Hype: Quake IV (PC)Jälkijäristys

www.ravensoft.com

Raven Software/id Software/Activision

Ikäsuositus: Ei tiedossa.

Doom 3:n vanavedessä seuraa Quake IV.

id Softwaren Quake-räiskinnät kärsivät hengettömien tekniikkademojen maineesta. Vaikka deathmatch ja sitä seuranneet lukemattomat moninpelimodit toki mullistivat internet-pelaamisen, yksinpelikokemuksina Quaket ovat painuneet aikoja sitten unholaan. id:n pojat kaiketi ymmärsivät tämän tosiseikan itsekin, sillä vuonna 1999 ilmestyneessä Quake III Arenassa ei muuta ollutkaan kuin moninpeli.

Viiden vuoden tauko on riittävän pitkä, että puhkiammutut singot ja naulapyssyt voidaan taas kaivaa esiin. Quake IV:ssä painopiste on vaihtelun vuoksi palannut yksinpeliin, sillä peli jatkaa Quake II:ssa käynnistynyttä taistelua maapalloa uhkaavia avaruuden strogg-hirviöitä vastaan. Quake II:ssa stroggien pomoaivo Makron tuhottiin, mutta mokomat avaruuspenteleet ovat rakentaneet nelososaa varten itselleen uuden Makronin - entistäkin pahemman.

Ihmiskunnan urheimpien avaruusjääkärien on toistamiseen tunkeuduttava stroggien tummanpuhuvalle kotiplaneetalle takomaan taantumusta verenhimoisten kyberhirviöiden kaaliin. Eikä pelaajan joudu sankaroimaan yksin, sillä taistelutoverit eivät kuole viimeiseen mieheen epäonnistuneessa maahanlaskussa. Aivan jokaisessa kentässä apumiehiä ei silti ole.

Quake IV:n moninpeli jatkaa Quake III Arenan linjoilla: pieniä kenttiä, nopeita pelaajia ja tappavia aseita. Arenasta tutut pomppulaatat ja ilmassa temppuilu ovat mukana. Pelimuodoissa tuskin mennään mihinkään yksinkertaista lipunryöstöä monimutkaisempaan. Hardcore-klaanimiehet varmasti tykkäävät.

Neljän miljoonan polygonin mies

Quake IV toteutetaan Doom 3:n pelimoottorilla, joten visuaalisesti peli on niin upea kuin nykyaikainen 3D-räiskintäpeli vain voi. Yleisen uskomuksen mukaan Doom 3:n moottori ei kaikkine hienouksineen sovellu kuin ahtaiden sisätilojen esittämiseen. Quake IV:ssä asiat on nähty toisin: pelissä on paitsi ulkoilmajaksoja myös pelaajan ohjattavia ajoneuvoja. Pelimoottorin kannalta lienee onnekasta, että stroggien kotiplaneetta on lähinnä kivikkoista autiomaata. Toki Quake IV:ssä riittää myös sisäkenttiä, kuten stroggien tukikohtia, vankityrmiä ja ihmislihanpakkaamoja.

Doom 3:ssa lahdattiin demoneja, Quake IV:ssä räiskitään kyberneettisiä öhköjä. Kybernetiikka tarkoittaa sitä, että vastustajaa on viritelty laittomilla osilla, kuten koneellisilla jaloilla tai avaruusörkin päällä. Jos se ei näytä normaalilta, on parempi ampua ensin ja kysellä vasta myöhemmin. Koska Quake IV:n taistelun luvataan olevan Doom III:n kauhuväristelyä suoraviivaisempaa, voisi olettaa, että stroggit käyvät päälle hieman suurempina laumoina eikä tipoittain kuten Marsin demonit.

Quake IV:n hahmografiikka hakee yksityiskohtaisuudessa vertaistaan. Graafikot ovat mallintaneet peliin jopa neljästä miljoonasta polygonista koostettuja hirviöitä, mikä lienee jo jonkin sortin maailmanennätys.

Valmiiseen pöytään

Quake IV:ää kehittää id Softwaren kanssa kymmenen vuoden ajan läheistä yhteistyötä tehnyt Raven Software. Muun muassa Soldier of Fortunesta ja kahdesta viimeisimmästä Jedi Knightista tunnettu Raven osaa tehdä sujuvaa räiskintäviihdettä, mutta kovin omaperäistä otetta wisconsinilaisfirmalta ei kannata odottaa. Ravenilaisten puolesta puhuu, että Quake IV:ssä he saapuvat kirjaimellisesti valmiiksi katettuun pöytään. Kun pelin tekniikka saadaan sellaisenaan id:ltä, Ravenin pojat voivat keskittyä puhtaasti sisältöön.

Doom 3:n pääsuunnittelija id Softwaren Tim Willits ainakin uskoo Raven Softwaren kykyihin: "Olen varma, että Quake IV:stä saadaan kelpo jatkaja Quake-pelisarjaan."

Lisää aiheesta