Hype: Gangland - Tanskalaisia mafiosoja

www.mediamobsters.com

PC

Media Mobsters/Whiptail Interactive

Ikäsuositus: Ei tiedossa.

Tanskalainen Media Mobsters tekee ensimmäistä tietokonepeliään aiheenaan mafia. Vaikka Gangland yhdistää useampaa peligenreä, sekametelisoppa näyttää toimivalta.

Media Mobstersin Gangland on reaalinaksu, jossa on vivahteita toimintapeleistä, simsistä ja roolipeleistä. Sankari aloittaa pikkurikollisena setänsä palveluksessa. Ideana on kerätä ympärille oma jengi, joka on riittävän suuri noustakseen itsenäiseksi mafiaperheeksi.

Taustatarinassa sankari Mario on sisilialaisperheen kuopus, joka lähetetään Amerikkaan kostamaan Chico-veljensä murha. Ongelmana on, että syylliset Romano, Angelo ja Sonny sattuvat olemaan päähenkilön isoveljiä, joten verikoston jälkeen ei ole kotisaarelle palaamista. Tarina ei ole täysin lineaarinen vaan sitä väritetään satunnaistehtävillä, joihin liittyy pidempiä ja lyhyempiä juonipätkiä.

Ei vain yhtä genreä

Roolipelimäisenä piirteenä Mario kerää kokemuksen myötä lisätasoja kolmeen eri taitoluokkaan. Taistelutaito määrää, kuinka tarkasti hahmo ampuu, bisnesstaito nopeutta rahantuottoa ja hyvän johtajuuden myötä saa palkattua enemmän alaisia.

Päähahmoa ohjataan kuin toimintapelihahmoa eli tulitaistelussa on mentävä autojen taakse suojaan ja sihtailtava sieltä. Autoillessa nuolinäppäimistä ohjataan kaaraa ja hiirellä käännetään tähtäintä. Erikoisena ideana pelaaja ei edes näe hahmoja, jotka eivät seiso Marion etupuolella. Vihollinen voi päästä yllättämään varomattoman sankarin selän takaa, mutta vastakeinona voi palkata henkivartijoita vahtimaan selustaa.

Palkollisia ohjataan toimintanaksutyyliin. Niille voi antaa yksinkertaisia komentoja, kuten kerää suojelurahaa tai vartioi tätä kadunkulmaa. Yksiköt vaihtelevat nyrkeillä taistelevista raggareista pommimiehiin. Kaikilla on omat erikoisuutensa, esimerkiksi tarkka-ampujaa ei erota usean sadan kaupungilla liikkuvan ihmisen joukosta, ellei mies ota asetta esiin viulukotelostaan.

Pelimiljöö on melkoinen sekamelska, sillä Ganglandin Paradise Cityssä kieltolain salakapakat, tommygunit ja nykyaikaiset urheiluautot liikkuvat sulavasti samoilla kaduilla. Realismiin ei ole edes pyritty, koulukavereilleen huumeita myyvistä lapsista ja lukiolaistyttöjä välittävistä parittajista ei saisi hauskaa peliä.

Ympäristö tuntuu toimivan, sillä kaupungin asukkaat yrittävät elää omaa elämäänsä noudattaen yksinkertaisia toimintatapoja. Ihmiset esimerkiksi välttelevät rikollisten riivaamia seutuja. Jos ammuskelee hallitsemallaan alueella miten sattuu, tavalliset asukkaat kuolevat tai muuttavat alueelta pois, mikä vähentää liiketuloja. Poltetut tai räjäytetyt rakennukset jäävät tuhoutuneiksi loppupelin ajaksi.

Kerättävät resurssit vaihtuvat skenaarioiden mukaan riihikuivasta rahasta pontikkaan. Neljällä eri resurssilla ostetaan parempia varusteita, kuten tehokkaampia aseita tai palkataan lisää väkeä. Resursseja saa ostamalla liikeyrityksiä, jotka toimivat laittomien yritysten kulisseina. Vähän tylsästi pelaaja ei saa itse päättää bisneksiään, vaan asekaupan takahuoneeseen vain syntyy automaattisesti salakapakka tai kasino, joka toiminnallaan tuo lisätuloja.

Kimppakivaa

Enintään kahdeksan pelaajan moninpelissä idea on sama kuin yksinpelissä, mutta moninpelissä voi liittoutua toisten pelaajien mafiaperheiden kanssa. Gamespyta käyttävässä nettipelissä voi pelata samaan aikaan sekä samassa lähiverkossa että netissä olevien pelaajien kanssa.

Moninpelissä on useita hyviä ideoita, jotka pakottavat pelaajat toisiaan vastaan. Satunnaistehtävät on linkitetty niin, että toisen pelaajan saadessa tappotilauksen petetyltä tyttöystävältä, saattaa uhattu poikaystävä tilata toisen pelaajan suojelemaan itseään. Näin pelaajat eivät voi tehtäviä suorittaessaan koskaan tietää, onko vastassa vain tekoälyukkoja vai vastapelaaja.

Pelin erikoisin piirre eli avioliitto toiminee parhaiten moninpelissä. Avioliitossa syntyvät lapset ovat tehokkaimpia yksiköitä. Kakarasta voi kasvaa Arpinaaman veroinen tappokone tai tavallinen tilintarkastaja, joka lisää veronkierrolla yritysten voittoja. Tytär voi olla vaikka vamppi, joka iskee vastustajan riveistä vävypojat oman mafiaperheen palvelukseen.

Naimisiinmeno onnistuu vasta, kun on kerännyt riittävästi rahaa ja vaikutusvaltaa sekä vikitellyt jotakuta kaupungilla liikkuvista naisista. Jippona on, että onnistuneen kosinnan jälkeen kadunkulmissa olevat lehtimyyjät alkavat toitottaa paikallisen gangsteripomon kihloista. Vastapelaajat voivat silloin lähettää miehiään päivystämään kirkon kulmille estääkseen avioliiton.

Vasta kirkonmenojen jälkeen vaimo synnyttää lapsen, jota pitää suojella siihen asti, kunnes muksu on täysi-ikäinen. Jos vaimo kuolee, lapsi kulkee isänsä mukana, mikä vaikeuttaa rikollispomon lähettämistä taisteluihin. Vaikka kakara ei voikaan kuolla, jälkikasvustaan huolehtiva isä kuolee herkemmin vilkuillessaan, onko lapsi turvassa.

Avioliittojen, elävän kaupungin ja sankarin kokemustasojen myötä Gangland tuntuu piristävän erilaiselta reaalinaksulta, jonka pitäisi ilmestyä vuoden alkupuolella PC:lle.

Lisää aiheesta