Hitman: Episode 1 - Päiväni surmelina

Ranskan Huippumalli haussa -ohjelman jokaisessa jaksossa eliminoidaan joku kilpailijoista.

Saavunpa keskelle Ranskanmaan, laukussa aseita ja luoteja vaan. Jos mua hiukkasen onnistaa, Kuolo uuden ystävän saa.

Uuden Hitmanin julkaiseminen kuudessa osassa tuntui etukäteen arveluttavalta ratkaisulta. Tarinavetoisiin seikkailupeleihin episodimaisuus sopii, sillä niissä voi parin tunnin aikana vaihdella rytmitystä ja rakentaa draaman kaaren. Voiko se onnistua pelissä, joka koostuu toisiinsa heppoisilla aasinsilloilla yhdistetyistä tehtävistä?
Pelkoni ei ollut turha. Ensimmäinen episodi tuntuu eheän kokonaisuuden sijaan demolta, vaikkakin lupaavalta sellaiselta.


Pianolanka laulaa tuttua sävelmää

Hitman pyrkii yhdistämään sarjan aikaisempien osien parhaita puolia ja onnistuu kiitettävästi. Se muistuttaa avoimuutensa ansiosta eniten sarjan aikaisempia osia. Absolutionista on hyväksytty mukaan sujuva ohjattavuus, mutta hylätty lineaariset kentät ja soluttautumisen pilannut ominaisuus, jossa 47:n kanssa samalla tavalla pukeutuneet olivat heti epäluuloisia. Nyt valeasut hämäävät suurinta osaa hahmoista. Poikkeukset merkataan selkeästi ja eteneminen on luontevaa.
Kenttäsuunnittelussa peli loistaa. Vanhoihin ohjussiiloihin rakennetuissa vanerilavasteissa suoritettavat harjoitustehtävät poikkeavat kivasti odotetusta. Pariisin tehtävä on kuitenkin omassa luokassaan. Upeita yksityiskohtia pursuava valtava kartano on vastustamaton hiekkalaatikko, joka tuntuu sekä oikealta rakennukselta että huolellisesti suunnitellulta pelikentältä.


Monta tapaa nylkeä kissa

Vapauden tunne onkin tärkein pelisarjaan palautettu piirre. Pelaajat voivat jälleen suorittaa tehtävän haluamallaan tavalla, joka on aina ollut Hitmanien parasta antia. Menestys ei perustu nopeisiin reflekseihin, vaan kärsivälliseen ympäristön tarkkailuun.
Tappokeinoja on tarjolla kymmeniä. Ehkäpä myrkytän kohteen juoman tai pudotan kattokruunun hänen päälleen. Vessanpönttöön hukuttaminen on kaikkien rakastama klassikko. Joukkosurma rynnäkkökiväärillä on aina toimiva, vaikkakin mielikuvitukseton ratkaisu.
Kaikkein luovimpien (ja huvittavimpien) keinojen paljastaminen vie aikaa. Lopulta Hitman on kuin verellä terästetty Päiväni murmelina, pelaajan opittua eri hahmojen käytösmallit ja kuinka niitä voi hyödyntää monimutkaisten murhamysteerien toteuttamiseksi. Haluaisin nähdä Poirot’n yrittävän ratkaista niistä ovelimpia.
Vaihtoehtoisten ratkaisujen löytämistä on helpotettu muun muassa sisäisillä haasteilla. Keskusteluja kuuntelemalla voi avata ”tilaisuuksia” erityylisille tapoille, jolloin peli opastaa suorittamaan salamurhan melkein kädestä pitäen. Vinkit sekä vähentävät oivaltamisen riemua että tarjoavat ideoita. Tuskin olisin itse keksinyt kokeilla pudottaa yhtä kohdetta parvekkeelta toisen päälle. Vihjeet voi toki poistaa ja ottaa käyttöön vasta mielikuvituksen ehdyttyä.


”I Got You Babe”

Pelintekijät pyrkivät rikastamaan tarjontaa monin keinoin, mutta vielä tässä vaiheessa ne vain korostavat sisällön puutetta. Haasteet tyyliin ”älä käytä valeasuja” motivoivat kokeilemaan erilaisia keinoja, mutta ne ovat silti samojen kohteiden tappamista alati tutummaksi käyvässä ympäristössä. Absolutionista tutussa Contractsissa pelaaja suorittaa murhan tai muutaman ja haastaa muut toistamaan ne. Useimmiten tuloksena on vähemmän kekseliäs versio tarinatehtävästä.
Tarjolla on myös muutamia uusia pelitiloja. Escalationissa sama kohde nistitään viidesti, mutta joka kierroksella lisätään uusia vaatimuksia, kuten ruumiiden piilottaminen määräajassa. Kiinnostavammalta vaikuttaa Elusive Targets, jossa kohteen eliminointia voi yrittää vain kerran rajatun ajan sisällä. Sitä ei valitettavasti vielä julkaisuviikolla voinut pelata.


 
Ad nauseam

Uuden Hitmanin suurin heikkous on julkaisutavasta johtuva sisällön puute. Saman kentän höylääminen viikkotolkulla ei houkuta, ja lisäepisodien jälkeenkin kenttien määrä jää kahdeksaan. Vaikka taso pysyisikin korkealla, se ei välttämättä riitä. Rooma on luvassa huhtikuussa, Marrakesh toukokuussa, sitten Thaimaa, Yhdysvallat ja finaali Japanissa vuoden loppuun mennessä.  
Hitmania on silti ilo pelata. Sujuvat pelimekaniikat tarjoavat vakaan perustan, jolle IO saattaa rakentaa sarjan parhaan pelin. Nyt se on vain lupaava alku.

 

Hitman

Arvosteltu: PS4
Saatavilla: Xbox One, PC
IO Interactive/Square Enix
Versio: Myynti
Ikäraja: 18

80