Hype: Tom Clancy's Rainbow Six 4: LockdownIskuryhmä ei ole entisensä

Teknotrilleristi Tom Clancyn saman nimiseen kirjaan perustuva Iskuryhmä Rainbow jatkaa terrorismin kitkemistä Ubi Softin uudessa Rainbow Six 4: Lockdownissa.

Lockdownissa sateenkaarisotilaiden monikansallisella iskuryhmällä on edessään uransa kiperin haaste, sillä terroristit ovat ottaneet ryhmän jäsenet maalitauluikseen. Rainbow väijytetään Algeriassa ja ryhmän tarkka-ampuja Dieter Weber kidnapataan. Kun Rainbow taistelee olemassaolostaan, kavala terroristiryhmä suunnittelee iskua NATON huippukokoukseen.

Sotilaista sankareiksi

Rainbow Six -pelit olivat alkujaan ryppyotsaisia sotilassimulaatioita, joissa realismi jyräsi eikä grafiikalla liiemmin koreiltu. Vaikka sarjaa on myyty 7,5 miljoonaa kappaletta, Rainbow Six ei ole koskaan lyönyt itseään läpi suuren yleisön silmissä. Rainbow Six 4:ssä Ubi Soft uudistaa sarjan sunnuntaipelaajille sopivaksi.

Rainbow Six 4:n tuottaja Deke Waters vakuuttaa, etteivät tekijät halua luopua Rainbow Six -pelien ytimestä, eli yksi osuma tappaa -pelattavuudesta. "Haluamme vain tehdä Rainbow Six 4:stä helpommin lähestyttävän", hän selittää. Selitys on helppo uskoa, sillä vartin mittaisen demon perusteella käy ilmeisen selväksi, että iskuryhmän suojassa kyykkivistä sotilaista on kuoriutunut konepistoolit ojossa ramboilevia sankareita.

Aivan päättömäksi räiskyttelyksi peliä ei ole tyhmennetty. Tehtäviin saa avuksi kolme alaista, jotka seuraavat peesissä ja rynnäköivät käskystä terroristien linnoittamiin huoneisiin. Varusteet ovat muutamaa prototyyppivempainta lukuun ottamatta aitoja ja aseet ovat esikuviensa mukaisia tulinopeutta myöten.

Tehtävät on pelkistetty suoraviivaisiksi kujanjuoksuiksi, joissa ei noudateta sen ihmeempiä rynnäkkösuunnitelmia. Rainbow-ryhmäläisistä on pyritty kuorimaan persoonat esiin typistämällä ryhmän pääluku kymmeneen ja tekemällä Ding Chavezista ja Dieter Weberistä päähenkilöitä. Ryhmän jäsenet eivät ole enää yhdellä sanalla murahtelevia tuppisuita, nyt he polottavat tehtävien aikana kuin toriämmät.

Hauskana yksityiskohtana osa ryhmäläisistä (ei tietenkään Chavez, koska Ding on äijä) alkaa hermoilla tulen alla. Kun Dieter saadaan pelastettua, tulee vastaan tarkka-ammuntatehtäviä, joissa pelaaja suojaa kiikaritähtäimen läpi asetovereiden etenemistä.

Deke Waters hehkutti useaan otteeseen tekoälyä ja sitä, kuinka terroristit vaihtelevat tumpelosta tykinruuasta sotilaskoulutettuihin militiamiehiin, jotka osaavat rynnäköidä kimppuun Rainbow'n käyttämillä taktiikoilla. Jos väitteet pitävät paikkansa niin hyvä, vaikka demon aikana tekoäly keskittyi lähinnä bugailuun: nurkan takaa jalat suorina esiin liukunut terroristi herätti hilpeyttä.

Roolipeliä verkossa

Yksinpelinä Rainbow Six 4 ei minua vakuuttanut, mutta moninpelinä se vaikutti lupaavalta. Moninpeli on standardia tiimimättöä, jota on maustettu yksinkertaisilla tehtävätavoitteilla. Counter-Strike-kloonauksen yläpuolelle Rainbow Six 4:n moninpeli kohoaa co-op-tuella ja omaperäisillä oheistoiminnoilla.

Xbox-versiossa erikoisuus on ainutlaatuinen uramoodi, jossa pelaajat luovat itselleen Xbox Liveen tallentuvan moninpelihahmon. Hahmolle valitaan yksi neljästä hahmoluokasta (kommando on kovin taistelija, spec-opilla on huippuvarusteet, pioneeri purkaa pommit ja lääkintämies lääkitsee), jonka jälkeen hahmo ansaitsee rahaa ja kokemuspisteitä jokaisesta pelatusta ottelusta.

Hahmo voi oppia kymmenkunta taitoa, jotka parantavat kestävyyttä ja osumatarkkuutta eri aseilla. Taitovalikoima riippuu hahmoluokasta, esimerkiksi kommandon taitoja ovat rynnäkkökiväärit, raskaat aseet, keskiraskaat panssarit, raskaat panssarit, kranaatit, palautuminen ja rynnäkkökilven käyttö. Jokaista tasonnousua kohden voi parantaa yhtä hahmon osaamista taidoista pykälällä. Joka viidennellä kokemustasolla hahmolle voi opettaa kokonaan uuden tempun.

Raha on uramoodissa vähintään yhtä tärkeää kuin kokemustasot, sillä moninpelissä voi valita vain niitä varusteita, joita hahmon asekaappiin on ostanut. Aseiden ohella rahaa tuhlaantuu maastopukuihin, luotiliiveihin ja käsikranaatteihin. Ammuksia ei sentään joudu itse ostamaan. Koska jokaisella varusteella on minimivaatimus taito- ja kokemustasossa, pelaaja ei voi suoraa päätä säästää parhaisiin vehkeisiin. Varusteet myös kuluvat, joten niitä on tasaisin väliajoin korjautettava - mikä tietenkin maksaa.

Xboxin moninpelin kruunaa Xbox Live 3.0:n klaaninmuodostus ja tuki turnaustoiminnoille. Ei ihme, että tekijät odottavat Rainbow Six 4:stä lähes Halo 2:n veroista hittiä Xbox Livessä.

PlayStation 2 -versiossa uramoodia ei ole lainkaan, sen sijaan moninpelin koukkuna on pelaajien jakaminen varusteiltaan eroaviin palkkasoturien ja Rainbow-ryhmäläisten joukkueisiin. Oman sotilaan ulkonäkö on muokattavissa univormuja ja kasvonpiirteitä myöten. Ubilla pohditaan EyeToy-tuen lisäämistä peliin, jolloin omat kasvot voisi luovuttaa sellaisinaan omalle pyssysankarille. Klaanipelejä ja maailmanlaajuisia pelaaja-rankingeja tuetaan PS2:lla Ubi.com-verkkopalvelun kautta.

Ubi Soft esitteli Kanadassa hyvin keskeneräistä Rainbow Sixia - niin keskeneräistä, ettei toimittajia uskallettu päästää edes pelaamaan. Nähdyn vähän perusteella yksinpeli vaikutti harvinaisen yhdentekevältä räiskyttelyllä, mutta kenties moninpeli lunastaa lupauksensa. Tiedä sitten, riittääkö pelkän kymmenen kentän mittaisen moninpelin vetovoima pönkittämään Rainbow Six 4:n myyntilukuja Ubi Softin toivomalla tavalla.

Vaikka sellainen on tekeillä, Ubi Soft ei paljastanut Rainbow Six 4:n PC-versiosta mitään. On epäselvää, perustuuko se lainkaan pelin konsoliversioihin.

Lisää aiheesta