santos on hedelmällinen paikka eri lajityypin videoille, sillä kaupungin ja maaseudun yhdistelmä tarjoaa monipuoliset kulissit. Sen asukkaat toimivat taustanäyttelijöinä, jotka reagoivat pelaajan tekemisiin eri tavoin. He yleensä pakenevat luotien lennellessä, mutta pelaajan kepeämpään törttöilyyn reaktiot vaihtelevat huvittuneisuudesta vihamielisyyteen. Hyvä video ei välttämättä tarvitse ollenkaan pelaajan hahmoa kameran eteen. Los Santosin asukkailla on usein meneillään hauskoja keskusteluja, joten pelkästään niitä yhdistämällä saa aikaan sketsiviihdettä.
Tallentamiseen on kaksi vaihtoehtoa. Manuaalinen tallennus aloittaa videoklipin nauhoituksen, joka jatkuu, kunnes pelaaja keskeyttää sen tai kuolema koittaa. Noin minuutin enimmäispituuden täytyttyä tallennus jatkuu automaattisesti seuraavaan klippiin. Toisinaan ensimmäisen pätkän tallentamisessa tosin kestää niin kauan, että klippien väliin tulee tauko. Manuaalinen tallennus sopii silloin, kun suunnittelee tekevänsä jotain nauhoittamisen arvoista.
Action replay puolestaan pitää tallessa tapahtumat viimeisen 30–60 sekunnin ajalta. Sen voi laittaa päälle siltä varalta, että jotain yllättävää sattuu tapahtumaan. Mitään ei kuitenkaan jää talteen, ellei tämän jälkeen muista pysäyttää tallennusta. Nauhoituksessa ei tarvitse välittää kamerakulmista. Ne voi määritellä leikkausvaiheessa mieleisekseen, joten kannattaa vain rauhassa keskittyä pelaamiseen.
Pelaajan hahmon on kuitenkin pysyttävä lähellä kuvattavia tapahtumia, sillä editointivaiheessa kameraa voi liikuttaa vain parikymmentä metriä pelihahmon ympärillä. Yksin filmatessa tämä luo rajoituksia tarinankerrontaan. Pelaaja ei voi esimerkiksi kuvata kohtausta, jossa hän ajaa autolla kaukaisuuteen. 
Moiset ongelmat voi kiertää, sillä tallennus toimii myös GTA Onlinessa. Tällöin videota tallentava pelaaja voi jäädä kuvaamaan auton lähtöpaikan lähelle, sillä kaverin ohjaama hahmo voi huoletta ajaa kameran liikkumavaran ulkopuolelle. Ystävien kanssa tehtävät kuvaukset on kuitenkin paras suorittaa yksityisessä aulassa, tai uhkana on että satunnainen trolli räjäyttää kuvausryhmän hävittäjällään.

Kameran voi määrätä tarkentamaan tiettyyn hahmoon tai haluamalleen etäisyydelle.


Kohtaus 8, otto 47

Mikäli vaniljaversio Los Santosista vaikuttaa tylsältä, Rockstar Editorin ohjaajatila (Director mode) muuttaa GTA V:n hiekkalaatikosta leikkipuistoksi. Näyttelijä valitaan noin kolmesta sadasta eri hahmosta, joihin lukeutuu tarinan pää- ja sivuhahmojen lisäksi muitakin kaupungin asukkaita, kuten sotilaita, katutaiteilijoita, hipstereitä ja jopa eläimiä. Osan hahmoista saa käyttöönsä vasta kohdattuaan heidät tarinatehtävissä. Eläimet avataan luonnollisesti napostelemalla meskaliinikaktuksia.
Hahmojen lisäksi ohjaajatilassa pystyy vaihtamaan esimerkiksi säätilaa, kellonaikaa tai liikenteen määrää. Pelin sääntöjen muokkaaminen on myös mahdollista. Hahmostaan voi tehdä kuolemattoman supersankarin, joka loikkii talojen yli ja iskee räjähtävillä nyrkeillään. Myös esineiden lisäys onnistuu. Hurjapäät lätkäisevätkin kadulle hyppyrin ja parikymmentä herkästi räjähtävää säiliötä. Jos hyppy uhkaa jäädä vajaaksi, ei hätää, sillä painovoimaa voi vähentää.
Ohjaajatila sisältää myös rajoituksia. Pelitilan nimestä huolimatta ei-pelattavia hahmoja ei voi ohjata lainkaan. Se ei myöskään toimi moninpelissä, liikkeiden palveluita ei voi käyttää eikä aseita tai autoja ei voi muokata.
 

Ankkurimarkkereilla voi määritellä aikajanalle tarkan kohdan tekstiä tai musiikkia varten.


Poikki!

Kun projektin vaatimat videoklipit on nauhoitettu, aloitetaan niiden editointi Rockstar Editorilla. Leikkausohjelmia aikaisemmin käyttäneet omaksuvat perustemput nopeasti ja vasta-alkajille tarjolla on selkeät ohjeet. Päävalikossa luodaan uusi projekti, jonka jälkeen aikajanalle lisätään yksi tai useampi klippi editoitavaksi. Rockstar Editor ei ole ihan yhtä notkea kuin oikeat leikkaussoftat, mutta jää niistä jälkeen lopulta yllättävän vähän. Ensimmäiset pari tuntia menee helposti eri ominaisuuksien testailuun ja niiden määrän ihailuun.
Klippien muokkaus tapahtuu pääasiassa markkereiden avulla. Aikajanalle niitä lisäämällä saa muutettua esimerkiksi kameran paikkaa, säätää videon nopeutta tai lisätä efektejä. Valmiista kamerakulmista on tarjolla normaali pelikamera sekä eri puolille pelihahmoa lukitut kamerat. Eniten Editorista saa kuitenkin irti käyttämällä vapaata kameraa. Pelaaja voi siirtää kameran mihin tahansa parinkymmenen metrin säteellä, rajata kuvan mieluisakseen ja tarkentaa sen haluamalleen etäisyydelle. Kameraan voi lisätä tärinää, joka jäljittelee esimerkiksi käsivarakuvausta. Myös kirkkautta, kontrastia ja värikylläisyyttä voi rukata. Erilaisilla filttereillä voi hakea peruspelistä poikkeavaa tunnelmaa.
Kameraa voi myös liikuttaa eri tavoin. Helpoin tapa on lukita kamera seuraamaan pelaajan hahmoa tai jotakin muuta kohdetta. Kameran vapaa kääntäminen tai kamera-ajot vaativat taas markkereiden käyttöä. Klipin aikajanalle lisätään uusi markkeri, jonka jälkeen voi siirtää kameran uuteen paikkaan. Oletuksena kuva vaihtuu suoralla leikkauksella, mutta halutessaan voi määrätä markkerit toimimaan kameran liikkeen alku- ja loppupisteinä. Kannattaa ottaa kuitenkin huomioon, että kamera ei voi kulkea kiinteiden esteiden, kuten seinien tai huonekalujen, läpi.
 


Karonkan aika

Kun klippi on leikattu haluttuun muotoon, palataan takaisin projektin aikajanalle, lisätään uusi klippi ja aloitetaan sen editointi. Samaa klippiä voi käyttää uusiksi useaan kertaan, jos haluaa esimerkiksi näyttää saman tapahtuman eri kulmista. Ikävä kyllä eri klippien yhdistäminen on hyvin rajoitettua, sillä käytössä on suoran leikkauksen lisäksi vain himmennys mustaan tai siitä pois.
Videoiden lisäksi projektiin voi lisätä myös GTA V:n radiossa soivia lauluja, peliin sävellettyä musiikkia, tekstiä tai erilaisia äänitehosteita. Kaikkien näiden paikat voi määritellä vapaasti. Muuten niiden muokkaus on varsin rajallista. 
Eri elementeille on varattu aikajanalta vain yksi raita kullekin, joten esimerkiksi kahta musiikkia ei voi käyttää samanaikaisesti. Peliin sävellettyä musiikkia käytettäessä voi markkerikohdissa vaihtaa sen intensiteettiä. Videon alussa voi olla rauhallisempaa musiikkia, joka hiljalleen kiihtyy tapahtumien edetessä.
Valitettavasti radiokappaleiden käyttö on rajoitetumpaa. Merkittävä osa niistä puuttuu, todennäköisesti lisensointisyistä johtuen, eikä yhdessä videossa voi käyttää kuin yhtä laulua. Todellinen neronleimaus on Skip to Beat -toiminto, jolla siirrytään käytössä olevan kappaleen seuraavaan tahtiin. Leikkaukset voi siis synkronoida musiikin kanssa, joka on erityisen hyödyllistä, kun tekee musiikkivideoita.
 

Erilaiset filtterit toimivat tehokeinoina.


Leikkaushuoneen lattialta

Vaikka Rockstar Editor tarjoaa upean määrän erilaisia työkaluja videoiden leikkaukseen, on siinä myös valitettavia heikkouksia. Merkittävin näistä on tallennusten määrän rajoittaminen. Raja tulee vastaan tallennusten yhteiskeston ollessa noin tunnin luokkaa. Tämän jälkeen täytyy poistaa entisiä pätkiä, mikäli haluaa tallentaa uusia. Isommissa projekteissa joutuu toistuvasti käymään tallennuksia läpi.
Myös Replay-toiminnossa on ongelmia. Kun hajoava objekti, kuten ikkuna, rikkoutuu, se ei korjaannu, kun klippiä kelataan taaksepäin. Eli kun saman kohdan toistaa uudelleen, ikkuna on jo valmiiksi rikki. Mikäli haluaa näyttää ikkunan rikkoutumisen lähikuvassa, oikean kohdan varmistamiseksi on poistuttava projektin aikajanalle ja ladattava klippi uusiksi. Ikkuna ei myöskään rikkoonnu joka kerta samalla tavalla, joten lopullinen tulos selviää vasta valmiista työstä.
 


Punainen matto esiin

Valmiin videon julkaisu on puolestaan toteutettu mallikelpoisesti. Projekti tuodaan mp4-videotiedostoksi pelin videogalleriaan. Videon voi ladata suoraan (vain ja ainoastaan) Youtubeen, kunhan pelaajan Rockstar Social Club -tunnus on yhdistetty tämän Youtube-tiliin. Videotiedoston jakaminen muihin palveluihin ja sen kopiointi (esimerkiksi lisäeditointia varten) on estetty. Tämän pystyy kiertämään lataamalla videon tietokoneelleen Youtubesta, mutta se tapahtuu kuvanlaadun kustannuksella.
Rockstar Editorilla on tehty jo tuhansia videoita, joukossa todellisia helmiäkin, eikä loppua näy. Tarjolla on draamaa, komediaa, upeita yksittäisiä otoksia sekä GTA-maailmasta kumpuavaa, genrerajat ylittävää, sekoilua. Nyt kun GTA Onlineen on lisätty erilaisia kauhunaamareita, niin toivottavasti joku innostuu tekemään muutaman jakson lisää Buffy, vampyyrintappajaa.
Rockstar Editor tarjoaa niin monipuoliset, helppokäyttöiset ja laadukkaat työkalut erilaisten videoiden väsäämiseen, ettei muutama puute pilaa vahvaa kokonaisuutta. Suurimmat rajoitukset asettaa kuitenkin pelaajien mielikuvitus – tai sen puute.

 

Grand Theft Auto V: Rockstar Editor

Arvosteltu: PS4
Saatavilla: Xbox One, PC
Rockstar Games
Versio: Myynti
Ikäraja: 18