Hype: Forza Motorsport (Xbox)Moottorihurma

www.xbox.com

Bizarre Creations/Microsoft Game Studios

Ikäsuositus: Ei tiedossa.

Forza Motorsport on Xboxin Project Gotham Racing 2:n tekijöiden seuraava autopeli. Grafiikka on astetta parempaa, fysiikka kehittyneempää ja ajosimulointi hienostuneempaa, mutta ennen kaikkea Forza Motorsportissa ajetaan kisoja rahasta.

Mitäpä rahalla muutakaan kuin ostetaan uusia autoja ja niiden suorituskykyä parantavia viritysosia. Hankittavaa riittää, sillä mukana on reilut parisataa eri automallia yli 60 lisensoidulta valmistajalta. Harmillisesti Lamborghineja ei taaskaan ole saatu mukaan, vaikka niiden emoyhtiön Audin biilejä pelistä löytyy.

Forza Motorsportin autovalikoima on jaettu Gotham-pelien tapaan autoluokkiin, jotka käsittävät vähän kaikkea perheautoista eksoottisimpiin sporttirasseihin. Autopaljouden terävintä kärkeä edustavat Le Mans -kisojen linjakkaat prototyypit, jotka eivät ajo-ominaisuuksiltaan paljon formuloille häviä. Autojen lisäksi myös kustomointiosien valmistajat ovat aitoja, joten vauhtia ovat kiihdyttämässä Puren, Razzin ja Xenonin osat.

Osasten summa

Forza Motorsportin jokainen auto on arvotettu viidellä osa-alueella, eli nopeudessa, kiihtyvyydessä, jarrutuksessa, kääntyvyydessä ja harvinaisuudessa. Lähtöarvoja voi nostaa viritysosilla, muttei loputtomiin. Viisi näennäisen yksinkertaista ominaisuutta kätkevät taakseen varsin monimutkaisen fysiikan.

Auton moottoria viritellessä muutokset eivät kohdistu suoraan nopeuteen ja kiihtyvyyteen, vaan hevosvoimiin ja vääntömomenttiin. Virittely muuttaa moottorin luonnetta sen sijaan, että auton ominaisuudet vain paranisivat yksiselitteisesti pykälällä tai parilla. Nopeuteen ja kiihtyvyyteen vaikuttavat moottorin ohella monet muutkin osatekijät, kuten auton massa, renkaiden pito ja aerodynamiikka.

Totaaliseen hardcore-meininkiin tuunaamisessa ei sorruta. Pelaaja valitsee parhailta tuntuvat virittelypaketit ja siinä kaikki, nippeleitä ei tarvitse itse peukaloida.

Kokonaisuuden voi viimeistellä koristelemalla autoa vinyyleillä, näyttävillä spoilereilla ja muulla turhuudella. Tarroja ja muita kuvioita voi läiskiä pitkin autoa vapaasti.

Pelti vääntyy

Forza Motorsportissa kilpaillaan kuudellatoista radalla. Kaikki kisat läpäisemällä ratoja avautuu vielä yksi lisää.

Forzan ratavalikoima pyrkii monipuolisuuteen. Rio de Janeiron kapeilta kujilta siirrytään Laguna Secan ja Nürburgringin laveille moottoriradoille. Kilpa-autoiluun hurahtaneiden tekijöiden mielikuvitus on päästetty valloilleen muutamalla kuvitteellisella radalla.

Autoissa Forza Motorsport loistaa. Siitä ei ole fotorealismi kaukana, kun varjot ja heijastukset lipuvat Ferrarin uljaiden muotojen yli. Jopa sivupeileistä piirtyy varjo auton kylkeen.

Kolaroimalla autot voi rutata aivan hirveään kuntoon. Pienemmistä tälleistä maalipinnat naarmuuntuvat ja pellit jäävät repsottamaan. Kunnon tärsky vääntää jo auton rakennetta uuteen uskoon ja renkaat voivat irrota. Kolarointi ei säästä edes ympäristöä: vääntyneistä kaiteista näkee, missä kilpakumppanit ovat tunaroineet.

Vain ohjaamonäkymä puuttuu

Forza Motorsportin ruudunpäivitys on lukittu "vain" 30 ruutuun sekunnissa. Pelin pääohjelmoija Garret Young vetoaa tutkimuksiin, joiden mukaan suurin osa pelaajista ei pysty näkemään eroa siinä, pyöriikö peli 30 vai 60 ruutua sekunnissa.

Hitaampaan grafiikkaan päädyttiin, koska tehoja jää sahalaidat eliminoivan anti-aliasoinnin käyttöön. Samaan hengenvetoon Young toteaa, että pelin fysiikat ja ohjausvaste lasketaan 180 kertaa sekunnissa, siis ylivoimaisesti tarkemmin kuin missään aikaisemmassa konsoliautoilussa. "Ette te halua kuuttakymppiä grafiikkaan, vaan satakahdeksankymppiä ohjaukseen", Young leukailee.

Tarkkuutta tarvitaan, sillä ilman vakautta ja pitoa lisääviä ajoavusteita ärhäkkäimpien urheiluautojen pitäminen tiellä käy työstä. Tosikuskit voivat kytkeä avusteet pois päältä, kaltaiseni sunnuntaisuhari on niistä vain tyytyväinen. Avusteiden kanssa autot tuntuvat lähtevän luisuihin herkemmin kuin Gothameissa.

Kiinnostavasti pelin tekoäly ei saa erivapauksia ajofysiikasta, vaan on altis tasan samoille ajovirheille kuin pelaajakin. Tekoäly voi ajaa kovaa, mutta se ajaa kovaa huijaamatta.

Parin tunnin pelaamisen perusteella voi päätellä, että Forza Motorsport nousee lähes varmasti Xbox-autopelien aateliin. Peli ilmestyy ensi talvena.

Lisää aiheesta