Hype: Age of Conan - Hyborian Adventures (PC)Seikkailun korkeaveisu

www.ageofconan.com

Ensi vuoden alussa koittaa Conanin aika.

Kuule, oi valtias, ajasta Atlantiksen perikadon jälkeen, ajasta ennen Arian poikien nousua. Ajasta, jolloin loistavat kuningaskunnat täplittivät maan kuin tähdet samettisen taivaan. Ajasta, jolloin Hyrkanian ratsastajain asuissa kimmelsi teräs, kulta ja silkki. Ajasta, jolloin Akvilonia oli läntisen maailman ylpein ja mahtavin kuningaskunta. Sinne matkasi Conan Kimmerialainen: synkkä mustakulma, miekka huotrassaan. Miekkamies, varas, tuhoaja. Hartioillaan jättiläisen surut ja jättiläisen ilot. Taistelija, jonka miekan edessä vapisisivat maailman valtaistuimet. - Nemedian aikakirjat

Pulp-kirjailija Ron E. Howardin 1930-luvulla luomaa Conan Barbaari -hahmoa pidetään yleisesti ensimmäisenä ja alkuperäisenä miekka ja magia -tyyppisen fantasiamäiskeen edustajana. Conan ei saavuttanut suuren yleisön suosiota Howardin elinaikana, mutta sittemmin tarinoiden uusintapainokset, niiden innoittamat jatkokertomukset, sarjakuvat ja Arnold Schwarzeneggerin tähdittämät Conan-elokuvat ovat tehneet tehtävänsä. Conan Barbaarista on kehkeytynyt kiistaton pop-ikoni, jonka perintö leimaa lähes kaikkea miekkafantasiaa.

Rikkaaseen perintöönsä nähden Conan-pelit ovat olleet yllättävän harvassa. Viime vuonna TDK yllätti omalla Conan-pelillään (Pelit 6/2004, 81 pistettä), mutta sitä edeltävä esimerkki (Virginin Conan: The Cimmerian) on kaivettava liki viidentoista vuoden takaa.

Onneksi Anarchy Onlinen kehittäjänä tunnettu Funcom on tajunnut myyttisen miekkamiehen arvon. Conanin hurjat seikkailut hyborialaisessa maailmassa ovat pohjana norjalaisten seuraavalle nettiroolipelille Age of Conan: Hyborian Adventures.

Seikkailijasta maankiertäjäksi

Nettiroolipelejä mahtuu nykyään kolmetoista tusinaan, joten Funcomilla on hyvä syy yrittää Age of Conanissa jotain erilaista.

"Aiomme puuttua viime vuosina ilmestyneiden nettiroolipelien keskeisiin heikkouksiin", väittää pelin pääsuunnittelija Gaute Godager. "Age of Conan on samaan aikaan toimintapeli, jossa on mahtava tarina, ja roolipeli, jossa on vauhdikkaita taisteluita. Isoille nettipeleille ominaista yksilöllisyyden puutetta suitsemme räätälöimällä jokaiselle pelaajalle oman tarinakehyksen."

Godagerin mukaan Age of Conan etenee kahdessa hyvin omaleimaisessa vaiheessa. Pelin alussa pelaaja omaksuu seikkailijan roolin, jonka tehtävänä on vastata pelin kiemuraisen juonen asettamiin haasteisiin. Personoitu juoni muodostaa eräänlaisen johdantojakson. Juonikuviot on mitoitettu kestämään hahmon kaksikymmentä ensimmäistä kokemustasoa. Niiden aikana pelaajaa ei rasiteta liian monimutkaisilla hahmonkehitykseen liittyvillä valinnoilla.

Tarinan tehtävänä on karaista aloittelevasta seikkailijasta karski maankiertäjä, joka on valmis yhteistyöhön ja yhteenottoihin muiden pelaajien kanssa.

"Maankiertäjänä pelaaja päästetään uppoutumaan Howardin tarinoista tuttuun hyborialaiseen maailmaan", Godager selittää. "Maankiertäjä kohtaa demoneita ja ruhtinaita, rakentaa kyliä ja kaupunkeja, seikkailee kavereiden kanssa ja murskaa vihamiehensä pelaajataisteluissa."

Conanin hovissa

Age of Conanin tapahtumat sijoittuvat Howardin Lohikäärmeen hetki -romaanin jälkimaininkeihin, aikaan, jolloin Conan on noussut Akvilonian kuninkaaksi. Pelaaja, aloitteleva seikkailija, sotketaan Conanin arkkivihollisen punomaan salajuoneen, joka uhkaa syöstä barbaarikuninkaan vallasta ja Akvilonian maat pimeyteen. Tarina tempaa seikkailijat taivaltamaan Akvilonian mailta Conanin kotiseuduille Kimmeriaan ja Styygian aavikoille, muinaisen pahan tyyssijaan.

Sankarin hahmoluokka - soturi, varas, pappi tai velho - määrää, minkälaiseen rooliin juonikuvioissa ajautuu. Neljän toisistaan poikkeavan juonikaaren ohella tarinaan on kirjoitettu lukuisia vaihtoehtoisia loppuratkaisuja, joihin pelaaja voi valinnoillaan vaikuttaa. Valinnat eivät ole yhdentekeviä, sillä ne sanelevat pelaajan kotikylän kohtalon ja hänen suhteensa kuningas Conaniin.

Alussa pelaaja on pelkkä talonpoika, joko kimmerialaista, akvilonialaista tai styygialaista syntyperää. Viidennelle kokemustasolle osuvassa juonivyyhdin haarakohdassa hahmolle valitaan luokka. Hahmonkehityksen seuraava iso valinta - arkkityypin valinta - osuu tarinan loppuratkaisuun, 20. kokemustasolle. Sen jälkeen tarina saa väistyä perinteisemmän nettiroolipelaamisen tieltä. Sankaria voi kehittää aina 80. tasolle asti.

"Age of Conanin roolipeluu alkaa erittäin kevyenä syveten asteittain myöhemmillä tasoilla", selittää Gaute Godager. "Ajatellaan vaikkapa Set-jumalaa palvovaa pappia. Hän aloittaa talonpoikana, etenee 5. kokemustasolla akoluutiksi, valitsee 20. tasolla arkkityypikseen papin ja vasta 60. tasolla erikoistuu Set-jumalan lapseksi. Tämän lisäksi tasolla 40. tehdään hahmoluokasta riippumaton ammatinvalinta. Vaihtoehtoja on neljä: käsityöläinen, ritari, komentaja tai kenraali."

Vaikka komentajan ja kenraalin tittelit voivat kuulostaa prameilta, ne ovat käytännössä vain kokoelma erikoistaitoja, joita tarvitaan ryhmässä seikkailuun ja muodostelmataisteluun. Ritarit saavat oman aseenkantajan ja käsityöläiset rahanarvoisia kädentaitoja.

Todellista taistelua

Gaute Godager kritisoi kovin sanoin muiden nettiroolipelien taistelusysteemejä. Hänen mielestään ne ovat kaavoihin kangistuneita ja staattisia, suorastaan rituaalinomaisia.

Conanissa kaikki tehdään toisin. Sen taisteluista luvataan näyttävää ja vauhdikasta miekkamäiskettä, jossa reaktionopeus ja pelitaidot asetetaan koetuksella. Funcom on keksinyt taistelusysteemilleen sopivan korskean nimenkin: Real Combat, aito taistelu.

"Taistelun hienous piilee siinä, että pelaaja kontrolloi suoraan lyömäaseen heilautusta", Godager kertoo innoissaan. "Minusta on tärkeää, että pelaajat todella tuntevat olevansa taistelukentällä. Emme kuitenkaan ole tekemässä mitään kömpelöä miekkailusimulaattoria, vaan haluamme, että taisteluita on hauska pelata."

Godager jatkaa: "Kuvittele seisovasi vastustajasi edessä. Jaa hänet mielessäsi kuuteen ruumiinosaan. Voit tähdätä pistosi ja lyöntisi samalla tavalla kuin japanilaisessa kendo-miekkailussa. Riippuen millaisella tekniikalla ja mihin ruumiinosiin tähtäät, taistelutyylisi voi olla mitä vain taidokkaan tai brutaalin väliltä."

Godagerin mukaan taistelusysteemi on suunniteltu helposti opittavaksi. Alussa systeemin hienouksia ei välttämättä edes huomaa, jos tyytyy viuhtomaan tavallisia perushyökkäyksiä, hän kertoo. Kokemus kuitenkin opettaa, minkälaiset iskusarjat toimivat tehokkaimmin yhdessä. Real Combatin periaatteita sovelletaan myös taikomiseen. Valmiiden tulipallojen ja parannustaikojen sijaan taikuus syntyy erilaisten loitsuosasten vapaasta yhdistelystä.

Pelitaidolla on selvästi merkitystä Age of Conanin taisteluissa, mutta ihan kaikkeen sekään ei riitä. "Jos yrität hyökätä parikymmentä tasoa itseäsi kovempaa hirviötä vastaan, sinusta tehdään muusia, vaikka yrittäisit miten siistejä liikkeitä", Godager sanoo.

Mehukkaiden kontrollien ohella Age of Conanissa luvataan satsata vihollisten tekoälyyn ja käyttäytymismalleihin. Muutenkin taistelut aiotaan pitää puhtaana kaikkein typerimmistä roolipelikliseistä. Godager vannoo, ettei Conanissa metsästetä ikinä rottia tai muita vastaavia pieneläimiä.

"Ensinnäkin useimmat Age of Conanin saaliseläimistä pelkäävät ihmisiä", pääsuunnittelija Godager selittää. "Jos yrität lähestyä saalistasi tuulen puolelta, se todennäköisesti vaistoaa sinut ja laukkaa karkuun."

Nälkäinen susilauma käy päinvastaisesta esimerkistä. Sudet ovat eteviä piirittämään yksinäisiä seikkailijoita, niillä on rohkeutta jopa repiä hevosmies ratsunsa selästä.

Pomohirviöiden kohtaamista Godager vertaa hurrikaanin silmäksi: "Jos yrität vain seistä vieressä hakkaamassa jättiläisen nilkkoja, lennät pian kaaressa kuin leppäkeihäs. Pitkät seipäät yhdistettynä tiukkaan kilpimuodostelmaan voi sen sijaan toimia. Toisaalta mikä minä olen sanomaan, ettei joukon rohkein voisi kiivetä hurjimuksen selkää pitkin ja tuikata sitä miekalla silmään. Conanilta se varmasti onnistuisi."

Age of Conanissa on sijansa myös joukkotaisteluille, joissa pelaajat etenevät miesmuodostelmissa ja hyökkäävät piirityskoneiden tukemina viholliskaupunkeihin. Vihamielisiä kaupunkeja voi syntyä kirjaimellisesti tyhjästä, sillä syrjäseutujen hirviölaumat osaavat rakentaa omia yhdyskuntia.

Tarujen Hyboria

"Tämä on minulle unelmaprojekti, sillä olen aina ollut Conanin ja Ron Howardin luoman hyborialaisen maailman fani", Gaute Godager julistaa. "Minusta on tärkeää, että pysymme uskollisina Howardin synkälle hengenperinnölle."

"Hyboria muodostaa mahtavan kankaan, jolle voimme kutoa uskomattomia tarinoita. Hyboria on kuin vääristynyt peilikuva 10 000 vuoden takaisesta muinaishistoriasta. Siellä on oikeasta maailmasta tuttuja alueita, kansoja ja maamerkkejä, joita kuvataan fantastisin sävyin. Hyboria on täynnä ihmeellisiä taruja Atlantiksen perinnöstä, mammuteista, dinosauruksista, myyttisistä pedoista ja voimakkaista epäjumalista", Godager kuvailee.

Godagerin mukaan Funcomin Conan-tiimi ei aio takertua yhteen tiettyyn yksityiskohtaan, vaan sovittaa peliin koko Howardin universumin "tarina tarinalta ja tiiliskivi tiiliskiveltä". Tavoite kuulostaa jokseenkin kunnianhimoiselta, sillä Conanin legendaa on kirjoitettu seitsemänkymmenen vuoden ajan lukemattomiksi kirjoiksi ja sarjakuviksi.

Godager myöntää, että Conan-tarinoissa on myös arveluttavia piirteitä. Howard oli kirjailijana lujasti kiinni 1930-luvun taantuneissa, seksistisissä asenteissa. Godager haluaa säilyttää alkuperäisen Conanin syntisen ilmapiirin, mutta samalla tuulettaa tarinoiden maailmankuvaa 2000-luvulle sopivaksi.

"Age of Conanissa on raakaa väkivaltaa, päiden katkomista ja vähäpukeisia naisia ja miehiä. Aiomme kuitenkin pysyä hyvän maun rajoissa, pelaajat eivät voi paritella keskenään," Godager selittää.

"Uskokaa kuitenkin kun sanon: Age of Conanin maailma ei koskaan ole poliittisesti korrekti!"

Lisää aiheesta